Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

I mine øyne er filmen verdt å se fordi den er annerledes. Selv om den kunne vært bedre var den totalt sett en forfriskende opplevelse. Og det er selvsagt Zoe Bell som eier mest.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Jeg både elsket og hatet Death Proof. Første halvdel var svært bra med bra dialog, relativt interessante karakterer, bra historie og alt det der, og Stuntman Mike var konge. Problemet er siste halvdel. Hva var hele poenget? :dontgetit:

For min del så synes jeg siste del var mest underholdende, selv om jeg kan være enig i at dialogen i første del var bedre. Uansett synes jeg det ble for mye langtekkelig dialog og for lite action.

Endret av Panic
Lenke til kommentar

Vet dette teknisk sett er "den siste filmen du så", men jeg håper det går bra at jeg fullfører verket jeg startet selv om jeg ikke har sett filmene på en stund. ;)

 

Jason Goes To Hell: The Final Friday

 

Fredag 13de IV skulle være den siste i serien, men fansen krevde mer. Deretter var Fredag 13de VIII den absolutt siste, men neida. Offisielt er det den siste, derfor kalles denne ikke Freag 13de IX. Nuvel.

 

Vi starter som vanlig med en enslig dame, en hytte i skogen og en gærning i hockeymaske. Det er ikke det minste hint til hvordan han kan ha overlevd den forrige filmen, og langt mindre hvordan han har klart å komme seg tilbake til Crystal Lake. Jason møter dame. Dame løper i panikk. Jason følger etter. Jason... blir angrepet av militæret og sprengt av en granatkaster? Og borte var han, denne gangen for godt. Vel, mer eller mindre. Bitene av ham er strødd over alt, så det er ikke mulig han kan ha overlevd. Dessverre finner en fyr et sort, pulserende hjerte på bakken og finner ut at han skal spise det (!), og here we go... Fyren blir bokstavelig talt besatt av Jason, så Jason lever nok ennå. Han dreper en ny fyr, og tar over kroppen hans. Denne fyren igjen dreper en annen, og Jason tar over ham og så videre. Resultatet er en ganske typsik Fredag 13de film, men uten Jason. Eller det vil si, Jason er fortsatt med, men bare som speilbilde i store deler av filmen og på slutten. Legg for øvrig merke til Kane Hodder som spite Jason i de siste filmene som sikkerhetsvakt. ;) Kudos for en meget brutal drapsscene i et telt. Det må være en av de mest brutale i hele serien så langt og imponerte meg. ;)

 

Vurdering: 6/10 Jason-film uten Jason (men med søsteren hans?) Burde stinket, men er faktisk ikke så verst.

 

Uten å røpe for mye slutter det hele med at masken til Jason ligger i sanden, en viss haske med en rekke barberblad (for "spilt" av Kane Hodder) strekker seg opp av bakken og drar masken med seg ned, noe som fører oss over til...

 

Freddy vs Jason

 

Ren spin-off som ikke gir noe særlig mening. En demon som dreper folk i drømmene mot en zombie som ikke sover? Øh... :p Men for all del, ta det for det den er. Freddy er et ikon innen skrekkfilmer og har hovedrollen i hele Nightmare On Elm Street-filmene samt Wes Craven's New Nightmare (så godt som Elm Street 7). Jason har hovedrollen i stort sett alle Fredag 13de filmene. Det gir ikke mer mening enn å blande Aliens og Predator (de tilhørte ikke engang samme filmselskap), men moro er det. Ta det beste fra Elm Street og det beste fra Fredag 13de, sett det sammen i en enkelt film og nyt det for alt det er verdt. Ikke let etter logikk, sammenheng med resten av filmene eller noe sånt tull. Faktisk var det opprinnelig skrevet en rekke forskjellige slutter, inkludert en med Pinhead (!) fra Hellraiser av alle ting. Dette er hjernedød underholdning på sitt beste. Personlig syntes jeg Jason fikk for mye bank, men det er en smakssak.

 

Vurdering: 9/10 Freddy. Jason. Gir null mening, men meget morsomt.

 

 

Jason X

 

De har skutt ham, druknet ham, brent ham, sprengt ham (i den niende, skjønt den var uoffisiell), hengt ham, hogget ham i hodet med øks, hakket halve hodet hans i to med matchete, kjørt over ham med bil og så videre og så videre og så videre. Jason kan ikke dø. Punktum. Men om han ikke kan dø, hvordan kan han da stoppes?

