Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Doomsday (2008)

 

Doomsday takes place nearly three decades after a lethal virus called the Reaper nearly wipes out Scotland and causes the rest of the world to wall off the country. When the Reaper begins to emerge in England 25 years later, an elite team and their leader (Rhona Mitra) are sent to the contaminated landscape of Scotland to find a cure

 

Uff, dette var ikke noe å skryte over. Her må hjernen settes på stand by-mode før starter. Nå samfunnet faller sammen, faller vist også all logikk bort. Å si at filmen har noen logiske brister er vel å ta svært lett i, kort oppsummert består ikke filmen av annet. T.eks. er en ting man raskt legger merke til at utstyr man bruker i 2035, utstyr som begynte å gå ut på dato for ca. 10 år siden, mest prominent er kanskje bruken av en Sea King.

 

Skuespillet er heller ikke noe å skryte over, noe som egentlig ikke er overraskende med tanke på at Rhona Mitra har hovedrollen. At dialogen var horribel gjorde ikke akkurat dette noe bedre.

 

Jeg pleier vanligvis ikke å legge noe særlig vekt på effekter, men denne filmen er et unntak. Effektene var rett og slett horrible.

 

Selv om den var enormt irriterende var den noe underholdene, så jeg gir den en svak

4 / 10

Lenke til kommentar

Er Doomsday en remake? Av en eller annen grunn synes jeg konseptet med å sperre av England hørtes mistenkelig kjent ut, og jeg har ikke engang hørt om denne filmen? (og nei, jeg tenker ikke på Escape from New York / LA.)

 

Men ny anmeldelse.

 

30 Days Of Night

 

Hadde en del forhåpninger til denne vampyrfilmen da selve konseptet er ganske kult. Som "alle vet" kan vampyrer kun leve om natten, men hva skjer når natten varer i en hel måned og man er isolert fra omverdenen? I tillegg eksisterer byen hvor handlingen foregår i virkeligheten, og de har faktisk natt en hel måned hvert år. Litt interessant å tenke på når vi ser filmen.

 

Filmen begynner ganske bra og lar oss raskt bli kjent med flere av hovedpersonene og selve byen, da innbyggerne forbereder seg til den lange natten. Noen finner en haug ødelagte mobiltelefoner et lite stykke utenfor byen, og mange hunder blir drept på mystisk vis. Vi skjønner ganske snart at det ikke bare er menneskene som forbereder seg, men også de andre... Som sagt lover det svært bra, og første halvdel er faktisk ikke så verst. Vampyrfilmer går det jo dessverre tretten på dusinet av, men denne har det lille ekstra siden det er så lang natt, isolert småby og alt, men dessverre blir det for ensforming og forutsigbart etterhvert. Første hint får vi ganske tidlig når den mannlige og kvinnelige hovedpersonen blir nødt til å snakke sammen. De har selvsagt vært kjærester før og har et litt anspent forhold nå, men vi trenger ikke så veldig høy intelligens for å forutsi hvordan forholdet deres blir etterhvert. Hvorfor kan ikke de to hovedpersonene for engangs skyld ha et normalt forhold i en slik film? Hun damen vil selvsagt stikke av fra byen da det er en måned til neste fly, og selvsagt klarer hun det.... nesten. Men neida, hun får pent vente en måneds tid som alle andre. Sjefsvampyren selv burde ha vært et høydepunkt, men av en eller annen grunn går han konstant rundt med et måpende uttrykk, noe som får han til å virker lettere tilbakestående. Ikke akkurat den beste hovedskurken, med andre ord. Når jeg i tillegg ramlet ut av handlingen rundt halvveis begynte det å bli litt vel kjedelig, men likevel er det ganske underholdende om man liker slike filmer. Det er en vampyrfilm, så vi vet hva vi får. Å håpe på noe annet vil vel være å se Titanic og håpe skipet ikke treffer isfjellet. ;)

 

Vurdering: 7/10. Interessant konsept, men kunne vært langt bedre. Likevel, en vampyrfilm er en vampyrfilm, og dette er en av de bedre jeg har sett de siste årene.

Lenke til kommentar

Syns da ikke det "går 13 på dusinet" av vampyrfilmer. Har jo ikke vært noen nye de siste 10 årene (bortsett fra Van Helsing og Blade 3, ja og Underworld)..men såklart, hvis du stuper ned i arkivene finner du gamle vampyrfilmer. Men jeg kan ikke komme på mange de siste årene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Syns da ikke det "går 13 på dusinet" av vampyrfilmer. Har jo ikke vært noen nye de siste 10 årene (bortsett fra Van Helsing og Blade 3, ja og Underworld)

 

Burde revurdere denne påstanden.

