Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Sling Blade

 

Drama fra 1996 der Billy Bob Thornton er regissör og innehar hovedrollen. Filmen handler om Karl Childers (Billy Bob) som i begynnelsen av filmen befinner seg på et sykehus for de mentalt ustabile etter å ha drept sin mor og hennes elsker. Legene på sykehuset mener at Karl nå er helt frisk og klar til å löslates. Karl blir altså utskrevet og vender tilbake til den vesle landsbyen der han vokste opp. Det er en ny og skremmende stor verden som möter Karl. Uten å avslöre for mye kan jeg si at han treffer en ung gutt, Frank, som med sin varme personlighet og uskyldighet blir Karls nye venn. Frank har dog problemer på hjemmefronten, noe som ikke går upåaktet hen hos Karl.

 

Dette er en utrolig sterk film med kjempeprestasjoner av fremst Billy Bob Thornton (Karl) og Lucas Black (Frank). Särlig Billy Bob overraska meg - jeg hadde absolutt ikke forventet noe slikt av han. Attpåtil er han regissör. Denne filmen har värt ganske ukjent for meg, jeg la först merke til den for noen måneder siden. En skikkelig godbit av en film. Jeg har egentlig ingenting å utsette på denne filmen. Alt funker rett og slett.

 

10/10

Endret av Sidious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit : Etter ønske fra forumbrukere kopierer jeg fra bloggen min

 

Futurama : The beast with a billion backs :

 

Så var endelig neste del i det nye futurama konseptet ute igjen.

 

Straight To DVD , NO TV som jeg liker og kalle det ,betyr på godt norsk at de slipper filmene rett på dvd uten noe mer ettertanke. Men den egentlige premieren , er via torrents for de fleste

 

 

Så hva er plottet denne gang ? Tynt , så veldig veldig tynt

 

 

""Vår kjente gjeng i Planet Express må nok engang redde verden ( Universet?) fra undergang . Det dukker plutselig opp en gigantisk portal som fører til et annet ukjent univers der et uhyggelig monster lever. Monstret kommer seg selvfølgelig igjenom portalen , mer skal jeg ikke røpe før jeg begynner og ødelegge for dere andre""

 

Men uheldigvis , denne filmen er ikke navnet Futurama verdig. Tegningene er det ofte noe veldig rart med , legg merke til hvor rar Fry plustselig kan bli i visse scener eller for den del, mange av de andre karakterene. ( jeg får faktisk assosiasjoner til de 3 første årene med The Simpsons )

 

Jeg føler egentlig at filmen ikke starter før det er gått hele 45 minutt. Hvorfor ?

Jo de første 45 består av oppbrukte vitser , dårlig animerte scener og ikke minst outtakes som ikke ble godkjent for selve tv serien men som alså fant sin vei til denne filmen

 

Og komme til poenget og fastsatt storyline tar alså 45 minutt. GTFP!

 

Først ble jeg skuffet , så ble jeg irritert .å som en avsluttning på forventingene jeg hadde til denne filmen, skikkelig forbannet

 

Jeg måtte faktisk trøste meg med, at de originale stemmene fortsatt var med under hele filmen

 

Noen siste ord :

 

For meg var dette en ren voldtekt av konseptet og rammene rundt Futurama . Det som blomstret så vakkert i 1999 , har blitt en stresset og jaget produksjon hvor skillet mellom godt og dårlig for lengst er tråkket over

 

 

http://sirtonnes.blogspot.com/

Endret av Sir_Tonnes
Lenke til kommentar

Battle for Haditha (2008)

 

An investigation of the massacre of 24 men, women and children in Haditha, Iraq allegedly shot by 4 U.S. Marines in retaliation for the death of a U.S. Marine killed by a roadside bomb. The movie follows the story of the Marines of Kilo Company, an Iraqi family, and the insurgents who plant the roadside bomb.

 

Dette må være den sykeste (krigs)filmen jeg noen gang har sett. Joda, en har filmer som Ichi the Killer (2001), men det blir på en helt annen måte: Ichi er så syk at det hele blir betraktet som fiksjon. Denne filmen derimot er basert på en sann historie, og griper deg derfor mye sterkere.

