Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Be kind, rewind:

 

Dette var ein film eg faktisk hadde litt forventningar til etter å ha sett diverse trailers m.m. på internett. I tillegg synes eg plottet i filmen verka ganske interessant. Filmen byrjar ganske tregt, og minnar absolutt ikkje om ein komedie med det første. Men dårleg humor, og "fysiske fenomen" som ikkje eingong høyrer heime i Harry Potter øydelagde kjensla min for filmen. Med Jack Black i eine hovudrolla føler eg heile filmen blir litt: Tenacious D all over again, ein film eg ikkje fall heilt for. I mine auge tek filmen seg kraftig opp på slutten, og avsluttar med litt av verdigheita i behald.

 

6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Long Weekend (2005)

Morsom sprø komedie, men litt kjedelig. Noen morsomme øyeblikk.

5/10

 

 

The Cable Guy (1996)

Så denne for mange år sia, men så den også ferdig for 15 minutter siden, så her er altså en liten anmeldelse. Ganske merkelig film, men ikke Carrey's beste synes jeg.

Det blir litt for mye av Carrey's mas og filmen er egentlig litt slitsom.

Men joda, helt grei, morsom komedie(?).

6/10

 

Ser ut som jeg er litt streng i dag.. :hmm:

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Så Saving Private Ryan nå for første gang på ti år. Jeg skjønner godt at den hører til på imdbs top250, men med meg stemte det ikke helt.

 

Valg av skuespillerne skjønner jeg ganske enkelt ikke. Tom Hanks som malplassert lærer, Vin Diesel, Birolleskuespillere fra Friends? En (Pizzagjengen) griner, men klarer klarer å presse frem tårer ... Beste av alt var Ted Danson. Jeg følte heller ikke at jeg kom noe særlig i kontakt med de til tross for filmens spilletid på to timer og førti minutter.

 

Bildet er svart/hvitt. Tyskerne er fyfy og amerikanerne vant hele andre verdenskrig. Såklart dør "de" og "de". Grinescenene er også på plass, sammen med typisk Spielberg-musikk. Mustangene dukker opp til rett tid. Bare klisjé på klisjé på klisje.

Handlingen er ålreit, men den selger ikke omfanget av gjeldende datoer. Filmingen og valg av dominante farger var derimot på topp.

 

Saving Private Ryan er en blockbuster-krigshistorie som mange sikkert trekker til sitt bryst, men jeg som seer synes ikke at "helvete" ble satt på fingeren. Og det er det jeg leter etter i krigsfilmer.

 

6/10.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Da skal du se Hamburger Hill fra 1977. Den viser helvete fra vietnamkrigen, der et platoon bare blir sendt opp for å ta en tilsynelatende meningsløs bakketopp som er tungt fortifisert av vietcong. Det er et selvmordsoppdrag, og det vet de.

Eneste kjente skuespiller er Dylan McDermott, som faktisk ser akkurat like ung ut fremdeles. Spooky.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Da skal du se Hamburger Hill fra 1977. Den viser helvete fra vietnamkrigen, der et platoon bare blir sendt opp for å ta en tilsynelatende meningsløs bakketopp som er tungt fortifisert av vietcong. Det er et selvmordsoppdrag, og det vet de.

Eneste kjente skuespiller er Dylan McDermott, som faktisk ser akkurat like ung ut fremdeles. Spooky.

Takker for tipset. Notert.

 

'87*

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Har du noen tips til gode filmer med Vincent Price da Bytexmannen? Eneste jeg har sett er The Masque of The Red Death og jeg likte han jævlig godt der.

 

Har du noen tips til gode filmer med Vincent Price da Bytexmannen? Eneste jeg har sett er The Masque of The Red Death og jeg likte han jævlig godt der.

 

Andre bra filmer med Vincent Price:

 

* House of Wax (den aller første skrekkfilmen han spilte i og gjorde ham til et skrekkikon)

 

* The Abominable Dr. Phibes (og hvorfor ikke Dr. Phibes Rises Again?)

