Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Hotaru no haka

En kjempefilm som river ned alle fordommer man måtte ha mot tegnefilmer. Handler om en japansk storebror som kjemper en håpløs kamp for å ta seg av sin søster under den amerikanske bombingen av japan under 2. verdenskrig, i et sentimentalt fyrverkeri av en film. En vakker film, som absolutt setter sine spor.

 

Jeg synes den var dårlig. Hun jenta sutra alt for mye. Selvsagt, det er vanlig at unger på den alderen griner og sipper, men fy de kunne da ha begrensa det litt, slik at kunne sluppet å måtte dempe lyden hver eneste gang det forekom skriking. Synes også at de skulle lagd den enda mer tragisk og trist, så hadde jeg kanskje blitt rørt.

 

Hehe, kunne ikke vert mer uenig i deg. Bortsett fra Deer Hunter og the Fountain (og atter en konge når rulleteksten kom XD ) så tror jeg aldri jeg har blitt så grepet av en film noen gang; og det sier litt, da jeg ikke er en veldig stor fan av anime.

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hotaru no haka

En kjempefilm som river ned alle fordommer man måtte ha mot tegnefilmer. Handler om en japansk storebror som kjemper en håpløs kamp for å ta seg av sin søster under den amerikanske bombingen av japan under 2. verdenskrig, i et sentimentalt fyrverkeri av en film. En vakker film, som absolutt setter sine spor.

 

Jeg synes den var dårlig. Hun jenta sutra alt for mye. Selvsagt, det er vanlig at unger på den alderen griner og sipper, men fy de kunne da ha begrensa det litt, slik at kunne sluppet å måtte dempe lyden hver eneste gang det forekom skriking. Synes også at de skulle lagd den enda mer tragisk og trist, så hadde jeg kanskje blitt rørt.

 

Hehe, kunne ikke vert mer uenig i deg. Bortsett fra Deer Hunter og the Fountain (og atter en konge når rulleteksten kom XD ) så tror jeg aldri jeg har blitt så grepet av en film noen gang; og det sier litt, da jeg ikke er en veldig stor fan av anime.

 

Har du sett Spirited Away, Mononoke Hime, eller Howl's Moving Castle? De er alle knallfilmer så vidt jeg vet. Jeg har sistnevnte liggende usett enda, men har forhåpninger om å få sett den asap. Dette er konge-anime!

Lenke til kommentar
The Adventures of Robin Hood (1938)

Ett fabelaktig eventyr om den arrogante drittsekken vi alle kjenner så godt. Jeg hadde aldri forventet en så action -og fartsfylt film, med tanke på årstallet dens. Men den leverer, og den gjør det veldig godt og. Man merker at actionscenene er spilt inn litt raskere for å få det til å virke mer heftig, men det er den jo og! Da spesielt sverdkampene som ser ut som tatt ut av en nymotens actionfilm, i positiv forstand. Skuespillerene er fantastiske og spesielt latteren til Robin legger man merke til. Gliset hans og sjarmen er rett og slett helt konge, i tillegg til et utrolige par bein i tights. Jeg husker da jeg så den eksakt samme historien på tegnefilm på VHS som 5-åring. Dette var litt av ett gjennsyn med Robin og mostanderene hans som også er flotte. Jeg veit ikke hva slags karakter man gir til en sånn film, så jeg velger å heller si: Episk!

Basil Rathbone og Errol Flynn (i den rekkefølgen) regnes fremdeles som de to beste fekterne som har drevet i Hollywood, og med god margin. Heftigere sverdkamper uten utstrakt bruk av filmtricks tror jeg du skal sslite med å finne i Vesten.

 

Når det gjelder Hotaru no haka, den er en klar 10/10 (minst!). Filmen er basert på en selvbiografisk (med ett åpenbart unntak) japansk bok, og skal ligge ganske tett opptil boka, og (med det ene unntaket) ganske tett opp til hvordan gutten opplevde det.

