Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Uninvited (Sør-Korea)

 

Asiatiske filmer har som reget en annen stil en vestlige, og filmer som The Ring og The Grudge beviste at det ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Uten at jeg vil gjøre alle asiatiske filmer til en stereotype har denne også en egen stil vi ikke er vant med her i vesten, og på mange måter er det en bra ting. Dessverre er det også negativt på en god del andre områder.

 

La oss ta handlingen først. En mann sitter på toget etter en lang dag på jobben og sovner. Når han våker er toget kommet til endestasjonen, og han oppdager at han er alene sammen med to barn. Det er litt merkelig at de også sover og ingen andre er i nærheten, men han tenker ikke noe over det før han hører på nyhetene dagen etter at likene av to barn er blitt funnet på et tog... Fremdeles tenker han ikke noe særlig over det bortsett fra at det ikke skal mye tankegang til før vi skjønner at det samme barn han så. Problemet begynner senere på kvelden når han er alene hjemme. En merkelig følelse får ham til å se mot kjøkkenbordet, og han oppdager at de to barna sitter der. De er fortsatt døde, så hvordan kom de dit? Hvorfor er de der? Og hvorfor er det ingen andre som ser dem?

 

Så langt, så bra. Den første tiden lover det ganske bra, men dessverre glir det fort ut i en rekke små sidehistorier. Fyren møter ved en tilfeldighet en dame som trenger skyss hjem, og når hun besvimer i bilen har han ikke noe annet valg enn å ta henne med seg hjem for å la henne komme til hektene igjen. Dette er jo uskyldig nok i seg selv, men når hun drar neste dag sier hun at han må få barna i seng... Hm...

 

Det lover som sagt bra, men ganske snart får vi en rekke historier om hovedpersonen, hun damen som besvimte, en rettsak med en annen dame, et mareritt som ikke har noe med resten av filmen å gjøre og så videre og så videre. Det kunne blitt bra, men dessverre er det altfor mange små historier uten sammenheng, og selve hovedhistorien blir vanskelig å følge. Dette er ment å være en skrekkfilm, men siden det er så vanskelig å få med seg hva som skjer blir det rett og slett ikke skremmende. Det hjelper heller ikke at det går lang tid mellom hver gang noe skremmende skjer, så det blir mer et drama.

 

Vurdering; 5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingmar Bergmans Smultronstället

 

Vakker, men blytung selvransakelse gjort av en aldrende svensk doktor. Vi møter ham i livets senere kapitler, og år dypere og dypere i hans liv og minner, gjennom ham selv og personene han har påvirket og blir påvirket av. For meg har filmen en tosidighet som er ganske selvmotsigende. Den imponerer meg, samtidig som jeg syns det er imponerende at Bergman klarer å få 91 minutter til å virke som evigheten. Sikkert en kjempefilm for spesielt interesserte, den var lettere fordøyelig enn "Det sjunde inseglet", men jeg ser heller "Ikuru" igjen, enn denne på nytt.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Infernal Affairs

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan The Departed regnes som en mer Hollywood-versjon av denne filmen, når alt fra tempo, klipping, musikk og "effekter" er som tatt fra en van Damme-film, men etter andre visning har jeg fått mer sansen for den. Jeg kommer aldri til å likestille den med The Departed, selv om mange scener ligner så er stemningen en helt annen - og da foretrekker jeg Scorseses tolkning (godt hjulpet av hvordan Monahan tok den knallgode historien fra IA og utviklet det til et enda bedre manus). Denne er rask, spennende, komplisert til tider (som om "snill skurk" og "slem politi" ikke er vanskelig nok å følge med på, så er begge skuespillerne asiatiske, i tillegg til å være totalt ukjente for meg) og over på kort tid. En rollercoaster av en film, med bare litt småpirk som tidvis irriterende karakterer og "kul" filming/klipping som trekker ned, som jeg nå har sett to ganger og absolutt kan tenke meg å se igjen.

8/10

Lenke til kommentar

De to i hovedrollene (Andy Lau og Tony Leung) er to av de mest kjente asiatiske skuespillerne, så du dunker nok borti dem hvis du ser mere. Lau spiller mye i sånne episke sverdfilmer. Leung har spilt i bl.a. Hero med Jet Li, og Hard-boiled med Chow Yun-Fat (John Woo sin beste film)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

"it's not racism with the acutaly all do look alike"

 

 

Battle for Haditha

En godt laget film som viser en ekstrem hendelse fra virkligheten, mener jeg så et intervju med en av de ekte marinsa på 60minutes for en stund siden.