 

Det hele er filmet på en slik måte at det skal virke som om det er en dokumentar: og du kan si det har sin effekt. Når første halvdel er ferdig, så er hele filmen fylt med sterke bilder: og jeg må si jeg ble grepet. Enten det er amerikanere som lider, eller irakere som lider. For det er det jeg syns var så bra med denne filmen: den tok egentlig ikke parti med noen. Såklart, den er nok ment som et spark mot USA, men den gjør det på en balansert måte, noe jeg er veldig glad for. For det finnes ikke noe verre en politiske filmer som er så ensrettet at det nærmest kan kalles propaganda.

 

Alt i alt, en veldig god, og ikke minst gripende film: Men den er for dårlig gjennomført (kinematografien), og tidvis for kjedelig til at den når helt opp.

 

7/10

 

2567757488_e402b68681_o.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Dracula : Prince of Darkness 1966 4/6

 

Scars of Dracula 1970 4/6 (ikkeno big deal at flaggermusene ser fake ut....lavbudsjett tross alt ;)

 

Dracula AD 1972 3/6 (med hippier , av alle ting lol......de hadde vel ikke så mange ideer igjen)

 

Bra filmer men typisk "formelfilm"

 

Skal snart se disse , da har jeg vel sett alle Lee filmene :

 

Count Dracula 1970 (denne er spansk , ikke lagd av Hammer)

Satanic rites of Dracula 1974

Lenke til kommentar

Class of 1984 (1982)

 

5101MTNSWRL._SL500_AA240_.jpg

 

Til tross for at denne filmen har mulig de verste skuespiller prestasjoner i enn film noensinne, var filmen likevel underholdende.

 

Det handler om en skole i 1984, er punk rock pøbler og gjenger herjer. Våpen og narko flyter fritt i denne skolen, og politiet er maktløse. Perry King er en ny lærer og han er bestemt på å hjelpe disse ungene.

 

Filmens problem er at den hopper for fort. Vi ser læreren sier at han kan ikke skuffe elevene, til tross for at vi har bare sett 2 scener med han i klasserommet. Hans "kamp" virker smålig og han virker nesten innpåtrengende på gjengene.

 

Det som gjorde filmen bra var slutten. Her får vi virkelig det kos! Stemningen på filmen tar en helomvending og blir svært mørk, rå og brutal. Det gav en kraftig følelse på "Nightmare on Elmstreet" i skolen.

Gjenglederen Peter Stegman (Timothy Van Patten) er mulig den beste av alle skuespillerene, han virker grei og "typisk" stereotype gjengleder som vil egentlig være snill....men på sluttet åpner han opp og vi ser hvor kraftig forstyrret denne gutten er.

 

Var også morsomt å se en ung smålubben Michael J. Fox i filmen.

 

6.5/10

Lenke til kommentar
Dracula : Prince of Darkness 1966 4/6

 

Scars of Dracula 1970 4/6 (ikkeno big deal at flaggermusene ser fake ut....lavbudsjett tross alt ;)

 

Dracula AD 1972 3/6 (med hippier , av alle ting lol......de hadde vel ikke så mange ideer igjen)

 

Bra filmer men typisk "formelfilm"

 

Skal snart se disse , da har jeg vel sett alle Lee filmene :

 

Count Dracula 1970 (denne er spansk , ikke lagd av Hammer)

Satanic rites of Dracula 1974

 

Takk for tips, trengte noe å se.

 

 

Dracula (1931)

Med: Bela Lugosi (så klart)

 

Gode, gamle Dracula på sitt beste. Arnold Schwarzenegger er Conan og Terminator. Harrison Ford er Indiana Jones og Han Solo. Bela Lugosi er Dracula. Enklere kan det ikke sies. :) Fantastisk film som må ses, selv om den begynner å dra litt på årene. Skrekkfilmer ble aldri helt det samme uten de fire store. Bela Lugosi, Boris Karloff og Lon Chaney Sr og Jr. :(

 

vurdering: 9/10

Lenke til kommentar

Skrekkfilmer er ikke det samme uten Vincent Price (RIP) heller. Sjekk denne kortfilmen av Tim Burton fra 1982. Vincent leser en historie om en unge som gjerne vil være Vincent Price. Helt fantastisk stemme. Som gammel årgangs rødvin som renner nedover tung fløyel.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg unnslapp muntlig eksamen og har derfor fri denne uka. Ergo, masse tid til film.