 

* The Last Man On Earth (det er laget en rekke remakes av denne, inkludert The Omega Man og I Am Legend...) (denne kom for øvrig samme år som The Masque of The Red Death)

 

* The Invisible Man Returns (en av de første filmene han spilte i. For øvrig har Vincent Price en liten opptreden som denne fyren i Abbot & Costello Meet Frankenstein.) ;)

 

* The House On Haunted Hill

 

Men on-topic nå.

 

Fredag 13de VI

 

Et vendtepunkt i serien. Frem til nå har Jason vært en høyst levende person, skjønt han tålte litt mer enn de fleste. Men så ble han jo drept for godt i det som skulle vært den aller siste filmen i serien, så hva gjør man da? Tja, graver opp liket, spidder det med en jernstang (selvsagt når det er mye lyn og torden) og vips er Jason tilbake fra de døde. Dette kunne blitt et lavmål i en ellers meget bra serie, men tar man det for hva det er blir det ikke så verst. Det største problemet er alle de små tabbene de gjør hele veien. For å ta noen eksempler:

 

* To folk har kjørt seg bort på en øde skogsvei midt på natten. Hun damen sier de bør kjøre tilbake fordi "jeg har sett nok skrekkfilmer til å vite at en gærning med maske aldri er snill." Og hva gjør de? Jada, de går ut av bilen og prøver å skremme ham.

 

* En dame ser en fyr i fengsel (Tommy, fra de to forrige filmene). Sheriffen sier han er en psychopat som insisterer på at Jason er i live, og at fyren kan gå svært langt for å bevise det. Hvorfor i svarte vil hun damen da gjøre alt hun kan for å hjelpe ham?

 

Men alt i alt ikke den dårligste i serien. Jason er tilbake, folk blir drept på vanlig brutalt og variert vis og historien er like tynn som vanlig. Hva mer vil man ha? :p

 

Vurdering: 7/10

 

 

Fredag 13de VII

 

Huff, nei. Nei, nei, nei. :p Mor, far og datter er på ferie ved Crystal Lake. Jente dreper faren med et uhell via telekinese (?). Mange år senere drar hun, moren og legen fra en psykiatrisk avdeling tilbake for å la henne komme over fortiden og minnene. Jenten prøver å hente faren tilbake fra vannet, og la oss bare si hun lykkes delvis... Men seriøst, telekinese? Som å kaste ting rundt omkring bare ved å tenke på det? Folkene er utrolig irriterende i tillegg, og selv Jason ser ut til å kjede seg. Likevel, det er Jason, det er folk som blir drept og historien er like tynn som vanlig. Den dårligste filmen i serien, men likevel ikke så veldig forskjellig fra de andre.

 

Vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

The Wind And The Lion

 

Filmen har en historie som til tider er gripende, men stort sett ikke engasjerende i det hele tatt. Karakterenes oppførsel endres stadig uten noen videre forklaring av hva som har ført til forandringene hos dem. Karakterenes reaksjoner er noen ganger så ulogiske at man bare blir sittende å le. Skuspillet er imponerende troverdig, til tross for den ganske uforståelige oppførselen som oppstår med jevne mellomrom, men utifra mitt skjønn skyldes det manus eller regissør. Jeg hadde nok ikke sett hele filmen, hadde det ikke vært for godt skuespill kombinert med mangel på et godt TV-program en tirsdag morra.

 

3/10

Lenke til kommentar
Så Saving Private Ryan nå for første gang på ti år. Jeg skjønner godt at den hører til på imdbs top250, men med meg stemte det ikke helt.

 

Valg av skuespillerne skjønner jeg ganske enkelt ikke. Tom Hanks som malplassert lærer, Vin Diesel, Birolleskuespillere fra Friends? En (Pizzagjengen) griner, men klarer klarer å presse frem tårer ... Beste av alt var Ted Danson. Jeg følte heller ikke at jeg kom noe særlig i kontakt med de til tross for filmens spilletid på to timer og førti minutter.

 

Bildet er svart/hvitt. Tyskerne er fyfy og amerikanerne vant hele andre verdenskrig. Såklart dør "de" og "de". Grinescenene er også på plass, sammen med typisk Spielberg-musikk. Mustangene dukker opp til rett tid. Bare klisjé på klisjé på klisje.

