Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

O Brother, Where Art Thou?

Etter å nå ha sett denne filmen, føler jeg at dette er den beste komedien Cohen brødrene har regissert hittil. All humoren og alle replikkene føles helt naturlige, da ingen er for cheasy og ei heller dårlige. Nærmest alt som blir sagt og gjort i denne filmen treffer, enten det er morsomt eller av den mer alvorlige sorten. Det hele akkompagnert av fantastisk sørstatsmusikk, man ikke klarer å holde bena i ro til.

 

8.5/10 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det gjaldt ikke "O Brother, Where Art Thou?". Mens med Fargo og The Big Lebowski husker jeg å bli irritert over mange av momentene. Men siden det er såpass lenge siden jeg har sett de, kan jeg ikke kan peke ut nøyaktig hva jeg like bedre med denne filmen, enn med Fargo og Big Lebowski. Derfor skriver jeg og i annmeldelsen; "føler jeg at dette er den beste komedien Cohen brødrene har regissert hittil".

 

Så det kan hende at om jeg ser de to filmene en gang til, vil jeg få en annen oppfatning. (Som begge mars 07 fikk 7/10, om det er interessant for noen)

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Fargo

 

En artig blanding av krim og komedie, som gjennom den halvannen timen den varer aldri blir kjedelig. Mange av scenene er så herlige at jeg ikke kunne annet enn å smile over hele fjeset. Steve Buscemi, Frances McDormand samt flere andre utgjør noen meget kvalifiserte roller, hvilket de også vant Oscar for. Filmen er spennende, ustyrtelig morsom og inn i mellom litt trist, og jeg vil anbefale den til alle og en hver.

 

9,5/10

Lenke til kommentar

Raiders of the Lost Ark

 

Det er MANGE år siden sist jeg så indiana jones, faktisk så lenge at jeg ikke husker enn dritt fra filmene, så det var som å se de før første gang.

 

Jeg kjenner jo igjen mange av senene fra parodier fra tv og andre filmer, men jeg må ærlig innrøme at jeg faktisk liker the mummy filmene bedre en indiana jones, jeg liker Brendan Fraser bedre enn jeg liker Harrison Ford, så det er vel egentlig grunnen.

 

ellers er begge filmene ganske like, action eventyr med fantasi inn i bilde.

 

Den første filmen er fin, og det jeg egentlig liker bester er å se en eventyr film uten CGI, gir en egen liten følelse,

stories en jo grei nok, men det er action senene som gjør filmen, de er klasiske og godt laget, de gir et driv i filmen som jeg liker. alt i alt en god film

 

7/10

 

Tempel of doom

en langt svakere film enn den flørste, du har før det første en tittel som ligger i samme sjanger som mountain of the cannibel good, høres ut som en explotation film.

det andre problemet er jo #1 iriternde dritt unge, bare slått av barne rumpe Anakin fra The Phantom Menace

det eneste som jeg liker fra filmen er senen der de drar gjennom gruven i de boksene, noe som er veldig klasisk og gir filmen hele 2 poeng mer

 

så det blir 5/10

Lenke til kommentar
Nei, det gjaldt ikke "O Brother, Where Art Thou?". Mens med Fargo og The Big Lebowski husker jeg å bli irritert over mange av momentene. Men siden det er såpass lenge siden jeg har sett de, kan jeg ikke kan peke ut nøyaktig hva jeg like bedre med denne filmen, enn med Fargo og Big Lebowski. Derfor skriver jeg og i annmeldelsen; "føler jeg at dette er den beste komedien Cohen brødrene har regissert hittil".

 

Så det kan hende at om jeg ser de to filmene en gang til, vil jeg få en annen oppfatning. (Som begge mars 07 fikk 7/10, om det er interessant for noen)

Var egentlig et retorisk spørsmål ;) Jeg finner nemlig «O Brother...» til tider rimelig irriterende. Det har kanskje sammenheng med at karakterene er enda mer karikerte enn i «Fargo» og «The Big Lebowski».
Lenke til kommentar

Hotaru no haka (1988) (Grave of the Fireflies)

 

Hmm, vanskelig å skrive noe akkurat nå, da jeg just nu ble ferdig med filmen, men for en sterk film. Tror aldri jeg har blitt så grepet av en film noen gang, som jeg ble mot slutten av denne filmen. Virkelig en fantastisk film, både visuelt (fantastisk bra tegnet) og historiemessig. Liker spesielt det at de ikke moraliserer på noen som helst måte. Den viser simpelten bare Seita sin kamp for å ta vare på seg selv og søsteren, hverken mer eller mindre. Hva man selv mener, og hva man selv føler er opp til en selv.

 

10/10

Lenke til kommentar

Gone Baby Gone (2007)

 

Thriller med blant annet Casey Affleck (broren til Ben Affleck, som faktisk har regissert filmen!) og gode, gamle Morgan Freeman. Patrick (Casey Affleck) og hans kjäreste Angie (Michelle Monaghan) er to private etterforskere som blir ansatt til å finne en forsvunnet liten jente ettersom politiet sliter med å komme videre i saken. Filmen omhandler i hovedsak denne kidnappinga, men berörer også mörke emner som pedofili, narkotika og kidnapping av barn generelt. Filmen er på rundt to timer, noe som verken föles for langt eller for kort.

 

Meget sterk film som gir et troverdig bilde av hvordan miljöet er i samfunnets "underverden". Bra skuespillerprestasjoner av samtlige. Karakterene i filmen virker også veldig ekte - de forandrer ikke plutselig personlighet, men forblir den samme personen gjennom hele filmen.

 

Bra gjort av Ben Affleck. 8/10.

