Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Fredag 13de Del 4

 

Jason er tilbake for siste gang. Han tålte mye i den andre og tredje filmen, men nok er nok. Bra avslutning på hele Fredag 13de serien, men en skuffelse etter den forrige filmen. Folk blir som vanlig slaktet for fote på meget brutalt vis, men likevel når den ikke de tre første opp til knærne engang. Skuffet nå.

 

(og jada, det er ti offisielle filmer (inkludert Jason Goes To Hell: The Final Friday, en film laget av fans) pluss Freddy vs Jason pluss en remake/reboot i produksjon, men det var meningen dette skulle være den aller siste filmen. Om det er en bra ting får vi diskutere en annen gang.)

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Unødvending og syltynn story"?? Da har du ikke følgt med på verdensnyheter og hvor grusomt de har det i Thailand, Burma.

 

Enaste filmen skulle gjøre var å bringe oppmerksomhet til landets grusomhet til verden, og det gjorde den! Bedre "handling" i film finner du ikke, mulig ikke i dialog eller story, men budskapen var så skarp og brutal at den faller glatt inn blandt noen av de viktigste filmene i 2008 så langt.

 

Folk i Burma hedret filmen og jublet for Stallone da den ble vist i kino der nede. Mangen ble interviewet i Burma etter å ha sett filmen og alle synes den var ikke brutal nok for å fremstille hvordan de virkelig har det....

 

Du har rett i det du sier, men alt det ovenfor er ikke det jeg ser etter i en John Rambo-film. Derav den svake karakteren. Som Rambo-film feilet den fullstendig i mine øyne, og det var en Rambo-film jeg satte meg ned for å se. Hadde jeg gitt Indiana Jones en lav karakter, hadde du da skriki at jeg ikke har fått med meg hva tyskerene gjorde under krigen? (nå veit jeg at dem to igrunn ikke kan sammenlignes, men ser du poenget mitt?)

 

Smaken er som baken. Du har ingen rett til å bedømme meg og beskylde meg for å være uopplyst om hva som skjer rundtomkring i verden på grunn av hva jeg syntes om filmen.

Lenke til kommentar
Som Rambo-film feilet den fullstendig i mine øyne, og det var en Rambo-film jeg satte meg ned for å se.

 

Interessant. Bortsett fra de som bitcher om for mye spekulativ vold, så har jeg til nå kun hørt folk hylle den som en ekte, verdig Rambo-film. Var karakterene og storyen bedre i 2'ern og 3'ern, eller misliker du de to også?

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Hva var galt med Rambo 4? Jeg likte den da den var en blanding av den første og de to andre. Det er mer historie som i den første, men er likevel langt mer voldelig enn de to andre. Faktisk er den suveren når det gjelder antall drepte folk og alt det der.

 

Men nok om det, ny film. Gjett hvilken. :p

 

Fredag 13de V: A New Beginning

 

Jason ble endelig drept for godt i forrige film, og for å understreke det kalte de den "The Final Chapter". Men så var det fansen, da. Kort sagt klagde de så mye at Jason måtte dukke opp igjen, så her er han. Bedre enn noensinne, om jeg får si det. Vi skjønner straks tegningen da det hele starter med gutten fra den forrige filmen som spaserer gjennom skogen (selvsagt i regnet, men nok om det) og befinner seg foran en grav merket "Jason Voorhees". To ungdommer dukker opp, graver opp liket og finner ut at han ikke er død likevel. Selve tittelen viser masken til Jason i nærbilde, så det er enkelt å vite hvem som er hovedpersonen denne gangen. :)

 

Som sagt ble denne laget kun for å tilfredstille fansen, så selv om handlingen er like tvilsom som før holder den et høyt tempo hele veien. Folk dør i hopetall på enda mer brutalt vis enn før, og selv om det tar en stund før "hele" Jason dukker opp i bildet blir du nok ikke skuffet.

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Frontière(s)

 

Fransk horror stod på menyen i kveld. Det begynner å bli noen år siden sist, forrige gang var det Haute Tension som fikk en snurr i spilleren. Jeg mener å erindre at den filmen var ganske brukbar. Frontière(s) innehar en del av den samme mørke stemningen, og klarer således å heve seg litt over gjennomsnittet.

 

Plottet i filmen kan ganske enkelt beskrives som en liten dose Hostel blandet med en god slump Texas Chainsaw Massacre. Langt ifra revolusjonerende, men så lenge filmen klarer å levere det en "gore-hound" er ute etter så blir ihvertfall jeg stort sett fornøyd. Filmen er ekstremt blodig når den først leverer varene, men all gørra blir brukt ganske effektivt og historien (uansett hvor lite original den måtte være) settes først og fremst i fokus. Litt trekk blir det, mest på grunn av mangel på originalitet som sagt. Man finner ikke noe her man ikke har sett før. Likevel, er man fan av denne typen filmer er denne absolutt severdig.

 

7.5/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

La Ciociara aka Two Women 1960....5/6

 

Topp film , sikkert en av Loren's beste & de andre skuespillerne gjør en bra jobb.

 

(Regissøren lagde i hvertfall 5 filmer med Loren)

Lenke til kommentar

Magnolia (1999)

 

Handler om et dusin hovedkarakterer, i form av et stjernelag av skuespillere, hvis skjebner veves sammen.

