Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Curse of the Golden Flower - Man cheng jin dai huang jin jia (2006)

 

HANDLER OM: Intriger! Incest! Forgifting! Vakre kvinner! Handlekraftige menn! Håpløs kjærlighet! Voldsballetter! Spøkelseskladder med sverd! Kamp om keisertronen i Kina på 900-tallet.

 

Jeg må si at jeg ble særdeles skuffet. Jeg hadde forestilt meg en storslått og praktig Wuxia-film med alt som hører til, men realiteten var noe annet. Handlingen var uengasjerende og forholdsvis hjernedød og dialogen var til tider kjedelig. Kort og godt var det for mye såpe, jeg tror filmen hadde gjort det mye bedre om de hadde kuttet noen av såpeelementene.

 

Action-/kampsekvensene som skal våre overdådig og lange, var korte, dårlig koreografert og som alt annet i filmen svært uengasjerende.

 

Det verste men filmen vil jeg si var fargesettning. Det virket som de hadde tatt den grønne sekvensen fra House of Flying Dagger (en utrolig vakker sekvens, btw), og strukket den ut til hele filmen og erstatt den med skinnende gull. Hadde ikke guldfargen vært skinnende kunne kanskje filmen vært noe mer seendes, men den lyssterke gullfargen var som å stirre inn i høysolen i det beste påskevær.

 

Tross alt dette var filmen forholdsvis underholdene, dermed gir jeg filmen:

6 / 10

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ihugga Hitman-fan og ble faktisk ikke skuffet. :)

 

Ville vel gitt filmen en 6'er. Hadde noe å utsette på den, men det er glemt. Så det kan ikke ha vært så forferdelig at jeg har tatt meg bryet å lagre det i minnet. Men på den annen side, det kan være seniliteten som slår inn.

 

Olyphant klarte seg jo også ganske bra. Var veldig skeptisk til han, men det funket sånn noenlunde.

 

Jepp! Er enig med deg der. Det funket veldig bra, men jeg skulle gjerne ha sett litt mer sniking! Eneste jeg kommer på i farten var vell mot slutten når han tok Yuri uten å gå noe nærmere inn på det. (De som har sett filmen skjønner det).

Lenke til kommentar

Otth: Det er en sjanger med mye drit i også. Alt som kommer fra Kina er ikke bare gull. Tror de pumpa ut ti filmer i året for en tid siden. Alle kan ikke ha de gigabudsjettene som Hidden Tiger osv. Har sett endel jeg og, og en gjenganger er en "comic relief" karakter som følger etter helten som er helt hinsides overspilt og liksom-morsom hele tiden. Fikk noen ganger lyst å bite av meg armen av irritasjon over sånne karakterer.

Lenke til kommentar
Jeg er ihugga Hitman-fan og ble faktisk ikke skuffet. :)

 

Ville vel gitt filmen en 6'er. Hadde noe å utsette på den, men det er glemt. Så det kan ikke ha vært så forferdelig at jeg har tatt meg bryet å lagre det i minnet. Men på den annen side, det kan være seniliteten som slår inn.

 

Olyphant klarte seg jo også ganske bra. Var veldig skeptisk til han, men det funket sånn noenlunde.

 

Jepp! Er enig med deg der. Det funket veldig bra, men jeg skulle gjerne ha sett litt mer sniking! Eneste jeg kommer på i farten var vell mot slutten når han tok Yuri uten å gå noe nærmere inn på det. (De som har sett filmen skjønner det).

 

Tja, det er ikke Olyphant det står på, men heller fokuset filmen tar. Altfor mye action og altfor lite stealth. Ser man bort ifra det sitter man igjen med en heller grå actionfilm som gjør tingene sine helt greit, men ikke så mye mer enn det.

