Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Du sier at det var ekkelt med at det ble henvist til småpedofile tendenser/muligheter i filmen, at man aldri helt forstå forholdet deres og hva det bestod av. Var dette noe negativt? Hadde det vært bedre om det kom klart frem nøyaktig hvilket forhold de hadde (og hvis det er tilfellet, hadde det vært verre om det var noe mer enn bare platonisk? Er pedofili som tema i en film noe som trekker ned karakteren du gir den?)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke kontakten mellom Léon og Mathilda kan betraktes som noe annet enn vennskap, evt. som et slags far/datter-forhold. Portman fikk mange brev av kåte, eldre mannfolk etter sin rolle i Léon. Hun gikk jo forholdsvis tynnkledd gjennom hele filmen og hadde en voksen og ganske stilig sveis. Dessuten kan man jo si at hun spilte litt på seksualitet, bl.a. i scenen hvor hun etterligner Marilyn Monroe. Det er imidlertid å betrakte som naturlig ettersom hun skal portrettere en av Hollywoods største sexsymboler.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Vel, om jeg ikke husker feil, så er det en scene hvor hun sier «I love you.» til Léon, hvorpå Léon svarer med å sprute melk ut av nesa. Om det er et far/datter-forhold, vennskap eller kjærlighet mellom dem er jo noe som gjør filmen interessant.

Lenke til kommentar

The Vikings (1958)

 

Filmen oser av 50-tallets eplekjekkhet og har selvfølgelig, Mister Eplekjekk selv, Kirk Douglas, i hovedrollen. Det første som slår det er hvor latterlig vikingene og deres kultur fremstilles, men det tar heldigvis ikke lang tid før en aksepterer dette og lar seg underholde. Kulissene er også til tider så latterlig dårlige og falske ut at de godt kunne vært plasert på en lekeplass. Skuespiller er, som nevnt, særdeles eplekjekt og ikke mye å skrive hjem om.

 

Selv om filmen har endel sterke feil og irritasjonsmomenter, er den svært underholdende og absolutt noe å anbefalle. Jeg gir den:

 

6 / 10

Lenke til kommentar

Sex is Zero- Saekjeuk shigong (2002)

 

American Pie møter Bring It On møter Korea. Resultatet er en romantisk komedie med innslag av slapstick humor og noe drama, i god tro med Koreansk særhet.

 

Hadde filmen blitt laget i USA hadde den trolig vært alle fjortiser våte drøm, men ingen hadde vel fått lov til å se den siden selvfølgelig hadde fått en R-rating.

 

Filmen var svært underholdende, søt og artig. Filmen fortjener lett:

 

7 / 10

Lenke til kommentar

Sunshine

Virkelig fantastisk film på alle måter, og den beste filmen jeg har sett av Danny Boyle hittil. Ikke bare var den ekstremt visuellt vakker, men filmen var også svært spennende. Til tross for en litt treg start (som er grunnen til at filmen ikke får 10/10) bygde den seg virkelig bra opp, og ble etterhvert ulidelig spennende. Klarte såvidt å se på til tider, og reiste meg og lente meg mot skjermen når disse vakre, dog enkle, solsekvensene lyste ut mot meg. Er lenge siden jeg levde meg slik inn i en film.

 

Karakter: 9/10

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Sunshine

Virkelig fantastisk film på alle måter, og den beste filmen jeg har sett av Danny Boyle hittil. Ikke bare var den ekstremt visuellt vakker, men filmen var også svært spennende. Til tross for en litt treg start (som er grunnen til at filmen ikke får 10/10) bygde den seg virkelig bra opp, og ble etterhvert ulidelig spennende. Klarte såvidt å se på til tider, og reiste meg og lente meg mot skjermen når disse vakre, dog enkle, solsekvensene lyste ut mot meg. Er lenge siden jeg levde meg slik inn i en film.

 

Karakter: 9/10

 

Helt enig. Fantastisk film!

