Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Tarantula (1955)

 

På tide med en gammel klassiker fra gullalderen fra sci-fi filmer. Historien er grei nok, som de som regel var på den tiden. Tre professorer er spesialister innen en form for forskning, og når de insisterer på å bruke et lite hus langt ute i en ørken som base er det lett å skjønne at de kanskje ikke driver med helt lovlige ting. En av dem dør på mystisk vis og en annen forsvinner, men det er ikke noe bevis på noe som helst kriminellt. Men så begynner ting å skje. Litt sabotasje, mange forsøksdyr blir drept i brannen og en tarantell stikker av. Problemet er at den er infisert med et stoff som får ting til å vokse. Og vokse. Og vokse. Og vokse...

 

Grei nok historie, med andre ord, men det er gjort med stil og har overraskende bra effekter til å være en så gammel film. For eksempel er selve tarantellen som regel en ekte edderkopp som spaserer blandt en miniatyrutgavev av ørkenen, og det ser meget bra ut i forholdt til for eksempel The Gila Monster. Bonuspoeng siden den kvinnelige hovedpersonen for en gangs skyld ikke er en tradisjonell, hjelpløs dame som får panikk bare hun hører ordet edderkopp. Det var ikke vanlig på denne tiden. :)

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Boondock Saints

 

Brødrene Connor og Murphy MacManus, spilt av Sean Patrick Flanery og Norman Reedus, ser på seg selv som utvalgt av Gud til å utrydde all ondskap. Da to medlemmer av den russiske mafia blir funnet grotesk myrdet, blir FBI-agenten Paul Smecker (Willem Dafoe) satt på saken.

 

Etter at jeg oppdaget denne filmens solide rating på IMDb bestemte jeg meg for å gi den en sjanse. Filmen starter ganske lovende. Både karakterene og handlingen kunne fort gjort dette til en svært severdig film. Dessverre klarer ikke regissør Troy Duffy å utnytte potensialet. Dialogen og skuespillerne gjør filmen uinteressant og kjedelig. Handlingen er til tider så urealistisk at man mister interesse. Regissøren har helt klart hentet svært mye inspirasjon fra Quentin Tarantino og Guy Ritchie, og den skriker nærmest etter å få en lignende kultstatus. Et par stilige scener redder denne filmen opp fra bunnkarakter. En svært overvurdert film etter min mening!

4,5/10

 

Enig. Digga den før, som alle 15-årige gutter gjør, men nå kommer jeg ikke over den elendige dialogen og den ofte labre fremføringen av den.

Lenke til kommentar

Semi-Pro

Denne kan ikke sammenlignes med noe Will Ferrell har gjort før. Denne glemmer man rett etter man har sett den ferdig, merkelig at Old Skool var så mye bedre når samme fyr står bak. All sjarmen fra Anchorman er borte (i tillegg til de gode karakterene), og man sitter bare igjen med banning og småmorsomme øyeblikk. Kan ikke anbefales, men langt ifra dårlig hvis man først liker Ferrell. Bare ikke forvent en ny Anchorman.

5/10

Lenke til kommentar
Enig. Digga den før, som alle 15-årige gutter gjør, men nå kommer jeg ikke over den elendige dialogen og den ofte labre fremføringen av den.

Jeg har aldri sett det store i den, det er jo en helt middelsmådig film. Jeg har alltid syns at den mangler noe je ghelt ikke klarer og sette fingen på.

Lenke til kommentar

Robinson Crusoe (1997)

 

Så denne i går kveld, har sett den en gang før, men fant den igjen.

 

Etter min mening har denne filmen svært så lite å gjøre med boka, uten om navnene. Hvor er all handligen før han kommer på øya? Hvor er plantasjen han hadde i sør-amerika? Hvor er perioden han var slave? Filmen var grei i seg hvis det ikke hadde vært Robinson Crusoe. Dessuten var vell Robinson ( Pierce Brosnan) ca30 (?) da han forlot england i filmen, men i boka var han bare unggutten, og hadde verken militær kariere eller kjæreste hjemme. Og i filmen var han fra Skotland, hvis jeg ikke tar helt feil så er Hull i England?

 

Så den får en 4/10 av meg, grunnet av skuespillet ikke var så værst.

Lenke til kommentar

Gojira / Godzilla (Japan, 1955)

 

På 1930-tallet dukket en kjent ape kalt King Kong opp og ble raskt populær hos de fleste. Japanerne derimot var ikke helt fornøyde og trodde de kunne gjøre det bedre. Resultatet ble en gigantisk, radioaktiv øgle som ble skapt av atombombene ti år tidligere. Denne øglen ble kalt Gojira, men i vesten ble den ved en feiltagelse kalt Godzilla. Over tretti filmer senere burde diskusjonen om hvem som er Kongen av King Kong og Godzilla være avgjort for lengst. :)

 

Det interessante med denne filmen er for det første at det er her legenden om Godzilla ble skapt, men det er likevel ganske lite vi ser av Godzilla selv. (ta det med ro, Tokyo sliter litt etterhvert, for å si det mildt.) I stedet handler det mye om hvorfor Godzilla ble skapt, hvordan han kan ha overlevd og om det er rett å drepe ham i stedet for å forske på hvorfor han kan ha overlevd så lenge og etter å ha blitt utsatt for strålingen fra atombombene.