Lenke til kommentar

Funny Games U.S.

 

2008_3funnygames.jpg

 

Rar film dette, men svært underholdende. Enkel handling; Vi følger en famlie, mor, far og sønn som skal på "hytte tur"....de er tydlig velstående fordi hytten deres er flottere enn de fleste hus.

Vel det som skjer er at 2 gutter dukker opp og er tydeligvis forstyrret. Du skulle tro at de er stor fans av "A Clockwork Orange", de er kledd i hvis og har sminket bleik hud. Guttene oppførte seg i samme stil.

 

De hele dreier seg om at guttene skal drepe dem, men de har satt en frist. Klarer de å overleve forbi den tiden skal de la dem overleve.

 

Det hele foregår i huset, så liker slike situasjons filmer som fokuserer på folkene og ikke gir deg masse eksplosjoner, våpen og vill action kommer du sikkert til å like denne.

 

Det er ikke noe stor kvalitets film. Filmingen og redigeringen er svært amatør utført. Personlig følte jeg at det var som om jeg så på de første filmene til Peter Jackson. Filmen hadde samme stilen, minus blodet. Kanskje det var hele meiningen?....

 

Alt i alt var dette et bra film! Holdt meg underholdt og svært interessante roller, og noe sjokkerande.

 

Orginalen må jeg se å få sett.

 

6.5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det er ikke noe stor kvalitets film. Filmingen og redigeringen er svært amatør utført.

Hva var så amatørmessig? Jeg er totalt uenig. Haneke er en mester i sitt fag og har så stålsikker kontroll at det gjør vondt. Originalen er riktignok mer slagfull.

 

Les ferdig før du hakker på ting. Jeg la til "kanskje det var hele meningen" at det var laget slikt.

Lenke til kommentar

Ah ok.

Redigeringen klipper midt i høy lyder, du også hører et "raspe" lyd som da du trekker av nålen fra en platespiller (om du fatter) mellom punktene, som om dette var redigert med gode gammle film og ikke på en data.

Av og til klipper de over til en liten scene som er helt meningsløs også klipper tilbake til stuen/personene, føltes nesten random ut.

Selv de andre som såg filmen med meg reagerte til dette og ofte sa "what the fuck?".

 

 

Og ikke for å nevne det tåpelige spoling greiene med fjernkontrollen. Dette kunne de spart oss for.

 

 

Ofte er kamera vinklinen rar, dette er jo egentlig en smaks sak og jeg vet at mangen ressisører velger denne stilen bare for å sette en liksom "kunster" preg på det. Men ofte feiler det.

 

Men, igjen så kan det hende at han ville gi denne filmen en mer "underground" følelse som de første Peter Jackson filmene osv. Isåfall så lykkes han med dette.

 

Det trakk ikke ned filmen, men jeg bare poengterte at filmen har en "amatør følelse".

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til dette på verken originalen eller denne (jeg har sett originalen et par ganger på TV og DVD og nyinnspillingen på kino). Etter det jeg kan huske var klipping og vinkler helt okei, de stakk seg ikke nevneverdig ut (med unntak av noen lange tagninger).

Lenke til kommentar

[rec] (Spania, 2007)

 

Jada, du leste riktig. Spania. Har sett svært lite spansk film, og de få jeg har sett har ikke akkurat vært på topp. En kamerat anbefalte denne, og etter litt overtalelse satte jeg meg ned for å se den. Av med lyset, opp med lyden og skrudde av telefonen.

 

Kort sagt gikk hele filmen før jeg oppfattet at de faktisk snakker spansk her. Det begynner enkelt nok. En kvinnelig programleder på en lokal tv-stasjon får lov til å filme livet på en brannstasjon om natten for å vise folk hva de egentlig driver med og slikt. Hun og kameramannen kjeder seg litt etterhvert da det skjer svært lite, men så går alarmen. Noen har hørt merkelige lyder fra leiligheten til en gammel dame i en boligblokk, så brannfolkene blir sendt for å undersøke hva som er skjedd. Kort sagt skulle var det en tabbe av dimensjoner, men det er jo moro for oss andre. :p

 

Dette er på mange måter en helt tradisjonell skrekkfilm, men det spesielle er at vi ser alt gjennom kameraet til kameramannen i stedet for normale kameraer. Dette gjør at bildet kan bli litt varierende og kaotisk, spesielt når det skjer ganske mye. Av og til må kameramannen legge fra seg kameraet for å gjøre andre ting som å hjelpe folk, men selv da ser vi alt gjennom kameraet selv om det ligger på gulvet. Det gjør at vi føler vi er der sammen med alle folkene og gir hele filmen en syk vri. (dette forklarer for øvrig også filmens tittel. [rec] står for [record] og henviser til at kameramannen tar opp alt som skjer.)

 

Resten av filmen er svært bra og kan anbefales til alle som liker å bli skremt. Har sett mye skrekkfilm opp gjennom årene og har ikke blitt skremt på svært lenge, men dette er definitivt et av årets høydepunkter. Og ja, det er spansk, men er det så viktig? Skuespillere, effekter, manus og alt det der er på topp.

 

Vurdering: 9.5/10 Av prinsipp gir jeg aldri filmer 10/10, men i dette tilfellet har jeg lyst til å gjøre et unntak. Se denne, om du tør.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til dette på verken originalen eller denne (jeg har sett originalen et par ganger på TV og DVD og nyinnspillingen på kino). Etter det jeg kan huske var klipping og vinkler helt okei, de stakk seg ikke nevneverdig ut (med unntak av noen lange tagninger).

 

 

Ja, mulig fordi jeg driver mye med redigering at jeg legger lettere merke til det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...