 

Back to the Future Part II (1989)

 

Oppfølgeren til en av tidenes beste eventyrfilmer har selv mye å fare med. Marty er som kjent (alle har vel sett denne?) på tur til bl.a. 50-tallet igjen, og overværer da seg selv fra den forrige filmen. Denne og den første filmen virker totalt samkjørt, og jeg kan ikke skjønne at de ikke er spilt inn samtidig. Derimot spilte de inn 3ern samtidig som denne, for den som måtte lure. Uansett, enorm vekt er lagt på detaljer og å unngå kontinuitetsfeil mellom filmene. Små logiske brister er det her og der, men filmen har alltid en løsning når den holder på å rote bort som verst. Utilgivelig er derimot den minst troverdige og mest overforklarende dialogen i manns minne (da mora til Marty oppsummerer livet hans fra 1985-2015, for dattera hans, som tydeligvis ikke vet noe som helst om sin egen far.)

Ikke like bra som 1ern, men har du sett den er denne obligatorisk (har du ikke sett 1ern synes jeg helt ærlig veldig synd på deg).

 

7/10 + nostalgipoeng

 

Jeder für sich und Gott gegen alle (1974)

 

Jeg prøver meg på Herzog, og sitter igjen med et veldig positivt inntrykk. Jeg har tydeligvis valgt et godt sted å starte.

Karakteren Kaspar Hauser er elementet som gjør filmen severdig (det passer godt når filmen handler om han, jaja). Hver eneste replikk fra ham er rent gull, og betraktningene og den naive logikken hans får en til å se ting i nytt perspektiv. Dessuten er det morsomt å se ham sette oppblåste vitenskapsmenn på plass med sin enkle tankemåte (som skjuler en åpenbart intelligent mann, forøvrig).

Det sikkert mange som tolker filmen som religionskritikk (bl.a.), men jeg ser på den mer som en livssynskritikk, eller noe. Mot normene og rammene vi lever etter. Selvfølgelig forsterket av 1800-tallssettingen.

 

9/10

 

La Double vie de Véronique (1991)

 

Kieslowski lagde fantastiske filmer, synd at han tydeligvis ikke appellerer helt til meg. Det vil si at jeg storkoser meg med filmene hans, men jeg er liksom litt for likegyldig til historien og filosofien etterpå til at de ender opp der de hører hjemme; på topplista mi. Alle leker og har det kjempemorsomt, men jeg kan ikke være med. Nåvel.

Denne filmen fenget meg mer enn de jeg har sett tidligere (farge-triologien), takket være noen sterke scener. Som forøvrig ser helt fantastiske ut, her lekes det med lys og farger og resultatet er helt utrolig. Og det dobbeltliv-konseptet er ganske spenstig. Min favoritt-Kieslowski hittil, tror jeg.

 

8.5/10

 

Paprika (2006)

 

Jeg har aldri likt anime, men hadde hørt mye bra om denne, så jeg ga den en sjanse. Noe jeg er glad jeg gjorde, fordi dette er tilgjengelige saker for en anime-hater. Kanskje ikke så tilgjengelig overall, riktignok.

Mye surrealisme, noe som er på sin plass, det er drømmer det handler om. Og det liver opp en historie som egentlig ikke er så kjempeavansert. God underholdning. Jeg er fortsatt litt skeptisk til anime (ikke helt min kopp te, bare), men hvis noen har forslag til gode animefilmer (bortsett fra han Miazaki-fyren) tar jeg villig imot.

Må nevne til slutt at den engelske dubbinga er stiv og lite troverdig, men den norske teksten er kanskje det verste jeg noengang har sett. Tekstet man riktig film? Heldigvis plaget det meg ikke såpass at det gikk utover filmopplevelsen.

