Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Dotten, jeg er helt enig. Errol Flynn er en fantastisk Robin Hood, akkurat passe vittig og arrogant. Grunnen til at fektescenene er så bra er at Errol Flynn gjorde en drøss pirat eventyrfilmer rundt samme tiden, så han var nok drillet på fekting. Da mener jeg av typen som Pirates of the Carribean er en HYLLEST til.

 

Flynn er som en kjekk og atletisk versjon av Humphrey Bogart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Golden Compass (2007)

 

Når jeg hørte at bøkene skulle filmatiseres ble jeg nærmest overlykkelig. Triologien er noe av det beste jeg har lest, og kommer nesten opp på nivå med Ringenes Herre. Og når castet ble offentliggjort så ikke det noe dårligere ut, da nærmest alle skuespillerne var folk jeg kunne ha positive forventninger til. Men når jeg nå endelig fikk satt meg ned for å se filmen, var det som møtte meg noe av det kjedeligste jeg har sett på lenge. Den klarte ikke å engasjere i det hele tatt, og hadde svært få scener som var virkelig spennende. Den hadde overhode ingen rød tråd, og klarte ikke å formidle denne fantastiske historien på en måte som er bøkene verdig.

 

3/10 for bra skuespill av Sam Elliott.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Todo sobre mi madre (1999)

 

Fin film med gode og velspilte karakterer, varme og humor og en evne til å vekke følelser uten å ta i bruk for mye følelsesmanipulerende grep.

 

8.5/10

 

 

Pushing Hands (1992)

 

Jeg var litt likegyldig til denne mens jeg så den, men etterpå slo det meg hvor mye den hadde for seg. Den handler i likhet med filmen ovenfor om hverdagslige samfunnsproblemer. Men der TSMM tar for seg litt mer ekstreme ting, transvesitter, dødsfall og gravide nonner, tar Pushing Hands opp kulturkræsj, i samfunnet og individuelt, familieproblemer og alderdom. Og den gjør det på en lavmælt og fin måte. En veldig beskjeden film, som likevel sier mye om mye med få ord. I grunn bedre enn filmen ovenfor sånn sett, men så var det underholdningsaspektet, Pushing Hands blir litt for lavmælt til å kunne tviholde på oppmerksomheten. Men den klarer lett å forsvare en

 

8/10

Lenke til kommentar

Into the Wild

 

Filmen handler kort fortalt om en ung student som drar ut i villmarka for å "finne seg selv". Dette høres ut som en fin oppskrift for å lage en klisjefyllt drittfilm. Men dette klarer de som har laga filmen å styre unna på mesterlig vis. Selv om det ikke alltid skjer så veldig mye dramatisk, blir filmen likevel aldri kjedelig. Skuespillerne gjør en fin jobb, og jeg må si at protagonisten i denne filmen er en ganske så interessant person, og jeg bryr meg faktisk om hvordan det går med han gjennom hele filmen. Dette er uten tvil en av de beste filmene jeg har sett så langt i år.

 

Konklusjon: 9,5/10

 

 

 

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

 

Kjedelig, uinteressant og langdratt. Den får pluss for gode roller av både Casey Affleck og Brad Pitt.

 

Konklusjon: 3/10

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

No Country For Old Men

 

Fengende historie, noen av filmhistoriens beste karakterer, god dialog, herlig tempo og cinematografi.. Coen brødrene har gjort det igjen, dette var virkelig en fantastisk opplevelse. Skuespillet fortjener også skryt. Tommy Lee Jones i sin beste rolle på mange år og Javier Bardem takler utfordringen som psykisk ustabil seriemorder kjempebra. Kan ikke se en eneste ting som denne filmen mangler..

 

10/10

 

 

The Fountain

 

Å herre.. For en opplevelse. Hva skal man si? Den visuelt beste filmen siden 2001: ASO, og i HD sammen med fantastisk soundtrack er dette noe av det heftigste jeg har sett på lenge.

Historien er dyp og vanskelig å fatte. Hva er nåtid, hva er drøm, hva er flashbacks? Mitt tips er å ikke tenke så altfor mye over disse spørsmålene første gangen du ser filmen, og heller bare nyte bildene og musikken.

Hugh Jackman leverer varene, her også er det lite som kan klages på. Slike filmer er mitt i blinken for meg, og denne havnet rett inn på top 5 (se signatur).

 

10/10

 

 

Beste filmkvelden på lenge!

Lenke til kommentar

Gattaca (1997)

 

Visste egentlig ingen ting om den filmen, og hadde ikke hørt om den før jeg kom over den i forrige uke. Og det første som slår meg er hvor lite kjent denne filmen er i forhold til hvor bra den er. Denne fantastiske Sci-fi filmen grep meg fra start til slutt, og nektet å slippe taket. Er lenge siden jeg har blitt så grepet av en ny film jeg har kommet over. Det som er så fantastisk er at den er (i hvert fall føler jeg det) så dønn realistisk. Den tar opp på en fantastisk måte hvordan verden kan komme til å bli når vi begynner å virkelig kunne fikse på vårt eget DNA, på en måte jeg ikke har sett i andre filmer. Ingen av de andre fremtidsrettede filmene jeg har sett, klarer jeg å tro på, unntatt Gattaca.