 

Skuespillerne er glimrende, og effektene uventet bra for en så gammel film. Ja, Godzilla selv spilles av en mann i gummidrakt, men det er likevel veldig bra laget. Siden denne filmen er over femti år gammel er det klart selve kvaliteten på bildet til tider er litt dårlig, så det er flekker, riper og sånt enkelte steder uten at det gjør noe særlig. Faktisk likte jeg det da det gir filmen en spesiell sjarm. Historien er også overraskende god, spesielt til å være en film som i bunn og grunn handler om en radioaktiv, 50 fots berserk øgle.

 

En annen ting som imponerte meg av en eller annen grunn er tidlig i filmen da en professor forsøker å forklare hva Godzilla egentlig er. Det er på mange måter en helt vanlig scene fra en hvilken som helst film, men måten han snakket på og forklarte alt på virket som om det kunne vært tatt ut fra en hvilken som helst "seriøs" film eller dokumentar. Han kunne like gjerne ha snakket om økonomi eller global oppvarming uten at det hadde forandret noe på stemningen. Det høres banalt ut, men akkurat den scenen gjorde et sterkt inntrykk på meg. I stedet for den vanlige panikken og kaoset forklarte han ganske enkelt fakta som de er på en helt seriøs måte. Det høres som sagt banalt ut, men i en slik film er det svært sjelden man opplever noe slikt. ;)

 

Vurdering: 9.5/10 Japanerne ville vise oss hvordan vi lager monsterfilmer, og det gjorde de så til de grader. :D

Lenke til kommentar

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

 

kingdom_of_the_crystal_skull.jpg

 

Fansen har ventet i 19 år. Jeg har ventet et par måneder, noe som føltes veldig lenge for meg. Men uansett så er den endelig her. Den nye Indiana Jones filmen.

 

Det er 19 år siden forrige Indiana Jones film kom ut. Det er derfor også 19 år senere i tid når vi møter Indiana Jones. Altså er året ganske så nøyaktig 1957. Kommunismen er i høysete i USA og det blir ikke noe mindre spennende etter at sovjetiske styrker, ledet av den iskalde jernkvinnen Irina Spalko (Cate Blanchett) bryter seg inn i en topphemmelig base hvor de tvinger Indiana Jones (Harrison Ford) til å hjelpe dem med å finne en spesiell eske. Etter hendelsen som avsluttes med en luftig tur inne i et kjøleskap, får Jones FBI på nakken. Med jobben hengende i en tynn tråd treffer Jones plutselig på en eplekjekk gutt med sleik og skinnjakke ved navn Mutt Williams (Shia LaBeouf). Mutt tilbyr Jones å være med på en oppdagelsesreise som går ut på finne ut mer om de mystiske krystallhodene fra Akator. Jones klarer jo selvsagt ikke å holde seg unna dette og blir med. Men det viser seg fort at kommunistene fra de tidligere hendelsene også vil slå kloa i disse krystallhodene og dermed er kappløpet i gang.

 

Det er lenge siden sist film. Harrison Ford har rukket å bli 68(!) år gammel og det bør vises stor respekt til ham siden han takket ja til å spille inn en ny Indiana Jones film. Jeg var litt spent på hvordan det ville gå når en mann på nærmer 70 år skal spille en såpass krevende rolle som Indiana Jones. Men nervene ble roet ganske fort. Allerede i en av de første scenene blir det gjort klart, gjennom replikker som “This ain’t gonna be easy” og “Not as easy as it used to be”, at de ikke prøver å fremstille Jones som ung og sprek, men heller en fyr som begynner å dra på årene. Men de hadde ikke trengt å gjøre det, for Harrison Ford virker like ung og sprek som før. Selvsagt er han litt grå i hårene, men mannen er like tøff som før. Harrison Ford blir med andre ord aldri gammel.

 

Jeg skal ikke akkurat skryte på meg årevis som fan av Indiana Jones, men jeg følte likevel at jeg fikk en viss nostalgi følelse da Jones tok på seg hatten og kjenningsmelodien runget utover høytalleranlegget i kinosalen. De har også tatt seg tid til å putte inn referanser til tidligere filmer, som for eksempel kassen som arken ble lagt i mot slutten av Raiders of the Lost Ark. Flyruten som blir tegnet inn på kartet når Jones reiser. Det er drøssevis av dem og det varmer godt i en fans hjerte. Jeg storkoste meg der jeg satt og hele tiden ble foret med stoff fra tidligere filmer.

 

Filmen har fått en del kritikk for slutten. Og det kan jeg skjønne fordi det kan føles veldig “over the top” for noen. Men det er slik Indiana Jones er. Hvis du ser på de tidligere filmene så er det akkurat samme type slutt på de filmene også. Enten om det er en forsvunnet ark eller drikking av jesu beger som gir deg evig liv som står på agendaen. Man må huske at Indiana Jones ikke er noen realistisk film. Hvis man går for å se Indiana Jones og forventer å få servert en blodig alvorlig film som skal være drepende realistisk har man bommet litt. Indiana Jones er en eventyr film spekket med humor og action, gjerne litt urealistisk action.

