Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Min er lånt, ellers skulle jeg sent den til deg og selv betalt porto.

 

Kan jeg spør hvor i Bergensområde du får lånt slike filmer? Den lokale videosjappa domineres av actionkomedier og romantiske komedier spyttet ut av Hollywood de siste ti årene. Jeg har vært på Bergen Offentlige Bibliotek, og har sett at de har en haug kvalitetsfilmer, men har ikke lånt noe der selv enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min er lånt, ellers skulle jeg sent den til deg og selv betalt porto.

 

Kan jeg spør hvor i Bergensområde du får lånt slike filmer? Den lokale videosjappa domineres av actionkomedier og romantiske komedier spyttet ut av Hollywood de siste ti årene. Jeg har vært på Bergen Offentlige Bibliotek, og har sett at de har en haug kvalitetsfilmer, men har ikke lånt noe der selv enda.

 

Jeg vil tippe biblioteket, jeg stikker innom der og låner klassikere og litt smalere filmer fra tid til annen der inne :)

 

Den eneste ulempen er at du kun kan ha filmene i tre dager, kunne gjerne vært fem dager for min del, da det blir litt knapt å låne mange filmer å se alle på tre dager.

Lenke til kommentar
Min er lånt, ellers skulle jeg sent den til deg og selv betalt porto.

 

Kan jeg spør hvor i Bergensområde du får lånt slike filmer? Den lokale videosjappa domineres av actionkomedier og romantiske komedier spyttet ut av Hollywood de siste ti årene. Jeg har vært på Bergen Offentlige Bibliotek, og har sett at de har en haug kvalitetsfilmer, men har ikke lånt noe der selv enda.

 

Lånt av gammel nabo. På biblioteket tviler jeg på om du finner den, selv om jeg ikke har lånt derfra på sikkert to år.

 

Vi skulle jo nesten fått til en "lånering" her i Bergen, men det hadde sikkert bare blitt bråk :wee:

Lenke til kommentar

*hjertesukk*

 

Har dessverre ikke venner selv med et tilsvarende åpent sinn rundt fremmedspråkelig film. Har ikke lånt selv på biblioteket siden VHS var tingen, men var innom en tur i påsken, og DVDutvalget er slett ikke dårlig. Har faktisk vurdert å bli "kunde" der igjen :)

Lenke til kommentar

Zerkalo (1975)

 

Så denne filmen for andre gang og den er fortsatt like søvndyssende og kjedelig som forrige gang. Visuelt vakker, spennende lydbilde og isolert sett stemningsfull, men jeg klarer aldri å komme inn i filmens univers - dvs. engasjere meg og la meg forføre av stemningen.

 

2/10

 

 

 

Året Gjennom Børfjord (1991)

 

En kortfilm av Morten Skallerud, som gjennom 12min viser årstidene i fiskeværet Børfjord. Altså årstidene skifter fort. Det som er så ufattelig med filmen er at kameraet beveger seg nærmest som om det skulle vært gjort med et steady-cam. Man har altså været som endrer seg i enorm hastighet mens man har kameraet som beveger seg i nogenlunde menneskegange (noe fortere dog). Musikken til Jan Garbarek er også utrolig bra. Den kan sammenlignes med Koyaanisqatsi (1982), det er så bra! Filmen blir forøvrig vist på den årlige 70mm-festivalen på Cinemateket i Oslo. Se den om du har sjansen. Den skal iløpet av 2008 komme på Blu-ray :)

 

10/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Atonement (2007): "In my dreams I kiss your cunt, your sweet wet cunt." Ikke akkurat den mest romantiske setningen å sette i et kjærlighetsbrev. Robbie Turner (James McAvoy) prester å levere et brev med denne høyst eksotiske frasen til sin store kjærlighet. At det hele var gjort fordi han tok feil brev med seg er for han dessverre til liten hjelp, for helvete vil virkelig bryte løs.

Handlingen

Året er i 1935 og vi blir smått kjent med den 13 år gamle Briony (Saoirse Ronan/Romola Garai). Hun har en livlig fantasi og satser allerede på en forfatterkarriere. Fantasien hennes er dessverre til besvær i denne perioden da hun fort mistolker situasjoner. Dette gjelder spesielt forholdet mellom hennes søster Cecilia (Keira Knightley) og Robbie og hele utarter seg til slutt i at Robbie blir beskyldt for (og senere dømt for) å ha forgrepet seg på Briony sin kusine. Robbie og Cecilia er dypt forelsket og fortvilet må de oppleve å bli adskilt, ved at Robbie må i fengsel. 4 år senere bryter 2. verdenskrig ut og Robbie slipper videre soning ved å verve seg.

