Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-D7I5Gr2
Den har gått en del ganger på TV ja, vet ikke hvorfor jeg aldri fikk den med meg. Typisk søndagsfilm på TV3, eller onsdagsfilm på TV Norge.

Tom Hanks er god i den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus Camp (2006)

 

Dette er en amerikansk dokumentar om hvordan kristne folk i Amerika oppdrar ungene sine som kristne fra de er 9-10 år gamle og yngre. Det er noe av det sykeste jeg noen gang har sett. De ungene vil det faktisk selv, det er greit nok, men at de står og taler i tunger og skriker bønner mens de gråter er helt ekstremt. Jeg er ikke kristen selv, og får ikke mye lyst til å bli det når jeg ser slik, kan jeg kalle det propaganda?

 

Velidg kraftig og bra film, men lærte ikke så utrolig mye. 8/10

Lenke til kommentar

Sharpe's Eagle

 

Sharpe må jobbe for å bli forfremet til Kaptein, men flere ting står mellom han og forfremelsen, Han møter nemelig en av erkefiendene sine, en ekte drittsek med navn Henry Simmerson, en man som ikke kan noe om militære men er fremdeles en Oberst, han får mennene sine pisket for de minste ting, og liker ikke Sharpe i det hele tatt.

 

Men han og sharpe blir sent sammen for å sprenge en bro, Natrlig nok driter Simmerson seg ut og får flere soldater drept, og mister flaget, noe som er det værste en kan gjøre. en av de drepte er en Major, som ber Sharpe ta en Keiserlig Ørn, en som napoleon selv tar berørt.

 

Dette er helt klart en av de beste Episodene, mye action, intriger og ikke minst er det alltid gøy å se Simmerson drite seg ut, man ser også en ung Daniel Craig som en gamblene slemming som er ute etter Sharpe

 

denne får også 8/10 Riflemen

riflemen2kg6.jpg

Lenke til kommentar
Funny Games

 

Fascinerende i starten til ca. halveis. Så ble jeg egentlig dritt lei hele opplegget. Ble alt for ensidig og lite spennende etter en stund, dette medførte at jeg ga totalt faen i hvordan det skulle gå med karakterene som jeg i starten brydde meg litt om.

 

4/10

 

Hvilken version? Den 2007, eller 1997?

 

Skulle ønske folk satt link til filmen de nevner til imdb.com....

2007 versjonen.

Lenke til kommentar

Stephen King's Desperation (2007)

Med: Tom Skerrit, Annabeth Gish, Steven Weber, Ron Perlman

 

Denne er basert på en veldig lang bok av Stephen King, så det er to ting man må tenke på før man ser den. For det første er det svært få av filmene som er basert på bøkene hans som blir bra, og for det andre er det mye de måtte fjerne for å få en normal lengde på filmen. Men når det er sagt er dette faktisk en av de bedre filmene basert på bøkene hans.

 

Historien er ganske kort fortalt. To folk kjører gjennom Nevadaørkenen og har ikke sett noen på flere mil da de blir stoppet av en politimann for å ha kjørt for fort. Problemet er at politimannen finner en pose marihuana i bagasjerommet deres, og de blir arrestert. Problemet er at når han tar dem til den nærmeste byen er den helt tom, og det viser seg fort at flere folk har blitt arrestert av nøyaktig samme grunn som dem. Noe er svært galt i byen, men hva? Boken er veldig spennende, og faktisk er denne filmen ikke så verst den heller. Mye er som sagt fjernet eller forandret, men det meste er strengt tatt unødvendig. Skuespillerne er heller ikke akkurat valgt fra øverste hylle, men de gjør stort sett en svært bra jobb og passer inn i rollene sine. Jeg ville gjerne ha hatt en lengre film for å få med mer da det er en del viktige ting de ikke tar med, men alt i alt er denne ikke så verst.

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

The Battle for Haditha

 

The Battle for Haditha er en av de aller beste, mest realistiske krigsfilmer jeg noen sinne har sett, og jeg er så glad for at jeg plukket den opp. Jeg kan ikke gjøre annet enn å innrømme at jeg ble sjokkert over hva jeg fikk servert, fremfor den urealistiske, patriotiske B-filmen jeg hadde forventet.

 

Hvor skal man starte da? Jeg kan begynne med filmens tittel, "The battle for Haditha", som er litt misvisende, da den tar for seg massakren som skjedde der noen måneder etter selve slaget om byen.