 

Bare for å ta noen få av de mange vampyrfilmene jeg sett de siste årene:

  • Blade I og II
  • Underworld II
  • Ultraviolet
  • Queen of the Damned
  • BloodRayne I og II
  • Nightwatch I og II
  • Jesus Christ Vampire Hunter
  • Out for Blood
  • From Dusk till Dawn II og III

Lenke til kommentar

Kudos av '30 Days of Night' for å være så frigitte med hvem de dreper, og hvordan de drepes!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Tenker på den ene scenen med den lille jenta, eller den andre hvor han blir øksa i hjel i nakken. Slikt er diggbart!

Lenke til kommentar

Iron Man: Akkurat når mengden superheltfilmer har nådd det nivået hvor man kan undres på om sjangeren er blitt utvannet, så flyr Iron Man ut av bladene og inn på filmlerretet og viser at han i hvert fall er bunnsolid. Årets første superheltfilm kan meget mulig også bli starten på en ny epoke innen sjangeren.

 

Utgangspunkt

Det var knyttet mye spenning og forventning til denne filmen her. Dette var startskuddet for Marvel Studios, det nye filmselskapet til Marvel, som tidligere har fokusert på å lage tegneserieblader. Etter at Singer reddet sjangeren med X-Men har Marvel måtte se andre håve inn gigantsummer for suksessene Spider-Man og X-men, som opprinnelig er Marvels verk. Og så må de ha sett at deres andre helter Elektra, Daredevil og Ghost Rider ikke ble så godt mottatt, mye grunnet en manglende respekt til opphavsmaterialet. Så for å slå to fluer i en smekk så kom man til den åpenbare konklusjonen at «filmene får vi lage selv, da har vi kontroll og andre vil ikke tjene pengene på noe vi har skapt.» Iron Man er først ut til å vise om dette var en god ide eller ikke, det er jo ikke som om sjangeren har mangel på filmer for tiden.

 

Handling og opplevelse

Det er Tony Stark som er filmens helt. Og skurk. Glimrende portrettert av en Robert Downey Jr. som med denne vil ta steget opp som en av Hollywoods fremste stjerner. Han har jo alltid vært der og vist hva han kan, men det er først i 40-årene han har bestemt seg for at det er på tide at han pryder forsidene igjen, sist var når han var blant det mer uoffisielle medlemmet av Brat Pack på 80-tallet. Tony Stark er en karakter som best kan sammenlignes med Batmans Bruce Wayne. Rik og særdeles intelligent. Men Stark har langt mer sjarm og er langt mer nådeløs. Han er mer resolutt og handlekraftig, men på den andre siden har han en livsfarlig naivitet som både setter han og andre i fare. Naiviteten er på grensen til å kunne trekke litt ned, men den holdes på et nivå som gjør det akseptabelt. Noe man nok kan takke Downey Jr. for.

 

Filmen tar seg god til å bli kjent med Stark og hans mørke og lyse sider. Selve ikonet av den arrogante kapitalisten, men så sjarmerende at selv den mest fredselskende sosialisten ikke bare smelter, men gjerne også spriker med bena. Sekretæren hans er en av de få som vet å krysse bena og hun spilles av Gwyneth Paltrow som er like imponerende som navnet er vanskelig å stave. Det er som et lite comeback for hennes del. Om ikke det er nok med at Downey Jr. og Paltrow gjør leverer sakene, så har Jeff Bridges funnet ut at han ikke skal være noe dårligere. Det er en liten omveltning å se den ellers så hippie-aktige mannen være skallet med det kraftigste grå skjegget dette tiåret kan tilby.

 

ironmanewphoto.jpg

Nei, dette er ikke en lommelykt.

 

Filmen har et ujevnt tempo, men det funker bra for min egen del. Hver gang jeg undrer meg over om det skal dabbe av så eksploderer den. Effektene er ypperste klasse, men annet er ikke å forvente av ILM og de 186 millionene av dollar som har gått med til dette. Stemningen i filmen er noe helt eget, det er litt vanskelig å forklare. Regissør Favreau er som en litt mindre testosteronfylt Bay og med litt mer intellekt. Dette er et friskt pust til sjangeren og den serverer et univers hvor det ikke er vanskelig å forestille seg at mennesker som Captain America, Spider-Man og Hulk også eksisterer. For her er det så mange mindre og større hint til hva som eksisterer utenfor livet til Stark, som vil bli satt veldig stor pris på av tegneseriegeeksene der ute. Både Avengers, SHIELD og den kommende helten War Machine (som vil bli hva Terrence Howard sin karakter ender opp som)

 

Dette er den beste filmen i sjangeren siden Batman Begins, men den er langt artigere og fartsfylt. Den er muligens enda bedre, men det er vanskelig å bedømme da stilen og stemningen er en annen. Stark er ikke som Wayne, han prøver ikke filosofere ihjel hva han skal gjøre eller ikke. Han var en ond mann som innså hva han har gjort og vil rette dette opp. En mann som går fra den mørke til den lyse siden og det gjøres ikke for påtrengende. Men noe tar han med seg fra den mørke siden, for han er nådeløs i utførelsen og har ingen kvaler med å fjerne dem som står i veien. Han er mer svart/hvitt i sitt syn og det gir filmen en litt ekstra dimensjon. Jeg ville heller møtt Batman eller Hellboy enn å møte Iron Man, for å si det slik.