Lenke til kommentar
Har du sett Spirited Away, Mononoke Hime, eller Howl's Moving Castle? De er alle knallfilmer så vidt jeg vet. Jeg har sistnevnte liggende usett enda, men har forhåpninger om å få sett den asap. Dette er konge-anime!

Har sett de tre ja: Spirited Away veldig mange ganger, Mononoke Hime for to uker siden, og Howl's Moving Castle så jeg i midten av Januar. Alle tre er fantastiske filmer, men er bra på en litt annen måte. De plasserer seg mye mer i eventyrsjangeren, og er for øyet og fantasien en fryd. Men følelsesmessig så overgår de etter min mening ikke Hotaru no haka.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Etter at jeg så Bleu gikk jeg rett inn på imdb og ga den 10. Det var for håndverket og historien, men så slo det meg litt i ettertid at med tanke på hvor tragisk historien er, vakte filmen heller få følelser hos meg. Tror jeg opplevde filmen som litt distansert, på en måte. Vet at andre (rundt omkring på internett) har opplevd filmen på samme måte, men så det er det selvfølgelig dobbelt så mange som ikke kunne slutte å felle tårer. Jeg jekket den ned til 9, såpass fortjente den. Scenen hvor hun skraper neven langs muren traff meg virkelig. Tror kanskje jeg må gi filmen et gjensyn, så den ikke under optimale forhold.

Lenke til kommentar

Endte på den samme karakteren selv. Men er som du sier: håndvekerket (og historien) er fantastisk. Er ihvertfall for meg sjelden jeg husker enkelt scener slik som den med hånden. (Nå så jeg den før i dag, men tror jeg kommer til å huske slike detaljer ved denne filmen)

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Rovdyr

 

 

Ble utrolig skuffet. Første jeg la merke til var at skuespillerene ikke var av de bedre, dialogene hørtes rare og unaturlige ut. Samt noen av reaksjonene deres var veldig merkelige, spessielt når vennene deres ble drept og lignende virket ikke som om de brydde seg så alt for mye. Det andre var at drapene skjedde for fort. Du rekker ikke bli så særlig godt kjent med skuespillerne før de første dør, noe som igjen ikke får deg til å få noe som helst medlidenhet. Også synes jeg det med rare militærfolk som ikke kan snakke og slakter alt de kommer over i skogen var ganske teit, og ikke minst IKKE skummelt. Filmen minner veldig om villmark og fritt vilt, der det er en vennegjeng som drar på tur og alle blir slaktet ned en etter en bare at denne var dårligere en de andre. Jeg synes ikke filmen var noe særlig skummel egentlig, den hadde et par skvettescener som jeg ikke skvatt av, bortsett fra det var det bare litt blod og gørr som bare var ekkelt...

 

2/10

 

Endret av Skagen
La innlegget i spoiler. =)
Lenke til kommentar

Angående Rovdyr:

 

 

Var det militærfolk som drepe dem? Jeg fikk følelsen av at de var jegere? Ikke at det gjør filmen noe bedre. Når den drittfilmen var over hadde jeg ikke fått med meg noe som helst, knapt navnt på hun som overlevde. Andre filmer i denne sjangeren har i det minste en historie. Vi får håpe de ikke lager en oppfølger. :p

 

Lenke til kommentar

Logan's Run (1976)

First of all, hvordan er det mulig at filmen foregår i fremtiden, men likevel er våpen 99% mindre effektive enn de var i '76?