 

I tillegg til fantastisk historie og realisme, er det verdt å trekke frem skuespillet, av hovedrolleinnehaverne: Ethan Hawke og Uma Thurman og Jude Law. Samt de mange gode replikkene man finner underveis.

 

"Just remember, I was as good as anyone but better than most"

 

9/10

Lenke til kommentar

Gattaca fortjente virkelig en re-release, den skal helt klart innkjøpes :)

 

Som du sier, utrolig skuespill, samt at filmen er såpass aktuell og håndterer de temaene den tar opp så godt som den gjør, vitner om en virkelig god film, verdig et gjensyn :)

 

Gattaca tagline: "There Is No Gene For The Human Spirit."

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Mhm, støtter opp om denne. Gattaca snublet jeg også over for noen år siden, og makan til drivende god sci-fi har jeg knapt sett. En utrolig stemningsfull, spennende og velspilt fortelling som tar opp et uhyre spennende tema.

 

Nå må jeg jammen meg fått fyrt opp denne igjen.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

American Gangster

 

Regissert av legenden Ridley Scott og med A-list skuespillere som Russel Crowe og Denzel Washington, trodde jeg at dette her skulle bli en opplevelse uten like. Så feil kan man ta.

 

Filmen utspiller seg på 1960-tallet hvor mafiaen regjerer som aldri før. Penger og narkotika setter alle spillereglene i America. Frank Lucas (Denzel Washington) bestemmer seg for å bli overhode og få overhånd i narkomarkedet ved å importere 100% ren stoff fra Asia. Politimannen Richie Roberts (Russel Crowe) er en sterk kontrast til Frank Lucas, han er ærlig og er umulig å føre bak lyset på noen som helst måte. Etter hvert får vi se hvordan Richie Roberts jobber seg mot å ta Frank Lucas og knuse hans narkoimperie.

 

Filmen er forholdsvis lang og det er nok ett av de største problemene her, litt for mange karakterer blir introdusert og det blir litt for mye fram og tilbake mellom ulike sekvenser, siden vi skal prøve å få kjennskap til flest mulig karakterer. Filmen er noe langtekkelig, den klarer ikke å holde noe form for spenning hele veien gjennom, og det er veldig synd med tanke på at her har man utrolig god konsept som man kunne ha gjort litt mer ut av. Historien blir etter hvert for flat og jeg klarte ikke å sympatisere med noen i filmen, det var ingen jeg brydde meg om eller følte at jeg så noe interessant i.

 

Likevel må det nevnes at skuespillerprestasjonene er naturligvis feilfrie, Crowe og Washington beviser nok en gang hvorfor de er såpass ettertraktet i Hollywood. Det er derimot Ridley Scott som har fått filmen på en slik kjedelig spor.

 

Karakter 3/10

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
American Gangster

Filmen er forholdsvis lang og det er nok ett av de største problemene her, litt for mange karakterer blir introdusert og det blir litt for mye fram og tilbake mellom ulike sekvenser, siden vi skal prøve å få kjennskap til flest mulig karakterer. Filmen er noe langtekkelig, den klarer ikke å holde noe form for spenning hele veien gjennom, og det er veldig synd med tanke på at her har man utrolig god konsept som man kunne ha gjort litt mer ut av. Historien blir etter hvert for flat og jeg klarte ikke å sympatisere med noen i filmen, det var ingen jeg brydde meg om eller følte at jeg så noe interessant i.

 

Likevel må det nevnes at skuespillerprestasjonene er naturligvis feilfrie, Crowe og Washington beviser nok en gang hvorfor de er såpass ettertraktet i Hollywood. Det er derimot Ridley Scott som har fått filmen på en slik kjedelig spor.

 

Er enig i en del du sier, men personlig mener jeg du sier det på feile premisser. Filmen prøver å fortelle en sann historie, da blir det feil å legge til action bare for historiens del. Helt grei film mener jeg, men ble også skuffet med tanke på hvem som lagde den, og dem som spilte i den.

Lenke til kommentar
American Gangster

Filmen er forholdsvis lang og det er nok ett av de største problemene her, litt for mange karakterer blir introdusert og det blir litt for mye fram og tilbake mellom ulike sekvenser, siden vi skal prøve å få kjennskap til flest mulig karakterer. Filmen er noe langtekkelig, den klarer ikke å holde noe form for spenning hele veien gjennom, og det er veldig synd med tanke på at her har man utrolig god konsept som man kunne ha gjort litt mer ut av. Historien blir etter hvert for flat og jeg klarte ikke å sympatisere med noen i filmen, det var ingen jeg brydde meg om eller følte at jeg så noe interessant i.

