Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sorry, er nok litt kresen.

Men du har vel rett.

 

Har du sett GoodFellas? Med tanke på at du rangerer Gudfaren høyt, så faller nok også den i smal. Transformers på en 7. plass er jo ganske spesielt da... Men det er selvsagt en smakssak! ;)

 

Har ikke sett Goodfellas. Jeg vet, det er helt teit. Jeg skal se den. Jeg lover!

 

Transformers var helt fantastisk! Fjorårets beste film synes jeg.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Transformers på en 7. plass er jo ganske spesielt da... Men det er selvsagt en smakssak! ;)

 

Må si det samme selv. Den burde selvfølgelig vært høyere plassert :wee:

 

Har forhåpninger om at The Incredible Hulk blir årets store overraskelse og kan snike seg inn på listen min i år. Ed Norton må jo være den største selvfølgelighet å ha som Bruce Banner. Hvem andre kan vise en kamp mot sine indre demoner bedre enn han?

 

Ultimate Avengers igjen i går. Det var en artig tegneserie, men den er alt for kort. Tydeligvis en film som bare prøver å komme fortest mulig til sluttkampen. En veldig gøy film for barn, en middelmådig en for voksne. Artig å se Hulken banke opp Cap, Iron Man, Thor osv. Det er synd de ikke kjører stilen til mellomsekvensen i Ultimate Alliance-spillet, men det blir vel for dyrt og tidkrevende. Marvel har ikke lagt så alt for mye sjel i dette verket her, det virker som nesten all fokus er på det yngste publikum. Noe som er litt merkelig da de vet at de har veldig mange voksne seere også. Men de skal jo få kose seg med en ekte Avengers-film om tre år, så man skal vel ikke klage for mye.

 

6/10

Lenke til kommentar

Noche de los girasoles, La (2006)

 

Jeg kjøpte denne for et par måneder siden, hadde aldri hørt om den og tenkte at det ville være interessant å se en film jeg absolutt ikke har noe forhold til, og dermed kan bedømme med et helt åpent sinn. Men så finner jeg ut at den kommer på kino her til lands om noen dager, så da var det på tide å få sett den før jeg blir bombadert med anmeldelser.

Det første som slo meg med Solsikkenes natt, som den heter på norsk, er hvor realistisk den er, mtp skuespill og handling. Ikke noe fjas, her er det stort sett en gravalvorlig stemning (sett bort fra et par smått komiske eldre menn. De blir riktignok aldri brukt som "comic relief", noe som er bra. Selv om de er gamle tøvete gubber som krangler over småting, noe har mye komisk potensiale, blir de aldri komisk fremstilt - de er egentlig ganske triste), ganske gjennomført og holder en fokusert og spent. Det meste her er temmelig nedtonet, men spenningen kryper under huden på deg, man vet at utfallet alltid kan ha fatale konsekvenser.

Det ender nedtonet også, hovedkonflikten får sitt utfall, men fører igjen til andre situasjoner som blir stående åpne. Man får servert interessante spørsmål om moral og rettferdighet, og sistescenen setter mange ting i perspektiv.

Ellers må jeg nevne at enkelte scener ikke nødvendigvis er kronologisk satt sammen, og man får se enkelte situasjoner fra flere karakteres perspektiv, noe som er uhyre effektivt.

Jeg vil anbefale folk å gripe sjansen og se denne på kino. Den er overraskende tilgjengelig btw, hvis noen skulle inntrykk av at dette ikke er for hvermansen (den er ikke for alle, men jeg tror de fleste vil få et ganske greit utbytte av den). Den sugde meg inn og slapp ikke løs før to timer senere, og får

 

8,5/10

 

 

