Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lions for Lambs (2007)

 

lions_for_lambs_movie_poster_onesheet.jpg

 

Jeg er ikke stor fan av USA patriotiske filmer og deres fetish til flagget, men denne filmen like jeg. Det var noe annet en vifting av flagget. Her stiller de gode spørsmål om hva de kunne heller ha gjort, og samtidig gir et svært fengende diskusjon rundt USAs styre og hva BØR gjøres for å forandre ting.

 

Filmen fremlegger 3 "handlinger". Vi har noen soldater, en lærer/professor, og en Senator. Vi veksler heletiden mellom disse, og det skaper et virkelig bra effekt til filmen...den er sterk og får deg til å tenke.

 

Det som trakk meg til filmen var selvklart Robert Redford; spilte bra som alltid, selvom rollen var ikke noe krevende. Her satt han bare på baken igjennom hele filmen...seriøst! Jeg tror ikke det er en enaste scene der han går.

 

Meryl Streep er jeg ingen fan av, men hun gjorde en bra jobb til noe som ellers ville vært en kjedelig figur.

 

Tom Cruise var møkk. Det er tydelig at karieren hans er på vei nedover, og han holder på å miste hele teknikken. Rollen han var slett ikke noe troverdig som Senator.

 

Jeg anbefaler denne filmen til folk som liker krigsfilmer og politikk. Det er litt action når vi følger soldatene, men ikke forvent noe Saving Private Ryan!

 

Politikken har mest vekt her i filmen, her dreier det seg om ære og løyalitet til landet - her USA, men det kunne egentlig gjelde et hvilken som helst land.

 

 

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varg Veum - Falne engler: Den tredje filmen i rekken var min første. Overraskende gode thrillerelementer som fikk meg til å kveppe nesten like mye som når en statist sa en halv setning på bergensk. For neste mysterium for den godeste Veum burde være «hvor ble alle bergensere av». For det er knapt noen å spore i filmen. Sånn sett kunne den like godt funnet sted i Oslo, for selv med flotte bilder av Bergen så fikk jeg null bergensstemning. Så det elementet fra bøkene er fullstendig borte, for de som måtte bry seg om det. Regien er bra, alt annet er særdeles ujevnt. Jeg likte den dystre stemningen og thrillerdelen hevet filmen til et stykke over middels. Jeg har litt lyst til å se flere Veum-filmer.

6/10

 

 

Roesemary's Baby: En gyllen regel jeg har lært meg når det kommer til film er at kjedelige filmtitler ofte skjuler gode filmer. Denne er nok en bekreftelse på det. En kvinne våkner med kloremerker på ryggen og finner ut at hun er gravid, noe hun er lykkelig for siden det er akkurat det hun og mannen hennes ønsket seg. Men derfra og ut skjer det mye mystikk, med en god del psykologisk thriller involvert. Er det galskap og fiksjon, eller hennes verste mareritt? Dette er «Hitchcock møter Stephen King». Mia Farrow er for ordens skyld helt herlig, som en sensuell blanding av Milla Jovovich og Scarlett Johansson . Nam. Jeg kunne sett på henne i timesvis. Polanski sin debut i amerikansk sammenheng er imponerende. Noen tamme scener er eneste som trekker ned. Stemples «Dottens anbefaling»

8/10

 

 

Shooter: Snikskytter blir involvert i en storstilt konspirasjon, noe som gjør denne filmen til en slags The Fugitive. Bare dårligere. Den er i samme bane som den nevnte film og annen klassiker som Cliffhanger, men den serverer lite nytt. Den er greit tidsfordriv med mye action, som kanskje ikke har det minste snev av nyskapende, men som om ikke annet i hvert fall er på en stor skala. De obligatoriske hotte kvinnene er selvfølgelig også med. Følelsen av å ha sett alt før er så absolutt tilstede, men den vil vel fungere godt på guttekvelden. Men om du ikke har sett Cliffhanger, The Bourne Ultimatum eller The Fugitive så se heller dem. Du bør også klare å spise i deg noe som ikke kan gå for å være politiske undertoner, men snarere politiske overtoner. Det ble nesten litt komisk. Men filmen var i det minste ikke dårlig.

5/10

 

 

Mr. Brooks: Den ganske så perfekte Mr. Brooks har det meste og er både en god far og en god ektemann. Men akkurat som du vet at uansett hvor mye du later som at du er perfekt, så har du hemmeligheter du ikke vil skal komme ut. Jeg vet det og du vet det, du er ikke så perfekt som du utgir deg for. I Mr. Brooks sitt tilfelle så har han en sin egen variant av Skybert ved sin side, men ikke av den gode sorten. Denne filmen må sees for å nyte samspillet mellom Kevin Costner og William Hurt. Jeg har sjeldent, om noen gang, sett Costner bedre. Det var en fryd. Filmens problem er at det er en haug med historier tilknyttet andre karakterer, som er heller middelmådige og man sitter kun og venter på neste Costner/Hurt-øyeblikk. Nå er historiene der for en grunn, så det må tilgis. Men det gir enkelte dødperioder, for her er det Mr. Brooks vi er kommet for å se! Det er smått ekkelt når man med ett sitter og heier på monsteret i filmen og ikke den snille purken (spilt av Demi Moore). Filmens noe absurde setting fungerer og den leverer hele veien frem til siste sekund, selv om det skulle veldig lite til for at filmen hadde falt sammen fullstendig. Stemples nok også med «Dottens anbefaling.»