 

The Battle for Haditha handler altså om den grove massakeren amerikanske soldater sto bak i et boligdistrikt i den Irakiske byen Haditha. Massakeren endte med at en amerikansk soldat mistet livet, og i alt 24 irakiske menn, kvinner og barn ble slaktet ned. Minst 15 av disse var uskyldige mennesker.

 

Filmen følger - på en dokumentar-lignende måte - både en gruppe amerikanske soldater, og en irakisk familie i løpet av de få dagene hele massakeren utspilles. Man kommer tett innpå alle de involverte, og slik jeg kan se det, finnes det ikke noe svart og hvitt. Alle skuespillerne er veldig flinke til å tolke sine roller, og man får et inntrykk av at de er virkelige mennesker med virkelige følelser - ikke betalte skuespillere.

 

The Battle for Haditha er en brutal opplevelse. Har man vært gjennom førstegangstjenesten i det Norske Forsvar, vil man lett kunne kjenne seg igjen med første halvdel av filmen, og det er lett å se likheter med ens egen tjeneste. Den andre halvdelen av filmen blir helt abstrakt. Dette er noe som man, som soldat, aldri vil oppleve. Det hele foregår realistisk helt ned til den minste detalj, så en tviler aldri på troverdigheten. Dette er en realistisk film. Ja, den er faktisk så realistisk at en dokumentar ikke kunne gjort det mer realistisk. Det finnes ingen stereotyper. Det finnes ikke noen John Wayne eller Osama Bin Laden karakterer her. Man ender opp med å ha sympati for de stakkars irakiske familiene, som må gjennomgå noe så grusomt som denne massakeren.

 

Irakerne oppfører seg som de fleste mennesker, og er så forferdelig langt ifra så èndimensjonelle som i de fleste andre filmer.

Amerikanerne er så realistisk skildret at jeg nesten får vondt i sjela. Alt fra militærhumoren og våpenpussen til treningen, entringsmetodene og den generelle 'gung-ho' soldat-mentaliteten. Med så lite og, i mine øyne, feilaktig trening som de amerikanske soldatene får, så tror jeg at enhver person ville oppført seg sånn i den gitte situasjonen.

 

Det eneste som jeg betrakter som et minus med denne filmen, er at visse ting blir overforklart. Det blir for tydelig, når korp. Ramirez "tilstår" til en medsoldat, at han egentlig prater til publikum. Denne scenen, og en eller to flere slike, kastet meg litt ut av filmen, og minnet meg på at jeg faktisk så på en film, og ikke var vitne til en reel hendelse. Men selv disse kan gjøre lite med den geniale filmen.

 

Ok ok, nå er det nok. Jeg avslutter med å si at denne filmen er verd å se. Enten du liker å se krigsfilmer eller bare er interessert i hva som faktisk foregår i verden rundt oss den dagen i dag, så er denne filmen verd din tid. Den er nærgående, personlig og brutal - og som soldat var det for meg til tider vanskelig å ikke knipe igjen øynene og late som om jeg var et annet sted. Det ble rett og slett veldig tøft å se videre. Lite på grunn av den grafiske volden, men mye på grunn av det som foregår bak soldatenes ville øyne, og en viss... "forståelse" jeg har for det som skjer. Jeg tror ikke bare det er fordi jeg er en soldat at jeg likte denne filmen så godt. Jeg tror den vil falle godt i smak hos de fleste.

 

Den endelige dommen ender på...

 

9/10

 

...og jeg anbefaler den til alle og enhver, uavhengig av om vedkommede så måtte være soldat eller passifist.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Da bør du se dokumentaren som scenen i den filmen er bassert på, du kan se hele her: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/haditha/

 

Er derfor filmen er så realsitisk. Jeg har forstått de har brukt dokumentarens virkelige klip som kilde for filmingen...så det bør være realistisk siden de har brukt faktiskte hendelser.

 

Jeg har ikke sett filmen, men skal gjøre det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Resurrection of the Little Match Girl (Sør-Lorea. 2002)

 

Mange kjenner nok historien om den lille jenta med svovelstikkene. Hun var ensom og forlatt, og livnærte seg med å selge svovelstikker (eller fyrstikker på "moderne" norsk), men alle bare overså henne helt til hun ble funnet frosset ihjel en vinternatt.