 

Slik jeg nevnte i en annen tråd føles hele filmen egentlig ut som en fattigmann's versjon av Bourne-filmene, og jeg hadde nok neppe brukt noe tid på denne hvis det ikke var for tittelen. Som fan av spillserien er jeg ikke skuffet (da jeg hadde senket forventningene mine etterhvert som info om filmen kom), men heller litt overrasket over hvor lite engasjerende og platt det hele føltes.

 

Jeg endte på en 4/10.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
Otth: Det er en sjanger med mye drit i også. Alt som kommer fra Kina er ikke bare gull. Tror de pumpa ut ti filmer i året for en tid siden. Alle kan ikke ha de gigabudsjettene som Hidden Tiger osv. Har sett endel jeg og, og en gjenganger er en "comic relief" karakter som følger etter helten som er helt hinsides overspilt og liksom-morsom hele tiden. Fikk noen ganger lyst å bite av meg armen av irritasjon over sånne karakterer.

 

Denne filmen er vel et bevis på det er ikke gull at som glittrer. ;)

 

Saken var at jeg hadde hørt så mye godt om denne filmen, og den innfridde på ingen måte. T.o.m. det visuelle, som skulle være filmens største styrke, fant jeg var den største svakhet.

Lenke til kommentar

The Bourne Ultimatum (2007)

 

En sjelden gang dukker det opp filmer som får meg til å tenke "sånne filmer er det jeg vil lage". Den tredje Bourne-filmen er nettopp en sånn film. Matt Damon er som født til å spille den hemmelige agenten Jason Bourne, og Ultimatum er den ultimate thriller. Jeg har aldri blitt så bergtatt av slåsscener, kameraet står aldri i ro, og klippingen tar helt av. Flere scener er noe av det mest awesome-e som noen gang har vært på film: å se Damon hoppe fra hus til hus gjennom vinduer i Marokko er verd de 99 kronene jeg betalte for filmen alene.

 

Kun én ting igjen å si om filmen, og det sier Cartman mye bedre enn meg:

 

south-park-kick-ass-2-3700244.jpg

Lenke til kommentar

Planet Terror (2007)

 

Dette var opprinnelig første del i Grindhouse (med Deathproof som andre del), men grunnen svært lite interesse i USA ble de to filmene gitt ut hver for seg på DVD her i Europa. Dette er viktig å merke seg da Grindhouse filmer (dvs to filmer i ett) var vanlige på drive-in kinoer, og av forskjellige grunner kunne for eksempel bildekvaliteten være varierende, for å si det mildt. Dette gjelder også her, så vi får ganske dårlig bilde til tider. Men ta det med ro, det er faktisk gjort med vilje. ;)

 

Historien i filmen er grei nok. Militæret leker med biologiske våpen, noe går selvfølgelig galt og får vi vet ordet av det kryr det av zombier over alt. Det sier seg vel selv med en tittel som Planet Terror. :p

 

Skuespillerne gjør en brukbar jobb, og spesialeffektene er det ingenting i veien med. Alt i alt burde dette ha vært en grei nok film, men ingenting spesielt. Vi har liksom sett det meste før.

 

Men av en eller annen grunn er dette langt fra en "grei nok" film. Jeg må nesten sitere Cartman i posten over. Det er så mange småting som gjør denne filmen utrolig bra, så liker du zombiefilmer er det bare å se denne. Du kommer ikke til å angre. Synd Grindhouse gikk så dårlig i USA, for jeg kunne gjerne tenkt meg enda flere Planet Terror filmer. ;)

 

Vurdering: 9.5/10

Lenke til kommentar

Så nettopp Sunshine for tredje gang, så dette blir nok mer en hyllest enn en anmeldelse.