Ellers så jeg jo Unforgiven for en tid tilbake, og skrev da noe i retning av "bra film, orker ikke skrive mer om den. 8/10". Den har virret i tankene mine helt siden jeg så den, og det jeg har tenkt på er hvor kraftfullt det er hvordan Clint Eastwood, tidenes western-ikon (jeg har aldri sett en John Wayne-film, så jeg ignorerer like godt ham. Det er uansett ikke til å komme unna at Clintern er betydelig større for dagens publikum), tar et brutalt oppgjør med nettopp dette ikonet. Han bryter det ned like kaldt som han skyter ned folk i sluttscenen. Fantastisk. Jeg hever den til 8.5, og sier meg nødt til å se filmen igjen snart.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Solyaris (1972)

 

Tarkovskys science fiction-klassiker ble sett i går, i alle dens praktfulle 166 minutter. Filmens plot er ganske åpent, jeg regner med Michael Bay kunne fortalt samme historien (av det som kan tolkes direkte) på ca 25 minutter. Jeg mistenker samtlige filmforståsegpåere for å bruke mer fantasi enn forstand når de skal tolke filmens handling. Når det er sagt, så er filmen fantastisk vakker, man tar ikke øynene bort i fra det Tarkovsky har festet til film uten å lure på hvorfor i helvete hans bilder er så mye vakrere enn andre regissørers. Man bombaderes av inntrykk, samtidig som man får tid til å la tankene vandre rundt karakterer og samtaler. Filmen er knapt nok en film, heller en opplevelse, dog kanskje for de spesielt interesserte.

 

Dette er den andre filmen av Andrei Tarkovsky jeg har sett, og jeg og filmene hans er som slektninger fra forskjellige kanter av landet. Det er veldig hyggelig å treffes under høytider og andre spesielle anledninger med smil og høflighet, men vi kommer aldri til å treffes ofte nok til å bli bestevenner. Til det er han for sær.

 

6/10

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Kellys Heroes

 

En av de tøffeste "bruk WW2 som bakgrunn for å lage et tøfft action eventry"

 

Filmen har en festlig historie som er simpel men bra, det enkle er ofte det beste.

filmen har også en av de beste sangene satt til film med burning bridges

 

alt i alt en kjempe film som der man ser WW2 hippis som av en eller annen grunn ikke har noe problem med å drepe folk, men så er de jo bare tyskere, og ikke noe er tøffere enn nedmeing av tyskere

 

7.5/10

Lenke til kommentar

Stalker (1979)

 

Visuelt noe av det flotteste jeg noen gang har sett, og i alle fall det aspektet står til en 10er. Til tross for dette har nok mange kjedet seg halvt i hjel av denne filmen, og jeg var litt redd for at jeg ville gjøre det selv, men den gang ei. Jeg vurderte ikke en gang å se på klokka for ca. 5 min før slutt. Dette er temmelig dype og komplekse saker, så hodet har nok å jobbe med.

Men jeg ble likevel temmelig skuffet, da filmen aldri hadde noen følelsesmessig innvirkning på meg. Noe manglet i en ellers fullstendig komplett filmopplevelse. Jeg hadde derfor tenkt å gi en 8 (såpass fortjener den utvilsomt, følelser eller ikke), men så begynte jeg å fundere litt, forsto noen temmelig viktige ting, og liker dermed filmen hakket bedre. Jeg har ikke tolket hele filmen (det vil nok kreve litt mer tid og litt flere hjerneceller), men er særdeles fornøyd med hva jeg har grublet meg fram til, og en anelse overveldet. Tror kanskje jeg skal være litt forsiktig med karaktergiving, må nok fordøye filmen litt ekstra før jeg kan bedømme den. Men i skrivende stund ligger jeg på en 8.5/10. Hvordan det blir i morgen blir interessant å se.

 

Den kan forøvrig få den tomme sisteplassen på topp20-list mi.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Greit nok, men 6.5 hørtes ikke spesielt givende ut. Selv har jeg 5 filmer med 10 på skalaen, men det ligger en stri strøm med 9'ere rett bak.

 

Se på "Topp 20 filmer" linken i signaturen min, så ser du at A Beautiful Mind ligger på 13.plass.