 

Likevel må det nevnes at skuespillerprestasjonene er naturligvis feilfrie, Crowe og Washington beviser nok en gang hvorfor de er såpass ettertraktet i Hollywood. Det er derimot Ridley Scott som har fått filmen på en slik kjedelig spor.

 

Er enig i en del du sier, men personlig mener jeg du sier det på feile premisser. Filmen prøver å fortelle en sann historie, da blir det feil å legge til action bare for historiens del. Helt grei film mener jeg, men ble også skuffet med tanke på hvem som lagde den, og dem som spilte i den.

Trenger ikke være action, men noe form for drama og kanskje et par små bittesmå twists kunne ha vært noe.

Lenke til kommentar

Synes American Gangster var herlig, jeg. Man får et godt bilde av hovedkarakterene, og det er herlig å se hvor forskjellig de er. Kontrastene dem i mellom er store. Frank Lucas er den kriminelle, men er familiær og har god arbeidsmoral, mens Richie Roberts er på 'riktig' side av loven, men har ikke kontroll over livet sitt for en femmer. Frank Lucas hadde et spennende liv, og jeg nøt de drøye 3 timene filmen varte.

Lenke til kommentar
The Lost World - (1925)

 

Trodde denne filmen skulle være basert på Jules Vernes Journey to the Center of the Earth, men tok sårlig feil der.

 

Jeg så den 100 minutters restaurerte versjonen, og angrer litt på at jeg valgte denne. Dette ettersom filmen ble for lang, eller rettere sagt sekvensene med spesialeffekter ble for lange. Ja, spesialeffektene var imponerende til å være laget i 1925, men jeg trenger virkelig ikke å se de fra ende til annen. Ellers like jeg film svært godt. Ser man bort i fra de lange skevensene med spesialeffekter hadde også historien ganske god flyt.

 

Det som drar denne filmen ned hos de fleste vil jeg tro er at det er en stumfilm, men jeg synes ikke dette er noe som i seg selv burde trekke ned en film.

 

Har du planer om å se en film med imponerende spesialeffekter fra 1900-tallets start, ikke se King Kong, se heller denne. Jeg gir den:

 

7 / 10

 

Er dette en filmatisering av den glimrende romanen "The Lost World" av Sir Arthur Conan Doyle?

Lenke til kommentar
American Gangster

Filmen er forholdsvis lang og det er nok ett av de største problemene her, litt for mange karakterer blir introdusert og det blir litt for mye fram og tilbake mellom ulike sekvenser, siden vi skal prøve å få kjennskap til flest mulig karakterer. Filmen er noe langtekkelig, den klarer ikke å holde noe form for spenning hele veien gjennom, og det er veldig synd med tanke på at her har man utrolig god konsept som man kunne ha gjort litt mer ut av. Historien blir etter hvert for flat og jeg klarte ikke å sympatisere med noen i filmen, det var ingen jeg brydde meg om eller følte at jeg så noe interessant i.

 

Likevel må det nevnes at skuespillerprestasjonene er naturligvis feilfrie, Crowe og Washington beviser nok en gang hvorfor de er såpass ettertraktet i Hollywood. Det er derimot Ridley Scott som har fått filmen på en slik kjedelig spor.

 

Er enig i en del du sier, men personlig mener jeg du sier det på feile premisser. Filmen prøver å fortelle en sann historie, da blir det feil å legge til action bare for historiens del. Helt grei film mener jeg, men ble også skuffet med tanke på hvem som lagde den, og dem som spilte i den.

Trenger ikke være action, men noe form for drama og kanskje et par små bittesmå twists kunne ha vært noe.

Må si meg enig med Erasus her. American Gangster er en temmelig forglemmelig film. Så forglemmelig at jeg har problemer med å huske særlig mer enn 3-4 scener.

Lenke til kommentar

Syntes ikke American Gangster var så halvgærn. Fikk skikkelig We Own the Night-vibber av forhåndsomtalen, og den filmen sugde jo hoppetau. Heldigvis lykkes Gangster litt bedre, selv om den også har sine svin på skogen. Slike filmer skal være amoralske, ikke velg følelser for meg, ellers takk. Litt i lengste laget, men en ålreit film jeg ikke angrer på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Chinese Hercules 1973

 

Plott : mann på rømmen pga et drap , begynner å jobbe på kaia.....kaisjefen blir lokket over på "den mørke sida" & de sender inn bøddeln Chiang Tai (Yang Sze aka Bolo Yeung) for å ta seg av opprørspakk......)

 

Boss : What should we do with the girl ?

 

Chiang Tai : We sleep with her !

 

Boss : What if she doesn't want to sleep with us ?

 

Chiang Tai : Kill her and dump her !

 

Bolo er rett på sak som vanlig lol

 

Summar sumarum : Bra film men ikke fullt så god som Big Boss.....4/6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...