 

Det er sjelden jeg blir så oppslukt og revet med av en film som jeg blir av denne. Foto, musikk, skuespillerprestasjoner, effekter og ikke minst regi er for meg her helt perfekt. Mange sier at de ikke liker retningen filmen tar mot slutten, men for meg er dette bare selve manifestasjonen på at de tørr å ta selve temaet for filmen helt ut. Selve usikkerheten om hva som kommer til å skje når man kommer så nærme solen. Usikkerheten om det man ser er ekte, om det virkelig skjer. Troen på en skaper vs vitenskapen og teknologi som manifesterer seg gjennom en rollefigur som viser seg på slutten.

 

Dette er nok en av mine favorittfilmer sammen med 28 Days Later(Også Danny Boyle). Og naturlig nok gir jeg den maksimum score.

Lenke til kommentar
Så nettopp Sunshine for tredje gang, så dette blir nok mer en hyllest enn en anmeldelse.

 

Det er sjelden jeg blir så oppslukt og revet med av en film som jeg blir av denne. Foto, musikk, skuespillerprestasjoner, effekter og ikke minst regi er for meg her helt perfekt. Mange sier at de ikke liker retningen filmen tar mot slutten, men for meg er dette bare selve manifestasjonen på at de tørr å ta selve temaet for filmen helt ut. Selve usikkerheten om hva som kommer til å skje når man kommer så nærme solen. Usikkerheten om det man ser er ekte, om det virkelig skjer. Troen på en skaper vs vitenskapen og teknologi som manifesterer seg gjennom en rollefigur som viser seg på slutten.

 

Dette er nok en av mine favorittfilmer sammen med 28 Days Later(Også Danny Boyle). Og naturlig nok gir jeg den maksimum score.

 

I mine øyne så vil jeg snu ting på hodet. Det virker som om de inkluderte Pennebacker kun for å tilfredsstille et actionventende publikum. En slags mellomting mellom 2001 og Alien. Selve konseptet med at en mann er sperret inne i mange år, men han kunne ha blitt gjort langt mer subtil og intr. Helt opp til det punktet følte jeg Boyle tørte å gjøre filmen smalere enn filmer i samme sjanger. Når Pennebacker kom inn, ødela han i grunn seksern, for min del. Fankern for et bra lydspor den har også. Det temaet som kommer når en av hovedkarakterene sender hjem en melding i begynnelsen satt jeg og tenkte; skal det være en sånn film ja? Må i grunn si at jeg må se den en gang til for å endelig bekrefte eller høyne karakteren et hakk.

 

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Jeg for min del synes Sunshine var noe høytsvevende sprøyt uten noe særlig annet for seg enn det visuelle, men jeg skal ikke disse favorittfilmen din for mye hvis du ikke vil.

 

Du må disse den så mye du bare vil :) For min del er det interresant hvis du kommer med konkret kritikk av punkter i filmen. Prøver å ikke blir FOR fanboy til at jeg kan se svakheter med filmen også.

 

Og Tjalla: Ja musikken er fantastisk, elsker themet som kommer under de to mest dramatiske scenene i filmen, det gjør det så mye mer monumentalt.

Lenke til kommentar
Jeg for min del synes Sunshine var noe høytsvevende sprøyt uten noe særlig annet for seg enn det visuelle, men jeg skal ikke disse favorittfilmen din for mye hvis du ikke vil.

 

Du må disse den så mye du bare vil :) For min del er det interresant hvis du kommer med konkret kritikk av punkter i filmen. Prøver å ikke blir FOR fanboy til at jeg kan se svakheter med filmen også.

 

Og Tjalla: Ja musikken er fantastisk, elsker themet som kommer under de to mest dramatiske scenene i filmen, det gjør det så mye mer monumentalt.

Det som irriterer meg mest med filmen er selv premisset for den. Hvorfor i granskauen sender man en bemannet ekspedisjon til solen for å tenne den på nytt? Det kan vel like gjerne gjøres ubemannet?

 

Vel, det er vel egentlig ikke så viktig, men det er nok til å ødelegge litt for meg. Grei film alikevel, 6/10 fra meg.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest med filmen er selv premisset for den. Hvorfor i granskauen sender man en bemannet ekspedisjon til solen for å tenne den på nytt? Det kan vel like gjerne gjøres ubemannet?