Jeg har ikke sett mange nok filmer (som jeg liker godt nok) til å sette de inn i den listen.

Jeg har ikke sett 20 filmer som jeg har gitt 10/10.

Derfor kommer en 6.5 på 13.plass

 

 

Men du må vel ha sett mer enn 13 filmer som fortjener mer enn 6,5?

Derimot mener jeg at "A Beautiful Mind" fortjener mer enn 6.5, langt mer. 8/10 minst. :)

Beste rollen til Crowe, sann historie, og ellers en fantastisk film.

 

Over til noe annet, hva er den filmen dere mener er mest undervurdert på imdb? Selv mener jeg absolutt Armageddon som har 5.9 burde iallfall ha 8, da det er en fantastisk rørende og spennende film.

Lenke til kommentar
Over til noe annet, hva er den filmen dere mener er mest undervurdert på imdb? Selv mener jeg absolutt Armageddon som har 5.9 burde iallfall ha 8, da det er en fantastisk rørende og spennende film.

Jeg ser ikke hvorfor Armageddon får 5.9 og Transformers var på topp 250. Jeg synes Armageddon er fantastisk på veldig mange måter, men den er veldig pro-amerikansk (i den forstand at den viser den svært realistiske situasjonen der USA og Russland faktisk må redde verden fra meteor, som om det finnes andre land i verden som hadde klart samme oppgave), så det kan være grunnen til at den mislikes. Jeg, som elsker USA, det amerikanske flagget og heroiske amerikanere, synes det er en spektakulær film som det skal godt gjøres å mislike.

Lenke til kommentar

The Elephant Man

 

the_elephant_man.jpg

 

Det er ikke det ytre som teller, men det er det som finnes på innsiden som virkelig beviser hvilket menneske man er.

 

The Elephant Man forteller den sanne og rørende historien om John Merrick (John Hurt) som også blir kalt “The Elephant Man” på grunn av sitt sterkt deformerte utseende. Han kan i bevege seg ute blant folk fordi de nok ville ha blitt så forskrekket at de hadde gått helt bananas. Han blir derfor holdt skjult av Bytes (Freddie Jones), en mann som kaller seg for “eieren av The Elephant Man”. Han behandler Merrick dårlig, banker ham opp når han gjør en dårlig jobb på sirkuset. Dette oppdager Dr. Frederic Treves (Anthony Hopkins), han insisterer på at John skal bli med til sykehuset slik at han kan få bedre levevirkår. Bytes liker det ikke, men går tilslutt motvillig med på det. Men det skal senere vise seg at Bytes vil ha tilbake John Merrick. Folk betaler nemlig penger, masse penger, får å få se ham.

 

Dette er en sterk film som spiller mye på følelsene hos seeren. Jeg utviklet raskt et forhold til hovedpersonen John Merrick. Medfølelsen kom som en bølge skyllende inn over på meg. Selv om han på utsiden var utrolig stygg visste jeg at det fantes et godt menneske på innsiden av den stygge fasaden. Og det er nettopp dette som gjør filmen god og film generelt også. Når filmskaperne klarer å skape et eller annet som gjør noe med følelsene til den enkelte personen som ser filmen. Enten om det er hat, eller glede. Men det er også slik at The Elephant Man inneholder hele spektret, alt fra hat ovenfor de personene som plager John Merrick, til triste øyeblikk hvor John utrykker sine følelser og glade øyeblikk.