Handlingen er ålreit, men den selger ikke omfanget av gjeldende datoer. Filmingen og valg av dominante farger var derimot på topp.

 

Saving Private Ryan er en blockbuster-krigshistorie som mange sikkert trekker til sitt bryst, men jeg som seer synes ikke at "helvete" ble satt på fingeren. Og det er det jeg leter etter i krigsfilmer.

 

6/10.

 

mitt størte problem med SPR er mangel på sann historie selv D-day landingen er høyst speculativ, de enrome "tårn" bunkerne fantes aldri, det var ikke så høye klipper der heller, de får også det til å virke som at hele Omaha saken tok 20min, når de egentlig var der i mange timer før de kom fra stranda.

og er enig i at det ble litt vel mye klisjé på slutten, 20 amerikanere dreper 200 tyskere og 4 tanks.

tyskerne bare løper inn i ilden til heltene, nesten som Call of duty, evig størm av fiender som bare løper inn i løpet på våpenet dit.

men effektene er gode, og det jeg liker best med SPR var at det ledet til BOB, som er en meget fin serie

Lenke til kommentar

Ja beklager det snek seg en skrivefeil inn der. Skulle være 87. Tidlig på dagen :) Det fine med den filmen er at det er ingen klar helt eller skurk, det bare viser meningsløsheten i det hele. De som er der slåss for livet sitt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Realitetens største problem for de allierte styrkenes suksess på D-dagen var vel mangelen på lærdom dagens soldater får i fra actionfilm. I dag vet man at man aldri kan bli truffet av maskingevær eller andre våpen hvis man hopper, ruller eller tar saltomortale. Samtidig vil man også øke sin egen treffsikkerhet hvis man ruller samtidig som man skyter selv. Det burde ikke være noe problem å treffe nazister på 200-300 meters hold beskyttet av bunkers, selv med pistol eller revolver. Selv bunkerser har kikkehull store nok til å la kuler passere. Hadde man hatt denne kunnskapen i 1945, hadde det sannsynligvis holdt med en feltstyrke på 15-20 soldater.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

I am Legend

 

Startet litt småtreigt,masse dataanimerte dyr og slemmiser,som falt i usmak med meg.

Men fint skuespill av The Fresh Prince,som spiller bortimot alene(Hunden er jo bare sååå søt da)Genial bruk av reggiekongen Bob Marley(eller negermusikk som dama sa :()

 

Alt i alt karakter 6\10

 

Kicking it old school

Makan til dritt film skal du se lenge etter(dama lånte den)

Handlingen går ut på at en guttonge faller i koma i 1986,og våkner opp 20 år senere i sikkelse av Jamie Kennedy(Ugh) Når han våkner er han fremdeles 10 år i sinn,og driver og teiter seg ut.

Eneste positive man kan si om filmen er at KITT og David Hasselhoff er med

en svakt 2\10

 

I am Legend

 

Startet litt småtreigt,masse dataanimerte dyr og slemmiser,som falt i usmak med meg.

Men fint skuespill av The Fresh Prince,som spiller bortimot alene(Hunden er jo bare sååå søt da)Genial bruk av reggiekongen Bob Marley(eller negermusikk som dama sa :()

 

Alt i alt karakter 6\10

 

Kicking it old school

Makan til dritt film skal du se lenge etter(dama lånte den)

Handlingen går ut på at en guttonge faller i koma i 1986,og våkner opp 20 år senere i sikkelse av Jamie Kennedy(Ugh) Når han våkner er han fremdeles 10 år i sinn,og driver og teiter seg ut.

Eneste positive man kan si om filmen er at KITT og David Hasselhoff er med

en svakt 2\10

Lenke til kommentar
mitt størte problem med SPR er mangel på sann historie selv D-day landingen er høyst speculativ, de enrome "tårn" bunkerne fantes aldri, det var ikke så høye klipper der heller, de får også det til å virke som at hele Omaha saken tok 20min, når de egentlig var der i mange timer før de kom fra stranda.

