Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Mist (2007)

 

Jeg var klar for å starte påskeferien med en hjernedød spennings-/actionfilm rett etter jobb, men i "The Mist" fikk jeg også en film totalt blottet for nerve og evnen til å engasjere seeren. Jeg satt og kjedet meg i litt over en time før det endte med stop-knappen. Som nevnt er historien totalt blottet for spennende oppbygning, og det lille som er av utvikling annonseres gjennom lite subtile hint i dialogen minst en halvtime før de skjer ("We're gonna need some lights and generators in case it gets inside, but they only last for 5 minutes"). Det noe spennende konseptet med en mystisk og farlig tåke blir også raskt ødelagt når det stikker en A4 sci-fi channel monsterblekkspruttentakkel ut av den i løpet av den første halvtimen. Av mindre betydende elendigheter kan nevnes dårlig lydproduksjon (i en åpningsscene er det så vidt man hører dialogen) og dårlig sminke/lyssetting (en av birollene ser bokstavlig talt likblek ut i sin første scene uten at det skal være noen bakgrunn for det, neste gang han dukker opp er han helt normalt brun). Mange av birollene er også så utpreget stereotype at de ikke er troverdige.

 

Filmen burde i utgangspunktet få 1/10 siden den ga meg absolutt null underholdning, men jeg legger på 2 karakterer for kjente skuespillere og det faktum at jeg ikke vet hva som venter den neste timen (i følge anmeldelser skal det være en overraskende slutt, det er tross alt basert på en Stephen King-novelle).

 

3/10.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som liker Spaceballs. Filmen er et mesterverk innen parodi. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg så den i min ungdom og jeg takker den filmen alene for six-packen jeg fikk (hvor ble den av egentlig?). Den og Blazing Saddles var obligatoriske og vi kjørte de i videospilleren titt og ofte. Jeg ler bare av tanken på de absurde filmene. :)

Lenke til kommentar
det faktum at jeg ikke vet hva som venter den neste timen (i følge anmeldelser skal det være en overraskende slutt, det er tross alt basert på en Stephen King-novelle).

Selv likte jeg filmen svært godt. Men de brukte ikke Stephen King sin slutt, de tok saken i egne hender og oppfant en av de verste sluttene i filmhistorien. Den er så grusomt teit at jeg orker nesten ikke å tenke på den. Så jeg tror du gjorde noe lurt hvis du virkelig syns den første timen var såpass dårlig.

Lenke til kommentar
Må si meg enig med de som liker Spaceballs. Filmen er et mesterverk innen parodi. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg så den i min ungdom og jeg takker den filmen alene for six-packen jeg fikk (hvor ble den av egentlig?). Den og Blazing Saddles var obligatoriske og vi kjørte de i videospilleren titt og ofte. Jeg ler bare av tanken på de absurde filmene. :)

Young Frankenstein bør vel også nevnes. Kan jo kanskje nevne The Producers (ingen parodi dog) når vi først nevner gode Mel Brooks-filmer.

Lenke til kommentar
6/10? Filmen blendet meg med spesialeffekter, godt driv og mye spenning. Et mesterverk som slår Peter Jackson sin versjon på samtlige plan.

Jeg klarer å lage like gode spesialeffekter med en leireklump og en laptop. Enten så er du lett å imponere, eller så hadde du "1933, 1933, 1933" på repeat i hodet, noe jeg ikke klarer. Man kan ikke forvente at en effektfilm skal holde i så lang tid, uansett hvor revolusjonerende den måtte være.

Lenke til kommentar
6/10? Filmen blendet meg med spesialeffekter, godt driv og mye spenning. Et mesterverk som slår Peter Jackson sin versjon på samtlige plan.

Jeg klarer å lage like gode spesialeffekter med en leireklump og en laptop. Enten så er du lett å imponere, eller så hadde du "1933, 1933, 1933" på repeat i hodet, noe jeg ikke klarer. Man kan ikke forvente at en effektfilm skal holde i så lang tid, uansett hvor revolusjonerende den måtte være.