 

Tja, de kan jo fryse ham ned kryogenisk og la ham ligge der til evig tid? Han vil være i live, men kan ikke røre seg. Det går ikke helt etter planen, så en dame blir frosset ned sammen med ham. To hundre år senere blr de to funnet og tatt ombord i et romskip (!), og vi vet hvordan det kommer til å gå. Dame våkner opp igjen og tror hun er trygg. Jason er jo død, ikke sant? Og på jorden? Vel... Ikke helt. :p

 

Ærlig talt aner jeg ikke helt hva jeg skal si mer om denne. Det er ombord i et romskip to hundre år inn i fremtiden, men samtidig er det en typisk Fredag 13de film. Jason har sovet i to hundre år, så han har godt av å røre litt på seg. Dette gjør han så til de grader at vi får valget å se alle drapene på rekke og rad uten noe teit historie i ekstramaterialet, og det sier jo sitt. Mange av drapene her er direkte idiotiske og burde ikke passet inn i serien i det hele tatt, men Jason er jo Jason. Både elsker og hater denne filmen av samme grunn som den niende. Det er god, gammel Fredag 13de og Jason hele veien, men likevel svært forskjellig fra det vi er vant med.

 

Vurdering: 8/10 Burde vært 2/10, men klarer ikke å hate denne filmen uansett hvor teit den er. Og uansett hvordan vi snur og vender på det trengte serien å oppdateres litt, og det gjorde denne filmen så til de grader. Riktignok er Crystal Lake, leirskolen og idiotiske tenåringer på telttur fortsatt med, men mest som en hyllest til de gamle filmene, og bare i en kort scene.

 

Om dere ennå ikke har fått nok av Jason har jeg for øvrig to linker til dere:

 

For det første kommer vi ikke utenom den neste filmen i serien. Det er ikke en remake, men foregår (etter hva jeg har fått med meg) en stund etter den første eller andre filmen. Premieren skulle ha vært i oktober i fjor, men er blitt utsatt til februar neste år. Gjett hvilken dato? ;)http://www.imdb.com/title/tt0758746/

 

For det andre har vi jo Freddy Vs Jason. Det ble skrevet en rekke manus til den (inkludert et uten verken Freddy eller Jason) før de slo seg til ro med et av dem. Filmen ble relativt bra mottatt, så det ble selvsagt jobbet (og jobbes?) med en oppfølger. Et av disse var "Freddy vs Jason vs Ash". (Ash kjenner vi fra Evil Dead og Army of Darkness). Manuset var ferdigskrevet, men av diverse grunner ble filmen aldri spilt inn og kommer neppe til å bli det. Den ble i stedet gitt ut som en tegneserie og kan bestilles for eksempel via amazon: http://www.amazon.co.uk/Freddy-Vs-Jason-As...5510&sr=8-2 Jeg har ikke fått lest den ennå, men etter å ha lest en tegneserie basert på Evil Dead ("Army of Darkness: Ashes To Ashes"), Marvel Zombies vs Army of Darkness samt en og annen tegneserie basert på Fredag 13de og Nightmare On Elm Street kan det faktisk bli bra. ;)

 

Og om dere lurer på det, så ja. Jeg har en Jason-figur stående i hylla ved siden av Fredag 13de samlingen. :p

Lenke til kommentar

Det Sjunde inseglet (1957)

 

Bortsett fra Fanny och Alexander, så er dette første gangen jeg har sett noe av Ingmar Bergman. Mine forventninger var derfor skyhøye til filmen som av mange regnes som den beste av Bergman, (og dermed også som den beste filmen som noen gang er laget).

 

En mann søker svaret på meningen med livet, døden og selve guds eksistens, mens han spiller sjakk mot døden for å utsette sin egen død, under svartedauden i Sverige.

 

Stemningen i denne filmen er helt fantastisk: fantastisk skummel!. Jeg husker faktisk ikke sist jeg var så nervøs for å skvette som når jeg så denne filmen i natt. For når du hele tiden sitter og venter på at døden skal dukke opp (uansett hvor teit han ser ut), så er det klart man blir litt nervøs, eller? For om det ikke er naturlig å syns at denne filmen er veldig skummel, så må vel årsaken til at jeg finner den det, være min egen redsel for døden? Dette henger i hvert fall sammen om en vet årsaken til at Bergman lagde filmen i utgangspunktet. ”Den här filmen skrev jag för att besvärja min dödsrädsla. Og då skulle ju döden ha en huvudroll, altså döden skulle vara med från början.”.