Lenke til kommentar

- October Sky.

 

Basert på boken ved samme navn (boken het Rocket Boys før filmen ble laget), får vi se Homer Hickams store interesser for raketter og verdensrommet. Sammen med fire andre gode venner, vinner Homer prisen for beste amatøroppfinnelse innen fysikk. Det hele startet med at Homer så Sputnik over natthimmelen i en sen oktoberkveld, 1957.

 

Jake Gyllenhaal gjør en god fremtreden som Homer Hickam. Historien synes jeg er en anelse tynn, dog skal jo det hele handle om Hickams drøm å reise til verdensrommet en eller annen gang. Musikken er behagelig og filmen får deg i godt humør, synes jeg. :)

 

7/10.

Lenke til kommentar

Sunshine har blitt diskutert utallige ganger før. Min personlige mening er for øvrig at romfilmer kan bruke den tiden de trenger til å bygge opp historien, og Sunshine er et perfekt eksempel på at en film som er så pen kan være veldig treg og fortsatt underholdende - bare man er klar for det. Det samme gjelder 2001, en film som ikke bryr seg om du har et møte om 2 timer eller hva pulsen din er, den har en historie å fortelle og bruker god tid på den.

 

Sunshine ble dessverre helt ødelagt av Jason X-slutten, og det som kunne blitt en fantastisk sci-fi ble til en overfladisk, uoriginal og særdeles skuffende drittslutt. Som enhver god forelskelse varte vår i en time, før jeg ble særdeles skuffet og gikk videre til noe annet.

Lenke til kommentar

No Country for Old Men

 

En film jeg hadde enorme forventninger til, og den skuffet absolutt ikke. To av mine favorittregissører gjør her et durabelig comeback med 2007s beste film (vel, med et lite forbehold, da jeg ikke har sett There Will Be Blood enda) og en av de aller beste thrillerne jeg har sett. Som om ikke det var nok, har filmen muligens den kuleste/beste "bad guy"-en jeg har sett. Gode karakterer og skuespillere, god dialog og til tider sitrende spenning. Jeg satt pal oppreist i setet og blunket omtrent ti ganger i løpet av de to timene. For en film!

 

Mens Fargo er en thriller med en god dose svart humor, er dette krafttig nedtoned i No Country... Men humoren er der. Muligens må man være Coen-kjenner for å ta endel av den. Jeg merket mange ganger at jeg satt og småhumret, mens resten av den fullstappede kinosalen var helt stille. Artig.

 

Anbefales på det sterkeste!

 

10/10

Lenke til kommentar

Når jeg så 2001: A Space Odyssey første gang var det midt på natta på TCM og jeg var syk, så jeg skulle ikke på jobb. Jeg kom i en slags transe med alle de laaaaaaaaaaaangsomme, grasiøse romskipscenene uten lyd, den monotone stemmen til HAL9000 som ble gradvis mer og mer psykopat, horrorfølelsen når HAL kobles fra mens han trygler om å få "leve", og fikk den oppvekkern på "syretrippen" mot slutten.

 

Filmen er som zen. Man må klarne hodet for alle tanker, ikke tenke på tid, og bare nyte. Den skal ikke ses sammen med sarkastiske kompiser som plaprer hele tiden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, det geniale var at bakomfilmen på en time gikk rett etterpå, så jeg ble sittende og se på hvordan de lagde fargeeffektene på slutten på 60-tallet (ikke animasjon!!) og masse prat om modeller og teknikker de måtte finne opp, hvor sær Coppola var å jobbe med osv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Antar du mener Kubrick? ;) Den bakomfilmen har jeg ikke sett. Har bare sett noen utdrag fra innspillingen av filmen. Kubrick var nok en jævel å jobbe for. Mange filmskapere som påstår de er perfeksjonister, men få kommer vel nær han akkurat på det området. Filmene ble dog så fantastiske at det neppe er noe poeng å kritisere han for det i ettertid.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...