Dette er sånt som man har lest seg til. Hvorfor skal det ødelegge? La nå film være film, det er ikke akkurat snakk om viktige feil. Filmen blir ikke dårligere, den blir mindre tro til historien den formidler på en ikke særlig "tro til virkeligheten"-måte.

Lenke til kommentar
mitt størte problem med SPR er mangel på sann historie selv D-day landingen er høyst speculativ, de enrome "tårn" bunkerne fantes aldri, det var ikke så høye klipper der heller, de får også det til å virke som at hele Omaha saken tok 20min, når de egentlig var der i mange timer før de kom fra stranda.

Dette er sånt som man har lest seg til. Hvorfor skal det ødelegge? La nå film være film, det er ikke akkurat snakk om viktige feil. Filmen blir ikke dårligere, den blir mindre tro til historien den formidler på en ikke særlig "tro til virkeligheten"-måte.

Klart det ødelegger for interesserte. Casuals bryr seg nok ikke, men alltids noen som ser film for andre interessers del. "Film er film.. det er ikke virkeligheten" er noe utdatert.

Lenke til kommentar

Definitely, Maybe (2008)

 

definitely_maybe.jpg

 

Vi alle kjenner til Romatisk komedie oppbyggning. De finner hverandre, alt er bra, så kommer det frem noe som skaper problemer, og de finner hverandre igjen på slutten og filmen avslutter med det klassisk kyss også fadeout til rulletext.

 

Men av og til dukker det opp en film som kaster alle reglene ut vinduet. Dette er en av de filmene. Vi alle var så sikkre på at dette skulle bli "typisk" romatisk komedie". I sjanger er filmen betegnet "Comedy | Drama | Romance" Drama skulle egentlig så først i dette tilfelle.

 

Will Hayes er en skilt far og skal hente datteren fra skolen. Det viser seg noe kluss har skjedd med timen og alle ungene har fått "sex.ed." isteden. Og alle ungene har masse "ubehaglige" spørsmål til foreldrene, som f.eks "Do you have sex with dad? I hate you! I hate you!" osv osv.

 

Datteren begynner å spør faren masse spørsmål om han og moren. Som vanlig svar faren "du er for ung å forstå", dette hisser opp datteren. Det hele ender opp med at han bestemmer seg å heller være åpen til datteren som hun krever og fortelle henne hva som skjedde, men i en "fortelling" stil der navnene på folka er oppdiktet, og hun må selv forsøke å finne ut av hvem som er moren.

 

Det er et rørende film og innholder en del komedie, men en mer nedtonet humor. Dette er ikke en type "slap-stick" humor, men mer en type humor som voksne ler/smiler av fordi de kjenner igjen situasjonene.

 

Fortellingen er meget bra fremstilt og den holder deg fenget. Skuespillingen er bra, og filmen holder en grei tempo. Mulig de som er vant til å se Romatiske Komedier at type "What Stays in Vegas" vil bli skuffet, men det er tydelig de har siktet på det voksne publikum og ikke tenåringene.

 

Anbefales!

 

7/10

Lenke til kommentar

Fredag 13de VIII

 

Begynner å holde nå, men dette er heldigvis den siste "offisielle" filmen. Handlingen er på et vis enda dårligere enn før. Strømkabel løsner på havbunnen, Jason får masse strøm i seg og våkner opp igjen. Deretter klatrer han ombord i en båt full av tenåringer på skoletur (eller noe sånt, det blir ikke forklart annet enn at de to voksne er lærere) og drar til New York, av alle steder. Kunne blitt morsomt med Jason amok i en storby, men neida. Holde seg på havnen. Jaja, er bare mer av det samme, og siden det er den siste filmen skal dere få slippe å lese flere Fredag 13de anmeldelser fra meg på en stund. :p

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar
det er ikke virkeligheten" er noe utdatert.