 

Denne filmen er basert på den historien, men på koreansk vis. Det vil si syk, syk film. :) Det er vanskelig å si for mye av handlingen uten å avsløre noe, så jeg kan prøve å gjøre det kort. En fyr får tilbud om å prøve et nytt dataspill. (fikk ikke helt med meg hvordan han fikk tilbudet, men det er ikke viktig). Spillet er direkte basert på historien om den jenta (eller Little Match Girl på engelsk), men merkelig nok er målet ikke å redde henne. I stedet skal du få henne til å bli forelsket i deg, så du er det siste hun tenker på når hun dør. Høres greit ut? Dette er en sør-koreansk film, så selvsagt er det ikke så enkelt for å si det mildt. Når vi snakker om et land som har en egen tv-kanal som bare sender StarCraft (eller StarC, som de sier i filmen) og hvor profesjonelle dataspillere blir regnet som kjendiser skal det ikke mye til for å forstå at de er svært... spesielle... til tider. ;P

 

Selve filmen er litt vanskelig å beskrive, men tenk dataverdenen i The Matrix i Sør-Korea, så har du en vag anelse om hva du kan forvente deg. Det ville vært for enkelt å få den jenta til å bli forelsket i deg om du var eneste spiller, så det er ganske mange av dem her. Alle sloss for å få litt tid alene med jenten, noe som ikke er så helt enkelt. Stuntsene er til tider bedre enn Matrix, og det er så mange relativt idiotiske detaljer som gjør at man enten elsker eller hater filmen. HVa med en fyr som går opp i level? En loadingskjerm? Stats? :p

 

Syk, syk film, men absolutt verdt å ta en titt. Etter en stund gav jeg opp å gjette hva som kom til å skje videre da denne faktisk meget uforutsigbar. Kort sagt er det ikke så enkelt som det høres ut, spesielt ikke etter første brett. :p

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Dr. Strangelove. (1964)

Jeg simpelten elsker denne filmen. Så den nå for tredje gang, og den er like morsom hver gang. Hele filmen er helt absurd (og bra kritiserende til politikken til stormaktene på den tiden, om man ser på når den er laget). Dette er etter min mening tidenes beste komedie, og Kubrick sin neste beste (etter a Clockwork Orange)

 

10/10

 

Den har også kanskje tidenes morsomste samtale/replikk: (Må ha sett filmen for å forstå)

Yes, a uh, a profound sense of fatigue... a feeling of emptiness followed. Luckily I... I was able to interpret these feelings correctly. Loss of essence.

 

The Big Shave (1967) (Kortfilm - 6min.)

Fikk lyst til å se en kortfilm, og kom over denne kortfilmen av Scorsese i går. Vet man hva den handler om/vil handle om så sitter man å klarer såvidt å se på. Jeg fikk virkelig en ekkel følelse når jeg så denne filmen. Bra filmet (dårlig kvalitet dog), og treffende musikk i bakgrunnen, som etterhvert ble en sterk kontrast til hva man så.

9/10

Endret av manamind
Lenke til kommentar

The Big Shave (1967) (Kortfilm - 6min.)

Etter å ha lest manaminds anmeldelse fikk jeg fryktelig lyst til å se denne, så jeg fant videoen online og satte i gang. Det er som manamind sier; Vet man hva den handler om/vil handle om så sitter man å klarer såvidt å se på." Jeg satt hvert eneste sekund med øyenene på vidt gap. Jeg hadde veldig lyst å krysse ut vinduet og aldri se den filmen igjen. Jeg pleier ikke å være redd for ekle visuelle ting, men denne stemningen med musikken og måten den ble filmet på var en helt utrolig opplevelse.

 

9/10

Lenke til kommentar

Superbad

 

Vel, endelig har jeg sett den. Fjorårets morsomste film (?, kanskje..).

Skal ikke si så mye, siden den har blitt omtalt en hel haug med ganger i denne tråden, og jeg føler ikke at jeg har så mye å legge til, men noen betrakninger på filmen har jeg jo.

Det første er politimennene. Lenge siden jeg har sett noen personligheter på film som jeg ler så å si hver gang de åpner kjeften.

Det andre er hvor gjennomført jeg synes at filmen er, det er ingen scener eller episoder under filmen som føles malplassert eller for dumme.

Det tredje er hvordan de gjør en i utgangspunktet ganske uorginal high school-film-historie til å bli original, og her må jo skuespillet trekkes frem. Personene er heller ikke så orginale, man finner dem igjen i de fleste liknende filmen (Fogell har jo særdeles store likheter med DJ Qualls Kyle Edwards i "Road Movie" feks), men igjen så gjør skuespillerne en glitrende jobb.

Til slutt så vil jeg bare si at Superbad nå troner på toppen av min komedie liste, hvor den døttet "Napoleon Dynamite" ned til andre plass.

