Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Juno (2007)

 

Da var det min tur til å se denne filmen mange har forskjellige meninger om, og som ganske utrolig har greid å snike seg langt inn på IMDb Top 250. Hva den handler om bør vel være velkjent nå, men den handler altså om 16 år gamle Juno som blir gravid med bestevennen, og bestemmer seg for å adoptere bort barnet.

 

Det er kanskje litt lite "historie" i filmen, det trekker en smule ned. Selv om det som skjer stort sett både er morsomt, interessant og sjarmerende er det litt liten fremgang i forhold til en historie, annet enn at man nærmer seg fødsel mer og mer. Men særlig mot slutten, både med adoptivforeldrene og bestevennen, skjer det mer og forholdet mellom hovedpersonene utvikler seg mer.

 

Juno er en frisk og fin film, rimelig morsom etter min mening og en "feel good"-film på mange måter. Til ungdomsfilm å være (jeg tør kalle den det) er den også uvanlig dyp og sjarmerende.

 

Det beste med filmen er skuespillet. Ellen Page er ganske enkelt fantastisk i rollen som Juno, mens Michael Cera, i det siste best kjent fra Superbad, igjen er herlig i rollen som bestevennen til Juno og faren til barnet, Paulie Bleeker. Den gutten har virkelig et talent. Han har kanskje litt liten allsidighet (hvert fall av det jeg har sett så langt) og passer ikke alle roller, men tar han de riktige rollene kan han bli stor. Å se ham spille er bare en fryd, og jeg er ikke engang sikker på hvor mye som er skuespill. Jeg så en del av bonusmaterialet på Superbad, og han virket helt lik. :p Men det er herlig når en skuespiller gjør det så bra at man faktisk glemmer at det er skuespill.

 

Sountracket til Juno er også konge. Filmen er morsom, feel good, relativt interessant, om enn en smule "dæv" til tider og skuespillet er fantastisk. Da ender vi på en god karakter.

 

7.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

sitat : Jodie Foster er ikke helt det samme som før. Hun kunne trengt å ta en Travolta

 

Mao hun trenger å bli "gjenfødt" på nytt , prøve nye ting ?

Lenke til kommentar

Sleepaway Camp 2: Unhappy Campers (1988)

Med: Pamela Springsteen / Reneé Estevez

 

(Ja, Pamela er søsteren tilBruce Springsteen, og ja, Renée er søsteren til Emilio Estevez og Charlie Sheen. Litt morsom detalje.) ;)

 

Stakkars Angela Baker sliter. Etter noen år med terapi, elektrosjokkbehandling og så videre begynner hun endelig å bli normal og får jobb på en ny leirskole (under falsk navn, selvsagt.). Men hvor lenge varer det? Hun er ikke slem, men vil at alle skal kunne dra på leirskolen og ha det moro sammen. Det burde vært en grei sak, men så er det alle som prøver å ødelegge. Noen røyker litt for mye av feil saker, noen drikker for mye alkohol, noen følger ikke med og så videre. Hva gjør man så? Tja, sender dem hjem er jo en måte. Nå er det jo svært sjelden de faktisk kommer hjem i live, men det trenger jo ikke leirlederne å få vite. Man vil jo beholde jobben. :p

 

Denne følger på mange måter i samme spor som Fredag 13de og Halloween, men er mye mindre seriøst. Nå er det ikke direkte en komedie, men det er definitivt moro, og man kan faktisk få sympati med Angela for en gangs skyld. Jason og Michael dreper jo alle stort sett uten grunn, men Angela vil jo bare at alle skal ha det moro og tar seg av bråkmakerne. Riktignok på en meget brutal, blodig, dødelig og svært oppfinnsom måte, men alltid med et smil. ;)

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Amarcord

 

En vakker og morsom film, fritt basert på Frederico Fellinis egen barndom. Det er en relativt plottløs film, hvor vi følger en italiensk landsby gjennom et år. Men det gjør ingenting, når så fantastiske scener med så fantastisk cinematografi preger hele filmen.

 

Anbefales!

 

9/10

 

Den minnet meg faktisk veldig om Cinema Paradiso.

