Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Deer Hunter er en fantastisk film. Det eneste lille minuset er litt "over the top" i de siste scenene. Men det er egentlig flisespikkeri, føltes bare som om det var litt i utakt med resten av mesterverket.

 

Sjelden en film er bedre til å vise idiotien med krigføring. En av de få positive tingene med amerikansk krigføring er at det gir befolkningen erfaringen til å lage slike filmer som viser hvorfor krigføring er noe vi burde holde oss for god til.

Hvor var det du jobbet igjen? :p

 

 

Er forøvrig helt enig med det du sier om filmen og dens budskap :)

Lenke til kommentar
The Deer Hunter er en fantastisk film. Det eneste lille minuset er litt "over the top" i de siste scenene. Men det er egentlig flisespikkeri, føltes bare som om det var litt i utakt med resten av mesterverket.

 

Sjelden en film er bedre til å vise idiotien med krigføring. En av de få positive tingene med amerikansk krigføring er at det gir befolkningen erfaringen til å lage slike filmer som viser hvorfor krigføring er noe vi burde holde oss for god til.

Hvor var det du jobbet igjen? :p

 

 

Er forøvrig helt enig med det du sier om filmen og dens budskap :)

 

Jeg jobber i Edda Digital jeg. Sluttet i Sjøforsvaret i fjor sommer. Jeg anser meg selv som en pasifist, men er nå fullt mulig å jobbe i forsvaret selv om man er motstander av krig og krigføring. Strengt talt burde det nesten være en forutsetning. Forsvaret er langt mer enn folk som løper rundt i skogen og plaffer ;)

Lenke til kommentar
Jeg jobber i Edda Digital jeg. Sluttet i Sjøforsvaret i fjor sommer. Jeg anser meg selv som en pasifist, men er nå fullt mulig å jobbe i forsvaret selv om man er motstander av krig og krigføring. Strengt talt burde det nesten være en forutsetning. Forsvaret er langt mer enn folk som løper rundt i skogen og plaffer ;)

 

Tja, jeg ser på militæret/forsvaret som en klokke. Den trenger alle sine deler for å drives, så er du i systemet så er du med på å drive klokken. Å være pasifist og likevel meine at du kan jobbe i militærts system er feil...i min meining.

 

Litt off topic fra film, men jeg måtte bare legge til mitt syn på det du sa der.

Lenke til kommentar
Tja, jeg ser på militæret/forsvaret som en klokke. Den trenger alle sine deler for å drives, så er du i systemet så er du med på å drive klokken. Å være pasifist og likevel meine at du kan jobbe i militærts system er feil...i min meining.

 

Litt off topic fra film, men jeg måtte bare legge til mitt syn på det du sa der.

 

Du hadde hatt helt rett om forsvaret virkelig var en krigsmaskin med krig som formål. Men det er ikke tilfellet og alle de redningsoperasjonene og menneskene jeg har vært del i å redde til sjøs har gitt meg et litt større innblikk i hva det norske forsvaret faktisk er. Vårt forsvar har som formål å forhindre krig, det er viktig å huske på. Det foregår langt mer enn kun trening i fredstid. Jeg gikk ikke inn før jeg var 23 og det kom som en ganske stor overraskelse på familien, som består av endel yrkesmilitære da de vet hvor jeg står når det kommer til banale og patetiske elementer som vold. Men jeg fant fort ut at jeg hadde mange fordommer rettet mot forsvaret. Her er det snakk om leger og ingeniører som reiser inn i krigssoner for å bygge opp ødelagte land, at de bærer uniform endrer ikke det faktum at det bare er et supplement som er nødvendig for at de skal kunne gjøre jobben sin. Kunne skrevet mye mer, men er vel best å ta det i en egen tråd. Er jo en artig problemstilling og er jo noe jeg har tenkt over siden den dag jeg ringte og ba om innkalling. Det er helt klart en gråsone :)

 

 

Ellers, litt back on topic. For å gjøre det virkelig kort og godt (tror jeg har anmeldt filmen før her inne)

 

Indiana Jones and the Last Crusade (1989): Filmen er like fornøyelig selv om den er sett flere ganger før. Dette er ren perfeksjon av sjangeren og en av tidenes beste skattejaktfilmer. Det skal vanskelig gjøres bedre og denne filmen er en viktig faktor når det kommer til hvorfor jeg elsker film så inderlig mye. De har hatt det så gøy under denne innspillingen at selv amatørmessige småfeil, som å lese avisen opp ned, finner sted. Gjør det bare enda artigere. Oppdager nye ting hver gang jeg ser filmen. Indy er en av de beste filmheltene som er å oppdrive.

