Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Å du leter etter realisme og noe logikk i en film basert på en tegneserie :wee:

 

Herregud....det gjør jeg slett ikke. Jeg ser på den med kritiske øyner til fremføringen av filmen. Nå forsøker du bare å latterligjøre det jeg sier med et idiotisk kommentar på slutten. Grow up.

Nei det klarte du helt fint selv nå :)

 

Takk for at du bekreftet meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å du leter etter realisme og noe logikk i en film basert på en tegneserie :wee:

 

Herregud....det gjør jeg slett ikke. Jeg ser på den med kritiske øyner til fremføringen av filmen. Nå forsøker du bare å latterligjøre det jeg sier med et idiotisk kommentar på slutten. Grow up.

Nei det klarte du helt fint selv nå :)

 

Takk for at du bekreftet meg.

Spar meg, jeg reflekterer rett og slett over at noen orker å se etter ørsmå logiske brister i en popcorn film som jeg sidestiller med Transformers o.l. Å lar dette ødelegge totalopplevelsen. Jeg prøver aldeles ikke latterligjøre deg.

Lenke til kommentar

Gi hverandre en klem nå da ;)

 

Iron Man var for tegnesierefans flest nær perfeksjon. Fans hyller også filmen på en måte man sjelden, om noengang, har sett tidligere. Den har også en langt mer universal appell enn eksempelvis Batman Begins, noe som viser seg på de helt sykte tallene filmen serverer på kino.

 

Når det kommer til Iron Man så ikke ta det for gitt at han er en helt, i hvert fall ikke at han forblir det. Om man da følger tegneserien.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han blir alkoholiker. Kompisen hans (som Terrence Howard spilte) tar i en periode over og blir til slutt War Machine (dere så hintet til det i filmen med "next time baby"-kommentaren). I Civil War ender Iron Man opp som nærmest en fascist som sperrer superhelter inne i Abu Ghraib-type fengsel. Han lurer Spider-Man og får Captain America som sin erkefiende.

 

Som sagt, Tony Stark er en likandes drittsekk. Bruce Wayne er en speidergutt om man skal sammenligne.

 

For å summere opp alle referansene i denne filmen, som jeg fikk med meg:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

SHIELD og helten Nick Fury (Fury var med etter rulleteksten, mens en agent var med i tre-fire scener)

Mandarin ("Ten Rings"-kommentarene og den skallede terroristen som hadde en markant ring). Trolig var det Mandarin som var den store skurken i denne filmen, selv om han ikke var med.

Andre superhelter (kommentaren til Fury)

War Machine (Terrence Howard)

Avengers (Kommentaren til Fury)

Ikke en referanse i denne filmen, men Stark vil ha en scene i den kommende Hulk-filmen

 

Dette var en film skreddersydd for fansen og som også falt i god jord hos folk flest :)

Lenke til kommentar
Så man kan si han er en superhelt i startfasen som man ikke vet er ond eller snill etter første filmen?

 

I starten av filmen er han jo en drittsekk. Kynisk, naiv, arrogant og overlegen. Arrogansen skyldes jo ærligheten hans og overlegenheten skyldes intellektet, så det er mer forståelig. Men spesielt naiviteten og det at han faktisk er en av de som bidrar med ondskap er jo et viktig element. Spesielt når det går opp for han hva han er og har vært. De har bevisst sammenlignet dette med Robert Oppenheimer som hadde det særdeles tøft etter at atombomben falt, ettersom han var en av hjernene bak. Så i oppfølgere vil det nok utforskes mye på nettopp skyldfølelsen til Stark. Og om han vil klare å holde seg på rett side.

 

Jeg håper ikke de gjør han til den karakteren han har vært i tegneserien de siste par årene, for den er veldig out of character. Føltes som om han ble mer som en slags MacGuffin i et politisk spill fra tegneserieskaperne. Men ellers var Civil War en spennende historie, spesielt hvordan det var Iron Man som overtalte Spider-Man om å gå ut offentlig med identiteten sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Scarface 1983 4.5/6

 

Denne er litt overvurdert , trodde dette skulle være en film a la Hjortejegern eller noe sånt men SÅ bra var den ikke.....Pfeiffer & Pacino gjør gode prestasjoner.

Lenke til kommentar

Dotten, OT, men har du lest Hitman (Garth Ennis)? Den er genial, er om en leiemorder som får noen superkrefter helt plutselig, og fortsetter businessen sin, bare at han tar kontrakter på diverse monstre eller badguys i superhelt-verdenen istedet. Er ikke noe komedie eller parodi, men en skikkelig laget voksenserie. Han jobber sammen med Green Lantern i en episode husker jeg. Har ingenting med nr. 47 fra spillene å gjøre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hitman_(comics)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

The Great Escape 1963 5/6

 

Hva kan jeg si annet enn at denne filmen RULER :D

 

Skuespillerne får mye ut av sine roller , noen friheter tar de seg (motorsykkeljakt) i forhold til virkeligheten men det er peanuts......denne filmen er topp !

 

Hovedpoenget er at det er fremdeles håp , samme hvor håpløs situasjonen er så gir de ikke opp......

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Untouchables (1987)

 

Brian De Palma serverer oss en godbit fra ganstermiljøet i Chicago rundt 1920. Dette er en klassisk kamp mellom det gode og det onde, der spesialetterforsker Eliot Ness (Kevin Costner) kjemper for å ta knekken på mafiakongen Al Capone (Robert De Niro).

 

Dette er en sterk og gripende film som jeg anbefaler på det varmeste. Den mangler kanskje det lille ekstra for å kunne kjempe i toppen sammen med GoodFellas og Gudfaren, men likevel en veldig severdig film.