Lenke til kommentar

Thecrow77: Du ser ut til å like denne sorten filmer, så da MÅ jeg anbefale Vincent Price sine fantastiske "The Abominable Dr Phibes"-filmer. Handler om en rimelig gal kar som har gjenoppstått fra de døde for å hevne seg på legene han mener drepte kona hans i en operasjon. Utrolig finurlige og oppfinnsomme drapsmetoder, og i tillegg opp 10 kulhets-hakk pga stemmen til Vincent. Han kan ikke snakke siden han er død, men bruker en stemmeboks-sak han plugger til en høyttaler. Han er inspirert av de 10 landeplagene fra egyptisk mytologi.

 

http://imdb.com/title/tt0066740/

 

http://imdb.com/title/tt0068503/

Musikken i filmene er også hinsides bra lagt opp, med ekstrem kirkeorgelmusikk til drapsscener.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

F.eks. tar han livet av ei dame ved å dryppe sirup ned i ansiktet hennes mens hun sover (fra et hull i taket), og så slippe masse sirisser ned så de spiser opp ansiktet hennes.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The Thing

År: 1982

Regissør: John Carpenter

Genere: Horror/Sci-fi

 

Kort fortalt handler filmen om en gruppe forskere som driver med undersøkelser på Antarktik. Etter et merkelig og skremmende møte med et par gale nordmenn (som endte opp døde), finner forskerene ut at det er noe mystisk som foregår her. Det virker som om en alien av et slag, flyr rundt i området rundt basen og dreper forskerene. Skapningen har en egenskap som gjør at den kan ta form som hva som helst.

Dette resulterer i frustrasjon, skrekk og usikkerhet bland forskningslaget. De vet jo ikke hvem som er menneske, og hvem som er....The Thing.

 

Så denne filmen for andre gang i går kveld, og den var minst like god denne gangen. Det er veldig morsomt å se Kurt Russel som barske og hardbarka McReady. Skuespillerpresentasjonene er i bunn og grunn godt gjennomført og spesialeffektene er på topp. Husk at denne filmen er er over 20 år gammel!

Er veldig morsomt å se gode, klassiske skrekkfilmer. Etter min mening er disse nesten alltid bedre enn de nyere vi har. The Thing er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Jeg husker lite fra Flightplan bortsett fra at jeg ble ganske skuffet. Jodie Foster er ikke helt det samme som før. Panic Room kom noen år før og var høyst middelmådig. Og i Inside Man husker jeg knapt at hun var med. Hun kunne trengt å ta en Travolta.

 

Panic Room går forresten på TV i morra. Tenkte jeg skulle se den, men det er vel kanskje ikke verdt å kaste bort tida si på det?

Jeg ga den 8/10, hvis det hjelper. Jodie Foster er alltid dyktig, uten unntak, og det er kun regissør og manus som kan ødelegge for henne. Ingen av delene mangler her, med et Hitchcock-lignende manus og Fincher i stolen. Nydelig.

Lenke til kommentar
Jeg husker lite fra Flightplan bortsett fra at jeg ble ganske skuffet. Jodie Foster er ikke helt det samme som før. Panic Room kom noen år før og var høyst middelmådig. Og i Inside Man husker jeg knapt at hun var med. Hun kunne trengt å ta en Travolta.

 

Panic Room går forresten på TV i morra. Tenkte jeg skulle se den, men det er vel kanskje ikke verdt å kaste bort tida si på det?

Jeg ga den 8/10, hvis det hjelper. Jodie Foster er alltid dyktig, uten unntak, og det er kun regissør og manus som kan ødelegge for henne. Ingen av delene mangler her, med et Hitchcock-lignende manus og Fincher i stolen. Nydelig.

Hun er strålende men filmen er så forbanna treig og kjedelig. Totalt poengløs med et latterlig plott jeg ikke kjøper for fem flate yen.

Lenke til kommentar

Dette er da min 1. post i dette tråden, har vel ikke så mye her å gjøre, da jeg ikke er mester til å skrive omtaler. Nå skal jeg hvertfall prøve å fortelle hvordan jeg syns filmen under var.

 

Cloverfield

Denne filmanmeldelsen vil ha noen små spoilers, ganske enkelt for å kunne skrive anmeldelsen. Megaspoilers vil bli gitt i spoilertags

 

Et monster kommer til Manhatten - let the panic begin.

 

Som alle sikkert vet, er denne filmen filmet med amatør-cam, dette er så vidt jeg har fått med meg for å skape en kul effekt.

