Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg mest med filmen er selv premisset for den. Hvorfor i granskauen sender man en bemannet ekspedisjon til solen for å tenne den på nytt? Det kan vel like gjerne gjøres ubemannet?

 

Vel, det er vel egentlig ikke så viktig, men det er nok til å ødelegge litt for meg. Grei film alikevel, 6/10 fra meg.

 

Hva er det som tilsier at ekspedisjonen kunne gjøres ubemannet?

 

/snap

 

Vel, hvis du kan fly dit med et romskip så kan det jo gjøres ubemannet kan det ikke? Det er jo ikke akkurat slik at de kunne spasert til solen hvis de ville.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skriver bare akkurat det jeg følte da jeg gikk ut av kinosalen og så utover den stort sett fornøye flokken; "for en gjeng tullinger", tenkte jeg.

 

Jeg ser du tror høyt om dine medmennesker. Her satt du i samme sal med en gjeng som faktisk liker en visuelt flott science fiction film med en spennende historie, og du tenker "for noen tullinger!".

 

Heh, ja, du veit det finnes vi som synes sammensettingen av crewet faktisk var meget logisk. Målt etter deres dyktighet innen hvert sitt felt felt og deres vilje til å gjennomføre oppdraget. Du la merke til at det faktisk var en del der som ofret seg for hele greia? At de ikke snudde ved første tegn til turbulens? Jepp, for en gjeng pyser. At de kunne finne på å reflektere over oppdraget sitt!

 

Det er ikke noe argument at Cillian Murphy er en hipstertøs, det er krydder i omtalen. En anmeldelse eller omtale vil jeg ikke si består av argumenter, den skal heller være et forsøk på å forklare leseren hva jeg følte da jeg så filmen. Å forvente saklighet er dermed litt optimistisk.

 

Ja, jeg la merke til det, fordi det boblet tydeligvis mye rare følelser i deg når du så filmen. Et slags merkelig hat som du utløste i å angripe oss som likte filmen for å være en gjeng bedrevitere.

 

Men du må da være enig i at fyren ser ut som han spiller i den siste VME-hypen? Synes uansett ikke han kler filmen, eller, han kler det filmen tror den er, men ikke det den burde være.

 

Hva er VME-hypen? Personlig kledde Murphy rollen som mannen som skulle redde menneskeheten ganske så bra. Litt distansert til det hele, samtidig som han visste alvoret over situasjonen.

 

Dessverre avhenger hele plottet av at crew-et er noen tullinger, noe jeg kanskje ville kjøpt på en tilfeldig polferd, men ikke når hele verden bokstavelig talt står på spill.

 

Har som sagt hva jeg mener om crewet, og bortsett fra han ene tullingen og Michelle Yeoh (som jeg aldri har likt), så er jeg og tydeligvis mange andre godt fornøyd med valget. Men du skal ha for at du ser mye rart i denne filmen, om enn hvor merkelig det virker som.

 

Vel, hvis du kan fly dit med et romskip så kan det jo gjøres ubemannet kan det ikke? Det er jo ikke akkurat slik at de kunne spasert til solen hvis de ville.

 

Kanskje litt mer trygt å la en så viktig operasjon bli kjørt av en gjeng mennesker eksperter enn å stole på en datamaskin? En viktig del av plottet er jo valget om de skal stikke innom det andre romskipet eller ikke. Det var vel i slike situasjoner man ville at mennesker skulle kunne ta valget. Dessuten oppstod det jo en del hendelser på ferden som romskipet selv ikke kunne fikse opp i, hvis jeg husker korrekt.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
Skriver bare akkurat det jeg følte da jeg gikk ut av kinosalen og så utover den stort sett fornøye flokken; "for en gjeng tullinger", tenkte jeg.

Det er ikke noe argument at Cillian Murphy er en hipstertøs, det er krydder i omtalen. En anmeldelse eller omtale vil jeg ikke si består av argumenter, den skal heller være et forsøk på å forklare leseren hva jeg følte da jeg så filmen. Å forvente saklighet er dermed litt optimistisk.

Men du må da være enig i at fyren ser ut som han spiller i den siste VME-hypen? Synes uansett ikke han kler filmen, eller, han kler det filmen tror den er, men ikke det den burde være.

 

Forventet ikke Rambo-er, men skikkelige militærfolk kan være så mangt. Uansett av en hardere disposisjon enn disse her, folk som hadde blitt screenet opp og ned i forkant av oppdraget, og opplegget ville nok vært såpass tight at de visste hva de fikk og ikke fikk snakke om. Dessverre avhenger hele plottet av at crew-et er noen tullinger, noe jeg kanskje ville kjøpt på en tilfeldig polferd, men ikke når hele verden bokstavelig talt står på spill.

 

Det virker som du har opparbeidet deg et nag til filmen og menneskene i den som er minst like stort som mitt elsk til filmen. At du ser på personer som liker den som tullinger sier vel sitt.