 

Av denne årsak trodde jeg at filmen kom til å bli en av mine favorittfilmer. Men Det Sjunde inseglet skulle for meg vise seg å fenge mindre ettersom historien utviklet seg. For meg var den allerede fra starten helt på topp (mye grunnet mine forventninger?). Den mistet noe av den spenningen, og fantastiske stemningen den hadde i starten. Mye av grunnen til dette er nok at jeg syntes filmen gikk for mye bort fra hovedhistorien, og hadde for lite fokus på døden. Dessuten syntes jeg at skuespillet av mange var svært dårlig. Nesten like dårlig som i tilsvarende norske filmer fra denne tiden. (men bare NESTEN!) Det ble for mye teaterfølelse. Unntaket var skuespillet som ble gjort av hovedkarakterene (Antonius Block, døden, Jöns og Mia). Av andre hendte det at jeg ble sittende å le av deres skuespillerprestasjoner…

 

Kanskje kan dette tyde på at filmen (for meg) ikke helt har tålt tidens tann, for å bli regnet som den store klassikeren, så mange mener den er.

 

8/10

 

Noen vil kanskje si at denne karakteren ikke helt henger sammen med hva jeg skrev over. Men det var karakteren som det føltes riktig å gi etter å ha sett den. Kanskje er dette pga. filmens allerede oppnådde status? (i tillegg til selvfølgelig veldig mye å glede seg over i noen deler av filmen)

 

Er det forresten andre enn meg som tenker på Lucius Vorenus og Titus Pullonår fra Rome, når en ser Antonius Block og væpneren Jöns ri sammen i starten av filmen?

 

2577156801_e8e3e76633_o.jpg

 

Filmblogg

Lenke til kommentar

Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (1966)

 

På engelsk: The Good, The Bad And The Ugly.

 

Etter å ha fisket opp denne filmen på elkjøp var det bare og sette seg ned og nyte denne klassikeren.

Først må jeg bare si, utrolig bra film. Liker ikke westernfilmer i det hele tatt, men dette er en klassiker som bør bli husket. Til og være 42 år gammel holder filmen seg veldig godt også.

Clint Eastwood er så kul at jeg blir misunnelig. Alt i alt en kjempegod film jeg kunne kose meg med.

10/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

The Omen (1976)

 

En gutt blir født den sjette juni klokken seks, men dessverre rekker han bare å trekke pusten en gang før han dør. Tilfeldigvis blir en annen gutt født på samme tidspunkt på samme sykehus, og moren dør under fødselen. Denne gutten har ingen slektninger, ingen famile eller noe som helst, og moren til den dødfødte gutten aner ikke at sønnen hennes er død. Faren til den døde gutten aksepterer derfor å adoptere den andre gutten i all hemmelighet, så konen slipper å få vite at sønnen hennes er død. Dessuten vil den andre gutten nå få en familie som elsker ham i stedet for å bli plassert på diverse barnehjem og fosterhjem. Alt i alt gikk det da bra til slutt for alle, og de levde lykkelig resten av livet.

 

Vel, de første fem årene er ganske hyggelige. Problemet begynner i bursdagselskapet til gutten når en av barnepasserne tar selvmord til ære for gutten. Ganske raskt begynner ting å skje, og faren hans begynner å lure på hvem gutten egentlig er. Han er jo en helt vanlig gutt, ikke sant? Greit det skjer rare ting rundt ham, men det er jo bare tilfeldigheter?

 

Fantastisk film på alle måter. Historien er engasjerende og skuespillerne svært flinke. Det er en rekke skremmende scener, men i hovedsak er det mest psykologisk skrekk på sitt aller beste. Av prinsipp gir jeg aldri en film 10 av 10, men denne gangen gjør jeg et unntak. Liker du skrekkfilmer er denne obligatorisk. :)

 

Vurdering; 10/10

Lenke til kommentar

Må si at jeg finner det litt imponerende hvor mange skrekkfilmer du greir å få med deg Crow.

 

Slikt kan ikke gjøre av andre enn de som har ferie fra ungdomskolen eller VGS (prøvede finne litt profilinfo hos deg, men det var ikke mye å finne).

 

Gleder meg dog til du angriper Children of the Corn, min favoritt blant sommerferieskrekken.