 

Filmen gir et realistisk bilde av Irak krigen, filmet i Jordan som for meg er nærme nok irak i natur og arkitektur for meg til at jeg kan tro på at vi faktisk er i Irak, utstyret de bruker er også spot on.

Filmen viser Irakere som mennesker, folk som prøver å leve livet sitt i en krig.

 

Mitt største problem med filmen er øyeblikket der hoved karen klikker, jeg tror liksom ikke at han klikker, syns liksom det ble veldig tydlig at det var en skuespiller som later som han klikker, et eksempel på hvordan det skal gjøres er Tom Berenger i platoon, når hans rolle klikker i den filmen tror jeg virklig på det, det er noe med øynene.

 

en ting til som iriterer meg som ikke har noe med filmen å gjøre, bare ekstremt idiotiske norske folk er at det står på koveret, "Hendelsen som den amerikanske hæren ville ha dysset ned" hva i helvete har den hæren med dette å gjøre filmen er om Marines som da er del av Marine corps og ikke hæren.

 

filmen er god, men som sagt den ene senen trekker litt ned 7.4/10

Lenke til kommentar

Iron Man (2008)

 

Jeg er delvis skuffet over filmen, særlig siden så mangen har gitt den så svært bra reviews og poeng som 9/10.

 

Ja filmen er kul. Rett og slett drit kul. Den har et SVÆRT lang utviklings periode. Over halve filmen er han som utvikler drakten, men likevel overraskende underholdning og uvanlig for superhelt filmer.

 

Det som trekker ned for meg er at den innholder for få "helt" scener, dvs det er bare 1 også kommer slutt scenen. For meg så var dette for lite iforhold til hvordan de bygger oppstyret til Iron Man i media/nyhetene i filmen. Plutselig er Iron Man på avisen etter sluttkampen, that is. Jeg skal forklare:

 

Spider-Man og Batman filmene inneholder flere scener der de redder mangen folk, selvom de er ofte små korte scener så gir det deg det rette inntrykket at de er "helter".

 

Iron Man derimot gjør ikke dette. Han redder ingen, men har en syk sluttkamp der han ødelegger halve byen, men folk ser på han som en helt?? Dette forvirret meg, og skuffet.

 

Det som gjorde filmen så stort er nok Downey Jr. Han er ufattelig kul, og humoren passer han perfekt. Stark er straks en fyr du virkelig liker og føler for. Aldri før har jeg følt så knuttet til en superhelt karakter.

Noe som er grunnet til at så mangen liker denne filmen ( i min meining). Som en superhelt film skuffer den stort, som en morsom adventure film er den bra.

 

Selvom The Dark Knight ikke har kommet enda, så tror jeg at den vil jeg like bedre.

 

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Battle for Haditha

...

 

Ganske enig, men synes ikke bare det var i den ene scenen han virker "falsk". Replikkene hans t.eks. bærer preg av å være ren opplesning, noe som ikke blir gjort bedre av at han sier man på både begynnelsen og slutten på enhver setning og delsetning.

 

Synes filmen kunne vært gjennomført mye bedre, men jeg gir den likevell en svak 7 / 10

Lenke til kommentar
Iron Man (2008)

 

*snip*

7/10

 

Var du på do under Afghanistan-scenen eller noe? Ettersom du sier "han reddet ingen"? :p

 

Scenen hvor han lander i siste liten var som Rambo-scenene i hans siste film, hvor han dukket akkurat på rett tidspunkt. Og som Rambo så er Iron Man nådeløs mot sine fiender, i sterk kontrast til Batman og Spider-man.

 

Sluttkampen var kort ja, men jeg var så tilfreds før det at det ikke gjorde noe. Afghanistan-scenen ga meg gåsehud. Akkurat som det var helikopterscenen i Superman The Movie som var den filmens gåsehud-scene, og ikke "sluttkampen". Er bare glad de tok seg tid til å bygge opp karakteren. Stark er en interessant kar, på linje med Wayne. De har ingen superkrefter, sett bort fra lommeboken. Stark er en større drittsekk med flere demoner (alkoholismen vil jo bli et vesentlig element). I tillegg så overasket siste linjen alle. Aldri blitt gjort i superheltfilm før.

 

Jeg gleder meg til å se Stark i Hulk-filmen. Iron Man er ikke en film det er lett å mislike, de har nok skutt gullfuglen akkurat der.