 

Vel, det er vel egentlig ikke så viktig, men det er nok til å ødelegge litt for meg. Grei film alikevel, 6/10 fra meg.

 

Hva er det som tilsier at ekspedisjonen kunne gjøres ubemannet?

 

Forøvrig er jeg blant den store delen mennesker som digget filmen frem til slutten. Ikke bare er det en unødvendig retning, men den er utført så utrolig dårlig også. Litt av greia er at Sunshine er så utrolig bra opp til det punktet, at det irriterer ekstra mye.

 

Men tross alt synes jeg filmen skal hylles for det den faktisk klarer å levere, nemlig en utrolig spennende historie, med fantastiske visuelle effekter og en utrolig spesiell stemning og atmosfære. Så jeg endte på en 7'er, og kanskje vil denne karakteren stige neste gang jeg ser den.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Jeg synes bare den er teit. Husker ikke alt, men jeg husker at det ergret meg grenseløst at mange av de jeg så den med satte stor pris på den.

Sunshine er en film som er skreddersydd for et publikum som liker å tro de er litt smartere og mer kultiverte enn røkla, og disse forlot da også kinosalen selvtilfredse som faen. Men, dette er en dum film. En dum film med et skikkelig Marvel-premiss som prøver å være dyp, underfundig og småartistisk samtidig som den er ulogisk og tåpelig.

 

Dessuten er hipstertøsen Cillian Murphy kanskje det fjeset jeg aller minst hadde forventet å se ombord i et romskip. Hvorfor er dette selvmordsoppdraget bemannet av en slik ustadig pysegjeng? Jeg hadde sett for meg en forsamling nærmest mekaniske militære og astronauter, så beinharde at de kunne sett sin egen mor bli tentakkelvoldtatt uten å fortrekke en mine, og at det er demokrati ombord, og rom for å forandre på oppdraget? Nigga please ...

 

Mot slutten viser filmen sitt sanne jeg, så den er det minste problemet. Teit film. Teit.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg synes bare den er teit. Husker ikke alt, men jeg husker at det ergret meg grenseløst at mange av de jeg så den med satte stor pris på den.

Sunshine er en film som er skreddersydd for et publikum som liker å tro de er litt smartere og mer kultiverte enn røkla, og disse forlot da også kinosalen selvtilfredse som faen. Men, dette er en dum film. En dum film med et skikkelig Marvel-premiss som prøver å være dyp, underfundig og småartistisk samtidig som den er ulogisk og tåpelig.

 

Hva er dette for et kjipt argument? Hvor i all verden prøvde Sunshine å heve seg over det jevne publikum? Filmen er ikke akkurat noen pretensiøs, kunstnerisk opplegg, men heller en gansske enkel historie om menneskehetens siste forsøk på å redde jorda. Hvis du forventa at gjengen ombord ikke skulle reflektere litt over oppdraget de var satt på, så lurer jeg virkelig på hvordan du ville oppført deg på en slik reise.

 

Dessuten er hipstertøsen Cillian Murphy kanskje det fjeset jeg aller minst hadde forventet å se ombord i et romskip. Hvorfor er dette selvmordsoppdraget bemannet av en slik ustadig pysegjeng? Jeg hadde sett for meg en forsamling nærmest mekaniske militære og astronauter, så beinharde at de kunne sett sin egen mor bli tentakkelvoldtatt uten å fortrekke en mine, og at det er demokrati ombord, og rom for å forandre på oppdraget? Nigga please ...