10/10

Lenke til kommentar

Geir M:

 

Dotten jobber i Edda Digital.

Edda Digital består av et stort antall ledende nettsteder. Redaksjonell tyngde, diskusjonsforum og handel preger deres nettjenester. Men, Geir M, nå er han pasifist. Forsvaret er derimot mer enn bare folk som løper rundt i skogen og skyter.

 

AvidGamer er ikke enig at man kan jobbe i militærets system og være pasifist i samme slengen. Han synes det er litt mer som en klokke. Mange skruer og sånn. Det er i alle fall hans syn på saken.

 

Dotten har vært med diverse redningen til sjøs og det har gitt han et større innblikk i hva det norske forsvar er, til tross for at han var 23 år da han vervet seg. Det var seriøst et stort sjokk for familien. Som vervet fant dotten ut at han hadde mange fordommer rettet mot forsvaret. Gråsone er det i alle fall. :)

 

Jeg derimot har fire føflekker på kroppen min. Jeg har nylig fått stipendsøknaden min godkjent. Det jeg derimot ikke gjør, er å skrive http foran www. :D

 

 

Ferdig?

 

Ok, da starter jeg.

 

Bestemte meg for å gi Wes Anderson en sjanse etter å ha sett Darjeeling Limited. Følte der og da at DL var inne på noe, men ikke helt i mål. Plottet var ikke helt det store, men kombinasjonen av pussige karakterer og spesiell atmosfære gav mersmak. Jeg gikk til innkjøp Rushmore (98) og The Life Aquatic with Steve Zissou (04). Jeg vurderte The Royal Tenenbaums, men etter Lost in Translation er Bill Murray en topp prioritering.

 

Rushmore

..er navnet på skolen filmen handler så vidt om. Vi blir kjent med en ungdom, Max Fischer spilt av Jason Schwartzman (Darjeeling, Marie Antoinette). Sønn av ”mannen i gaten” plassert i en eliteskole. Istedenfor å pugge og satse på kjernefag sanker han poeng på alt mulig annet. Etter flere år med bare tøving får han vite at han må skjerpe seg. Max Fischer er ingen vanlig elev. Det mest beskrivende ordet er kanskje en luring. Han drar så i alle mulige tråder for å kunne fortsette med hobbyfag. Han er rett og slett en lobbyist på skolen. Hans kontroll rakner derimot når han møter Miss Cross, en lærerinne. På samme tid blir han kjent med den utbrente millionæren Mr. Blume, faren til noen klassekamerater, spilt av Bull Murray. Trekløveren Criss, Blume og Fischer skal vise seg å kollidere.

 

Filmen har sine kvaliteter. Den byr på teite karakterer, teite bånd og teite situasjoner. Det er ingen film man ler seg i hjel av, men tiden mellom start og slutt merkes knapt. Man blir rett og slett bare underholdt av den noe absurde handlingen. Problemet med filmen er at man ser mye potensial i karakteren Max Fischer, men det kommer ikke helt frem. Handlingen er også ikke alltid like fast i fisken, men godkjent. Det skal nevnes at filmen er noe slow-paced, som Darjeeling.

 

Komedien er en sjuer på skalaen, eller en firer på terningen. Noe usikker på om det skal stå (svak) foran, men det får så være.

 

 

The Life Aquatic with Steve Zissou og litt om Wes blir neste gang.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Graduation (2007)

 

Ble hyggelig overrasket over denne filmen jeg. Det hele starter som et typisk "What to do with my life" problem stilling for en gjeng av venner på sitt siste år på skolen.

 

Så tar filmen en helomvending og blir til et bankrans film!

 

En av gjengens mor havner i sykehuset og trenger en operasjon. Og typisk USA med deres forsikrings opplegg, dekker ikke den hun har til operasjonen og han trenger 100 000 $ for å redde moren.

Faren til hun ene jobber i en bank og hun kommer opp med et "feilfritt" plan over hvordan å rane banken.

 

Men som alltid i film, går ikke alt som de planlegger...