 

Opplevelsen

Jeg så for meg at denne filmen ville være en god film å se sammen med min egen store kjærlighet, med litt god gammeldags romanse. Hun har lest boken det hele er bygget på og anbefalte den, uten at jeg noensinne tok meg tiden til å lese den. Når jeg så startet å se filmen så gikk det for opp for meg at det kanskje ikke hadde vært en dum ide. For ting går fort her, karakterene popper opp en etter en og før man egentlig har fått summet seg så har forviklingene utartet seg og tragedien inntreffer for kjærlighetsparet. Boken filmen er bygget på er tjukk nok til å benyttes som drapsvåpen i en påskekrim, men det kommer ganske klart frem at mye er blitt trimmet vekk. Hvem er disse personene? Hvem skal jeg bry meg om? Hvorfor? Jeg er nysgjerrig, men samtidig litt irritert i at filmens første akt overhodet ikke bruker tid på å gjøre oss kjent med paret som vi skal engasjere oss i. Og før jeg vet om det er filmen inne i 2. akt og den er fullstendig innholdsløs. Med ett er vi krigen og det eneste som egentlig skjer er å bli vitne til storslagne scener som skildrer tragedien. De er utrolig imponerende, både visuelt og lydmessig. Men det skjer ikke akkurat særlig mye historiemessig.

 

imgAtonement1.jpg

Ikke gjennomsiktig, men kan vel motivere noen gutter til å se litt romanse også.

 

Siste del av filmen er den beste, som forklarer litt hvorfor vi ikke blir så alt for godt kjent med turtelduene vi er ment til å bli engasjert i. Nå vil jeg ikke røpe det hele, men det blir litt lettere å svelge det som har skjedd så langt av denne grunn. Filmen har potensial til å bli en skikkelig klassiker innen romansesjangeren, men det blir ikke helt det samme når jeg ikke blir så engasjert i karakterene. Både McAvoy og Knightley gjør en god innsats, det er ikke der det skorter på. Jeg syntes rett og slett filmen kunne trengt en ekstra halvtime og tatt i bruk de par kiloene med tekst boken har å by på.

 

Konklusjon

Det er en storslagen, men samtidig mangelvar romantisk film. Den er nær å bli det helt store og den gir både øyeblikk med latter og fortvilelse. Men det er ikke som om tårekanalene tappes, øynene forblir knusktørre. Og det er synd, for denne filmen har en historie med et langt større potensial. Det blir forhastet. Filmen burde vært lengre, med en mer innholdsrik første og andre akt, eller den burde vært en miniserie. Men det er ingen dårlig film, den funker fint som romantisk film å se sammen med kjæresten, men den kunne virkelig vært så mye mye mer.

 

6/10

Lenke til kommentar

Epic Movie

Etter og ha sett Date Movie og hørt en del negativ kritikk om denne så hadde jeg lave forventninger, snarere ingen forventninger. men jeg tok feil, denne filmen var MYE bedre enn forventet.

Fra begynnlese til slutt er det genial og ikke minst gjennomtenkt parodering. Bare tenkt, Gnarnia? Hvem kommer på noe sånt, genier hele bunten.

Jeg lo så jeg gråt flere ganger og jeg kan trygt si at denne kom inn på top 10 listen og jeg kommer til og se den flere ganger.

10/10 rett og slett genialt, nye Monty Python

Lenke til kommentar
Epic Movie

Etter og ha sett Date Movie og hørt en del negativ kritikk om denne så hadde jeg lave forventninger, snarere ingen forventninger. men jeg tok feil, denne filmen var MYE bedre enn forventet.

Fra begynnlese til slutt er det genial og ikke minst gjennomtenkt parodering. Bare tenkt, Gnarnia? Hvem kommer på noe sånt, genier hele bunten.

Jeg lo så jeg gråt flere ganger og jeg kan trygt si at denne kom inn på top 10 listen og jeg kommer til og se den flere ganger.

10/10 rett og slett genialt, nye Monty Python

 

 

Er knapt 2 timer igjen av 1. april folkens! :O

Lenke til kommentar

Jeg er virkelig glad jeg ikke har sett den. En kompis så den på kino og trodde den skulle være artig. Han sa at han ikke trakk på smilebåndet en eneste gang.

 

Nå kom jeg på en ting. Hvorfor lager møkka-reggisører som Üwe Boll o.l bare dårlige filmer. De må da innse at filmen er dårlig når de ser på den selv, eller? Jeg skjønner det ikke helt. Bare lager de noe i hui og hast og satser på at folk som ikke har hørt om filmen kjøper den?

Lenke til kommentar

Once (2007): Noen gang lurt på hva en gatemusiker driver med? Hvorfor bruker de tid på å sitte og spille på hjørnet, fremfor å få seg en jobb? Vel, for alt du vet så kan de ha en jobb ved siden av. Kanskje de trenger pengene til sin syke bestemor. Eller kanskje det er snakk om å spare opp penger til å spille inn sin egen musikk. For det er tilfellet når det kommer til Guy, en hardtprøvende musiker i Dublins gater.

