Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Elephant Man

 

David Lynch er mannen. Og dette er filmen.

 

Den sanne historien om historiens mest torturerte sjel, John Merrick, fortalt glimrende i en dramatisk, trist, spennende, og ekstremt rørende film.

Filmen ble laget i 1980, men er likevel presentert i sort/hvitt noir-stil, noe som passet ypperlig. Enkelte scener er rett og slett grusomme, jeg gråt.. Et mesterverk.

 

10/10

 

Slutten er dog litt uklar på ett punkt:

 

 

Han begikk selvmord, ikkesant? Kroppen kunne ikke tåle å ligge på ryggen?

 

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp :)

Da må jeg virkelig se den. Boka er veldig god, og jeg har sett den BBC-filmatiseringen fra for noen år siden, og den er forsåvidt god den og....

 

Filmhistorisk kan det jo være litt interessant, var vel første film av betydning til karen som laget effektene i King Kong, men husker ikke navnet. Om du ikke har noe imot eldgamle stumfilmer så er det vel en fin-fin opplevelse.

 

Ellers, så It Happened one Night (1934) nylig. Har ikke tid til å skrive noe særlig utfyllende, annet enn at jeg lo endel ganger og samspillet mellom hovedpersonene var imponerende. Ble litt overasket over filmen, den var bedre enn lignende klassikere i den romantisk-komedie sjangeren. Anbefales. Beste jeg har sett med Clark Gable så langt.

Lenke til kommentar

Woman Under the Influence

 

Skildrer en dysfunksjonell familietilværelse på en effektiv måte og rørende måte. Ekstremt sterk filmopplevelse, og det er mye på grunn av Cassavettes' evne til å skildre ting på en utrolig realistisk måte. Som i de andre filmene jeg har sett av ham er skuespillerne enestående; Gena Rowlands er fantastisk, Peter Falk ikke langt unna, og for første gang har jeg sett totalt upåklagelige barneskuespillere (dessuten er karakterene deres utrolig rørende - både hva de gjør og sier, og hvordan de håndterer hjemmesituasjonen). Feilfrie prestasjoner av alle involverte, og den dokumentariske stilen gjør mange ting som kunne vært vanskelige å svelge, hadde denne filmen vært laget av noen andre, helt troverdige.

Det eneste som plaget meg var et par ganger hvor musikken, som ellers ikke er særlig fremtredende, plutselig skrus opp og blir dramatisk, og det virker altfor malplassert.

Men det er for en bagatell å regne. Fantastisk film, og jeg gleder meg allerede til et gjensyn. Kanskje den til og med når opp til toppkarakteren da.

 

9/10

Lenke til kommentar

Angående slutten på The Elephant Man:

 

 

Så vidt jeg vet har du delvis rett. Ja, han begikk selvmord på slutten ved å legge seg ned på rygg. Kroppen hans tåler det helt fint, men problemet er at hodet hans er for stort. Det gjør at han overlevde så lenge han lå i ro, men når han prøvde å reise seg ville hodet rett og slett ikke klare å holde seg hevet, og han ville ha brukket nakken og død. I teorien kunne han derfor ha blitt hjulpet opp og overlevd. ;)

 

 

Ny film:

 

Transformers

 

Møkkafilm, mildt sagt. Vil du ha effekter, små roboter som sloss, roboter som forvandler seg til diverse kjøretøy og action? Du blir ikke skuffet. Vil du ha bra historie, bra skuespillere, gigantiske roboter du kjenner igjen som sloss og en oppfølger? Tja, du får oppfølgeren om en stund. Det er da noe. :p

 

Vurdering: 2/10. Optimus minner vagt om originalen, og det dreier seg fremdeles om skapelsesmatrisen (aka the matrix) selv om den har et helt annet navnt og utseende. Det trekker opp.

Lenke til kommentar

51CWJX9H2JL._AA240_.jpg

The Prodigal Son (1982)

En av de morsomste filmene jeg har sett. Sammo Hong er helt hysterisk. Jeg lo konstant i 4 minutter og hadde alvorlige pusteproblemer etterpå. Filmen har og noen av de absolutt beste old school kung fu kampene ever. Og den ble fortalt på en overraskende gripene måte.

Fy faen for en film!

9/10 (Hvorfor den ikke er 10/10 vet jeg ikke, i teorien burde den være det. Men gut feelingen sier 9)

Lenke til kommentar
Transformers

Møkkafilm, mildt sagt. Vil du ha effekter, små roboter som sloss, roboter som forvandler seg til diverse kjøretøy og action? Du blir ikke skuffet. Vil du ha bra historie, bra skuespillere, gigantiske roboter du kjenner igjen som sloss og en oppfølger? Tja, du får oppfølgeren om en stund. Det er da noe. :p

 

Vurdering: 2/10. Optimus minner vagt om originalen, og det dreier seg fremdeles om skapelsesmatrisen (aka the matrix) selv om den har et helt annet navnt og utseende. Det trekker opp.

Det virket som du hadde en film klar i hodet, og filmen du så fikk minus for hver gang den ikke stemte overens med bildet i hodet ditt. Dette vil nok mange være enig i er den verste måten å se en film på. La den nå fungere på egne premisser.

 

Og hva var egentlig galt med skuespillet? Det var som i alle sånne filmer, typecasting av gode karakterskuespillere med en sjarmerende hovedrolleinnhaver og en søt jente ved siden av. Den led aldri av _dårlig_ skuespill, om den så manglet en Javier Bardem eller Casey Affleck.

