Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

"According to the Guinness Book of World Records, The Shining holds the record for the film with most retakes of a single scene (with spoken dialogue) at 127 takes. The participant in those retakes was Shelley Duvall."

 

Det jeg derimot også har lest, uten at jeg har kilde tilgjengelig, var at det var "gå baklengs opp trappen og sving etter Jack"-scenen, hvor det var mer problemer med at selve shottet ikke gikk som planlagt framfor at hun ikke spilte bra nok. Steadycam opp en trapp er aldri artig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underground (2007)

 

22Rf.jpg

 

Her håpet jeg bare på å se bra sloss scener. Ikke noe annet...men fikk bare skittdårlige amatør ballet slossing og masse masse masse dårlig skuespilling, rediger og handlig...

 

Filmen forsøker å være dyp og ”kul”, men feiler. Feiler stort. Er bedre å se på filmen ” Double Dragon” enn denne…seriøst! SÅ dårlig er den.

 

12 kjempere som skal sloss og kunn 1 vinner. Også har du noen rikinger som investerer i 2stk hver, så velger dem selv hvem skal sloss mot hvem. Er nesten som en cock-fight opplegg.

Hver gang en ny skal sloss, legger de frem en liten story bak. Akkurat som Idol gjør med deltakere. Dypere og mer informasjon enn det får vi ikke.

 

Mer gidder jeg ikke å si. Dette er total møkk.

1/10

Lenke til kommentar

No Country For Old Men

 

Har gledet meg som en unge i flere måneder nå, og hadde skyhøye forventninger etter et lass med toppanmeldelser og Oscarstatuetter. Og den skuffet ikke det grann.

Alt er rett og slett perfekt utført av alle, både foran og bak kamera, det er egentlig ikke stort mer å si. Men jeg må trekke fram Coen-brødrenes historiefortellingsevner, istedet for å servere seeren all informasjon gir de ofte bare subtile hint om hva som skjer. Elegant. Og så alle detaljene, da.

Dette er utvilsomt en fremtidig klassiker, og en soleklar kandidat til årets film. Jeg er tilbøyelig til å gi denne toppkarakter, for jeg kan ikke finne et eneste svakt element i hele filmen. Men jeg velger å la den synke litt bedre inn først. Inntil da:

 

9+++/10

Lenke til kommentar
Under opptakene av The Shining skal han visst ha tvunget Jack Nicholson til å ta noen replikker et tresifret antall ganger, fullt klar over hvor utålmodig den mannen er. Det kan man jo si ga resultater. :devil:

 

Den scenen i Alien: Resurrection hvor Sigourney Weaver går ut av rommet og kaster en basketball med en hånd over skulderen, tvers gjennom rommet og i kurven er faktisk gjort i virkeligheten uten noen triks. Riktignok prøvde hun over tyve ganger, men hun klarte det faktisk. ;)

 

Men til poenget.

 

Death Proof

 

Har blandede følelser for denne filmen. Første halvdel er utrolig bra, men andre halvdel kjører (hihi) på autopilot hele veien og engasjerer ikke noe særlig. Kurt Russel er på sitt beste i første halvdel, men i andre halvdel er han ganske anonym eller fraværende? Teit film. Skjønner hvorfor Grindhouse ble en flopp. ;) Kudos for scenen er der Kurt Russel går alene mot bilen sin, ser rett inn i kameraet, gliser en liten stund og setter seg inn i bilen. Vi vet nok alle hva som nå kommer til å skje... :p

 

Vurdering: 6/10

Lenke til kommentar
"According to the Guinness Book of World Records, The Shining holds the record for the film with most retakes of a single scene (with spoken dialogue) at 127 takes. The participant in those retakes was Shelley Duvall."

 

Det jeg derimot også har lest, uten at jeg har kilde tilgjengelig, var at det var "gå baklengs opp trappen og sving etter Jack"-scenen, hvor det var mer problemer med at selve shottet ikke gikk som planlagt framfor at hun ikke spilte bra nok. Steadycam opp en trapp er aldri artig.

Kona sa i et intervju at han hadde førti skjermer som viste scenen om og om igjen. Forskjellige tagninger per skjerm. Fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg har sett Leprechaun fire, fem ganger på fylla på ca to år og husker fint lite av den. :p

 

Titanic

Første halvdel (ca en og en halv time) er stort sett et romantisk drama mellom gategutten (Leonardo DeCaprio) og adelsjenta (Kate Winslet). De elsker hverandre, men fordi de er så forskjellige kan det jo aldri ble dem. Dere kjenner hele greia fra stort sett alle romantiske dramaer som noensinne er laget, så når jeg ikke engang liker slike filmer er det fort å bli skeptisk. Vi vet liksom hva som kommer til å skje. I tillegg er dette som sagt Titanic, så blir du overrasket når skipet støter på et isfjell og begynner å synke burde du skamme deg. ;) Dette gjør derimot at andre halvdel blir mer eller mindre en ren katastrofefilm med svært så mye action. I grunnen liker jeg ikke disse filmene heller da de etter min mening er meningsløse drittfilmer som går på autopilot. Skip treffer isfjell, skip synker, mange dør og heltene overlever i siste liten som vanlig. Burde vært kjedelige saker, og når filmen klokker inn på litt over tre timer burde det vært seriøst kjedelig. Tre timer med kjærlighetsdrama og katastrofefilmer? Huff, nei.