 

Utdatert? Det håper jeg virkelig aldri skjer, for da er det like godt å slutte å se film. Realismejaget er det verste som noensinne har skjedd filmindustrien. Er den basert på en sann historie så er det viktigste at man får frem illusjonen av virkelighet og ikke roter med essensiell fakta. Hvordan bunkers ser ut er lite relevant i så måte. Du vil finne like mange feil i historieboken fra videregående om det er nitpicking man er interessert i. Om filmen er troverdig gjenskapelse/adapsjon så har man lykkes. Noe jeg vil si Saving Private Ryan er, selv om filmen aldri fenget meg særlig. Filmer er ikke ment å brukes som fasit på en historieeksamen, de skal ta tak i essensen av historien som gjenfortelles. Er i hvert fall hva jeg er ute etter i film.

 

Det verste er når realismejaget nå er smittet over til rene fantasisjanger. Grunnen til eksempelvis Batman Begins allmenne ros tør jeg hevde er at den krever særdeles lite av seeren når det kommer til fantasi. Syntes Nolans take var et gøy tillegg til sjangeren og en av de absolutt bedre filmene, men det er skummelt når andre superheltfilmer med ett sammenlignes med den. Spesielt når det er filmer som setter fantasi som et langt mer grunnleggende element ved historien.

Lenke til kommentar

Thecrow77: syns du er flink, jeg. Når man først skal se en film i en lang serie, må man få med seg de andre også.

Ellers blir det jo som å bare høre "Greatest Hits"-plate med yndlingsbandet sitt og si du er superfan, selv om du aldri har hørt de dårligere platene og låtene også.

Lenke til kommentar
det er ikke virkeligheten" er noe utdatert.

 

Utdatert? Det håper jeg virkelig aldri skjer, for da er det like godt å slutte å se film. Realismejaget er det verste som noensinne har skjedd filmindustrien. Er den basert på en sann historie så er det viktigste at man får frem illusjonen av virkelighet og ikke roter med essensiell fakta. Hvordan bunkers ser ut er lite relevant i så måte. Du vil finne like mange feil i historieboken fra videregående om det er nitpicking man er interessert i. Om filmen er troverdig gjenskapelse/adapsjon så har man lykkes. Noe jeg vil si Saving Private Ryan er, selv om filmen aldri fenget meg særlig. Filmer er ikke ment å brukes som fasit på en historieeksamen, de skal ta tak i essensen av historien som gjenfortelles. Er i hvert fall hva jeg er ute etter i film.

 

Det verste er når realismejaget nå er smittet over til rene fantasisjanger. Grunnen til eksempelvis Batman Begins allmenne ros tør jeg hevde er at den krever særdeles lite av seeren når det kommer til fantasi. Syntes Nolans take var et gøy tillegg til sjangeren og en av de absolutt bedre filmene, men det er skummelt når andre superheltfilmer med ett sammenlignes med den. Spesielt når det er filmer som setter fantasi som et langt mer grunnleggende element ved historien.

Først angående siste kommentaren:

Presisjon og historie synes jeg går hånd i hånd. Spielberg hadde jo planer om å lage SPR om til en eventyrfilm, men endret mening etter å ha snakket med gamle krigsveteraner. Til slutt ble han så bestemt at filmen skulle vise alvorligheten rundt krig. Det endte med at den ikke ble sensurert overhodet.

 

SPRs siste slag var ren fiksjon. Helt greit for meg, men hvorfor ikke gjøre D-dagen så lik som mulig, når det først blir gjort? Folk må da få reagere på unøyaktighet når det først baserer seg på faktiske hendelser. Jeg reagerte av Band of Brothers, når de sa Hitler tok selvmord 11 april. Godt håndverk?

 

Realismejaget er på ingen måte det verste som har skjedd filmindustrien. Hvordan kan du si noe slikt? Filmskapere må vel kunne realisere sitt prosjekt på sin måte? Noen er mer opphengt i realisme og sannhet enn andre og det er noen seere også. Helt greit at Batman var sånn og sånn. Jeg sier ikke at alle kopier av Apocalypse Now må ødelegges fordi det er en krigsfilm basert på en sann krig, men det må da være rom for noe annet ren fiksjon?

 

Skapelsen av det fiktive univers krever av og til bautasteiner av sannhet.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...