Filmen starter helt ok i en leilighet hvor det er en rekke mennesker som skal ha et 'Goin Away party' for en av hovedpersonene i filmen. Dette er forsåvidt et greit utgangspunkt, men herifra går det rett nedover.

I løpet av disse 15-20 minutter hadde det vært smart og la publikum bli kjent med karakterene, noe som (nesten) er helt fraværende. Nå skal ikke jeg være sær og si man må ha superdybde i karakterene, men noe burde være lov å forlange.

 

Monsteret kommer, og kaoset begynner.

 

Naturlig nok begynner folkemassene å flykte vilt, men isteden for å flykte med alle andre og følge det militæret sier, går denne gruppen med mennesker for å redde ei veninne, som en av hovedkaraktereneselvfølgelig elsker. Cheese? Oh yes.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Denne gruppen skal da redde hu dama, selvom hun ringte dem og fortalte "I'm bleeding, I cant move my legs". Med litt logikk skulle en tru hu hadde vært dau før de nådde frem, men vi prøver fordet.

 

Det som er synd er at denne filmen faktisk hadde et ganske stilig utgangspunkt, men den failer totalt, og her er noe av det som irriterer meg mest:

• Folk som filmer bakken, biler, kompisene sine, bakken, bakken eller biler, istedenfor å filme et monster som ingen har set maken til.

• At militæret er på plass 3 minutter etter angrep

• Fraværende soundtrack.

• At det ikke er noe problem å gå inn en skyskraper som står skeivt på en anne skyskraper

• At dama som har ei metallstang gjennom skuldra/puppen ikke dauer eller dør av blodtap.

• At hun i det hele tatt klarer gå, let alone gå i bygningen som fortsatt står SKJEIVT på den andre bygningen. Ja, da den gruppa skulle hente henne hadde de problemer med å gå.

• At han late kameramannen bare klarer å filme vennene sine, han kunne for all del filmet monsteret.

• "Hey, turn on the nightvision on the camera" The Descent anyone?

• At de ikke tar med seg vann/brus i en eventuell ryggsekk etter de brøyt seg inn i brusatuomaten

• Svært handy at det tilfeldigvis ble laget et sykehus der de skulle komme ut

• At hu dama som ikke har blødd ihjel klarer å løpe fortere enn kameramannen

• Hvorfor i helvette kunne ikke helikopteret flydd litt høyere? og når fikk monsteret armer på lengde med skyskrapere?

• Jeg finner det høyst usannsynlig at hele gjengen ikke dauer etter en helikopterkræsj

• "Auauauau, my leg" Men jeg løper like herlig fordet, da :)

• Krisedårlig slutt

 

Dette er en møkkafilm av dimensjoner. Folk klarer nok å slakte denne bedre enn meg.

 

3/10

Lenke til kommentar
Dette er da min 1. post i dette tråden, har vel ikke så mye her å gjøre, da jeg ikke er mester til å skrive omtaler. Nå skal jeg hvertfall prøve å fortelle hvordan jeg syns filmen under var.

 

Cloverfield

Denne filmanmeldelsen vil ha noen små spoilers, ganske enkelt for å kunne skrive anmeldelsen. Megaspoilers vil bli gitt i spoilertags

 

Et monster kommer til Manhatten - let the panic begin.

 

Som alle sikkert vet, er denne filmen filmet med amatør-cam, dette er så vidt jeg har fått med meg for å skape en kul effekt.

Filmen starter helt ok i en leilighet hvor det er en rekke mennesker som skal ha et 'Goin Away party' for en av hovedpersonene i filmen. Dette er forsåvidt et greit utgangspunkt, men herifra går det rett nedover.

I løpet av disse 15-20 minutter hadde det vært smart og la publikum bli kjent med karakterene, noe som (nesten) er helt fraværende. Nå skal ikke jeg være sær og si man må ha superdybde i karakterene, men noe burde være lov å forlange.

 

Monsteret kommer, og kaoset begynner.

 

Naturlig nok begynner folkemassene å flykte vilt, men isteden for å flykte med alle andre og følge det militæret sier, går denne gruppen med mennesker for å redde ei veninne, som en av hovedkaraktereneselvfølgelig elsker. Cheese? Oh yes.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Denne gruppen skal da redde hu dama, selvom hun ringte dem og fortalte "I'm bleeding, I cant move my legs". Med litt logikk skulle en tru hu hadde vært dau før de nådde frem, men vi prøver fordet.