Lenke til kommentar

Jeg finner at Children of the Corn er det talentfulle og lite verdsatte mellombarn innen sjangeren. Halloween, Friday the 13., og Nightmare on Elmstreet er imponerende når en ser de første gang, men det er Children of the Corn som holder stemningen andre og tredje gang en ser filmen.

 

Ellers, har vel ikke sett mer enn de første fire selv, så...

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Sliten nå, men det er nå en start.

 

Children of the Corn

 

Handlingen er grei nok. I en liten by i Nevada går barna amok av en eller annen grunn og dreper alle de voksne av en eller annen grunn. Det er kun ørken rundt dem, så det er ingen utenfor som aner at noe er galt. To uskyldige folk presterer å kjøre ned en unge og drar inn til byen for å finne hjelp. Problemet er at byen er helt forlatt (tilsynelatende), og når de prøver å dra er bilen ødelagt. Hva nå? ;)

 

Denne er basert på en kort historie av Stephen King, men ulikt de aller fleste filmene basert på bøkene og fortellingene hans er denne faktisk utrolig bra. Ungene er overbevisende og handlingen mer eller mindre troverdig avhengig av hvordan man ser det. Faktisk er det lett å skjønne tankegangen til ungene og få medfølelse for mange av dem, noe som drar filmen opp enda et hakk.

 

Vurdering: 8/10 Men styr unna oppfølgerne. Jeg skal nok levere en anmeldelse av de tre neste (har ikke film fem og oppover og har ikke tenkt å få tak i dem med det første), men det er denne dere vil se. Resten er ikke så viktige. ;)

 

Sengetid nå. :p

Lenke til kommentar
Stuntman Mike er oppskrytt.

 

Eneste grunnen til å se filmen er Stuntman Mike i mine øyne. :)

Helt enig, og personlig synes jeg ikke det er grunn nok heller. Dette er enkelt og greit en veldig middelmådig film.

 

Dialogen er ikke direkte svak etter vanlige standarder, men dette er en Tarrantino-film og da forventer man noe ekstra, noe det er liten tvil om at man ikke får i denne filmen, etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Satanic rites of Dracula 1973 2/6

 

Huff , nå begynner Dracula filmene å få Politiskolen-syndromet , flere og flere oppfølgere uten at det er spes interressant lenger....tittelen fikk denne til å høre lovende ut men den gang ei.

 

Hun nye Jessica Van Helsing var ikke mye å skryte av , kunne de ikke brukt hun fra "AD 1972"......var i hvertfall litt entusiasme i hennes skuespill ?

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Intruder

Arbeiderne på et supermarked må jobbe overtid, og vi finner fort ut av at det er fare på ferde. Arbeiderne blir myrdet en etter en på beste slashervis. Vil de overleve nattskiftet?

 

Scott Spiegel som var med på å skrive Evil Dead 2 har regissert denne 80-talls slasheren. Handlingen er ikke stort dypere enn andre slashere, og skuespillet er ikke spesielt imponerende. Det blir eksperimentert til det ekstreme med kameravinkler og i enkelte tilfeller blir det bare latterlig. Likevel inneholder denne filmen mye underholdning, gode effekter, kreative mord og et passende soundtrack. Det er også verdt å nevne at både Sam Raimi og Bruce Campbell har hver sin lille rolle i filmen.

 

Jeg ble faktisk positivt overrasket over denne filmen, og jeg vil anbefale den til alle som setter pris på en god slasher.

 

6,5/10

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Revolver

En film som blir hatet og elsket. Revolver mottok en grusom mottakelse fra både kritikere og publikum , og startet opp på IMDb bunnliste. Selv hadde jeg veldig lave forventninger til filmen, noe coveret også hadde mye av æren for. Det er aldri lovende når kommentarer som "Brilliant" er mer tydelig på fremsiden av coveret enn selve tittelen på filmen. Jeg tok veldig feil.

 

Filmen tok tak i meg med en gang, og jeg den ble bare mer og mer fascinerende. Den er utrolig stilig sammensatt på flere måter. Handlingen er komplisert (kanskje litt for komplisert for noen?) og oppbygd på en interessant måte. Jeg likte også godt de få minuttene med "tegnefilm". Menneskets karakter, selvoppfatning og ego er svært sentrale tema i filmen.

 

Jeg syns kanskje ikke at filmen lykkes like godt som The Usual Suspects, men jeg ble likevel svært imponert.

 

8/10

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...