Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Men det finnes jo ingen sannhet, spesielt ikke i historiefaget. Det eksisterer kun sannheter, gråsoner og drøftemateriale til tusen. Enkelte liksomhistorikere her inne kommer stadig vekk med bastante "fakta"-påstander, noe som er så langt unna historieemnet som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det finnes jo ingen sannhet, spesielt ikke i historiefaget. Det eksisterer kun sannheter, gråsoner og drøftemateriale til tusen. Enkelte liksomhistorikere her inne kommer stadig vekk med bastante "fakta"-påstander, noe som er så langt unna historieemnet som det er mulig å komme.

Forskjell mellom faktum og perspektivnyanser.

Lenke til kommentar

 

Det blir feil å si at den kaster oppskriften ut vinduet, for det stemmer ikke. Den følger trekantoppskriften til en romantisk komedie perfekt. Dette kombinert med at de tre damene er helt stereotypiske, gjør at mysteriet den prøver å bygge opp går rett ut vinduet.

 

Fikk også føleslen av at den til tider prøvde å være litt for intelligernt for sitt eget beste. Tross alle irritasjonsmomentene var det en svært underholdende og rorende film.

Lenke til kommentar

 

Jo, men det ble ikke som jenta håpet (at moren og faren skulle komme sammen). Jenta får jo også vite at moren har rotet med damer. Det sluttet jo bra, men er ikke som "vanlige" der partet finner tilbake til hverandre. Her er det en film som tok en mer realistisk rettning. Vi ser jo at han forsatt elsker exkona, og han vil gjerne tilbake. Men takket til datteren kommer det frem han elsker ei annen. Slutter lykkelig for han, men det ligger mye annet luften likevel. Dessuten vil nok aldri det bli det samme for jenta, etter å fått et helt annet syn på foreldrene.

 

 

Jeg så filmen sammen med et par, som har unger og det ble en god diskusjon etterpå. De drog frem ting som jeg ikke tenkte på en gang. Filmen vil nok ha anderledes syn på forskjellige folk.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jo, men det ble ikke som jenta håpet (at moren og faren skulle komme sammen). Jenta får jo også vite at moren har rotet med damer. Det sluttet jo bra, men er ikke som "vanlige" der partet finner tilbake til hverandre. Her er det en film som tok en mer realistisk rettning. Vi ser jo at han forsatt elsker exkona, og han vil gjerne tilbake. Men takket til datteren kommer det frem han elsker ei annen. Slutter lykkelig for han, men det ligger mye annet luften likevel. Dessuten vil nok aldri det bli det samme for jenta, etter å fått et helt annet syn på foreldrene.

 

 

Jeg så filmen sammen med et par, som har unger og det ble en god diskusjon etterpå. De drog frem ting som jeg ikke tenkte på en gang. Filmen vil nok ha anderledes syn på forskjellige folk.

 

 

 

Det er helt riktig at den ikke følger den tradisjonelle to damers oppbygningen, men den følger den standard tre damers oppbygningen perfekt. (nå skulle jeg komme med et godt eksempel her, men fikk hjernteppe)

 

Filmen legger aldri opp til at han skal bli sammen med ekskona igjen. Dette er helt klart fra første møte med April. Etter første møte med Summer er det også helt klart at det er Sarah som er moren.

 

Nå skal jeg si at jeg ikke så prøvde å sette meg inn i jentas prespektiv, men det er heller ikke så rart med tanke på hvor lite hun passet til rollen (jeg vet at en ikke kan kreve for mye av barneskuespillerne, men hun gjorde ikke en god jobb), samt at karakteren ikke virker ekte. T.eks. hennes alt for raske aksept for situasjonen og alt for store fatteevne.

 

 

Lenke til kommentar

Death Proof

 

Etter at jeg så Planet Terror, som var riktig så underholdende, måtte jeg sjekke ut Death Proof også. Blei rett og slett ganske skuffa. Over halvparten av filmen er fyllt med dørgende kjedelig dialog. Den siste halvtimen var i hvertfall verdt å se, skulle bare ønske resten av filmen var like bra.