 

8,5/10

Lenke til kommentar

Raging Bull (1980)

Jeg er hektet allerede ved introen. Jake LaMotta står i ringen og varmer tilsynelatende opp, mens creditsa ruller ved siden. Det er nydelig i svart-hvitt og slow motion, akkompagnert av vakker musikk, og er en fantastisk sekvens.

Visuelt er det videre ganske fengende, s/h-bildene er utrolig fine, og det er tatt i bruk en stil og utsnitt som er mer vanlige for tiden filmen foregår i (1940-50) enn i dag. Og det funker absolutt, man kan virkelig la seg gripe av tidsånden.

Det handler om Jake LaMotta, en hardhaus av en bokser på full fart oppover, men som lar sine indre demoner ødelegge karriere og privatliv. I begynnelsen syntes jeg egentlig ikke karakteren var spesielt interessant, men han ble det i større grad når ting begynner å gå i nedoverbakke. Det er hjerteskjærende å se LaMotta støte folk fra seg og brenne broer helt til han står igjen med ingenting annet enn en jobb som ikke burde være verdig en tidligere kjempe. Godt spilt av de Niro forresten, selv om jeg egentlig synes Joe Pesci gjør en nesten like god jobb.

Dette er i bunn og grunn en konvensjonell biofilm av rise-and-fall-typen, men skiller seg likevel ut i måten enkelte ting skildres fra LaMottas synsvinkel, da gjerne med noen visuelle effekter for å understreke følelsene hans. Det sagt, så kommer man liksom aldri helt under huden på ham, jeg føler at filmen i stor grad skummer overflate. Men ikke i så stor grad at det har noen enorm innvirkning på helhetsinntrykket.

 

8.5/10

 

Og forøvrig har jeg sett Unforgiven (1992), som jeg ikke gidder å skrive om nå. Men den var knall, og får 8/10.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Unforgiven er egentlig den eneste westernfilmen jeg liker, men det har kanskje sammenheng med den tar opp teamer som er atypisk for sjangeren.

 

Raging Bull har jeg egentlig aldri hatt sansen for. Ypperlig cinematografi og med strålende skuespill av De Niro og Pesci. Historien interesserte meg dog lite. Har vel kanskje sammenheng med at jeg er uninteressert i boksing på film. Er også enig at Scorsese ikke går noe særlig i dybden. Det gjør det vanskelig å bli følelsesmessig berørt.

Lenke til kommentar
Unforgiven er egentlig den eneste westernfilmen jeg liker, men det har kanskje sammenheng med den tar opp teamer som er atypisk for sjangeren.

 

Anbefaler deg å se "Butch Cassidy and the Sundance Kid". Humoren og action er så konge kult at denne filmen er en av mine top 5 favorite filmer, og utentvil favoriten innen westeren filmer!

 

Se filmen hos Youtube

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Unforgiven er knall, Raging Bull dørgende kjedelig med en karakterisering av hovedpersonen som var over-the-top. En film jeg anser som veldig oppskrytt, men innser at jeg er i mindretall.

Du er ikke i mindretall, Dotten! ;) Er helt enig med ditt utsagn. Prøvde å sette på filmen for noen uker siden, ga meg etter en halvtime. Klarte det bare ikke.

Lenke til kommentar

Gudene må være gale

 

Da denne komedien kom på åttitallet var den populær hos stort sett alle jeg snakket med. Av en eller annen grunn fikk jeg aldri sett den selv før nå, men nå har jeg da endelig fått sett den.

 

Handlingen er ganske kort. I Kalahariørkenen i Afrika lever en stamme buskmenn som aldri har sett noe tegn til sivilisasjonen eller andre mennesker. De lever et perfekt liv i harmoni og forstår ikke engang hva det betyr å eie noe, for hvem eier buskene, steinene og dyrene rundt dem? Så en dag ramler en mystisk gjenstand ned fra himmelen og skaper kaos. Gudene har gitt dem en gave som er bedre enn noe annet de har fra før da den kan brukes til det meste. Dessverre varer det bare en kort stund før folk begynner å krangle om hvem som eier den, så den eneste løsningen blir å la en av folkene i stammen ta denne mystiske gjenstanden til verdens ende og kaste den utfor, da den er ond og skaper splid og ødeleggelse og holdt på å ødelegge hele stammen for godt.

 

Det høres kanskje utrolig teit ut, men den er faktisk enda verre. Denne filmen er så idiotisk at man enten elsker den eller hater den. Mye av handlngen er fortalt med en fortellerstemme, og den mystiske gjenstanden er en cola-flaske. (husk brusflasker kom i glassflasker på denne tiden). Det er flere små sidehistorier her også, men de er ikke noe særlig mer seriøse enn dette. Morsom film, men vær advart. Den har sær humor, for å si det mildt. Prøv å sammenligne den med Monthy Python. Om du "forstår" humoren er den veldig bra, men gjør du det ikke blir det bare kjedelig og patetisk.

 

Hvor la jeg nå oppfølgeren...? ;)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar
Unforgiven er knall, Raging Bull dørgende kjedelig med en karakterisering av hovedpersonen som var over-the-top. En film jeg anser som veldig oppskrytt, men innser at jeg er i mindretall.

Du er ikke i mindretall, Dotten! ;) Er helt enig med ditt utsagn. Prøvde å sette på filmen for noen uker siden, ga meg etter en halvtime. Klarte det bare ikke.

 

Må nok skrive under på denne her jeg også. En av få filmer fra etter 1960 på IMDbs #250 jeg ikke liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...