Må si meg enig med Steffy angående "1933". Det blir for dumt å påstå at den slår PJ's versjon på alle plan. Det blir i det hele søkt å sammenligne de to filmene, spesielt siden de som Steffy sa: begge er effektfilmer som i stor grad baserer seg på wow-effekter. Originalen kjeder meg, PJ's versjon kjeder meg litt mindre. Den har sjarm ja, men det er ingen stor film. Til tross for hvor mye jeg hater remakes: King Kong trengte definitivt en ny film å boltre seg i.

 

cun: Sikter man til Birth of a nation? Glemmer aldri den gangen du sa du aldri kom til å like så gammal film, for så å falle pladask. Samme saken der føler jeg - en ser seg blind på årstallet og glemmer den faktiske filmen sett i sammenheng av film i dag. Noe jeg føler er viktig. Man kan annerkjenne hvor viktig en film var, men jeg føler aldri at man skal være snill mtp omstendighetene rundt filmen. Har den ingen elementer som appellerer til meg som en kritisk filmelsker føler jeg den heller ikke er verdt å hylle opp i skyene. Birth of a nation kan jeg absolutt annerkjenne som en viktig film, men god i disse dager... tja.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Mulig jeg hadde 1933 i bakhodet da jeg så filmen, ja. Men mener fortsatt den eier Jackson sin versjon. Remaken er i mine øyne ufattelig treig og kjedelig, det er nok en film jeg ikke setter på igjen de neste 10 årene.

Liker generelt sett de gamle filmene til Jackson bedre(Braindead, Bad Taste, Meet The Feebles), hvor han virkelig legger ned hardt arbeid i filmene sine. Misforstå meg rett, han har selvfølgelig jobbet mye med LOTR og Kong, men det er ikke så himla vanskelig å lage en film når man har 100vis av folk som tar seg av animasjonen, og gud vet hvor mange hundre millioner han hadde disponibelt.

 

Originalen til Kong hadde et herlig driv, og den har en sjarm som remaken ikke er i nærheten av å gjenskape.

Lenke til kommentar

Bad Taste la Jackson ned sykt mye jobb i ja, siden det var et amatørprosjekt med litt backing fra pengefolk. F.eks. grunnen til at hodene til aliens er flate på toppen var fordi de brukte en stekeovn til å herde plasten med, og den var litt for liten så hodene ble trykket flate på toppen. De støpte hodene selv. God gammel filmeffekt-stil.

Lenke til kommentar

Alfred Hitchcocks The Wrong Man (1956)

 

Da Norli for øyeblikket selger en god del mindre kjente Hitchcock-filmer til rundt 60,- ble dette en av filmene jeg plukket med meg når jeg var på jakt etter litt ekstra påskekrim til helligdagene som ofte blir litt laaaange. Filmen overrasket, fordi den forteller en sann historie, og Hitchcock er ikke mannen jeg forbinder med sosialrealisme, sjangeren jeg mener passer best på filmen fordi den heller ikke har Hitchcocks tørre humor, og mangler totalt de underholdene elementene som preger mange av hans andre fimer. At skuespillet sitter som det skal, kom ikke som noen overraskelse, dette er filmen Henry Fonda gjorde før han spilte jurymedlem nr 8, og hans rolletolkning her vil jeg påstå er like sterk. Han spiller Manny Balestrero, familiemannen som blir arrestert for en forbrytelse han ikke har gjort, og filmen følger ham og hans familie i hvordan situasjonen river i filler livet hans. Filmen er sterk, men på en tilbaketrukket måte. Man blir dratt inn i Mannys verden, og når han fengsles, blir jeg som seer fengslet med ham. Bare Hitchcock klarer å påføre publikum samme følelse av desperasjon og frustrasjon, og historiens tyngde gjør at jeg kommer til å tenke på denne filmen en tid fremover. Alle som tror sort/hvitt filmer er kjedelige og uengasjerende vil få dette motbevist av "The Wrong Man", jeg anbefaler den varmt til alle som satt pris på filmer som "12 angry men" og "Cinderrella Man".

 

8/10

Lenke til kommentar

The Lost World - (1925)

 

Trodde denne filmen skulle være basert på Jules Vernes Journey to the Center of the Earth, men tok sårlig feil der.

