Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kan jo ikke bevise det til deg. Så om du tror jeg lyver så må du bare tro det.

 

Jeg har ikke sagt at jeg tror du lyver, jeg sier at jeg tror du har en litt for svart/hvitt fremstilling av de du har møtt. :)

 

Så jeg fatter ikke hva du meiner med "villig til å gjøre det hun var villig til".

 

Det jeg mener er at du sier du har møtt mennesker som er som henne i filmen og derfor fant du det realistisk. Med tanke på hva kvinnen i filmen var villig til å gjøre så blir det for meg veldig ekstremt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hun ville ha 5-åringen som offer til Gud, og hadde nærmest hele folkemengden med seg. Det blir way over the top.

 

 

Når det kommer til religiøse grupper så har jeg mer enn nok erfaring. Ekstremister finnes innen alle religioner, men det utarter seg ikke slik som det gjør i filmen. Julenissen er mer troverdig enn akkurat det. Men Darabont er flink til å gjøre det hele mer troverdig, selv om slik falskhet ikke er lett å gi illusjonere bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med ett har jeg forresten blitt litt fan av Thomas Jane, er et eller annet med skuespillet hans som jeg liker godt. Både i The Mist og The Punisher som jeg så i går.

 

Han minnet litt om Hugh Jackman, bare litt mer "hverdagslig", i mangel på bedre ord. Han er ikke så stasjonær som jeg først fikk inntrykka av han for noen år siden, viser at han har et bredere register :)

 

Foreslår at dere begge sjekker ut Stander, om dere ikke allerede har. I mine øyne den beste filmen Thomas Jane spiller i - og prestasjonene hans er høyst minneverdige.

 

 

 

 

Withnail and I

 

Withnail and I skulle være en høyst kvalitetsstemplet britisk dramakomedie, hadde jeg fått hørt. Da filmen ble ferdig visste jeg ikke om jeg skulle gråte eller le... eller sovne.

Jeg har aldri vært borti en "dramakomedie" som mangler både drama og komikk i like høy grad som Withnail and I. Denne filmen var rett og slett gørr kjedelig.

Den handler ikke om en dritt (som jeg kan se). Det eneste som skjer er at de to uspektakulære, uinteressante hovedkarakterene sitter og sutrer og drikker vin i halvannen time. Filmens 'look' representerer egentlig hele filmen. Den er grå og kjedelig. Man føler seg nærmest uvel når den er over.

Denne filmen kommer kanskje i smak hos 50 år gamle røyer som for lengst burde hatt seg et ligg... men ikke for mer "vanlige" folk. Jeg har ikke noe mot spesielle filmer, men... Huff, for en kjedelig film.

 

 

 

2/10

 

Hvorfor ikke 1/10? Vet ikke. Jeg føler for å være snill. Filmen appellerer tydeligvis til noen, men ikke meg. Dessuten var coveret ganske fint, og i tillegg til filmen er det med en bonus-disc og en soundtrack-disc - som jeg aldri kommer til å sjekke ut.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

2/10 er den verste karakteren en vanlig film kan få. 1/10 er karakteren man gir til filmen som er så dårlige at de er underholdende (typisk MST3k, Ed Wood, osv), mens 2/10 er en film som er totalt intetsigende og kjedelig, som man ikke får noe utav. Derfor passer egentlig 2/10 som karakter, hvis det var sånn du opplevde filmen.

Lenke til kommentar

Nå regner jeg meg ikke som en vanlig/normal person (det er nærmest som fornærmelse å regne), men jeg syntes nå ikke Whitnail and I var så foferdelig dårlig. En grei nok film som jeg skjønner godt hvorfor har kultstatus, selv om jeg ikke akkurat ble forelsket i den. :)

Lenke til kommentar
Med ett har jeg forresten blitt litt fan av Thomas Jane, er et eller annet med skuespillet hans som jeg liker godt. Både i The Mist og The Punisher som jeg så i går.

 

Han minnet litt om Hugh Jackman, bare litt mer "hverdagslig", i mangel på bedre ord. Han er ikke så stasjonær som jeg først fikk inntrykka av han for noen år siden, viser at han har et bredere register :)

 

Foreslår at dere begge sjekker ut Stander, om dere ikke allerede har. I mine øyne den beste filmen Thomas Jane spiller i - og prestasjonene hans er høyst minneverdige.

 

 

 

 

Withnail and I

 

Withnail and I skulle være en høyst kvalitetsstemplet britisk dramakomedie, hadde jeg fått hørt. Da filmen ble ferdig visste jeg ikke om jeg skulle gråte eller le... eller sovne.