 

Når det gjelder crewet er jo de skreddersydd oppdraget med forskjellige bakgrunner. Flere av dem viser jo at de setter oppdraget høyere enn sitt eget liv, noe som er et poeng i filmen. Jeg tror ikke det hadde hjulpet ditt syn på filmen hvis du hadde fått åtte Ramboer i crewet.

 

Og når det gjelder det med at de kunne sendt et ubemannet skip: Nei. Som de selv sier så er deres funksjon å beskytte payloaden og holde skipet i gang. Mye kan slå seg feil på et ubemmanet skip når det gjelder maskineriet og datasystemet og da er det mye mer praktisk å ha et tenkende menneske om bord som kan fikse det. Det er såpass mye som står på spill (de har bare denne payloaden, noensinne) at å sende dette alene og håpe på at ikke en stor skade skjer på enten maskineriet eller datasystemet blir for risky.

Lenke til kommentar

Punishment Park (1971)

 

En ytterst provoserende film av Peter Watkins, dette her. Med sin spesielle pseudo-dokumentarstil provoserer filmen til de grader av sin fremstilling av unge hippiers kamp mot konservative, antikommunister som lar dem velge mellom mange års fenselstraff eller 3 dager i såkalte Punishment Parks; Et spill hvor våre politiske "kriminelle" må prøve å komme seg gjennom en ørken, og til et amerikansk flagg. En avstand på nesten 100 kilometer. De blir jagd av trente elitesoldater. Klarer de å komme til flagget, slipper de straffen.

 

Kort sagt elskee jeg Watkins Punishment Park. Vi får se filmen gjennom øyne til et europeisk filmcrew fra BBC, noe som gjør filmen til det den er. Når selv den objektive journalisten skriker i vrede mot det amerikanske politiet, får det igjen en god effekt på filmen, og forsterker det som skjer. Man kan ikke bruke ordet provosert nok når man omtaler en slik film som Punishment Park.

 

En fantastisk opplevelse. Små, og nokså uviktige logiske brister er unødvendig å nevnes, da denne filmen er ment som en metafor. En film jeg anbefaler absolutt alle å se.

 

9.75/10

Lenke til kommentar

Children Of The Corn 4

 

Jeg er stor fan av grøssere og synes den første CotC filmen er svært bra. Kort sagt handler den om en liten by der barna har drept alle de voksne og er basert på en novelle av Stephen King. Dette er fjerde filmen i serien, så selv om jeg likte den andre og tredje er det nok grunn til å bli skeptisk. For det første står det "Children of the Corn IV: Deadly Harvest" på coveret, men når filmen starter heter den plutselig "Children of the Corn: The Gathering"?`Plottet er også ganske teit. En gammel dame har mareritt om en ungdom som dreper henne og tilkaller datteren sin (Naomi Watts, den eneste skuespilleren jeg kjente igjen fra rollelisten) for å hjelpe til med diverse ting som å passe de to barna og hjelpe til med husstell. Ganske snart begynner barna i den lille byen å bli syke, og selvsagt viser alle blodprøvene noe helt annet enn hva folk forventer...

 

Jeg var som sagt svært skeptisk til denne, men merkelig nok likte jeg den. Det er selvsagt ikke akkurat beste filmen i serien eller noe slikt, men som ren underholdning er den ganske bra. Historien er bedre enn forventet, og det er nok "ekle" scener til å holde det gående. Denne er nok mest for fans av serien, men absolutt verdt å se om du finner den billig.

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

4 luni, 3 saptamâni si 2 zile (4 Months, 3 Weeks and 2 days)

 

Hva handler den om:

En veninne som hjelper en annen med å ta en illegal abort i Romania, under Ceauşesco. (satt til 1980-årene)

 

Hvordan er filmen:

 

Med fravær på farge (nei, den er ikke i svart-hvitt) behandler den dette temaet som kom opp under Ceauşesco-regimet, som forbød abort.

 

Filmen bruker altfor lang tid til å introdusere oss til hva som skjer, og blir ikke særlig interessant før det har gått ca 35 minutter, og da dette er nærmest 1/3 av filmen, trekker dette ned en del.

 

Hvis en ser bort i fra bruken av Chekhov's Gun og filmens "fargeløshet", virker det som om Mungiu (regissøren) har gått for en mer pseudo-dokumentarisk-look over det hele, og derfor blir det samtidig litt kjedelig.

 

Brutalt og rått, det er ord en har fått høre av andre anmeldere om filmen. Det er særlig en scene som "utmerker" seg, men denne kan jeg da ikke fortelle uten å spoile filmen for andre.

 

Skuespillerne gjør en grei jobb, med unntak av Vlad Ivanov, som gjør en strålende rolle som "abort-legen".

 

Totalt sett er filmen rimelig god, men den kunne fort blitt enda bedre, ved f. eks å gjøre de første 35 minuttene mer severdig.

 

Filmen er vel verdt en titt, og den ble belønnet med gullpalmen i Cannes-festivalen.

 

7/10 - God

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Pistol Whipped/Deadly Weapon

 

bildphpuf1.jpg

 

Nesten flaut å si at jeg har sett denne filmen, men jeg og en kamerat hadde bestemt oss å se dette for å le litt….og vi lo ikke bare litt, men hele veien.