Lenke til kommentar

Og i den scenen reddet han flere. Spider-Man reddet vel Mary Jane to ganger og en baby i eneren. Mer enn nok det. Syntes det var mer enn nok i Iron Man også. Er slikt når det kommer til "origin"-fortellinger. De må bruke mye tid på karakteren og kan ikke ta seg like mye frihet som i en evt. oppfølgerfilm. Se på Superman Returns, der reddet Supermann folk i nesten hver bidige scene hvor han hadde kappen på. Vanskelig å holde tellingen. Men filmen manglet mye allikevel.

 

Men jeg tror du har rett i at man ikke skal forvente en terningkast seks film når det kommer til denne. Med mindre man er en hardbanka fan, for da vil man få så utrolig mye bonus i de endeløse referansene. Spesielt scenen etter rulleteksten. Den var en terningkast 4-5 for madammen og en 6'er for meg. Jeg har vanskelig å se for meg at andre en fans kan gi den 6'er, men jeg håper jeg tar feil. Filmen var et friskt pust og det forutsigbare og den litt korte sluttkampen gjorde meg egentlig ikke noe :)

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har posta her nå. Så Stardust i kveld. Fantastisk film. Ble virkelig positivt overrasket over den.

 

Stardust

 

Flott skuespill, herlig eventyr og masse humor. Stardust står for en aldri så liten overraskelse innen eventyr sjangeren!

 

Tristan Thorn (Charlie Cox) har hele livet vokst opp i en liten engelsk landsby som går ved navnet Wall. Overraskende nok ligger denne landsbyen ved en vegg. Det går diverse legender og myter om at det er en helt annen verden på den andre siden. En magisk verden. En dag han er ute med jenten han er så forelsket i kommer det en stjerne fallende ned på den andre siden av veggen. Og når både kjærlighet og eventyrlyst tar overhånd klarer ikke Tristan å dy seg. Han krysser veggen for å skaffe stjernen til sin kjære. Men det viser seg at det er flere som er ute etter stjernen. Og dermed er eventyret i gang.

 

Jeg visste ikke stort mye om denne filmen på forhånd. Annet enn at den hadde en god karakter på imdb.com. Så jeg hadde hverken store eller lave forventninger til denne filmen da jeg startet. Men du og du så overrasket jeg ble. For dette var bra, veldig bra! Her er det herlig eventyr fra første stund. Det er ikke et sekund du får vile. Og alt er like spektakulært å se på. Vi får servert storslåtte scener, masse action og en god dose humor. Akkurat slik en eventyr film skal være. Rollelisten er heller ikke noe småtteri. Michelle Pfeiffer, Ian McKellen og Robert de Niro bare for å nevne noen. Alle leverer knakendes gode roller også. Særlig de Niro som en homofil pirat. Det er herlig å se at han tørs å ta slike useriøse roller.

 

Det er få ting å utsette på denne. Humoren er bra. Mange morsomme replikker og hele karakteren til de Niro er humor nok for hele filmen. Men hvis jeg skal sette fingeren på noe må det være effektene. De er selvsagt gode, men av og til kunne de ha blitt pusset litt bedre på. Samtidig kunne de gjerne ha hevet aldersgrensen litt for filmen blir litt for snill til tider. Men det er sånn man bare må regne med og det blir egentlig bare flisespikkeri fra min side.

 

Vurdering: star.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngstar.pngblankstar.pngblankstar.png (8 av 10)

 

---

 

Stikk innom min filmblogg for flere anmeldelser.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
I tillegg så overasket siste linjen alle. Aldri blitt gjort i superheltfilm før.

Bare den siste linjen trakk filmen fra en 4 til 5 for min del.

 

@Avidgamer: "heltescener?" Du vet at Iron man er en helt. Hvorfor kaste bort tid på det hvis det ikke faller naturlig inn i handlingen?

 

Iron Man derimot gjør ikke dette. Han redder ingen, men har en syk sluttkamp der han ødelegger halve byen, men folk ser på han som en helt?? Dette forvirret meg, og skuffet.

Det forvirret deg? Var jo ikke akkurat frelsesarmeen han tuktet.

Lenke til kommentar

Sunshine

 

Jeg likte denne filmen VELDIG, jeg liker slike romskip filmer der ting går til helvete, på en måte ubåt i rommet type filmer, filmen følger samme filmer som Alien og Event Horizon.

 

likte spesielt slutten, der alt på en måte blir en musikk video, med fin og passende musikk.

 

alt i alt en film jeg virklig likte.

 

8/10

Lenke til kommentar
I tillegg så overasket siste linjen alle. Aldri blitt gjort i superheltfilm før.