 

Filmen holdt meg interessert, og de tar opp en god del diskusjoner mellom disse ungdommene ang livet og dine valg.

En god blanding av humor og klussete situasjoner.

 

Jeg ville egentlig gitt denne en 7/10, men pga et skuffende slutt falt det ned ett hakk, uansett så anbefales den som et lett underholding for en Søndag.

 

6/10

 

Trailer:

 

Lenke til kommentar

La Dolce Vita (1960)

 

Med jevne mellomrom trenger man filmer som ikke følger en standard hollywood-dramaturgi, og som er litt annerledes: Det er La Dolce Vita.

 

[synopsis:]

Journalist og midtpunkt Marcello sliter med å finne sin plass i verden. Han blir dratt mellom Romas sosiale elites festliv og hans forlovedes mer tilbaketrukkenhet, samtidig som han søker etter en måte å bli en seriøst forfatter. [/]

 

Det som er spesielt med filmen er at den knapt nok har noen form for karakter utvikling. Vi følger Marcello gjennom en rekke småhistorier som utspiller seg i Roma. Marcello utvikler seg på ingen måte, han bare er: og det er det som er problemet. Heller ikke kommer vi spesielt dypt inn på han. Vi observerer han bare på utsiden, noe som gir oss muligheten til å i svært stor grad tolke han, men aldri komme helt innpå han.

 

Jeg må si jeg hadde litt problemer med å komme inn i filmen, og den virket for meg ganske kjedelig i starten. Men etter en 40 min så begynte den ubarmhjertig å gripe taket, og ville ikke slippe. Den hadde dog sine kjedelige punkter i filmen, da ikke alle historiene rundt Marcello er like interessante, men jevnt over er de veldig bra.

 

Karakter: ?

 

Tror jeg må se litt mer av Fellini / denne typen filmer før jeg helt kan klare å bestemme meg for hvor godt jeg liker de. Er noe uhyre interessant og bra over filmen. Men på en annen side så er den til tider veldig langtekkelig, og noen av historiene litt kjedelige.

 

Det blir nok ikke så lenge til neste Fellini film, som jeg regner med blir . Må bare finne en dag (eller natt) der jeg har tid, og er i humør til en skikkelig klassiker.

Lenke til kommentar

Så beowulf i går. .

Dette er en animert film men den overrasket meg virkelig flere steder i filmen.. til tider var karakteren så bra laget at de så ekte ut.

Det er en meget actionfyllt film utenom det vanlige og jeg anbefaler deg og se den om du ikke har sett den allerede.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært en fast leser av denne tråden i betraktelig lang tid har jeg nå bestemt meg for å legge inn noe selv også :) Så får ta de 2 filmene jeg har sett i helga

 

 

Trainspotting - Danny Boyle (1996)

trainspotting.jpg

 

Choose life?

Mark Renton (Ewan McGregor) og hans såkalte venner velger ikke ha leve et normalt liv. De velger noe annet. I deres meningsløse tilværelse er heroin deres utvei og fornøyelse. Hovedpersonen i filmen skal prøve å komme seg ut av det, men blir alltid dratt tilbake av enten hans håpløse kameratskap eller sine egne feiltrinn. Denne filmen bærer flere intersante karakterer og deres utvikling. Spud (Ewen Bremner) gjør alt han kan for å ikke få seg jobb, Sick Boy (Johnny Lee Miller) er opphengt i Sean Connery og Tommy (Kevin McKidd) sliter med kjærligheten og sammen havner gutta i grøfta. Begbie (Robert Carlyle) er den litt eldre kameraten dems som aldri tar dop, mens derimot får kick av å havne i slosskamp på hver bar han setter foten sin innafor. Men sammen, kan de noen gang komme seg ut av den miserable tilværelsen sin?