 

Det som er synd er at denne filmen faktisk hadde et ganske stilig utgangspunkt, men den failer totalt, og her er noe av det som irriterer meg mest:

• Folk som filmer bakken, biler, kompisene sine, bakken, bakken eller biler, istedenfor å filme et monster som ingen har set maken til.

• At militæret er på plass 3 minutter etter angrep

• Fraværende soundtrack.

• At det ikke er noe problem å gå inn en skyskraper som står skeivt på en anne skyskraper

• At dama som har ei metallstang gjennom skuldra/puppen ikke dauer eller dør av blodtap.

• At hun i det hele tatt klarer gå, let alone gå i bygningen som fortsatt står SKJEIVT på den andre bygningen. Ja, da den gruppa skulle hente henne hadde de problemer med å gå.

• At han late kameramannen bare klarer å filme vennene sine, han kunne for all del filmet monsteret.

• "Hey, turn on the nightvision on the camera" The Descent anyone?

• At de ikke tar med seg vann/brus i en eventuell ryggsekk etter de brøyt seg inn i brusatuomaten

• Svært handy at det tilfeldigvis ble laget et sykehus der de skulle komme ut

• At hu dama som ikke har blødd ihjel klarer å løpe fortere enn kameramannen

• Hvorfor i helvette kunne ikke helikopteret flydd litt høyere? og når fikk monsteret armer på lengde med skyskrapere?

• Jeg finner det høyst usannsynlig at hele gjengen ikke dauer etter en helikopterkræsj

• "Auauauau, my leg" Men jeg løper like herlig fordet, da :)

• Krisedårlig slutt

 

Dette er en møkkafilm av dimensjoner. Folk klarer nok å slakte denne bedre enn meg.

 

3/10

 

Ser ut som om du ikke helt har klart å se poenget med denne filmen. Tar resten i spoiler for å ikke ødelegge for noen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hele poenget og kjernen i denne filmen er at det skal være vanskelig å se monsteret. Det var vanskelig for dem å se det og dermed skulle det være vanskelig for oss også. Filmen hadde blitt gørr kjedelig viss det hadde vært et stillestående kamera som filmet oversikts bilde over hele byen slik at vi kunne se monsteret klart og tydelig.
Lenke til kommentar
Dette er da min 1. post i dette tråden, har vel ikke så mye her å gjøre, da jeg ikke er mester til å skrive omtaler. Nå skal jeg hvertfall prøve å fortelle hvordan jeg syns filmen under var.

 

Cloverfield

Denne filmanmeldelsen vil ha noen små spoilers, ganske enkelt for å kunne skrive anmeldelsen. Megaspoilers vil bli gitt i spoilertags

 

Et monster kommer til Manhatten - let the panic begin.

 

Som alle sikkert vet, er denne filmen filmet med amatør-cam, dette er så vidt jeg har fått med meg for å skape en kul effekt.

Filmen starter helt ok i en leilighet hvor det er en rekke mennesker som skal ha et 'Goin Away party' for en av hovedpersonene i filmen. Dette er forsåvidt et greit utgangspunkt, men herifra går det rett nedover.

I løpet av disse 15-20 minutter hadde det vært smart og la publikum bli kjent med karakterene, noe som (nesten) er helt fraværende. Nå skal ikke jeg være sær og si man må ha superdybde i karakterene, men noe burde være lov å forlange.

 

Monsteret kommer, og kaoset begynner.

 

Naturlig nok begynner folkemassene å flykte vilt, men isteden for å flykte med alle andre og følge det militæret sier, går denne gruppen med mennesker for å redde ei veninne, som en av hovedkaraktereneselvfølgelig elsker. Cheese? Oh yes.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Denne gruppen skal da redde hu dama, selvom hun ringte dem og fortalte "I'm bleeding, I cant move my legs". Med litt logikk skulle en tru hu hadde vært dau før de nådde frem, men vi prøver fordet.

 

Det som er synd er at denne filmen faktisk hadde et ganske stilig utgangspunkt, men den failer totalt, og her er noe av det som irriterer meg mest:

• Folk som filmer bakken, biler, kompisene sine, bakken, bakken eller biler, istedenfor å filme et monster som ingen har set maken til.