 

Indiana Jones er en film som kanskje er laget mest for å tilfredsstille de tusenvis av fans verden over og det lykkes George Lucas og Steven Spielberg med til de grader. Jeg har ikke vært fan så veldig lenge, men lenge nok til å glede meg skikkelig til denne filmen. Forventningene var høye og de ble innfridd. Det har vært spekulert i enda en film og hvis Harrison Ford klarer å holde seg like sprek står jeg med åpne armer når den eventuelt kommer. Er det slik at du ikke er fan av Indiana Jones, men vil ha en real eventyr film spekket med underholdning. Ja da går du å ser Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.

 

Vurdering: star.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngblankstar.pngblankstar.png (8 av 10)

 

----

 

Stikk innom min filmblogg for flere anmeldelser.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Flott omtale Movieheart. Enig i det meste du sier, selvom jeg er en av dem som syntes slutten virkelig var "over the top". Selvom det ER Indiana Jones, så var den virkelig til å gape av :p

 

Vel, kan ta en anmeldelse av filmene jeg har sett idag:

 

Oceans Eleven

Hvem har vel ikke sett denne? Uansett, fantastisk film å starte en fantastisk trilologi på!

 

9/10

 

Oceans Twelve

Også denne syntes jeg er kjempebra ettersom den følger Eleven. Denne er derimot den dårligste av de 3, men som sagt en flott film!

 

7/10

 

Oceans Thirteen

Når jeg va på kino å så denne var jeg nokså sikker på at den var bedre en Eleven ettersom stemningen var fantastisk! Når jeg derimot ser alle 3 på rad, blir det en annen følelse og denne lander rett bak Eleven.

 

9/10

Lenke til kommentar
Oceans Eleven

Hvem har vel ikke sett denne? Uansett, fantastisk film å starte en fantastisk trilologi på!

 

9/10

 

Oceans Twelve

Også denne syntes jeg er kjempebra ettersom den følger Eleven. Denne er derimot den dårligste av de 3, men som sagt en flott film!

 

7/10

 

Oceans Thirteen

Når jeg va på kino å så denne var jeg nokså sikker på at den var bedre en Eleven ettersom stemningen var fantastisk! Når jeg derimot ser alle 3 på rad, blir det en annen følelse og denne lander rett bak Eleven.

 

9/10

 

Du sier egentlig veldig lite om hva som er bra/mindre bra i disse tre omtalene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er den et hån mot arkeologien(jeg spør fordi jeg lurer)?

 

Han blir vel ansett som en gravrøver eller noe slikt. Som om jeg bryr meg om det. Dette er et eventyr, jeg mener man bør se på filmen som en eventyrer/et barn fremfor å se filmen med et voksent sinn.

 

Det beste måleinstrumentet er de som er unge. Ville de like denne filmen og ikke dra inn irrelevant fjas fra vår verden? Jeg tror så absolutt ja. Jeg tror også de fleste voksne som makter å være unge til sinns vil like filmen. Men den har også blant den gruppen skapt en viss splid grunnet retningen av plottet. Så det er absolutt en film som skaper litt diskusjon. Noe som bare er flott egentlig, vitner om engasjement. Alle fans vil jo Indy det beste.

 

Filmen var et flott og underholdende eventyr som passer for de fleste som er unge til sinns og som klarer å løsrive seg fra virkeligheten. Kynisme kan man ikke ta med seg for å se en film som dette. Men den kan ta en retning som for enkelte fans blir tungt å akseptere, ikke grunnet kynisme men rett og slett fordi det går litt på akkord med hva man er vant til fra tidligere. Det er en utvidelse av universet som ikke alle liker. Jeg gir samme karakter som Moviehart, det jeg har å utsette på filmen er at manuset "rushet" ting litt for mye.

Lenke til kommentar
Oceans Eleven

Hvem har vel ikke sett denne? Uansett, fantastisk film å starte en fantastisk trilologi på!

 

9/10

 

Oceans Twelve

Også denne syntes jeg er kjempebra ettersom den følger Eleven. Denne er derimot den dårligste av de 3, men som sagt en flott film!

 

7/10

 

Oceans Thirteen

Når jeg va på kino å så denne var jeg nokså sikker på at den var bedre en Eleven ettersom stemningen var fantastisk! Når jeg derimot ser alle 3 på rad, blir det en annen følelse og denne lander rett bak Eleven.

 

9/10

 

Du sier egentlig veldig lite om hva som er bra/mindre bra i disse tre omtalene.

Vel skulle egentlig bare fylle ut posten med noe "tråd-verdig", siden jeg egentlig skulle bare svare på hva Movieheart skrev om Indy 4. :) Om du ikke har sett filmene, og har lyst på en ordentlig omtale, så kan jeg vurdere det, kun vurdere ettersom jeg virkelig ikke er god til å observere og deretter skrive om filmene jeg ser. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...