 

9/10

Lenke til kommentar
Dr. Strangelove. (1964)

Jeg simpelten elsker denne filmen. Så den nå for tredje gang, og den er like morsom hver gang. Hele filmen er helt absurd (og bra kritiserende til politikken til stormaktene på den tiden, om man ser på når den er laget). Dette er etter min mening tidenes beste komedie, og Kubrick sin neste beste (etter a Clockwork Orange)

 

10/10

 

Den har også kanskje tidenes morsomste samtale/replikk: (Må ha sett filmen for å forstå)

Yes, a uh, a profound sense of fatigue... a feeling of emptiness followed. Luckily I... I was able to interpret these feelings correctly. Loss of essence.

 

"You can't fight here! This is a war room!" :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

The Guardian

 

Kevin Costner er den steintøffe «svømmeren» som mister crewet sitt i en ekstremt farlig redning

han må ta seg fri for og komme tilbake til hverdagen.

Sjefen sender han tilbake til skolen i oppdrag og trene opp et nytt team med rekrutter på kystvaktskolen. En av rekruttene, den kjepphøye og småklysete Jake Fischer(Ashton Kutcher)

 

For etter en litt treg start tar filmen seg opp etter hvert og blir en ganske så fornøyelig affære. Livredningsscenene er godt gjennomført og man får inntrykk av hvor tøff denne jobben må være i virkeligheten. Filmens aller største styrke er variasjonen mellom det følelsesmessige og det hardbarka . Det blir aldri for mye av noen av delene, noe som gjør at alt glir over i en fin blanding av action og drama.

 

Filmens minus derimot, er skuespillet. Ashton Kutcher har bevist før at han takler mer seriøse roller(bl.a. gjennom ”The Butterfly Effect”), noe han for så vidt også gjør her, men vi har sett han bedre før.

Kevin Kostner har blitt en uttrykksløs og litt kjedelig rollefigur som ikke akkurat gnistrer i rollen som treneren

 

Allikevel har ”The Guardian” blitt et underholdende actiondrama som er tro mot sjangeren fra punkt til prikke. Den kunne vært mye bedre, men selv med sine drøye to timer med spilletid blir det aldri kjedelig og derfor må det vel være trygt og anbefale denne. En skikkelig popcorn- film som du kan se både med kjæreste eller kompiser. Alle blir sannsynligvis fornøyde, uansett selskap...

 

 

7/10

7.jpg

Lenke til kommentar

Superhero Movie (2008)

 

Dette må være det dårligste jeg har sett iår. Jeg holder meg som regel vekke fra disse type av filmer (ala Scary Movie osv osv), men vi har sett det meste og en kamerat ville se den...så...ja...

 

Den kopierer Spider-Man, så det tok sikkert bare 10 minutter for de å skrive dette rølpet.

 

 

Nei faen, jeg gidder ikke å sløse tid å snakke om denne filmen en gang...

 

 

0/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Shanghai Express (von Sternberg, 1932)

 

Haha, dette er virkelig ganske så fornøyelig. Det er fullt mulig å slakte denne for elendig regi, og rett og slett bare være en 80 min lang promotion-video for Marlene Dietrich, men det er samtidig nettopp det som gjør den sjarmerende.

 

Vi tas med på en togtur fra Peking til Shanghai og møter en umake gruppe mennesker med tilsvarende uklare agendaer. Vi kommer ikke særlig inn på livet av noen av dem, men oppdager etterhvert at Shanghai Lily (hehe, som selvsagt er Dietrich) og Doc. Harvey (Clive Brook) har hatt et tidligere forhold som nok ennå ikke er over. Så blir toget stanset av revolusjonære, og så er det litt fram og tilbake før man er i Shanghai.

Men like mye, ja kanskje mer enn nevnte handling, får vi se Dietrich posere for kamera, stilfullt lyssatt i closeups, innhyllet i sigarettrøyk, mannekengerende fram og tilbake i toget osv. Hilariøst og lekkert. Jeg kan ikke hjelpe for annet enn å gi den 7/10.

Lenke til kommentar

Resident Evil: Extinction

 

Hadde ikke noe særlig forhåpninger til denne etter de to første, men likevel presterte den å skuffe meg. Maken til dritt skal man lete lenge etter. For det første aner jeg ikke hvorfor de kaller den Resident Evil da den ikke har noe som helst sammenheng med spillene de forrige var basert på eller de forrige filmene, bortsett fra at hovedpersonen fremdeles er Alice. Det er en dame som kalles Claire Redfield her også, men hun har ingenting til felles med den Claire Redfield vi kjenner fra spillene.