Bare den siste linjen trakk filmen fra en 4 til 5 for min del.

 

@Avidgamer: "heltescener?" Du vet at Iron man er en helt. Hvorfor kaste bort tid på det hvis det ikke faller naturlig inn i handlingen?

 

Iron Man derimot gjør ikke dette. Han redder ingen, men har en syk sluttkamp der han ødelegger halve byen, men folk ser på han som en helt?? Dette forvirret meg, og skuffet.

Det forvirret deg? Var jo ikke akkurat frelsesarmeen han tuktet.

 

Jo, men vi skal ikke tenke "vi vet hvem Iron Man er og hva han gjør". Dette er en første film der Iron Man blir til. At raportere og media reagerer som om Iron Man er en fullblods helt er ubegripelig.

 

Dersom vi skal følge filmens bygging er Iron Man et ukjent "ting" som ødla et byggning og skapte trafikk kaos. Realistisk ville militæret og politiet vært i full jakt etter Iron Man. Han gjorde ingenting som indikerte til folket at han er snill og ikke et terror våpen.

 

Greit nok han reist ut og reddet de folka, men dette var jo mangen tusen Km vekke i et annet land, og den heldelsen hadde umulig blitt dokumentert av USA og media.

Ifølge USA media så enaste blikket de fekk av Iron Man var når han ødla alt rundt han i sluttkampen.

 

Derfor skuffet filmen som en superhelt film. Spider-Man og Batman redder folk, og hendelsene kommer i media, og folket elsker/hater han. Mens Iron Man bare kommer og ødelegger....helt? Nei.

Dersom vi var tilstede i sluttkampen ville det virke som om Iron Man ville ødelegge Stark Enterprises og drepe alle....

 

Jeg likte filmen, men den manglet mye.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Jo, men vi skal ikke tenke "vi vet hvem Iron Man er og hva han gjør". Dette er en første film der Iron Man blir til. At raportere og media reagerer som om Iron Man er en fullblods helt er ubegripelig.

Dette er en film lagd av Marvel, å da spesielt for fansen. Å han sier jo faktisk ordrett hva han skal gjøre.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han skal knuse alle våpen fra hans firma som er solgt ulovlig og brukes av det onde
Han er ikke en crusader for menneskeheten (enda).

 

Dersom vi skal følge filmens bygging er Iron Man et ukjent "ting" som ødla et byggning og skapte trafikk kaos. Realistisk ville militæret og politiet vært i full jakt etter Iron Man. Han gjorde ingenting som indikerte til folket at han er snill og ikke et terror våpen.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Militæret jagde jo han. Han reddet en landsby (noe militæret ble klar over), han reddet kjerringa og ungene i Q7'en. Han reddet Pepper pots.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Greit nok han reist ut og reddet de folka, men dette var jo mangen tusen Km vekke i et annet land, og den heldelsen hadde umulig blitt dokumentert av USA og media.
Dette blir jo dysset ned av militæret, sier de jo i filmen. Så ja du har helt rett, media visste ikke om det.

 

Derfor skuffet filmen som en superhelt film.

Syns den var helt rå som superheltfilm. Jeg vil ikke ha inn med teskje at dette faktisk er en goodguy, VI VET at det er en goodguy. Å du leter etter realisme og noe logikk i en film basert på en tegneserie :wee:

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Å du leter etter realisme og noe logikk i en film basert på en tegneserie :wee:

 

Herregud....det gjør jeg slett ikke. Jeg ser på den med kritiske øyner til fremføringen av filmen. Nå forsøker du bare å latterligjøre det jeg sier med et idiotisk kommentar på slutten. Grow up.

 

En film kan ikke legge frem en fortelling å forvente at "VI VET". Ellers hadde de bare hoppet over hele storien og bare startet med at han var Iron Man og kastet han inn i noe action mot en av fiendene hans.

 

 

Det med miltæret er feil. De vet ikke hva det/han var, de angrep fordi det var et UFO som ikke svarte dem. Det er standard prosedyre å angrepe da, de trodde han var et trussel. Og fikk aldri noen grunn til å tro annet.

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Å du leter etter realisme og noe logikk i en film basert på en tegneserie :wee:

 

Herregud....det gjør jeg slett ikke. Jeg ser på den med kritiske øyner til fremføringen av filmen. Nå forsøker du bare å latterligjøre det jeg sier med et idiotisk kommentar på slutten. Grow up.

Nei det klarte du helt fint selv nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...