Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
To kjappe spørsmål.

 

1. Om den fjerde Indy-filmen er laget kun for å tjene penger, og om serien burde ha vært en trilogi, hvordan forklarer dere da alle Indy-tegneseriene? ;)

 

2. Hvorfor er norske filmer vanskelige å anmelde? Når jeg ser en film er det kun filmen jeg ser på, ikke hvilket land den er laget i, hvem som spiller i den og så videre. For eksempel syntes jeg Villmark, Fritt Vilt og Rovdyr er drittfilmer, men det har ingen sammenheng med at de er norske, har lavt budsjett og dårlige skuespillere. Norge er lite land, så jeg sammenligner dem med amerikanske B-filmer som også har lite budsjett og dårlige skuespilere. Bare fordi vi har et lite budsjett å forholde oss til betyr det ikke at vi ikke kan lage en bra historie. Historien i norske bøker holder ofte en høy kvalitet, så hvorfor gjør ikke histoirene i filmer det også? :dontgetit:

 

... eller spin off-serien The Young Indiana Jones Chronicles. Når jeg sier at indiana Jones-filmene burde vært en trilogi, så tenker jeg bare på selve filmene av Spielberg- ikke tegneserien eller annet. Så klart dette også handler om penger som alt annet. Kanskje ikke til Spielberg/Lucas, men til griske amerikanere som driver filmstudioer o.l.

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar
Kanskje ikke til Spielberg/Lucas, men til griske amerikanere som driver filmstudioer o.l.

Hvis de er så griske, hvorfor gidder du å se film da? Leke med pinner er jo kjekt. Jævla amerikanere aZz.

 

Nå mener ikke jeg at alle amerikanere i filmbransjen er griske. Poenget mitt er bare at filmbransjen handler mye om penger. Det er klart produsentene vil vri så mye penger som mulig ut av alle gode ideer, og det må man bare respektere. Det er bare enkelte ganger det hadde vært best å la ting stå urørt.

 

Da jeg må stri med pengegriske amerikanere (er Liverpool-supporter) hver dag, så er forholdet mitt til amerikanske forretningsmenn ikke helt topp for øyeblikket.

 

Hovedpoenget mitt er at Lucas/Spielberg skulle ha jobbet mer med denne Indy-filmen før de sa seg ferdige med den.

Lenke til kommentar

Filmindustrien er som alle andre industrier, går de ikke i pluss så forsvinner de. Man er ikke grisk fordi man vil tjene penger, man er ikke sjelløs fordi produktet man leverer selger og man er ikke mindre dyktig fordi man er populær. Jeg er lei elitisme, jeg er lei janteloven og jeg er lei av at landet som har kommet med 3/4 av favorittfilmene dine kritiseres fordi pengene du betalte for Kill Bill-DVDen din gikk til et selskap, slik at de kunne fortsette å finansiere filmer som LotR 3, som kostet 100 millioner dollar.

Lenke til kommentar

Alt handler selvsagt om penger. Filmer, musikk, bøker, biler, selv mat. Om man ikke tjener penger på å selge det er det bare å finne noe annet å gjøre. Problemet er om det går ut over kvaliteten. En populær film vil nesten bestandig få en oppfølger, nettopp fordi den første var populær og tjente mange penger. Neste film vil nok også tjene mange penger, og da kan vi jo diskutere en tredje film også. Men som sagt må man aldri glemme kvaliteten. Mange slenger sammen en dårlig oppfølger uten å tenke noe gjennom hvorfor den første er så bra, kun for å tjene raske penger.

 

Nå har jeg ikke sett den fjerde Indy-filmen ennå, men med tanke på de tre første kan jeg vanskelig forestille meg at de lagde den for å tjene raske penger. For det første er de tre første svært bra laget med bra historie, bra skuespillere og hele greia, og det er tydelig de tok seg til til å lage en film med karakterer de elsker. Den fjerde Indy-filmen har derimot vært planlagt svært lenge, og det eneste som stoppet den er at Lucas, Spielberg og Ford har vært opptatt med forskjellige ting hele tiden og aldri hatt tid til å sette seg ned og lage denne filmen. Nå da de endelig rakk det er det blitt en film som har fått bra kritikker nesten over alt, og det er jo tross alt en god stund siden forrige film kom. Er litt skeptisk til Lucas's kommentar om en Indy V med Shia LeBouf i hovedrollen, men hvor mange har spilt James Bond opp gjennom årene? ;)

 

Men on-topic nå.