Jeg har aldri vært borti en "dramakomedie" som mangler både drama og komikk i like høy grad som Withnail and I. Denne filmen var rett og slett gørr kjedelig.

Den handler ikke om en dritt (som jeg kan se). Det eneste som skjer er at de to uspektakulære, uinteressante hovedkarakterene sitter og sutrer og drikker vin i halvannen time. Filmens 'look' representerer egentlig hele filmen. Den er grå og kjedelig. Man føler seg nærmest uvel når den er over.

Denne filmen kommer kanskje i smak hos 50 år gamle røyer som for lengst burde hatt seg et ligg... men ikke for mer "vanlige" folk. Jeg har ikke noe mot spesielle filmer, men... Huff, for en kjedelig film.

 

 

 

2/10

 

Hvorfor ikke 1/10? Vet ikke. Jeg føler for å være snill. Filmen appellerer tydeligvis til noen, men ikke meg. Dessuten var coveret ganske fint, og i tillegg til filmen er det med en bonus-disc og en soundtrack-disc - som jeg aldri kommer til å sjekke ut.

Godt å høre at ikke alle liker den. Gjør at jeg kan gosse meg enda mer over humoren og føle meg meg spesiell. Men det er kanskje derfor det er en kultfilm - den treffer enkelte mens for andre er den totalt intetsigende.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Green Slime! (1968) aka: Attack of the Green Slime!

 

149498~The-Green-Slime-Posters.jpg

 

Oh yeah! Er du som meg som elsker sikkelig Sci-Fi B-filmer ala Ed Wood så kommer du til å elske/hate denne!

Beklager dersom jeg virker litt tullete, men jeg er i kanon godt humør etter å ha nettopp sett denne filmen!

 

Filmen er Japansk, men har bare amerikanske skuespillere og alle snakker engelsk. Enten så var dette et forsøk på å nå ut til den amerikanske film markedet, ellers så ville ingen i Japan være med i filmen. Personlig tror jeg på den siste….hehe.

 

En komet er på kollisjons vei til jorden! Så noen astronauter blir sent mot den for å blåse den opp, men….TUM TUM TAAA (dramatisk musikk) det er noe levende på denne kometen!

Astronautene ubevist tar med seg et slim organisme til romstationen.

 

 

Alt av effekter er typisk for Japanske Sci-Fi film. Masse modeller av byer og romskip. Dersom du er kjent med Godzilla filmene kjenner du stilen godt igjen.

Denne filmen har alt du forventer i en ”Sci-Fi space monster ”film. Dårlige effekter, typisk musikk og lydeffekter som du skulle tro var tatt fra Star Trek (TOS), og et sikkelig klassisk form for romvesen! Et slim klump med tentakler! Ooohhh! Run for your life!!! Og la oss ikke glemme sikkelig overdramatisk skuespilling!

Vesenet mater av elektrisitet og vokser og vokser! Og ikke nok med det, blodet til vesenet er også levende og blir om til nye monstre!

 

xcPr.png

 

Dette er bra saker!

 

8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Harvey (1950): Elwood P. Dowd (James Stewart) er ikke helt som andre folk. Det er ikke hans utrolige sjarm eller varme hjerte som gjør at han skiller seg ut, selv om det er noe som hører til de sjeldne. Nei, det er vennen hans Harvey. For det er ikke alle som kan skryte på seg å ha en over 2 meter høy kanin som samtalepartner.

 

Elwood sin søster Veta (Josephine Hull) har det forståelig nok ikke lett. Hun er hysterisk av natur og det blir ikke bedre av å leve sammen med Elwood, som vandrer rundt med sin kaninvenn. For hvordan skal hun og datteren omgås andre, med Elwood som til stadighet skremmer vekk folk med sin noe uvanlige venn? Når nok et middagsselskap blir ødelagt av den noe uvanlige broren sin, så får nok være nok og hun bestemmer seg for at Elwood må legges inn på et sykehus for de litt mentalt ustabile. Men å få innlagt mennesker med gigantiske kaninvenner viser seg å ikke være så lett som man først skulle tro.