 

Jeg husker Seagal godt fra barndommen, særlig blant hans høydepunk med Nico osv. Den tiden var han ”The actionhero”. Det har gått mange år siden jeg har sett en av hans filmer, og da vi så bildet til denne minnet den oss fælt på de gode gamle filmene, så bestemte vi oss å se den.

 

Her er Matt (Seagal) en ex-purk som er alkoholiker, og er skilt med barn som han driver å skyve ifra han, selv om han er svært glad i henne. Hør dette før ikke sant? Vel sånn er hele filmen. Det er ingenting nytt her.

 

Matt ble sparket grunnet hans brutalitet og mangel på å følge order (oooohh), og blir hele tiden referert som en ”badass”….noe som er pinelig tydelig er der bare for å bygge opp kulhetsfaktoren til Seagal fansen.

Han blir tvunget til å jobbe for noen som er et ”underground” politi squad, og her blir han ansatt som en hitman.

 

Jaja, jeg gidder ikke å fortelle så mye enn at dette er sikkelig møkk. MEN den er bra dersom du ikke har sett Seagal på lenge og har lyst på noe morsomt å se på, for i den forstand er den kanon bra!

 

Det mest minneverdig i filmen er at han (Seagal) får ei dame i sengen og hun kommenterer hvor stor han er….og siden filmen er skrevet av Seagal måtte vi le noe vannvittig….

 

Seagal har blitt feit og treig. Du ser det tydelig i sloss kampene og du ser at han sliter. Men de prøver å legge inn kamera triks og redigering for å få det til å se ut som heftig, noe de feiler med.

Og se på cover bildet...ansiktet hans er total photoshoppet for å se ung ut! Det er tydlig at han nekter å tro han er for gamel for action filmer.

 

Jeg må gi denne filmen to seperate karakterer.

 

Som en seriøs film vurdering gir jeg denne 1/10

 

Men som en useriøs og ”bare for faen” film som du ser med kamerat og med litt pils gir jeg filmen 7/10 bare fordi den er så hysterisk dårlig at det er faktisk underholdende!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Må nesten få sett en Steven Seagal-film igjen. Så «On Deadly Ground» for noen år siden. Fantastisk morsomt. Seagal var rimelig «fit» på 80- og mesteparten av 90-tallet. Det er vel først de siste årene at det har blitt litt vel mange donuts på fyren...

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar
Må nesten få sett en Steven Seagal-film igjen. Så «On Deadly Ground» for noen år siden. Fantastisk morsomt. Seagal var rimelig «fit» på 80- og mesteparten av 90-tallet. Det er vel først de siste årene at det har blitt litt vel mange donuts på fyren...

 

Er sant det. Det som jeg brude ha nevnt er at det er som om han forsøker å skjule det. Han har på seg lærjakke som han ALLTID setter hendene i lommen på for at det skal se ut som det er hendene som trekker ut jakken og ikke magen.....hahaha! :!:

 

Slutt scenen er hysterisk morsomt med en stor "shoot out" på et kirkegård. Han står jo midt skuddlinjen men blir aldri truffet...sikker fordi han er for feit for å "duck and cover".

 

Denne helgen har vi bestemt oss å se enda en til "gamel helt" film, så jeg kommer med revy på den så snart etter å ha sett den! Men hvem/hva vi skal se er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Så Band Of Brothers Part 1 og 2 idag, satte godt inntrykk på meg. Er ikke noe orginalt fan av krig og gørr, men disse små filmene/episodene er absolutt verdt pengene jeg ga for dem.

 

 

Husker spesielt da den ene gamlingen i begynnelsen forteller litt hva som skjer.

Damen som stiller spørsmål sier :" Hvordan forbereder du deg mentalt på dette ?"

og den gamle mannen svarer :" Man prøver og fortrenge det, men er ikke lett skal jeg fortelle deg", kjente det svei i øynene da.

 

Ellers så er det ikke så veldig mye å si, bortsett fra at disse delene er utrolig flotte episoder, Steven Spielberg og Tom Hanks som executive producers gjør en glimrende jobb.

 

Mvh. Havonzid

Lenke til kommentar
Så Band Of Brothers Part 1 og 2 idag, satte godt inntrykk på meg. Er ikke noe orginalt fan av krig og gørr, men disse små filmene/episodene er absolutt verdt pengene jeg ga for dem.

 

 

Husker spesielt da den ene gamlingen i begynnelsen forteller litt hva som skjer.

Damen som stiller spørsmål sier :" Hvordan forbereder du deg mentalt på dette ?"

og den gamle mannen svarer :" Man prøver og fortrenge det, men er ikke lett skal jeg fortelle deg", kjente det svei i øynene da.

 

Ellers så er det ikke så veldig mye å si, bortsett fra at disse delene er utrolig flotte episoder, Steven Spielberg og Tom Hanks som executive producers gjør en glimrende jobb.

 

Mvh. Havonzid

Skal love deg at tårene presser seg på under siste episode. Kun dødsfall i familien som har fått meg til å grine så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...