 

Men det er noe med Titanic. Skuespillerne er flinke, og effektene svært bra. Historien er svært engasjerende, og spesielt at den hopper litt mellom Titanic i 1912 og nåtid med en av de overlevende gjør at du får en helt annen følelse av hvordan det var å være med Titanic på jomfruturen og blir kjent med folkene på en helt annen måte. Dette er ikke livløse karaktererer, men ekte folk du bryr deg om. I tillegg er det utrolig mange detaljer som stemmer perfekt med virkeligheten, selv ting man bare ser i bakgrunnen og en og annen dialog som er gjenfortalt ordrett slik en av en av de overlevnde i virkeligheten husker den. Enda verre er det at jeg ikke har grått på mange, mange år, men jeg klarer ikke se Titanic uten å få tårer i øynene til tider. Det er verre enn den scenen i Bambi med jegerne. ;)

 

Jeg er som sagt ikke akkurat stor fan av kjærlighetsfilmer og katastrofefilmer, men Titanic er spesiell. Det er svært sjelden jeg gidder gå på kino (forrige film var Walk The Line), men Titanic så jeg hele syv ganger på kino og har den i tillegg på DVD. Jeg har sett mye bra opp gjennom årene, men Titanic er helt klart en film alle burde ha i samlingen. Av prinsipp gir jeg aldri filmer ti av ti poeng, men Titanic er et unntak.

 

Vurdering: 10/10

Lenke til kommentar

Spaceballs

 

Mel Brooks sitt eventy og viser hvordan Star Wars egentlig skulle vært.

 

for å si det slik jeg ville mye heller hatt 6 spaceballs filmer enn SW.

 

filmen er fulle av klassike øyeblikk i filmhistorien og kan egentlig ikke overgås av så mange andre spoof filmer

 

9/10

Lenke til kommentar

51o1MCFX8XL._SS500_.jpg

 

Black Hawk Down

 

Ikveld ble det Black Hawk Down på Blue Ray. Tja hva kan man si. Eneste måten man kunne overgå Blach Hawk Down på DVD var vel å utgi den i HighDefenition. Bedre lyd og bedre bilde. Hva mer kan man ønske seg av denne filmen. Ingenting spør du meg. Klart tidenes beste krigsfilm i mine øyne, å når jeg da får utnyttet 50" plasmaen min til sitt fulle, å også surround oppsettet får juling i over 2 timer så smiler jeg som en sol. Må være 5 gangen jeg ser denne filmen, men den er like forbanna bra fordet.

 

10+ /10

Lenke til kommentar
Spaceballs

 

Mel Brooks sitt eventy og viser hvordan Star Wars egentlig skulle vært.

 

for å si det slik jeg ville mye heller hatt 6 spaceballs filmer enn SW.

 

filmen er fulle av klassike øyeblikk i filmhistorien og kan egentlig ikke overgås av så mange andre spoof filmer

 

9/10

 

Ahh, det er så mange gullkorn i den filmen der :)

 

Colonel Sandurz: Prepair ship for light speed.

Dark Helmet: No, no, no. Light speed is too slow.

Colonel Sandurz: Light speed is too slow?

Dark Helmet: Yes. We're gonna have go right to... ludicrous speed.

 

:love:

Lenke til kommentar

Lange Flate Ballær 2

 

Kan begynne med å si at denne filmen hadde filmen hadde jeg bare negative forventninger til. Dritt fra Dagbladet (ikke akkurat at det sier så mye), men også dritt fra Kulturo. Men, da lurer jeg, så dere på denne filmen som en underholdningskåt nordmann, eller som filmkritikeren som ventet på den nye store norske filmklassikeren? Fordi det er der jeg tror folk gjør den store feilen. Dette er ren underholdning, dette er en film som glemmes etter 2 år, men likevel, underholder for en kveld. Og det er nok for en slik film.

 

Men, så over til filmen. En veldig gjennomført, grei underholdningsfilm. Noen svake skuespillerprestasjoner, noen scener som godt ikke trengte å være med (Petters jakt på barnepasser), og hva er dette med at filmen skal være så utbredt med bæsjehumoren? Det var vel ærlig talt bare noen par scener? Ihvertfall, vitsene var av samme kaliber som sist, de fleste morsomme, men også noen man kunne spart.

 

En morsom ting jeg la merke til imens jeg så filmen var at de som lo høyest og oftest i salen var de eldre kvinnene. Damene ja. Og, til sist. Jeg ble imponert over Petter Jørgensen. Han spilte jo faktisk brukbart, ikke bare middels som resten av gjengen.

 

5+/10.

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
En morsom ting jeg la merke til imens jeg så filmen var at de som lo høyest og oftest i salen var de eldre kvinnene. Damene ja.

Etter å ha pint meg igjennom en "Alt for Rognan" revyforestilling, samt overlevd en episode av jentehumorprogrammet "Melonas" er jeg ikke i tvil om at kvinners tilbøyelighet for platt humor er en generell tendens i befolkningen.

Lenke til kommentar

King Kong (1933)

 

Det er ingen vits i å nevne filmens handling siden alle vet den allerede, så dermed lar jeg også være.

 

Denne filmen minnet meg svært mye om Transformers. Begge filmene innholder svært imponerende spesieleffekter, men så og si ingen handling eller substands, samt et ikke særlig imponerende skuespill. Jeg følte at jeg skulle være generøs med filmen og gir den dermed:

 

6 / 10

Lenke til kommentar

Jepp. Filmen var så og si kun spesialeffekter, og spesialeffekter er ikke noe som imponerer meg noe særlig.

 

Elsker man ikke spesialeffektene, blir heller ikke flyten i historien god. T.eks. var sekvensen med Kong i jungelen alt for lang. Fikk nesten lyst til å bruke fast forward-funksjonen et par ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...