Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har sett mange krigs filmer, har vel ca. 120 timer med krigsfilmer i dvd hyllene mine,

og BHD kommer høyt opp, det er jo så klart ikke samme type krigs filmer som: bridge too far, platoon, fmj osv. som forteller for utrolig dumt krig er.

men BHD er den eneste filmen som viser moderne urban krig.

hendelsen i BHD var i 93, ca. 6 måneder før OL i lillehamer,

og alle som vil vite mer om hele den hendelsen bør kjøpe boka, og kjøpe BHD versjonen som har komentator spor med veteranene fra konflikten, der får man vite mye rart om hvordan somalia var på den tiden.

Lenke til kommentar

gunfreak19: Og Idi i smotri er den beste av dem? Du har vel den? :)

Seriøst, jeg så den nettopp. Det må bare være tidenes beste film. Første gang jeg har grint under en film. Fy pokker så sterkt. Jeg mener ikke å presse noe på noen, men jeg tror vel egentlig ikke noen muligens kan bli skuffet av den. Jeg er kanskje trangsynt... jeg vet ikke. Men fy faen da.

Litt vanskelig å få noen konstruktivt ned, men, tja, den var ganske enkelt genial filmatisk. Den aller første delen har en scene som sikkert får en del seere godt på avveie... den er litt falsk. Men etter en bombing går filmen rett til helvete – jeg mener... jeg tror ikke ting kan bli noe særlig sterkere. Utrolige mentale skildringer. Filmen bruker heller faktisk ikke musikk nesten, men den har et fantastisk lydspor.

Endelig var jeg sikker på at Schindler's Liste, The Thin Red Line, Saving Private Ryan, Platoon, osv. var den samme mørra. *Irritert* Se-se-se...

Lenke til kommentar

Jeg så Diarios de motocicleta (motorsykkeldagbøkene) i går, og den var fantastisk! Den gir virkelig preg av Walter Salles' bakgrunn som dokumentarist med helt vanlige folk som blir brukt i små roller her og der. Det er en gripende film som viser hvordan unge Che Guevara ser all fattigdommen og urettferdigheten blandt folket i Sør-Amerika og hvordan dette påvirker ham. Jeg vil spesielt trekker frem sluttscenen. Uten å avsløre noe kan jeg med sikkerhet at den gikk inn i boka som en av de bedre, med en musikk vakrere enn det meste jeg har hørt av filmmusikk.. Se den!

Lenke til kommentar
Må si meg enig med Steffiboy her. Black Hawk Down er vel en av de dårligste krigsfilmene som har kommet de siste årene.

Som gode alternativer har man jo;

Platoon

Apocalypse Now

We Were Soldiers

pluss at jeg vet at jeg glemmer mange andre gode krigsfilmer. Platoon er vel fortsatt kongen på haugen etter min mening.

On-topic: Ser forresten på Get Carter nå. Helt grei film, og med Sly i, da MÅ den jo sees :w00t:

Jeg har nok sett det meste av filmer innenfor krigsfilmsjangeren som har kommet meg for øre. Det er som nevnt tidlige en av de få filmene som skildrer den moderne krigføringen på en fantastisk god måte.

Vedr. det som gjelder stridsteknikk og enkeltmannsferdigheter er dette en suveren film, og det må legges i minne at dette er en helt annen type film enn eks. Platoon eller FMJ. Det er en buata av en film som anbefales alle som har interesse og peil på moderne kf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...