 

5/10 - en av Tarantinos dårligste!

Lenke til kommentar

Hvis en film skal best vise hvordan et slag var for soldatene som var der, så skal det ikke være så realistisk som mulig. Skulle jeg laget en film om en traumatisk opplevelse fra fortiden min ville filmen blitt mer dramatisk enn situasjonen faktisk var, for å vise hvordan jeg opplevde det. På samme måte kan man gjøre en film bedre, og mer realistisk, ved å vise verden slik den blir oppfattet og ikke hvordan den er. Spielbergs prioritet var sannsynligvis ikke historisk korrekthet, men følelsesmessig korrekt. Hvis filmen klarte å vise et slag slik veteranene opplevde det, og det var filmens mål, så synes jeg ikke man kan rette på det med det man som man ser på som faktafeil.

 

Enda verre er de som leser goofs på IMDb, oppdager en feil og deretter irriterer seg for den etterpå.

Lenke til kommentar
Hm, dialog pleier jo å være Tarantino's spesialitet..har ikke sett noen av de enda, faktisk.

 

Jeg syns dialogene satt som smurt. Kanskje noen ikke liker at filmen i så stor grad er basert på dialog, men det gjør ikke selve dialogen dårlig. Death Proof inneholder utvilsomt mindre action enn Tarantinos andre filmer. Det utrolig rå soundtracket og måten filmen er bygget opp på gjorde at jeg likte filmen svært godt. Kan likevel si meg enig i at dette er Tarantinos dårligste. Likevel ville jeg gitt den 7 eller 8 av 10.

Lenke til kommentar
Thecrow77: syns du er flink, jeg. Når man først skal se en film i en lang serie, må man få med seg de andre også.

Ellers blir det jo som å bare høre "Greatest Hits"-plate med yndlingsbandet sitt og si du er superfan, selv om du aldri har hørt de dårligere platene og låtene også.

 

Takk, bra alt slitet ikke ver forgjeves. :) Kanskje jeg skal begynne å se Halloween-serien nå. Mangler kun de to siste (H20 og Resurrection, men har remaken), men de kan jo skaffes for en billig penge. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Kanskje noen ikke liker at filmen i så stor grad er basert på dialog

Det er helt umulig å late som grunnen til at folk ikke likte Death Proof er dialogen. Klokken er halv fem og jeg er dritings, og likevel klarer jeg å forstå at det ikke var mangel på action som gjorde Death Proof til en drittfilm. Det var mangel på interessante skuespillere, interessante karakter og interessant dialog som gjorde at filmen var drittkjedelig hvert minutt Kurt Russell ikke var med.

 

La oss være ærlig, kvinner er mindre interessante.

Lenke til kommentar

Dorian Gray er kanskje full, men likevel har fyren et jævlig godt poeng. Når du gir publikum en råfet karakter som Stuntman-Mike, og deretter bestemmer deg for å "krydre" historien med en gjeng middels interessante kvinnelige karakterer, så er det bare et tidsspørsmål før hele kavalkaden blir litt lite givende.

Lenke til kommentar
Dorian Gray er kanskje full, men likevel har fyren et jævlig godt poeng. Når du gir publikum en råfet karakter som Stuntman-Mike, og deretter bestemmer deg for å "krydre" historien med en gjeng middels interessante kvinnelige karakterer, så er det bare et tidsspørsmål før hele kavalkaden blir litt lite givende.

 

Selv om jeg likte denne filmen godt, så vil jeg si meg enig med dette. Mangelen på flere interessante karakterer er nok det som trekker ned filmen mest for min del. Men det er dårlig dialog som har blitt klaget på tidligere i tråden, og det er jeg uenig i. Jeg mener at dialogene nok en gang blir fremført på en god og troverdig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...