 

Denne filmen inneholder mye humor, og samtidig mye dramatikk. Det er umulig å ikke le når man ser det idiotiske uttrykket til Spud eller hvordan Begbie ikke eier snev av selvinnsikt. Samtidig som filmen er proppet av humor og gode dialoger, vet man at temzet filmen omhandler er veldig alvorlig. Dette løses med en god balanse. Soundtracket i denne filmen er helt fantastisk og Iggy Pop og Velvet Underground hits gjør gode scener til uforglemmelige. Dette er en must se, og en av mine "all time" favorittfilmer

 

9.5/10

 

 

Zodiac - David Finchner (2007)

Jake-Gyllenhaal-movie200.jpg

 

På slutten av sekstitallene kommer mordene kjapt i den nordlige delen av California. Samtidig begynner det å komme inn masse brev til en avis i San Francisco med detaljer av mordene, undetegnet "Zodiac". Journalistene Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) og Paul Avery (Robert Downey Jr) begynner å undersøke saken nærmere. Inspektøren David Toschi (Mark Ruffalo) står uten spor i saken bortsett fra de nevnte brevene. Samtidig som avsenderen tar på seg ansvaret for flere og flere mord, står både journalistene og politiet uten ledetråder bortsett fra noen mystiske koder.

Dette er en annen type seriemorder film en Finchner tidligere (les Se7en). Selve mordene er forbeholdt starten av filmen, mens den noe lange spilletide løpende går med til arbeidet journalistene og politiet. Mens den ene etter den andre gir opp, blir det viktigere og viktigere for den ene journalisten å gå til bunns i saken, som virker håpløs.

Filmen var ikke helt det jeg forventet meg, mye av filmen går med til dialoger og leting etter bevis. Men den er også en veldig utforutsigbar film og noen av scenen er fantastisk spennende laget og filmen tar godt vare på all mystikken som ligger rundt "Zodiac".

 

7/10

Endret av Om1kroN
Lenke til kommentar

Når det gjelder 2001 Maniacs er den basert på filmen 2000 Maniacs fra 1964. :)

 

Når det gjelder Beowulf er den basert på et dikt, og har man lest diktet er det nok ikke mulig å like filmen. Grunnen er så enkel at diktet har alt for lite handling til å vare en halvtime, langt mindre i en hel film. ;)

 

Die hard? Sier seg selv at du må se den. utrolig bra film. :)

Lenke til kommentar

L'Avventura

 

Har sine stunder, men ender opp som en kjedelig og uengasjernede film. Monica Vitti og en god første halvdel trekker opp.

 

6/10

 

Breakfast at Tiffany's

 

Audrey Hepburn er sjarmerende, og filmen er godt over underholdende. En god blanding av komikk og romantisk drama.

 

7/10

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Da kan jeg glede deg med at det kommer en toer av 2001 Maniacs.

Selv synes jeg eneren var dårlig.

Vet det. Gleder meg, selv om jeg frykter det vil ende lite bra, slik oppfølgere ofte gjør.

 

Jeg har en heftig Robert Englund fetish som stort sett gjør at jeg liker alle filmer han har gode roller i.

 

Har du sett "Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon " da? Selv synes jeg den er svært undervurdert. Morsom film!

Har sett den ja, ganske morsom. Fin "forklaring" på hvordan seriemordere i filmer "fungerer".

 

Når det gjelder 2001 Maniacs er den basert på filmen 2000 Maniacs fra 1964

Vet det, klar for å se originalen også. Skal visst være utrolig blodig.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

The Adventures of Robin Hood (1938)

For hver film fra 1920-1940 hvor man har tenkt "joda, men tenk så bra den var da" eller "dette er jo fantastisk for å være så gammelt", så skulle man hatt en Robin Hood. Hvilken herlig, spydig, arrogant drittsekk av en helt vi har med å gjøre, med en falsk latter som får meg til å le hver gang. Skurkene er fantastiske, Prince John alene hadde vært godt nok, men det er først med Sir Guy at Robin faktisk får en utfordrer. Han er minst like kjekk, like spydig og like ond som Robin er god, og er en perfekt antagonist. Sverdkampene var langt bedre enn det man skulle tro, og enkelte scener med flere hundre extras er så godt koreograferte at jeg bare kunne måpe. Effekten av å spille enkelte actionscener litt raskere enn normalt virker småcheesy nå, men jeg enkelte ganger virker det faktisk så godt at jeg ikke tenker over det før senere - jeg er for opptatt av å nyte hvor mykt og herlig alt er å se på.

 

En stor, stor overraskelse, jeg hadde aldri trodd at denne ville holdt ut så lenge som den gjorde. Dialogen alene er nok til å holde meg interessert i to timer, men med action som ikke skriker 1938 kan dette faktisk bli en film jeg ser igjen om ikke så lenge.

 

Herlig/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...