8/10

Lenke til kommentar

Dragonlance: Dragons of Autumn Twilight

Med: Kiefer Sutherland, Lucy Lawless, Michael Rosenbaum

 

Etter mye frem og tilbake er filmen basert på Dragonlance Chronicles endelig her, men var det verdt ventingen? Jeg har veldig lyst til å si ja, men dessverre er det nok en del som trekker ned ganske mye. Den er ikke dårlig, men ikke i nærheten av så bra som den burde vært. Det meste av vanlig, dårlig tegnet 2d tegnefilm, men enkelte scener og deler av 2d scener er 3d datagrafikk. Kombinasjonen fungerer brukbart, men kunne definitivt ha vært bedre. Historien følger stort sett boken, men er forskjellig på enkelte områder. Noen vil synes det er bra, andre synes det er dårlig. Selv er jeg stort sett fornøyd, men en og annen scene jeg gledet meg til er ikke engang tatt med.

Alt i alt en grei nok film, men kunne definitivt ha vært bedre. Denne er for øvrig ikke kommet til Sone 2 ennå (sist jeg sjekket), så om du vil se den bør du nok få en sonefri dvd-spiller. (jeg kjøpte den forrresten på amazon,co,uk, og den står listet som Region 2. Det er nok dessverre feil.)

Dette er for øvrig første del i en trilogi, og fortsettes i Dragons of Winter Night og Dragons of Spring Dawning. Disse filmene er dessverre ikke bekreftet ennå, men Paramount (de som gir ut filmen) er så langt ganske fornøyd med salgene av denne. Jeg håper det betyr de vil lage de to neste snart. Litt bedre tegninger, litt bedre innsats av skuespillerne og en halvtime mer for å få med flere viktige ting, så kan de to neste bli svært bra.

 

Vurdering: 5/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Dotten, når jeg leste anmeldelsen din av Mr. Brooks tenkte jeg på The Rock. Hvem VAR egentlig de onde i The Rock?

 

Eneste jeg mislikte sterkt, å som kanskje var det nærmeste onde eller "badguys" om man vil kalle det det var vel Captain Frye og Captain Darrow. De var bare ute etter pengene, å var villig til å begynne å henrette sivile for å få det. Var jo forskjellen mellom disse to og General Hummel som førte til en liten konflikt på slutten.

Lenke til kommentar
Hmm interessant, ser ut som jeg skal se Mr. Brooks i kveld da. Filmer hvor jeg ser meg nødt til å heie på skurken er ikke noe å forakte akkurat. :D

 

Anbefaler deg å se den jeg også.

En virkelig spennende thriller som jeg føler ikke er gjort så mange ganger ^^

 

Synd bildekvaliteten på DVD-utgaven lider av noise, men heldigvis er det et godt DTS-spor som glitrer når det først skjer noe.

Lenke til kommentar

The Good, the Bad and the Ugly

 

En film der alt står og faller på de siste 10 minuttene, uten dem ville ikke filmen vært noe.

har man sett filmen en gang tidligere eller mer sitter man bare å gleder seg til slutten, muskken og bilde når de er på gravlunden er bare epic når det kommer til film, en av de aller mest klassiske senene i film historien alt bygger seg opp til det. 2 og en halv time bare for å bygge seg opp til det, og reisen for å komme tid er en lang og spessiel reise der man møter mange rare karakterer i en rar verden som er like mye et eventyr som Ringenes herre eller star wars, men som sagt alt ender på en fantastisk måte og de som har sett filmen før sitter å gleder seg til det.

 

 

9.99999999/10

Lenke til kommentar

Confessions of a Superhero

 

Dokumentar som omhandler 4 personer som jobber med å kle seg ut som superhelter (Superman, Wonder Woman, Batman og The Hulk) på fortauet langs Hollywood Boulevard. Pengene tjener de på tips de får fra turister som tar bilder av de. Felles for de alle, er at de ser på jobben som et springbrett mot en skuespillerkarriere i Hollywood.

 

I begynnelsen fremstår de som ganske vanlige personer med en litt trist jobb uten store fremtidsutsikter. Utover i filmen får man en følelse av at ett par av de slett ikke bare spiller når de er på jobb, men at kanskje hele livet deres er et skuespill.

 

Jeg synes filmen var meget bra og den ga et interessant innblikk i en hverdag ganske annerledes enn den de fleste av oss er vant med.

Lenke til kommentar

In the Valley of Elah

Jeg kommer til å påstå noe før anmeldelsen, så får de som har sett filmen enten være enig eller uenig - er du ikke amerikaner, har du ikke amerikansk blod i kroppen og noen år på amerikansk jord bak deg, så vil du kanskje ikke se det helt store med denne filmen.