 

Jeg elsker Jamest Stewart, han er en av mine absolutte favoritter. Ingen klarer å spille jovialt sjarmerende speidergutt slik han kan og jeg blir i godt humør bare av å se en scene med han. Det er som om han inspirerer meg til å behandle mennesker litt bedre. I denne snart 60 år gamle komedien blir jeg overasket, for han imponerer nærmest som aldri før. Denne filmen har en så herlig lekende historie og drivende god dialog. Mary Chase må virkelig ha kost seg når hun skrev dette her, det skulle ikke forundre meg om denne har inspirert til fortellinger som Forrest Gump. Jeg lo godt flere ganger og visste aldri hva som ville komme. Den leker med psykologien, den leker med fantasien og den er en fin flukt fra realitetene. Filmen er en dedikasjon til de som er annerledes i vårt samfunn. Hver bidige samtale utvikler seg i retninger man ikke kan forestille seg og det som jeg først syntes bør være en enkel affære, altså å finne hjelp til denne skrullingen, blir bare mer og mer komplisert. Det blir noe ekte over det hele og jeg koser meg over den ene misforståelsen som overtar etter den andre. Det er i det store og hele en ganske avslappende affære, den er intelligent men samtidig ikke vanskelig. Det krever kun litt fantasi for å henge med i svingene.

 

harvey1.jpg

Elwood er på bar. Den over to meter høye pookaen, i kaninform, som står ved siden av er Harvey. Bak de to er den koselige bartenderen.

 

Dette er en perfekt film for mennesker som har en lekende sjel og som liker det smått absurde og joviale. Forvent deg en koselig og morsom komedie av beste klassiske sort. En lek fra ende til annen, med den gigantiske ungen James Stewart i stjerneform. Ikke en film for gamle, gretne gubber. Du skuffer meg aldri Stewart, jeg tror nok dessverre vi aldri vil se din likemann.

 

9/10

Lenke til kommentar

L'homme qui plantait des arbres

 

Frédéric Backs nydelige animasjonkortfilm L’homme qui plantait des arbre (The Man Who Planted Trees på engelsk) på 30 minutter er et herlig stykke film. Den rørende filmen handler om en mann midt i ingenmannsland i Frankrike som plantet trær for å gi tilbake liv.

 

Er det noe fascinerende med denne filmen, så er det animasjonene. Back har en meget spesiell stil, og gir filmen et flott særpreg. Fargene er nydelige, og i skjønn harmoni med stilen til filmen.

 

Men aller mest fascinerende er historien om denne stille og fredelige mannen En inspirerende, vakker og rørende historie som gjør denne magiske og varme filmen til det den er; et mesterverk!

 

Filmen oser av optimisme og et positivt syn på livet. 1. og 2. verdenskrig blir ignorert, og enhver utfordring blir løst av vår protagonist. Jeg er tom for adjektiv til å beskrive hva jeg følte for denne filmen. Den gikk rett inn på top 10 lista mi i hvert fall.

 

9/10

Lenke til kommentar

Somewhere in time (1980)

 

somewhere-in-time.jpg

 

Til tross for dens super romantiske kover bilde, er denne filmen langt ifra det jeg trodde. Og jeg seriøst anbefaler folk å se denne filmen.

 

Richard Collier (spilt av ”super-man” Christopher Reeve) er et teater forfatter og blir møtt av ei gammel dame som sier ”Come back to me.” Flere år seinere da han besøker et hotell begynner han å huske mer av henne og tilslutt blir helt oppslukt i å finne henne. Det viser seg at hun var en skuespillerinne tilbake i 1912 og var å tilstede på samme hotellet som het Elise McKenna (spilt av den nydelige Jane Seymour).

 

Og det er her filmen tar en vri og handler om tidsreise. Richard reiser tilbake til 1912 for å finne henne. Så kommer kampen for kjærligheten. Klarer Richard å vinne Elises sitt hjerte? Vil han klarer å holde seg i den tiden?

 

Det blir selvklart ikke en dans på roser. Richard møter på utfordringer og motstand av en William Fawcett Robinson (spilt av selveste Christopher Plummer) som vokter over henne som hun var hans egen.

 

Jeg kunne ikke for det å bli revet med i denne filmen. Få filmer har klart å gi meg en sikkelig klump i halsen, og denne har nettopp blitt enn av dem. En sikkelig vakker og underholdende film.

 

Jeg håper jeg klarete å fenge din interesse for denne filmen, og jeg er veldig interessert i å høre tilbakemelding om hva dere selv synes om den.

 

Dette er uten tvil en film å anbefale dersom du leiter etter en film å se sammen med dama eller typen. Og for nå av dersom jeg ser mer av type "hvilken film å se med dama?" emner i forumet skal jeg absolutt anbefale denne hver gang!

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Jumper

 

mpajumperposter.jpg

 

Denne filmen tar for seg en gutt som i en ung alder oppdager at han har evnen til å teleportere. Dette utnytter han fort og koser seg uten noen verdens bekymringer. Plutselig kommer det en gruppe som kaller seg Paladins inn i bildet med kun 1 mål: jakte ned de med teleporteringsevne, siden de "gjør som de vil".