 

Filmen ble nominert for 8 oscar, hvor en av disse var for beste hovedrolle spilt av John Hurt. Men han måtte dessverre se seg slått på målstreken av Robert De Niro for sin tolkning i Raging Bull. Jeg har ikke sett Raging Bull, men jeg tør nesten likevell å påstå at John Hurt hadde like mye fortjent prisen som De Niro. John Hurt gjør en fantastisk jobb i The Elephant Man. Det er imponerende å se på hvordan han viser alle typer følelser. Redsel, glede, tristhet osv. Når han samtidig har fått dekt store deler av ansiktet av kostymer er det virkelig en prestasjon i seg selv å vise disse følelsene. Og her vil jeg også trekke inn kostymene i filmen. De er glimrende. Her er et bilde av den virkelige John Merrick (som faktisk egentlig het Joseph Merrick) og hvis du samenligner det med bildet øverst i denne anmeldelsen er det ikke mange feil du kan finne.

 

The Elephant Man er en utrolig sterk og følelsesladd film. Det at filmen er basert på virkelige hendelser setter også sitt preg på det hele. Glitrende skuespill fra John Hurt hever filmen også et par hakk.

 

Vurdering: star.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngblankstar.png (9 av 10)

 

---

 

Stikk innom min filmblogg for flere anmeldelser.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

O Lucky Man! : http://www.imdb.com/title/tt0070464/

 

Er usikker hva jeg skal si om den, utenom at jeg likte den no jævlig. Filmen varte i 3 timer, men kunne gjerne ha vart mye lenger etter min mening. Hadde også noen "wtf" elementer, men er alltid bare morsomt det. Må vel også nevnte at filmen hadde helt fantastisk musikk med Alan Price.

9.5/10

 

Fant ut akkuratt at den er nr 2 av en trilogy, så må få sett dem 2 andre også

 

Trilogien består av:

If....

O lucky Man!

Britannia Hospital

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

John Rambo

(Rambo 4)

 

Veeel... så vel egentlig denne bare for å ha sett den, ikke hadde jeg noen særlige forventninger heller. Filmen kan oppsummeres som unødvendig og lite givende. Den varer i 1t og 15 minutter, noe som i og for seg er nok. Syltynn story, svake karakterer og Sly syntes jeg blir for feit og gammal til å selge karakteren sin godt nok. Den får dog et lite pluss i margen for vold, blod og gørr... detaljert gørr. Filmen, siden den er film nummer 4 i en serie, passer utmerket som hyllefyll.

 

Karakter 4/10

Lenke til kommentar
John Rambo

(Rambo 4)

 

Veeel... så vel egentlig denne bare for å ha sett den, ikke hadde jeg noen særlige forventninger heller. Filmen kan oppsummeres som unødvendig og lite givende. Den varer i 1t og 15 minutter, noe som i og for seg er nok. Syltynn story, svake karakterer og Sly syntes jeg blir for feit og gammal til å selge karakteren sin godt nok. Den får dog et lite pluss i margen for vold, blod og gørr... detaljert gørr. Filmen, siden den er film nummer 4 i en serie, passer utmerket som hyllefyll.

 

Karakter 4/10

 

"Unødvending og syltynn story"?? Da har du ikke følgt med på verdensnyheter og hvor grusomt de har det i Thailand, Burma.

 

Enaste filmen skulle gjøre var å bringe oppmerksomhet til landets grusomhet til verden, og det gjorde den! Bedre "handling" i film finner du ikke, mulig ikke i dialog eller story, men budskapen var så skarp og brutal at den faller glatt inn blandt noen av de viktigste filmene i 2008 så langt.

 

Folk i Burma hedret filmen og jublet for Stallone da den ble vist i kino der nede. Mangen ble interviewet i Burma etter å ha sett filmen og alle synes den var ikke brutal nok for å fremstille hvordan de virkelig har det....

 

9.5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Enaste filmen skulle gjøre var å bringe oppmerksomhet til landets grusomhet til verden, og det gjorde den!

 

Filmen ble vel først og fremst lagd fordi Sly ville lage en god Rambo-oppfølger?

 

I likehet med de fleste filmer ble denne også først og fremst laget for å tjene penger, i likhet Beyond Borders/The Constant Gardener/Hotel Rwanda/Shooting Dogs/osv. Så hva skiller Rambo i sær grad fra disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...