• At militæret er på plass 3 minutter etter angrep

• Fraværende soundtrack.

• At det ikke er noe problem å gå inn en skyskraper som står skeivt på en anne skyskraper

• At dama som har ei metallstang gjennom skuldra/puppen ikke dauer eller dør av blodtap.

• At hun i det hele tatt klarer gå, let alone gå i bygningen som fortsatt står SKJEIVT på den andre bygningen. Ja, da den gruppa skulle hente henne hadde de problemer med å gå.

• At han late kameramannen bare klarer å filme vennene sine, han kunne for all del filmet monsteret.

• "Hey, turn on the nightvision on the camera" The Descent anyone?

• At de ikke tar med seg vann/brus i en eventuell ryggsekk etter de brøyt seg inn i brusatuomaten

• Svært handy at det tilfeldigvis ble laget et sykehus der de skulle komme ut

• At hu dama som ikke har blødd ihjel klarer å løpe fortere enn kameramannen

• Hvorfor i helvette kunne ikke helikopteret flydd litt høyere? og når fikk monsteret armer på lengde med skyskrapere?

• Jeg finner det høyst usannsynlig at hele gjengen ikke dauer etter en helikopterkræsj

• "Auauauau, my leg" Men jeg løper like herlig fordet, da :)

• Krisedårlig slutt

 

Dette er en møkkafilm av dimensjoner. Folk klarer nok å slakte denne bedre enn meg.

 

3/10

 

Altså....

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er en grunn til at Cloverfield er filmet som den er. Hele poenget og konseptet med denne filmen var jo å lage en skrekkfilm med tempo som faktisk virket realistisk. Poenget er jo at du skal føle selv at det er du som befinner deg bak kameramannens øyne. Det finnes neppe et mer genialt virkemiddel innen filmproduksjon for å skape realisme og nærhet til publikum enn et håndholdt og ustødig videokamera. Se bare hvor vellykket The Blair Witch Project ble. Etter min mening så er det her hele sjarmen til Cloverfield ligger. Jeg sikker på at det hadde vært en relativt kjedelig film om vi hadde sett filmen gjennom flere kameraer. Hva hadde du gjort i denne situasjonen? Et diger monster angriper byen din og det er totalt kaos. Militær og politi skyter som villmenn, og man får ikke med seg stort. Jeg hadde ihvertfall prøvd å holde meg i live fremfor å prøve å få tak i nærbilder av monsteret.

 

Hadde det forresten vært soundtrack om dette hadde skjedd i virkeligheten? Neppe.

Endel av plotthullene du nevner er også litt på grensen til hva jeg vil kalle å lete etter desperate elementer i en film for å trekke ned. :p

"Svært handy at det tilfeldigvis ble laget et sykehus der de skulle komme ut". I say what? : O

 

Nei, jeg mener Cloverfield er et av de beste eksemplene på hvordan en skrekkfilm innen sin sub-sjanger skal lages. Godzilla og King Kong gikk aldri helt inn på meg.

 

Men uansett, jeg respekterer din mening om filmen. Er bare det at jeg ikke kunnr vært mer uenig med deg : D

Lenke til kommentar

bermar:

 

Jeg forstår din mening fult ut :)

 

Ang det med kameraet så skal det være realistisk, ja. Men jeg mener filmen ikke hadde blitt dårlig om det ble brukt "profosjonelt utstyr".

 

Jeg hadde ikke tatt nærbilder av monsteret, men jeg hadde da for all del prøvd å fått det med meg, isteden for den dumme bakken :p

 

Soundtrack, ja: Du sier noe, men jeg er bestemt på at musikk skaper film, også i denne sammenheng kunne det vært fordelaktig med musikkelemeter i bakgrunnen.

 

Endel av plotthullene du nevner er også litt på grensen til hva jeg vil kalle å lete etter desperate elementer i en film for å trekke ned.

"Svært handy at det tilfeldigvis ble laget et sykehus der de skulle komme ut". I say what? : O

Du snakker om realisme, hvor realistisk er dette?

Vi er pirkete begge to. Agree to disagree?

 

Har hverken sett Blair Witch eller Godzilla, men skal få med meg godzilla en gang i fremtiden, greit med en annen vinkling også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...