 

Prom Night

Med: Jamie Lee Curtis og Leslie Nilsen

 

Noen unger leker gjemsel i et stort, forlatt hus, men en jente faller ut av vinduet i andreetasjen med et uhell og blir drept. De andre ungene aner ikke hva de skal gjøre, men blir enige om å dra hjem og late som om ingenting har skjedd. Ingen vet de har vært der, så om alle holder kjeft kan ingen bevise noe som helst.

 

Hopp forover noen år, og "ungene" går siste året på high-school. Skoleåret er nesten over, og selve Prom Night gjenstår. (huskeri kke det norske uttrykket, men det er ikke viktig). Så ringer telefonen hos de overlevende ungene fra begynnelsen, og en stemme sier han vet hva som skjeede, og i natt er det hans tur...

 

På mange måter er dette en helt tradisjonell slasherfilm, så det skal ikke mye tnakegang til for å følge med på handlingen. Ulikt de fleste andre slashere er det derimot en bra historie for en gangs skyld, meget bra og overbevisende skuespillere, bra effekter og en bra stemning hele veien. Meget bra film, men styr unna oppfølgere og remake.

 

Vurdering: 8/10 Uvant å se Leslie Nilsen i skrekkfilm, men han gjør en brukbar jobb. Dessuten er det jo Jamie Lee Curtis da hun var selve "Scream Queen". (Denne filmen kom mellom Halloween og Halloween 2, begge med frøken Curtis i hovedrollen.) :)

Lenke til kommentar

Last Days (2005)

 

“Rock and roll will never die” Slik lyder Gus Van Sants tagline til denne filmen, som indirekte handler om rockelegenden Kurt Cobains’ siste dager på jorden. Gus Van Sant er virkelig en regissør jeg har fått sansen for i det siste. Han ble presentert for meg i en media time på skolen (faktisk), med filmen Elephant (2003). Og må si jeg virkelig ble bergtatt av den filmen. Forventningene var derfor store når jeg satte meg ned for å se på Last Days.

 

Det som er mest interessant med denne filmen, og som hovedsakelig er verdt å trekke frem er filmingen: Som på mange måter er spesiell, men som en kjenner igjen om en har sett Elephant eller Gerry. Det er filmet slik at det vi ser kunne vært en dokumentar. Med andre ord: vi kommer aldri helt innpå karakterene. På den måten blir vi heller ikke kjent med dem. Vi bare observerer på avstand det dophelvete han/de har havnet inn i. Slik blir den i motsetning til f. eks. Requem for a Dream (2000) ikke dømmende. Vi er bare granskende. Og det er til tider virkelig fascinerende: men det krever virkelig sitt av seeren. En må hele tiden være veldig observant, og veldig våken. Også fordi mange av scenen er veldig langtekkelige og kunstneriske. Noen ganger kanskje litt for mye for sitt eget beste.

 

Men i motsetning til når jeg så Elephant, så ble jeg aldri bergtatt. Elephant ble for meg en av de sterkeste filmopplevelsene jeg har hatt (til tross for at den ble vist på skolen!) og den grep meg virkelig. Men Last Days, som er filmet på samme måte, og sånn sett skulle hatt det samme potensialet til å bli like god, nådde aldri helt opp. Selve historien som ble formidlet ble aldri veldig interessant. Med andre ord: en helt ok film, som er verdt en titt: er man fan av enten Gus Van Sant eller Cobain.

 

6/10

 

2580729798_6b1ab761aa_o.jpg

 

Filmblogg

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til Lucas's kommentar om en Indy V med Shia LeBouf i hovedrollen, men hvor mange har spilt James Bond opp gjennom årene? ;)

 

Det blir jo en viktig forskjell, da Shia i så fall skal spille en annen karakter enn Harrison, mens de ulike Bond-skuespillerne har spilt samme karakter.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Trainspotting er en villt bra film som jeg anbefaler ALLE å se. Genial film...

 

Helt enig! Så denne for noen dager siden, og den imponerte stort! Dersom du lar deg fascinere av britiske filmer er denne perfekt.

Virkelig fantastisk film.

 

"It's shait beeing scottish!"

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til Lucas's kommentar om en Indy V med Shia LeBouf i hovedrollen, men hvor mange har spilt James Bond opp gjennom årene? ;)

 

Det blir jo en viktig forskjell, da Shia i så fall skal spille en annen karakter enn Harrison, mens de ulike Bond-skuespillerne har spilt samme karakter.

 

Jeg mener det kommer ann på selve filmen. Harrison Ford er Indy på samme måte som Arnold er Terminator og Conan, men det betyr ikke at vi ikke kan få en ny film med for eksempel Shia som en svært ung Indy eller, vel, du vet. ;) Det blir ikke det samme som en "ekte" Indy-film, men "foskjellig" er ikke synonumt med "dårlig". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...