 

Å nei, for en jævlig ulogisk gjeng å sette ombord på det romskipet. Og hvor faen var Cillian Murphy's karakter pysete? Bare fordi vi ikke får servert en klassisk gruppe med overbola militærpersonell som prøver å overgå hverandre i tøfft munnbruk, så betyr ikke dette at valget av folk var ulogisk. Valget av mennesker som er eksperter i sitt fagfelt er litt mer fornuftig enn å ha med en gjeng militære (hvem faen skulle de liksom skyte uansett?). Dessuten oppfører de seg menneskelig i forhold til det oppdraget de er satt til å gjøre, og selv om mange naturlig nok var redde og usikre, så var de definitivt ikke pinglete.

 

Angrepet ditt på Cillian Murphy, fyren som har spilt lavmælt kjemiker, transvestitt og psycho i Batman Begins på en overbevisende måte, er smått patetisk.

 

Angrepet ditt feilet, prøv igjen.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Skal si det er en opphetet diskusjon, gi nå hverandre en klem. Tror jeg må ta og se den filmen der.

 

(for ordens skyld; Militærpersonell kan være mennesker med alt mulig av bakgrunn. Lege, vitenskapsmann, ingeniør osv. Deres primæroppgave er ikke "å skyte". Det er i praksis uniformerte spesialister. Det eneste som skiller en ingeniør i forsvaret fra en sivil ingeniør er at soldatingeniøren i tillegg har kompetanse innen krigføring og bærer uniform. Bare for å gi litt nyanse til stigmatiseringen). :)

Lenke til kommentar

Angrep er noe man gjør for å vinne. Jeg sier bare hva jeg mener om en film, og det er ingen konkurranse. Ingen av oss kan ha rett, men du er tydeligvis uenig. Helt i orden, og forventet.

 

EDIT: *KLEM!!!* på moderatorens oppfordring.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Skal si det er en opphetet diskusjon, gi nå hverandre en klem. Tror jeg må ta og se den filmen der.

 

(for ordens skyld; Militærpersonell kan være mennesker med alt mulig av bakgrunn. Lege, vitenskapsmann, ingeniør osv. Deres primæroppgave er ikke "å skyte". Det er i praksis uniformerte spesialister. Det eneste som skiller en ingeniør i forsvaret fra en sivil ingeniør er at soldatingeniøren i tillegg har kompetanse innen krigføring og bærer uniform. Bare for å gi litt nyanse til stigmatiseringen). :)

 

Fullstendig klar over det, men fyren gir inntrykk over at det han savnet var barske militærmenn med store gønnere al'a Aliens. Er vel en grunn til at han bruker ordet "tentakkelvoldtatt".

 

Forøvrig bare glad i en god diskusjon Isbilen, synes selv filmen har sine feil og mangler, men når du angriper folk som liker'n for å heve seg over andre synes jeg du bør komme med bedre argumenter enn at Cillian Murphy er en såkalt "hipstertøs".

Lenke til kommentar

Skriver bare akkurat det jeg følte da jeg gikk ut av kinosalen og så utover den stort sett fornøye flokken; "for en gjeng tullinger", tenkte jeg.

Det er ikke noe argument at Cillian Murphy er en hipstertøs, det er krydder i omtalen. En anmeldelse eller omtale vil jeg ikke si består av argumenter, den skal heller være et forsøk på å forklare leseren hva jeg følte da jeg så filmen. Å forvente saklighet er dermed litt optimistisk.

Men du må da være enig i at fyren ser ut som han spiller i den siste VME-hypen? Synes uansett ikke han kler filmen, eller, han kler det filmen tror den er, men ikke det den burde være.

 

Forventet ikke Rambo-er, men skikkelige militærfolk kan være så mangt. Uansett av en hardere disposisjon enn disse her, folk som hadde blitt screenet opp og ned i forkant av oppdraget, og opplegget ville nok vært såpass tight at de visste hva de fikk og ikke fikk snakke om. Dessverre avhenger hele plottet av at crew-et er noen tullinger, noe jeg kanskje ville kjøpt på en tilfeldig polferd, men ikke når hele verden bokstavelig talt står på spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...