 

Akkurat som Crash, som tok for seg rasesituasjonen i USA, så tar denne for seg Irak-krigen sett fra amerikanernes synspunkt. Mange i europa likte ikke Crash, og på samme måte vil de kanskje ikke like denne filmen. Den er laget for amerikanere, for å vise dem situasjonen landet deres er i, uten å måtte forholde seg til hvordan resten av verden oppfatter landet. Dette er utelukkende en "la oss se på oss selv"-film, som er utrolig ærlig, spennende, _utrolig_ velskrevet og den som belønner deg mest hvis du setter deg inn i den.

 

Den sterkeste filmopplevelsen dette året, om ikke den beste filmen (etter No Country)

10/10

Lenke til kommentar
In the Valley of Elah

 

Jeg kommer til å påstå noe før anmeldelsen, så får de som har sett filmen enten være enig eller uenig - er du ikke amerikaner, har du ikke amerikansk blod i kroppen og noen år på amerikansk jord bak deg, så vil du kanskje ikke se det helt store med denne filmen.

 

Akkurat som Crash, som tok for seg rasesituasjonen i USA, så tar denne for seg Irak-krigen sett fra amerikanernes synspunkt. Mange i europa likte ikke Crash, og på samme måte vil de kanskje ikke like denne filmen. Den er laget for amerikanere, for å vise dem situasjonen landet deres er i, uten å måtte forholde seg til hvordan resten av verden oppfatter landet. Dette er utelukkende en "la oss se på oss selv"-film, som er utrolig ærlig, spennende, _utrolig_ velskrevet og den som belønner deg mest hvis du setter deg inn i den.

 

Den sterkeste filmopplevelsen dette året, om ikke den beste filmen (etter No Country)

10/10

 

Veldig enig med deg her. Synes dette var en kjempebra film. De fleste kompisene mine synes den var kjedelig, men hos meg falt den helt i smak. Filmen var også en stor overraskelse for meg da jeg ikke hadde hørt noe om filmen før jeg så den, men alikevel en av de beste filmene jeg har sett så langt i år. Får nok 9/10 av meg.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Den Brysomme Mannen

 

Rett og slett det beste jeg har sett av norsk film siden Elling. Dette er en veldig sær, filmatisk og tolkbar film, som etterlater seeren helt paff.

Veldig godt og spesielt skuespill, roller og situasjoner som man ikke er vandt til. Dette er nok noe du husker i lang tid fremover.

 

7/10

Lenke til kommentar

A History Of Violence

 

history_05.jpg

 

Da jeg for første gang så Cronenbergs kritikerroste dramathriller i 2005, satt jeg med en smak av skuffelse i munnen da rulleteksten til slutt dukket opp på skjermen. Egne forventninger var rett og slett ikke i nærheten av å bli innfridd. Derfor bestemte jeg meg for et lite gjensyn for å se om tidene ville endre min oppfatning. Det gjorde de delvis.

 

Kort og godt handler A History Of Violence om den jordnære familiefaren Tom Stall som over natta blir nasjonens nye helt når han avverger et drap og et ransforsøk i den lille småbyen Millbrook. Men all medieoppmerksomheten tiltrekker seg kriminelle skumlinger fra Philidelphia, som hevder Tom Stall egentlig er en viss Joey Cusack og at han må gjøre opp for fortidens ubetalte regninger.

 

Man merker allerede i åpningsscenen at dette ikke er din vanlige amerikanske Hollywoodthriller. Og for de som er kjent med Cronenbergs tidligere verker så bør det heller ikke komme som noen overraskelse. A History Of Violence har en helt spesiell stemning og atmosfære som man sjeldent finner i liknende filmer, noe som gjør at man raskt blir interessert i både historien og karakterene. Uheldigvis blir man innimellom dyttet tilbake i virkeligheten, da det titt og ofte forekommer tilfeller av platt dialog, dårlig skuespill og vel konstruerte situasjoner. Jeg synes det rett og slett er merkelig hvordan disse svakhetene har klart å snike seg inn i filmen.

 

Likevel, Cronenberg viser at han er en mester når han vil, og slår til med en hel del herlig regisserte scener som spenner i alt fra trappesex, brutal vold og en dialogløs middagscene. Og på veien får han hjelp av en rekke solide skuespillere, hvor det er Ed Harris og William Hurt som imponerer mest.

 

Alt i alt er A History Of Violence en ujevn, men interessant affære. Spørsmålet er egentlig hvor mye filmens skjønnhetsfeil vil bry deg som seer. For meg er det ihvertfall nok til å fjerne en prikk fra terningen.

 

terningkast_4.gif

Lenke til kommentar
Uheldigvis blir man innimellom dyttet tilbake i virkeligheten, da det titt og ofte forekommer tilfeller av platt dialog, dårlig skuespill og vel konstruerte situasjoner. Jeg synes det rett og slett er merkelig hvordan disse svakhetene har klart å snike seg inn i filmen.

Eksempler? Kan ikke huske noen som stod ut for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...