 

Hva kan man egentlig forvente av duoen Hayden Christensen og Rachel Bilson? Pent lite. Denne filmen som egentlig har et utrolig godt konsept i utgangspunktet, blir fullstendig ruinert av for rask pacing og elendig skuespill. Stakkars Samuel L. Jackson, før hadde jeg respekt for denne mannen, men nå ser det ut til at han prøver å spille i så mange filmer han kan. Han gjør en grei jobb som villain i filmen, men når det er ingen karakterutvikling, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om noen av de.

 

Jumper teleporter seg rett gjennom handling, oppbygging, spenning og underholdning og havner oppi en destinasjon jeg vil betegne som The Shitter.

 

0/10.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
2/10 er den verste karakteren en vanlig film kan få. 1/10 er karakteren man gir til filmen som er så dårlige at de er underholdende (typisk MST3k, Ed Wood, osv), mens 2/10 er en film som er totalt intetsigende og kjedelig, som man ikke får noe utav. Derfor passer egentlig 2/10 som karakter, hvis det var sånn du opplevde filmen.

Bare for ordens skyld... synes du MST3K er så dårlig at den er bra, eller er det filmen de ser på i den du mener?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Magnificent Warriors 1987

 

Denne burde vært underholdende (klassisk kinesere vs japanere konflikt under 1.vk) men dessverre er dette bare en snooze fest , standard action scener men ikkeno mer enn det.....er dette en slags Indy Jones rip off , er egentlig ikke blodfan av Indy heller......

 

(og jeg blir GAL hvis jeg får høre den jævla trompet theme songen en gang til !!!!) 2/6

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
2/10 er den verste karakteren en vanlig film kan få. 1/10 er karakteren man gir til filmen som er så dårlige at de er underholdende (typisk MST3k, Ed Wood, osv), mens 2/10 er en film som er totalt intetsigende og kjedelig, som man ikke får noe utav. Derfor passer egentlig 2/10 som karakter, hvis det var sånn du opplevde filmen.

Bare for ordens skyld... synes du MST3K er så dårlig at den er bra, eller er det filmen de ser på i den du mener?

Filmene de ser kan variere fra 1/10 (Manos) til 4-5/10 (This Island Earth kunne jeg f eks fint sett uten dem), mens filmen vurdert sammen med kommentarene deres går fra 7/10 (Phase IV) til 10/10 (Space Mutiny, Santa Claus Conquers the Martians).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Infernal Street 1973

 

Japanerne har forskanset seg i en gate og fått folk hekta på morfin , når den lokale lege blander seg inn blir de forbanna og gir legen en lærepenge.....en gutt blander seg også inn noe japanerne setter liten pris på & vil ha hevn over gutten.

 

Hmm , ble litt skuffet egentlig.....trodde man skulle få servert en gradios hevnfilm med villmannsfærer a la Big Boss men den gang ei....lite som skjedde i grunn......sett verre men også sett mye , mye bedre.

 

3/6

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
2/10 er den verste karakteren en vanlig film kan få. 1/10 er karakteren man gir til filmen som er så dårlige at de er underholdende (typisk MST3k, Ed Wood, osv), mens 2/10 er en film som er totalt intetsigende og kjedelig, som man ikke får noe utav. Derfor passer egentlig 2/10 som karakter, hvis det var sånn du opplevde filmen.

Bare for ordens skyld... synes du MST3K er så dårlig at den er bra, eller er det filmen de ser på i den du mener?

Filmene de ser kan variere fra 1/10 (Manos) til 4-5/10 (This Island Earth kunne jeg f eks fint sett uten dem), mens filmen vurdert sammen med kommentarene deres går fra 7/10 (Phase IV) til 10/10 (Space Mutiny, Santa Claus Conquers the Martians).

Ah jeg skal faktisk se Santa Claus Conquers the Martians i løpet av uka, leser at det er en klassiker og gleder meg. Skal prøve på Viking Women and the Sea Serpent også :)

Lenke til kommentar

Les Diaboliques (1955): Om du først skal ta livet av noen så kan det være en ide å ikke miste liket etterpå. En lærdom Christina Delassalle (Véra Clouzot) og Nicole Horner (Simone Signoret) vet en god del om, men ikke kast bort to timer av livet ditt på å la dem lære deg det.