Men hva om vi dropper spillene og heller ser denne som en frittstående film? Vel... det blir dessverre ikke noe bedre av den grunn. Det er fortsatt mer eller mindre zombier, men som zombiefilm er den elendig. I tillegg lærer zombiene så vidt jeg fikk med meg å oppføre seg som mennesker (en zombie klarer til og med å bruke en mobiltelefon), noe som ødelegger hele poenget med zombier i første omgang. Etter en halv time klarte jeg ikke mer og hoppet forover i filmen for å se om det ble bedre, men det ble bare verre og verre. Og ja, det er helt klart rom for enda en oppfølger om noen er sprø nok til å prøve å lage en. Styr unna.

 

Vurdering: 2/10

 

 

 

Cloverfield

Etter makkverket ovenfor var det på tide med en bra film, så da ble det Cloverfield. Den har fått mye oppmerksomhet, og ryktene gikk som besatt da alt man hadde å forholde seg til var datoen den skulle bli gitt ut. Vi hadde ikke engang en tittel, og på et eller annen vis klarte jeg å unngå å høre noe om den før jeg så den nå. Genial film...?

 

Ikke faen. Jeg trodde Resident Evil Extinction var dårlig, men det var før jeg så denne. I korte trekk handler det om et monster som angriper New York og en gruppe idioter som prøver å holde seg i live. En fyr har et kamera og filmer alt sammen, noe som gir filmen et uvanlig bilde. Problemet er at han stort sett bare filmer vennene sine, noe som kanskje er like greit når vi endelig ser det tragiske CGI-monsteret. Tydeligvis gikk hele budsjettet med til hypen før filmen, så effektene er litt vel mangelfulle til tider. Det er jo litt morsomt at hele filmen er filmet med et eneste kamera, men jeg så den spanske [rec] for noen dager siden. Den har samme type kamera og gjør en mye bedre jobb. Den har i tillegg en mye bedre historie enn dette søppelet, så alt Cloverfield har å leve på er de dårlige skuespillerne de tydeligvis har dratt inn fra gaten mot sin vilje og presset til å si noen linjer dialog nå og da.

 

Denne filmen kan settes inn i flere kategorier, men gjør ikke en bra jobb i noen av dem. Som katastrofefilm er den svært dårlig vi har sett alt gjort bedre før. Som monsterfilm er får den "ikke godkjent" da det ikke engang er et monster her. Det vil si det er monster løs i New York, men vi får ikke se noe særlig til det før langt ute i filmen. Som drama kan den gå å skamme seg da et drama krever karakterer vi bryr oss om, men det har denne filmen ikke skjønt. Som komedie får den nesten passere da den er så latterlig dårlig at man får lyst til å le av den. Mange mener "Plan 9 From Outer Space" er den dårligste filmen noensinne, men denne prøver visst å ta opp kampen om tittelen. Dessverre er det en og annen scene som trekker opp, så den klarer ikke dét engang. Jeg likte starten på angrepet når vi får et lite jordskjelv etterfulgt en diger eksplosjon på andre siden av byen, da det tydeg på at det kunne bli en bra film. Den første Alien-filmen er svært bra blandt annet fordi vi ikke ser monsteret noe særlig før helt på slutten, men i Cloverfield ser vi nok tidlig i filmen til å la være å bry oss.

 

Vurdering: 1/10. Vil du ha monsterfilm bør du se Godzilla. (den japanske). Vil du ha syk kameraføring bør du se [rec] eller Blair Witch Project i den rekkefølgen. Vil du ha en stinker du skjemmes over å ha i samlingen bør du finne denne på tilbud.

Lenke til kommentar

Flott at noen deler min mening når det gjelder Cloverfield. Jeg ble særlig skuffet da filmen bare varte 80 minutter :p

 

Men, jeg ville på ingen måte slaktet den som du gjør, da jeg synes filmen var forferdelig middelmådig, dog på grensen til dårlig.

 

Det jeg syntes filmen hadde, siden jeg sier den var middelmådig og ikke katastrofalt dårlig, var en ny "take" på hele monsterfilmen, samt at den var spennende og gode lydeffekter.

 

Dog var hele subplottet med kjæresten til hovedpersonen latterlig, mye tilfeldigheter og samt at monsteret så rimelig ille ut gjorde at jeg ble rimelig skuffet. For å si det sånn, jeg kunne fint klart meg uten, men det er en film som er greit å se, da pga. viral marketing og det at den gjorde det stort, dvs. mange har sett den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...