 

Konklusjon

Marvel leverer prima varer fra dag en. Det skal mye til for at noen misliker denne filmen her, da må man ha en ytterst dårlig dag eller sette ekstreme krav. Den har det lille ekstra som gjør den legendarisk for fans, mens den har nok av annet til å i hvert fall tilfredsstille hvermansen. Jeg vil tørre å påstå at nesten alle minimum vil finne den nokså god, mens tegneseriefansen så vil den vise seg å være en liten åpenbaring. Den var det for meg og det eneste den manglet er en episk musikk-score. Dette er blant tidenes fem beste superheltfilmer og den legger til rette for en liten revolusjon innen sjangeren (eller kanskje korrigering er mer riktig ord), selv om den ikke var Einstein-smart eller hadde like mye action som Transformers. Men det var heller ikke savnet. For det vil komme mer og om Marvel spiller kortene riktig så er dette bare en liten skrape i overflaten på hva vi har i vente. For å si det slik, Stark vil du også finne i den kommende Hulk-filmen. Og et tips: det kommer mer etter rulleteksten.

 

9/10

Lenke til kommentar

Into the Wild

 

Fikk endelig sett den nå, og må si at det var mer enn det jeg hadde håpet på. Jeg elsker filmer som får meg til å lukke hele verden rundt meg ute og nistirre på skjermen uansett hva den viser, er det en busk, et tre, en forlatt buss, eller et panorama av fjellkjeder. Dette handler da om Chris Mcandless som etter college gir bort sine sparepenger og legger ut på en reise for å komme seg bort fra samfundet han tar mer og mer avstand fra.

 

Mange sier den er for ensidig i fortellermåten, at Sean Penn romantiserer reisen som "Supertramp" la ut på, men jeg liker fortellermåten og den vakre måten å fremstille denne utmarsjen på. Emile Hirch storimponerer i hovedrollen og resten av birollene har sin historie, er troverdige og fantastisk godt spilt. Selv likte jeg veldig godt det aldrende hippieparet som Mcandless hjelper med å finne hverandre igjen, og Ron, en gammel mann som mistet familien.

 

Jeg føler midtpartiet kanskje blir litt dratt ut, men det er også det eneste jeg finner som negativt. Dette var bare en veldig vakker film.

 

Tenker jeg gir den 9/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Kom nettopp hjem fra Iron Man. Er en tegneserie-fan og må påskrive meg at denne var en av de bedre filmatiserte superhelt på lenge.

 

Meget bra utført av Jon Favreau,er vel hans fjerde film(usikker) Hadde mine tvil da jeg hørte at han hadde ansvaret for denne filmen,men resultatet ble en av de bedre superhelt-filmen på lenge.Pluss han spiller Hogan,som er kjent fra tegneserien.

 

Jeff Bridges er too cool for school! Nuff said.

 

Kampscenene var også bra,og imponerende technologi. Go humor var det masse av,men småirriterte meg over at Jon velger å la Jarvis være en robot istede som butler slik som i tegneserien

En Iron Man-drakt står øverst på ønskelisten min til jul

 

 

karater8\10

 

PS: Ler du ikke av Stan Lee`s cameo er det noe galt med deg

Lenke til kommentar

Det fine med Iron Man, for fans, er alle hintene til hva som er der ute. Filmen behandles som en bit av et større bilde. I Superman Returns husker sikkert noen at Gotham City ble nevnt. I Iron Man er det haugevis med slike små og store hint. Det er flott at de viser slik respekt for hele universet og ikke ignorerer resten som eksisterer der ute. Men akkurat det er jo ikke noe den vanlige tilskuer merker seg og mer som en bonus for oss andre :)

 

Håper du fikk med deg scenen etter rulleteksten. Om ikke finner du en crappy kvalitetsversjon av den på Youtube.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Fikk den med, og DVD`n med SLJ skal ses og kjøpes!

 

Fikk med meg flere hint jeg også,samt den med Warmachine, den likte jeg!

Skurken i filmen(Iron Mongler) var en av de bedre i det siste,og meget meneskelig,

Ørevåpenet var way cool btw.

 

Den med Shield var bra,ventet bare på at Pepper\Stark skulle forelså det(eller Jackson) men det kom aldri.

 

Overaskende twist på slutten(og helt ulik tegneserien)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...