Lenke til kommentar

10000 BC (2008)

Nei og nei. En film med handling lagt til år 10000 f.Kr. Historien om angivelig den første helten på jorden som mister sin kjæreste til kjeltringene og som tar med seg et par venner på jakt etter henne.

 

Selv med Roland Emmerich (Independence Day ++) innblandet hadde jeg ingen forventninger til filmen. Traileren virket håpløs. Likevel ble jeg utrolig skuffet da jeg av en eller annen grunn så filmen. Historien er tynn og uoriginal. Skuespillerne er middelmådige og hovedrollemannen elendig. Selv effektene er elendige. I begynnelsen av filmen - når Yagahl-folket sitter på toppen av fjellet sitt og furter - skjønner man at det hele er studio-opptak med greenscreen. Følte det nesten som i en 60talls-film med pappkulisser og det hele. En dataanimert kjempetiger fremstod bare som latterlig. Jeg trodde virkelig Hollywood hadde kommet lenger i 2008.

 

Et par storslagne scener på slutten av filmen teller kanskje positivt, men filmen har ingen interessante vendinger eller noe plott som fenger. Hold dere unna.

 

1/10

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
Angående slutten på The Elephant Man:

 

 

Så vidt jeg vet har du delvis rett. Ja, han begikk selvmord på slutten ved å legge seg ned på rygg. Kroppen hans tåler det helt fint, men problemet er at hodet hans er for stort. Det gjør at han overlevde så lenge han lå i ro, men når han prøvde å reise seg ville hodet rett og slett ikke klare å holde seg hevet, og han ville ha brukket nakken og død. I teorien kunne han derfor ha blitt hjulpet opp og overlevd. ;)

 

 

Ny film:

 

Transformers

 

Møkkafilm, mildt sagt. Vil du ha effekter, små roboter som sloss, roboter som forvandler seg til diverse kjøretøy og action? Du blir ikke skuffet. Vil du ha bra historie, bra skuespillere, gigantiske roboter du kjenner igjen som sloss og en oppfølger? Tja, du får oppfølgeren om en stund. Det er da noe. :p

 

Vurdering: 2/10. Optimus minner vagt om originalen, og det dreier seg fremdeles om skapelsesmatrisen (aka the matrix) selv om den har et helt annet navnt og utseende. Det trekker opp.

Angående Elephant Man:

 

 

Var det ikke slik at han ikke fikk puste hvis han lå med huet nede?

 

Lenke til kommentar
I alle scenene der Shia LaBeouf var med.

 

Men du hater fyren intenst. Det gjør ikke vi andre. Transformers lider som de fleste andre store Hollywoodproduksjoner ikke av store skuespillerbrister. Folkene i de forskjellige rollene gjør jobbene sine, til tross for at de ikke hauser inn Oscarstatuetter.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Synes han er karismatisk som bare det. At han antakeligvis ikke har det største skuespillerregisteret for nå så være, men at fyren er perfekt i i naive tenåringsroller er det i mine øyne liten tvil om.

 

Problemet er at hvis Shia fortsetter i mange slike roller fremover kommer jeg til å bli dritt lei trynet innen noen få år.

Lenke til kommentar

Shia Labeouf gjorde en solid innsats han. Jeg er enige med kritikerne som skrøt av hans prestasjoner, selv Bay-haterne gjorde det. Så kan du fortsette å leve i din boble Cun :p

 

Så får jeg heller leve i min egen boble som går ut på at søvn frister mer enn å se scener med Michael Cera. *dukke*

Lenke til kommentar
I alle scenene der Shia LaBeouf var med.

Takk.

 

I tillegg har vi Anthony Anderson (hobbyhackeren) som spilte identisk til _alle_ sine forrige roller ... Superagenten som sier "hawt" (Turturro) til Megan Fox er jo bare grusom. Sjekk ut skuespillerprestasjonene til han når bilen de (Shia,Megan, Turturro) er i blir løftet opp av bakken. Det er seriøst noe av det dummeste jeg har sett. Har du filmen ber jeg deg se den scenen og slenge på slow-motion.

Voights semi-barnefilm-semi-agent-rolle sto i "stil" med goofy-stilen til Shia. Mulig det var jævlig på kornet med slikt skuespill over dammen for å treffe mange seere, men jeg opplevde det bare som dumt, overspill og med lite tyngde.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Shia sin rolle minnet mye om Will Smith sin i Independence Day. Han presterer også veldig godt i Disturbia og i Holes.

 

Det er en film om biler som blir til roboter, som attpåtil kommer fra verdensrommet. Jeg tror enkelte tok filmen litt vel for seriøst. Torturro sin karakter var gjort bevisst for å være et lite vink til tegneserien (på lik linje med J.J. Jameson karakteren i Spider-Man filmene) og hele settingen med filmen er at den ikke tar seg for overseriøst. Takk og pris for det, så ble ikke opplevelsen ødelagt for min egen del.

 

Bay og Spielberg leverte varene og jeg gleder meg til oppfølgeren. Transformers var noe så merkverdig som en film både jeg, madammen og min bror likte veldig godt. Det skal litt til med den forskjellige smaken vi tre har. Den gøyeste filmopplevelsen 2007 ga meg og jeg gleder meg til å se Shia i den nye Indiana Jones-filmen. Han har et talent for denne typen filmer og vil nok forsøke å følge i blockbustersporene til Will Smith. Men tviler på at han blir en skuespiller som vil fokusere på veldig forskjellige typer roller, noe jeg ikke ser noe galt i. Han er flink til det han gjør og vi kommer til å se mye til han, til Cun sin store frustrasjon. Fordi store filmskapere som Spielberg og Bay ser kvalitet der hvor noen få andre ikke ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...