 

Denne filmen er en kultklassiker, men sies å være oversett. Det er ikke så veldig vanskelig å forstå, fordi selv om historien er fantastisk så utnyttes den absolutt ikke til sitt fulle potensiale. I tillegg føles den mye mer utdatert enn f eks Star Wars, THX, 2001 eller Alien, som kom ut ca samtidig (eller Planet of the Apes, som var mye tidligere). Enkelte elementer er utrolig upassende, blant annet Box (en robot laget av speil, slik at man ser det aller meste av crewet hver gang han snur seg) og en gammel mann som forsøker å forklare hva som har skjedd med verden, men bare gjør det vanskeligere. Det er trist å si det, fordi begynnelsen var så sterk og interessant, men denne ble mer av en Space Mutiny enn en Alien. Jeg håper remaken som kommer ikke er like tullete, fordi historien fortjener bedre. Det er stygt å si det, men denne filmen er over 30 år gammel, og det røde lyset blinker.

 

Og for de som teller, så var det minst 2 railing deaths.

6/10

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Blanc (1994)

 

Da var den andre filmen i Trois Couleurs sett, og jeg må si jeg ble enda mer imponert over denne. Mens Bleu i stor grad ble løftet av den gode musikken, samt en eksepsjonelt god skuespillerprestasjon fra Juliette Binoche, så ble dette kunstverket i stor grad båret av den fantastiske historien.

 

Synopsis: Filmen viser en Polsk innvandrer (Karol), der hans franske kone vil skille seg fra han, fordi han ikke presterer i senga. Fortapt og forlatt i Paris, uten penger og pass, vender veien tilbake til Polen. Med seg tar han kjærlighetssorgen.

 

Aldri har jeg sett en så vakker kjærlighetshistorier blitt formidlet gjennom filmlerretet. Aldri har jeg følt meg så nærme en persons sorg som i denne filmen. Og det er her en kan si Blanc lykkes, mens Bleu mislykkes med meg når det kommer til følelser. Mens man i denne filmen føler at en kommer helt innpå Karol, så føler jeg at Kieslowski i Bleu, akkurat ikke klarer å få oss til å ta del i Julies sorg. Dette til tross for at Bleu har en mye dystrere historie enn Blanc. Her er det blandet inn humor og hverdagsdramatikk: i tillegg til den store kjærlighetssorgen til polske Karol.

 

Anbefales på det sterkeste.

 

2534140101_9a474f6aaf_o.jpg

Lenke til kommentar

Har sett Blanc og Bleu selv, har til gode å se Rouge. Det er 2 knallfilmer, og jeg er enig i det du skriver. Jeg følte også at man kom mye tettere på hovedpersonen i Blanc, og jeg lot meg blende av den fantastiske historien. Kieslowski kan virkelig dette med å formidle gode historier, kombinert med følelser, god musikk og ikke minst tidvis fantastiske bilder.

Lenke til kommentar

The Brothers Solomon (2007)

 

38158-06.jpg

 

Etter å har sett trailer og

fikk jeg inntrykk av at dette var en komedie av samme stil som Knockedup, og Superbad. Sex og grov humor....man akk nei.

 

Filmen var/er så dårlig at vi gikk tilbake og klagte til oss en annen film. Vi holdt ut 20-30 minutter så stoppet vi filmen.

 

Humoren er så monotom og tamm at du klarer ikke å tvinge frem sympati latter. Tror faktisk jeg vill heller plukket ut mine ballehår isteden for å se denne filmen.

 

 

0/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Jeg synes den var dårlig. Hun jenta sutra alt for mye.

 

2-åringer som blir utsatt for sult, sykdom, død, og mister sine foreldre pleier å reagere slikt. Den var der for å understreke et poeng.

 

Synes også at de skulle lagd den enda mer tragisk og trist, så hadde jeg kanskje blitt rørt.

 

Dette vitner bare til din mangel på empati - man er ikke verdensvant selv om man har hørt mye på Cannibal Corpse, vet du.

 

 

Hotaru no haka

En kjempefilm som river ned alle fordommer man måtte ha mot tegnefilmer. Handler om en japansk storebror som kjemper en håpløs kamp for å ta seg av sin søster under den amerikanske bombingen av japan under 2. verdenskrig, i et sentimentalt fyrverkeri av en film. En vakker film, som absolutt setter sine spor.

 

Helt enig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...