Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uff, Jason Statham ... Jeg tviler på at tidsånden per i dag kombinert med teknologien vi besitter kan avstedkomme noen bra versjon.

Uff, Jason Statham? Er det noen som kan remake denne på en noenlunde god måte må det være han.

 

Ellers tror jeg selve filmen kan bli både og. Plottet er jo kult. Digger selv Carmaggeddon spillene, og regner med at filmen blir i lik bane, på grotesk måte.. Kan bli morsomt å se!

Lenke til kommentar

The Warlords - Tau ming chong 2007

 

Filmen er en episk krigsfortelling satt til de slutten av Qing-dynastiet, mer spesifikt de siste årene av Taipei opprøret (1850-1864). Et opprør som kostet over 70 millioner menneskers liv (10 mill. mer enn andre verdenskrig).

 

I filmen følger vi livene og intrigene til tre blodsbrøder i deres kamp om kjærlighet, ære og et bedre samfunn.

 

Da jeg startet å se denne filmen hadde jeg forventet at den skulle være i samme stil som Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon og House of Flying Daggers, noe den selvfølgelig ikke var. En mer passende å sammenligne den med t.eks. Breaveheart. Selv om forventningene mine var helt feil, trakk det på ingen måte ned inntrykket jeg fikk av filmen.

 

Den største feilen med filmen, var kampsekvensene ekstravagans, de passet ikke med realismen filmen ellers hadde. Riktignok var kampsekvensene svært moderate sett i forhold til de fleste "kung fu"-filmer, den men var fremdels svært overdådig. Jeg kan vel også nevne den kaotiske klippingen og kamerføringen der var i kampscenene, men jeg har ikke bestemt meg om dette var bra eller dårlig.

 

Skuespillet var prikkfritt hos alle de medvirkende, og da spesielt hos Jet-Li som gjorde en særdeles god rolle. Jeg likte også, det lille som var, av dialogen og at dialogen hadde så lite å si for filmens fremdrift.

 

En ting man burde ha i mente når man ser denne filmen er at den er laget for bare $40 mill., hvor av Jet-Li stakk av med $13 mill.. En kan ikke tro at noe så storslagent kan lages så billig.

 

Filmen fortjener lett

7 / 10

 

Edit: Leifs

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat sett The Warlords, pga Otth sin anmeldelse, og må si meg enig i hva du sier.

 

Spesiell film, ikke helt som man har blitt vant til å forvente av filmer fra østen (tenker da på hero osv).

Jeg vil påstå det er en trist film, som viser mye av helvete en krig på det tidspunktet førte med seg, og de valgene folk måtte ta.

 

Kanskje den beste rollen jeg har sett Jet-Li i, og har sett endel filmer med han, veldig bra skuespill.

 

Støtter Otth sin karakter, og gir den 7/10.

 

For de som ønsker å se en asiatisk film, uten all wire slossingen og fanzy klær/farger, er dette et veldig godt alternativ.

Lenke til kommentar

GhostBusters

"It is true this man has no dick"

 

Herlig sprø film, den er jo så absurd til tider at man må bare elske den. masse gode replikker og sener som gjør denne filmen til en ekte klassiker. selv har jeg med vilje ikke sett denne på mange år da jeg så den i stykker som liten, da jeg hadde den på VHS og har sett den latterlig mange ganger. har hatt den på dvd i 3 år eller noe uten å ha sett den. Men nå måtte jeg se den igjen, og man kommer i god steming av theme sangen.

 

9/10

Lenke til kommentar

No Country for Old Men

 

no_country_for_old_men.jpg

 

Dette er en film jeg har ventet lenge på. Forventningene har vært skyhøye og de ble ikke noe mindre etter at filmen stakk av med hele 4 priser på årets oscar utdeling.

 

Llewelyn Moss (Josh Brolin) er ute å jakter på hjort på de vidstrakte slettene i Texas. Men han kommer over noe helt annet enn en hjort. En narkotika handel har gått fryktelig galt og Moss kommer over store mengder narkotika og penger. Men det skal vise seg å være flere som er interessert i disse pengene. En psykotisk morder ved navn Anton Chigurh (Javier Bardem). Han skyr ingen midler for å få tak i pengene og skyter nesten hver eneste person han kommer over. Samtidig med dette foregår det en historie. Det er nemlig den noe avdankede sheriffen Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones). Han føler at kriminaliteten i Texas tar overhånd og han klarer ikke å ta seg av alt.

 

Historien i denne filmen er absolutt helt fantastisk. Coen brødrene har klart å lage et manus så bra at det er bare å lene seg tilbake å nyte det hele. Alt er så gjennomtenkt og velgjort. Filmen blir aldri kjedelig og den blir bare mer og mer intens etter hvert som rottejakten mellom Llewlyn og Anton utvikler seg. Og det er nettopp denne jakten som gjør filmen til det den er. Og mye av grunnen til at denne jakten er så spennende er takket være skuespillet fra både Josh Brolin og Javier Bardem. Særlig fra sistnevnte. Han lever seg så inn i rollen og spiller den så troverdig at du nesten lurer på om Bardem er slik i det virkelig livet også. Det blikket han har og måten han tar seg frem på er til å grøsse av. Dette er ikke en person jeg ville ha møtt i en bakgate for å si det sånn. Oscaren Javier vant er dermed fullt fortjent og vell så det. Regien og filmingen er også helt i toppsjiktet. Vi får servert den ene fantastiske scenen etter den andre. Så her er det mye eyecandy for den filminteresserte.