 

Jeg så den 100 minutters restaurerte versjonen, og angrer litt på at jeg valgte denne. Dette ettersom filmen ble for lang, eller rettere sagt sekvensene med spesialeffekter ble for lange. Ja, spesialeffektene var imponerende til å være laget i 1925, men jeg trenger virkelig ikke å se de fra ende til annen. Ellers like jeg film svært godt. Ser man bort i fra de lange skevensene med spesialeffekter hadde også historien ganske god flyt.

 

Det som drar denne filmen ned hos de fleste vil jeg tro er at det er en stumfilm, men jeg synes ikke dette er noe som i seg selv burde trekke ned en film.

 

Har du planer om å se en film med imponerende spesialeffekter fra 1900-tallets start, ikke se King Kong, se heller denne. Jeg gir den:

 

7 / 10

Lenke til kommentar

Ble to Koreanske i dag:

 

My Sassy Girl - Yeopgijeogin geunyeo (2001)

 

Dette var en særdels sær romantisk drama-komedie basert på en sann historie, som en ikke skulle tro var sann. Fiksjon er vist mer troverdig enn virkeligheten, uten at jeg skal uttale meg om hvor tro denne filmen var til virkeligheten da.

 

Skuespillet er upåklagelig, det samme er regien. I øyeblikket du observerer flere av scenene finner man de både malplasserte og idiotiske, men etter ett par scenere, og den informasjonen disse gir, ser man genialiteten med scene. Må også si at frampekene hadde akkurat riktig styrke, det var så vidt du la merke til de da de ble ytret, men de kom rasende tilbake når du trengte de (noe som gav en liten gledesboost hos meg i alle fall).

 

Min anbefalling er å se orginalen før remaken, som kommer ut senere i år, kommer ut. Jeg gir filmen:

 

8 / 10

 

 

100 Days with Mr. Arrogant - Naesarang ssagaji (2004)

 

Dagens andre og ikke en film som er verdt å anbefalle. Filmen er fylt av fjortis humor og oppførsel av verste slag. Oppbygningen av historien er ganske idiotisk og ulogisk, men den slår på ingen måte de dumme slutten.

 

Halvparten av tiden var filmen særdeles underholdende, men resten av tiden satt jeg sterkt å vurderte å avslutte hele greia. Jeg gir den:

 

4 / 10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jumper

 

No Country for Old Men i går, Jumper i dag. For en nedtur. Jeg har et elsk/hat-forhold til Doug Liman. The Bourne Identity var laber, The OC er nesten perfekt. Det faktum at både Jim Uhls og David S. Goyer har bidratt til manuset gjør meg urolig. For Jumper er og blir en drittfilm. Hayden Christensen forklarte i et intervju med Empire at Liman likte å ta ting på sparket på settet. Jeg har mistanker om at han på denne måten regelrett rævkjørte et halvgodt manus. Rachel Bilson og nevnte Christensen gjør heller ikke saken bedre. Jumper ga meg omtrent ingenting, men den får likevel 3 av 10 fordi den inneholder noen minutter med latter. Den beste underholdningen fikk jeg etter å ha lest denne tråden på IMDb. Hirr hirr.

Lenke til kommentar

5 Løgner - Føler meg veldig, veldig snill når jeg gir filmen 3/10 på imdb, for denne filmen smakte virkelig suresokker. For meg er det helt ufattelig at en slik film som 5 løgner kan ha fått seks prikker på terningene, filmen er rett og slett på ingen måter bra, ikke noen bra i heltatt. Selv på det tekniske ligger filmen langt under det som er nivået for norsk film, for ikke å komme inn på skuespillet huff... de som har funnet skuespillere til denne filmen måtte aldri få jobbe med film igjen, så godt som alle var miscastet og ingen av dem gav et snev av troverdighet. For ikke å snakke om historien som aldri var der! Nei, du 5 løgner var en ræva film ja.

 

Så og Irena Palm. Den handler om en bestemor som blir proffosjonell kukknapper i en sexklubb i London. Ok film, men også litt kjedelig, hadde ligt å sett at "Irena" hadde vridd hu av svigerdattera, maken til rasshøl. 6/10 til Irena Palm.

Endret av omp9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...