 

7/10

 

48 Hrs. (1982)

 

Dette var tiden da Eddie Murphy faktisk var morsom. Ikke at han gjør spesielt mye ut av seg i denne filmen, dette er ingen hysterisk komedie. Det er bare godt å se ham utenfor de hysterisk dårlige komediene han sysler med nå til dags.

Her utgjør han et fint par sammen med Nick Nolte, i en film bestående av en enorm mengde plothull. De to er bare passe likandes, og redder dermed ikke filmen fra å være helt middelmådig. Ikke at det er så ille, med virkelig dårlige skuespillervalg kunne dette blitt en katastrofe. Holder til midt på treet, og litt over, fordi dette er mer en 70-talls politifilm enn en 80-talls buddy-cop-film. Og ganske fint foto nå og da, faktisk.

 

5.5/10

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det ofte finnes gode voiceovers på japansk anime, tenker da på engelsk voiceover, men det som slår meg når jeg hører på dem, er at det høres så fake ut, selve feelinga blir helt borte. Du får aldri de sære japanske ordene som faktisk spille en veldig stor rolle når det kommer til japansk anime. Mye av filmen syns jeg hviler på hvor gode stemmer en film har og dette gjelder spesielt animasjon og anime!

Filmen er god den, men anbefaler japansk tale og engelsk tekst (den jeg kjøpte på platekompaniet har dette)

 

Andre gode anime'er:

Tekon Kinkurîto / Tekkon Kinkreet

Final Fantasy VII: Advent Children

Ghost in the Shell

Ghost in the Shell II / Innocence

Vexille Ikke sett selv, men har fått god kritikk, og kommer på BD i juli

Appleseed

Appleseed 2 / Ex-Machina Ikke sett selv ennå, men skal visstnok være god denne også. Finnes på BD/HD, men bildetransfer var visst marginalt bedre enn DVD, samt at japanske lydsporet var enten stereo, eller standard DD (ikke noe PCM/TrueHD/DTSHD)

 

Det jeg kommer på i farten :D

Lenke til kommentar

Vintermåne: javisst. The abominable dr phibes 1+2, The Fly, The fall of the house of usher (Poe, vanvittig stemningsfull),

The Raven (Poe, utrolig morsom og ypperlige kulisser), Dr Death, Pit and the Pendulum (Poe), The Haunted House, Diary of a Madman (enkrysning av en Poe og Lovecraft-historie).

 

Usher er min favoritt, der er han bare så herlig camp og tormented, som broren til ei vakker dame som holder dem begge fanget i familiehuset fordi han påstår hun er så syk at hun ikke tåler å reise. Og han selv er supersensitiv for lyder, og alle må gå på tepper rundt i den gigantiske villaen (komplett med fangekjeller og kirkegård). En av de viktigste egenskapene til Price er utrolig ansiktsmimikk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Filmen er god den, men anbefaler japansk tale og engelsk tekst (den jeg kjøpte på platekompaniet har dette)

 

Jeg hadde muligheten til japansk tale selv, og hadde det på en stund, men den norske teksten ble så forbanna forvirrende etterhvert. Ellers er jo engelsk det foretrukne språket å se film på.

Takk for forslag forresten.

Lenke til kommentar

Kort innpå. Syns anmeldelsene her til tider blir veldig lange. Det skal jo være mini-anmeldelser, så jeg foreslår en makslengde på 10 linjer. Vil tro det er flere her som ikke gidder å lese de lengste anmeldelsene.

Endret av Jompen
Lenke til kommentar
Stiller meg sterkt uenig med Jompen.

 

At en tilfeldig person sier navnet på filmen og bra, sier meg ikke mye.

 

Jeg sier kudos til alle som tar seg tid til legge litt arbeid inn i anmeldelsene sine.

Agreed. Jeg sier også "FU" til alle som inkluderer en oppsummering av filmens handling i anmeldelsen. Dette er helt uinteressant å lese i en anmeldelse av en film, det kan man lese på IMDb. Ikke oversett "plot outline", og deretter gi karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...