 

Vi følger denne gatemusikanten (Glen Hansard) og en jente han møter (Marketa Irglova) i deres hverdag. De finner ganske så fort kjemien og en felles interesse for hverandre. Det er egentlig ikke mer å si om handlingen, det er bedre at du blir kjent med det hele selv fremfor at jeg oppsummerer det noe mer detaljert.

 

Som musikk for mine øyne

Det tar meg ikke mer enn et par minutter før jeg slår av denne filmen her. Den kan ikke sees på tv med lav lyd, noe som er tilfellet for meg da ungene ikke må vekkes. Jeg kjører DVD'en i den bærbare og fyrer opp volumet på hodetelefonene. Dette må nytes. Jeg blir slukt inn i filmen fra første sekund og blir der tiden ut. Jeg kunne godt blitt der enda litt lenger. Musikken, nydelig fremført av Glen Hansard og Marketa Irlova, gir en helt enestående atmosfære. Dette er som å se filmatiseringen av en musikk-cd. Et slikt lydspor til en film er det sjelden man ser og når musikken blir fremført av hovedpersonene i denne filmen, på gaten, i studio eller på den lokale gitarsjappa så blir det bare enda mer ekte. Dette er musikk med det filmatiske som supplement.

 

Det er søtt, det er rørende og jeg blir regelrett varm inn til sjelen til tider. Glen Hansard, kjent fra rockegruppen The Frames, gjør en så jordnær og sjarmerende rolle at jeg egentlig bare har lyst til å både se og høre mer av han. Opprinnelig var det Cillian Murphy som skulle være stjernen her, men han trakk seg. Like greit egentlig, for selv en skuespiller som Murphy ville vanskelig toppet dette. Denne filmen vant en velfortjent oscar for beste filmlåt, sjeldent har den statuetten vært mer fortjent. Musikken likte jeg og skuespillet likte jeg. Det eneste negative jeg merket meg var noe støy til tider, men med et budsjett på under 2 millioner er ikke det overraskende. Med to håndholdte kamera er et lite stykke filmmagi blitt skapt, denne filmen må være en enorm inspirasjon for alle som streber etter en karriere som filmskaper. Du må legge til side enhver tanke om storproduksjon, her må du åpne sinnet ditt for en billigproduksjon. Et element jeg trygt kan si hever filmen og fjerner den fra enhver assosiasjon med rullebåndproduksjon fra filmverdenen.

 

oncepic4.jpg

Dette bildet burde seriøst hatt lyd lagt til.

 

Avsluttende noter

Irene har virkelig laget en godfilm. En av de mer ekte filmene jeg noensinne har sett og jeg har lyst til å kjøpe cd'en i tillegg. Dette er ren artisteri og kunst. Historien er enkel og subtil, noe som blir en sterk kontrast til når musikken overtar og følelsene til karakterene fyller rommet slik jeg sjelden har sett før. Hvem jeg mener bør se denne filmen? Et enkelt svar på det; Du bør se den. Og du bør virkelig lytte.

 

9/10

Lenke til kommentar
Jeg er virkelig glad jeg ikke har sett den. En kompis så den på kino og trodde den skulle være artig. Han sa at han ikke trakk på smilebåndet en eneste gang.

 

Nå kom jeg på en ting. Hvorfor lager møkka-reggisører som Üwe Boll o.l bare dårlige filmer. De må da innse at filmen er dårlig når de ser på den selv, eller? Jeg skjønner det ikke helt. Bare lager de noe i hui og hast og satser på at folk som ikke har hørt om filmen kjøper den?

 

Üwe utnytter et "smutthull" i tysk lov, som sier at kultur-stuff skal på statsstøtte. På den måten får han fremdeles penger selv om filmene suger balle. Det er dog snakk om å endre denne loven, og utelukke "main stream"-filmer.

 

PS: Har ingen kilder, så ta det jeg skriver med en klype salt. Men nogenlunde riktig er det.

Lenke til kommentar
Jeg er virkelig glad jeg ikke har sett den. En kompis så den på kino og trodde den skulle være artig. Han sa at han ikke trakk på smilebåndet en eneste gang.

 

Nå kom jeg på en ting. Hvorfor lager møkka-reggisører som Üwe Boll o.l bare dårlige filmer. De må da innse at filmen er dårlig når de ser på den selv, eller? Jeg skjønner det ikke helt. Bare lager de noe i hui og hast og satser på at folk som ikke har hørt om filmen kjøper den?

 

Üwe utnytter et "smutthull" i tysk lov, som sier at kultur-stuff skal på statsstøtte. På den måten får han fremdeles penger selv om filmene suger balle. Det er dog snakk om å endre denne loven, og utelukke "main stream"-filmer.

 

PS: Har ingen kilder, så ta det jeg skriver med en klype salt. Men nogenlunde riktig er det.

 

Dette vistte jeg, men hvorfor lager han så bedritne filmer? Han må da skjønne selv at filmene suger når han og de som er med på å lage den ser på resultatet før de gir den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...