 

Handlingen

Den snille og uskyldige Christina ble i sin tid lurt til å gifte seg med det mannsjåvinistiske svinet Michell (Paul Meurisse). Kald og kynisk som han var så var det Christinas penger, investert i en barneskole, han var ute etter. Hun sliter i tillegg med hjertesykdom og Michell venter bare på at hun skal trekke sitt siste åndedrag, i hvert fall om man skal tro hans elskerinne Nicole. Men det er ingen lur ide å være mannsjåvinistisk svin som slår og mishandler både kone og elskerinne, det burde da Michell skjønne? Christina og hennes manns elskerinne slår seg sammen for å ta livet av mannen de begge deler seng med. Det hele går som planlagt og liket blir dumpet der hvor de ønsker det skal bli funnet. Men så forsvinner det. Hva er det som har skjedd?

 

Opplevelsen

Denne filmen er av mange beskrevet som en fransk versjon av Alfred Hitchcocks beste. Jeg har blandet erfaring med nevnte mann, han har gitt alt fra fantastisk film til heller skuffende, mest grunnet at et par av hans filmer ikke har tålt tidens tann. Men jeg er smått spent på denne filmen her. Den starter ganske uinteressant, et spor den ikke akkurat klarer å skifte vekk fra. Vi blir introdusert til Christina som regissør gjør alt for å portrettere som et uskyldig lite lam som tilfeldigvis giftet seg med den store stygge kvinnehatende ulven. Og jada, han blir portrettert slik at jeg skal føle litt mindre uvel ved at de to kvinnene bare gjør samfunnet en tjeneste. Det hele blir litt konstruert og jeg må si jeg lever meg uhyre lite inn i det hele da dybde er et fremmedord når det kommer til karakter. Det er like platt og ensformig som skuespillet. Dørgende kjedelig i første timen og jeg har lyst til å slå av, men når mordet er gjennomført så kommer vrien som skal gjøre filmen til en klassiker. I hvert fall som jeg er blitt fortalt. Så jeg taper opp øynene med ducktape og holder ut siste timen.

 

Joda, det har potensial og det funket nok ganske så bra den gang med et lik som forsvinner og de to kvinnene som blir smått hysterisk og har idiotiske samtaler med hverandre. Jeg er litt nysgjerrig på hva det er som har foregått, men ett sluttscenario popper fort opp i topplokket og det viser seg å stemme, noe man ikke trenger å være Einstein for å skjønne. Antiklimakset kommer så absolutt og jeg føler meg så inderlig lurt. Ikke av filmen, men av mitt eget håp om at dette i hvert fall kunne nærme seg spenningen og intensiteten til filmer som Rope, Psycho og Rear Window. Det var så langt unna at hele filmen burde etterforskes for å ha begått noe kriminelt kjedelig. Dette var forferdelig traurig.

 

diaboliques1.gif

Greit nok at dere er djevelsk sure, men en stakkar kunne nå fått i hvert fall ett smil i løpet av to timer?

 

Konklusjon

Om du har planer om å lære deg fransk så kan jo denne utdaterte filmen sees for å få litt trening. Om du liker selv de dårligste filmene av Hitchcock kan den nok også overaske positivt og eldre filmpublikum kan nok få nostalgiske minner. Men jeg kan ærlig talt ikke anbefale denne filmen annet enn for de som ønsker å krysse den av en liste eller som har problemer med å sovne, for dette ble verre en selv en dårlig påskekrim. Den skremte godt fra seg i 1955, men det er ikke til hverken trøst eller hjelp når man ser den i 2008. Klassikere kan tydeligvis dø de også. Se heller Hitchcock, for denne var djevelsk dårlig.

 

2/10

Lenke til kommentar

Sterkt skrevet Dotten. Jeg lastet den ned en gang faktisk bare for å kunne krysse av denne helt fremmede filmen på twofifty, og delvis fordi den så litt spennende ut, men det var ikke subtitles på den, så jeg sletta den. (Ja, på den tiden ante jeg ikke at man kunne laste ned subtitles fra det store internettet). Etter å ha lest din anmeldelse fikk jeg faktisk veldig lyst til å se den. Skal se om jeg kan få lasta den ned e.l, ettersom jeg ikke har tenkt å betale for en film noen ga 2/10 i karakter.

Lenke til kommentar

Min er lånt, ellers skulle jeg sent den til deg og selv betalt porto. Filmen skal inneholde en av de scenene som skal være av tidenes skumleste, så den er vel verdt å få med seg. Men den var ikke skummel for meg, 5-åringen min som gjemmer seg samme sted hver gang for å si "bø" får pulsen min mer opp enn hva denne filmen klarte. Og så er den så lett å gjennomskue. Nei, den skulle vært sett for 50 år siden, hadde sikkert skremt meg den gang. :)

 

Edit: Trist at min anmeldelse skal føre til økt piratkopiering :(

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...