Sånne "mosiakk"- eller "web of life"-filmer kan fort bli litt gimmickaktige, men Magnolia gir absolutt ikke den følelsen. Måten historiene henger sammen føles gjennomtenkt og meningsfylt, og karakterene er alt annet enn pappfigurer. Historieoppbygningen har jeg trolig aldri sett maken til. Snakk om solid spenningskurve.

Tom Cruises rolletolkning er forøvrig det beste jeg har sett av ham hittil. Og for en skuespiller Philip Baker Hall er. Han beveger seg sakte men sikkert mot topp 5 om dagen. Resten av besetningen står til over godkjent, hver og en gjør virkelig noe ut av sin karakter.

Jeg har lite å utsette på her, bare én ting faktisk. Den synge-sekvensen føles totalt malplassert. Jeg kan se hva som er poenget med den, men det rettferdiggjør den ikke. Men det er uansett ikke til å komme bort ifra at filmen glatt står til en

 

9/10

Lenke til kommentar

Magnolia er en fantastisk film, hadde selv gitt den 10/10. Håper den kommer på blu-ray i en nær fremtid, så jeg kan ta en titt på den igjen.

 

Siste filmen jeg så er Dead Man, med Johnny Depp. En meget spesiell film må jeg si, var noen øyeblikk jeg måtte trekke litt på smilebåndet.

 

8.5/10

Lenke til kommentar
Magnolia er en fantastisk film, hadde selv gitt den 10/10. Håper den kommer på blu-ray i en nær fremtid, så jeg kan ta en titt på den igjen.

 

Siste filmen jeg så er Dead Man, med Johnny Depp. En meget spesiell film må jeg si, var noen øyeblikk jeg måtte trekke litt på smilebåndet.

 

8.5/10

 

Er enig med deg i Dead Man. En film som absolutt bør sees. Neil Youngs gitarspill passer også perfekt i denne filmen.

8/10

 

Så akkurat Superbad. En snill og morsom komedie med god moral.

6/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Desire under the elms 1958 3/6

 

Trodde dette skulle være veldig dramatisk : gretten far har 3 sønner & 2 av de stikker av tll SF for å søke lykken , da faren er enkemann finner han en ny kone (spilt av Loren) og hun er gold digger.

 

Lite energi/entusiasme i denne filmen , selv kjemien mellom Perkins og Loren er heller laber.

 

Skjønte ikke poenget med slutten , kan vel ikke nevne det da det blir en spoiler ?

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Sangen i Magnolia er helt utrolig, rett og slett fordi det ikke finnes en levende regissør som kunne sluppet unna med noe sånt i en ellers streit film. Jeg følte ikke at det var malplassert i det hele tatt, og jeg forstår godt PTAs fascinasjon med Aimee Manns sangtekster. Fantastisk bruk av musikk i film, fantastiske prestasjoner og den beste filmen PTA kommer til å lage (ifølge seg selv ihvertfall^^).

Lenke til kommentar
Sangen i Magnolia er helt utrolig, rett og slett fordi det ikke finnes en levende regissør som kunne sluppet unna med noe sånt i en ellers streit film.

 

Beundringsverdig akkurat det, og det krever nok litt baller å slenge inn en sånn sekvens, selv om det ikke forandrer mitt inntrykk.

Sånn ellers må jeg si at jeg er spent på hva PTA får til i framtiden, man kan ikke komme bort ifra at fyren er et enormt talent. Dessuten har han en stil som appellerer veldig til meg (spesielt er jeg imponert over de lange tagningene, i Magnolia var de ren perfeksjon). Blir stadig mer spent på There Will Be Blood.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du vil nok bli en tanke skuffet av There Will Be Blood ettersom Magnolia er en del bedre. Men PT Andersons største nosedive er uten tvil Punch-Drunk Love.

Lenke til kommentar

Jeg har sett så og si alle til PT Andersen og synes at alle er tilnærmet perfekson. Han er en slik "oppbygging" i filmene som gjør dem spesielle. There Will Be Blood synes jeg var en fantastisk film, Punch-Drunk Love likeså. Hard Eight og Boogie Nights ikke fullt like gode, men absolutt veldig underholdene filmer. Synes fortsatt ingen av dem har toppet Magnolia, og tviler på at han klarer å lage en film som topper den.

 

Sist sett film er "Breaking the Waves". Etter jeg så "Dancer in the Dark" så ble jeg litt nysgjerrig på åssen denne var.

Synes ikke den var like god som dancer, men absolutt en film verdt å få med seg om man liker Lars Von Trier.

Vil også nevne at Emily Watson gjorde sin beste rolle jeg har sett hittil.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Du vil nok bli en tanke skuffet av There Will Be Blood ettersom Magnolia er en del bedre. Men PT Andersons største nosedive er uten tvil Punch-Drunk Love.

Helt personlig må jeg si at There Will Be Blood gruuuuuuuuuser Magnolia så der må jeg si meg uenig. Punch-Drunk Love skrudde jeg av etter en halvtime. Rett og slett en flause, så der kan vi være enige. Boogie Nights syns jeg fortsatt er en av tidenes komedier, rett og slett fordi den er så sinnsykt gjennomført på alle måter. Sett den 5-6 ganger og går sjeldent lei.

 

Feel my heee-eeaaaat

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...