 

Det er vanskelig å finne noe dårlig med denne filmen. Rett og slett fordi den er så gjennomført bra. Men hvis det er en ting jeg skal pirke på er det en liten rolle. Kollegaen til Ed Tom Bell synes jeg blir litt for dårlig spillt. Og det vises også ekstra godt siden resten av skuespillerprestasjonene er i toppklasse. Men dette blir bare småplukk i det store og jeg velger derfor å ikke trekke filmen noe for dette.

 

Dette er ikke noen utpreget blockbuster film med mye action og underholdning. Så denne passer nok best for de som er litt over gjennomsnittlig interessert i film. Filmen viser også veldig mye vold, noe som etter min mening er et nødvendig virkemiddel for å vise hvor mye vold det var i Texas på den tiden. Et annet virkemiddel som Coen-brødrene har tatt nytte av er bruken av filmmusikk. Eller ikke bruken av filmmusikk for å si det på den rette måten. Det er rett og slett ingen filmmusikk i denne filmen. Dette er ikke noe du tenker over mens du sitter der å ser filmen, men det er litt morsomt å tenke på det i ettertid.

 

Hvis du er over middles filminteressert og ikke har sett denne filmen så løp å se den så fort som mulig. Men jeg sier ikke her at hvis du ikke er filminteressert så kan du ikke se filmen. Snarere tvert imot. Dette er en film som alle kan se, men det er ikke sikkert alle finner den like underholdende. Jeg likte vertfall denne filmen veldig godt og nøler ikke et sekund med å gi denne en toppkarakter. En plass på min topp 20 liste har den også fortjent!

 

Karakter: 10 av 10!

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
GhostBusters

"It is true this man has no dick"

 

Herlig sprø film, den er jo så absurd til tider at man må bare elske den. masse gode replikker og sener som gjør denne filmen til en ekte klassiker. selv har jeg med vilje ikke sett denne på mange år da jeg så den i stykker som liten, da jeg hadde den på VHS og har sett den latterlig mange ganger. har hatt den på dvd i 3 år eller noe uten å ha sett den. Men nå måtte jeg se den igjen, og man kommer i god steming av theme sangen.

 

9/10

 

Den klarer å ødelegge nattesøvnen til barn født i vårt tiår også. Hadde et flott gjensyn med filmen når jeg så den med ungene i fjor.

Lenke til kommentar

Legg for øvrig til matvarene Sigorney Weaver pakker ut i begynnelsen av Ghostbuster 1. Er det ikke en vis kjenning der? :p

 

Ny film:

 

GHOSTBUSTER II

 

(leste omtalen av den første og ble "nødt" til å se begge to da jeg har dem samlet i en boks.)

 

Jada, Ghostbusters er genialt, så vi trenger ikke flere omtaler av den. Ghostbuster II, derimot... Etter alt de gjorde i den første filmen blir det svært vanskelig å overgå det på en bra måte i en oppfølger, men her er den likevel. Klart den er like dårlig som oppfølgere flest og burde aldri ha vært laget... eller?

 

Helt feil. Om en oppfølger burde ha vært laget er det denne. Det er som sagt veldig vanskelig å overgå den første filmen, men denne klarte det nesten. Det er mye av det samme tullet med spøkelser på frifot og alt det der, men denne gangen er det mørkere og mer skremmende. (sjekk uttrykket til Vigo på maleriet, for eksempel. Det gav broder'n mareritt da vi så den på kino.) Denne er fortsatt morsom, men tar hele handlingen i en helt annen retning en den første både "gjenskaper" Ghostbusters og beholder alt som var bra med den første. Effektene er litt bedre, skuespillerne er mer vant med rollene sine og hele historien føles bedre enn den første, så på mange måter er denne bedre enn den første. Likevel, jeg vil ikke kalle dette en oppfølger. Det er mer enn fortsettelse av samme film. Hadde den første filmen ikke sluttet hadde den glidd over i denne. Så enkelt kan det sies. Likte du den første er det stor sjanse for at du liker denne også. Likte du ikke den første lurer jeg på hvorfor du leser denne anmeldensel? :p

 

Vurdering: 8/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

StatGate the Ark of truth

 

En film for å gi en avslutting på den 2 sesong lange story arcen med Ori's.

 

Mens mange ikke likte Serenity da folk mente den ikke kunne sees uten å ha sett serien mens andre mente denne kunne osv. la det bli sagt, denne filmen skal ikke sees alene, du bør MINST ha sett sesong 9 og 10 av SG1 før du ser denne, helst alle 10 sesongene. den er laget for fans av SG1 og ingen andre. har du aldri sett SG1 starter du ikke med denne.

 

Selv digget jeg filmen da SG1 er yndlings serien min, og denne filmen gir mer av det gode, den har samme rare blanding av action, drama og humor som gjør at jeg liker serien.

 

jeg fikk en skikkelig god feel når jeg så introen på filmen og hørte SG1 musikken.

Filmen gir en god av slutting på story arcen, selv om jeg hadde foretrukker 2-3 sesonger i stede for 90 min med film.

 

dette er jo ikke avsluttingen på SG1 da det skal komme en film til.

 

filmen er jo egentlig bare en litt lang SG1 episode, der de får lov til å si shit og asshole og har kanskje et litt høyere budsjett enn vanlig, men alt i alt en god film/episode

 

8/10

Lenke til kommentar

Nå må vi få en ting klart her. Typen kinesisk film med wires og flyving over hustak osv er en egen genre som heter Wuxia. Det er laget slike filmer siden stumfilmens tid, faktisk. Selvsagt lages martial arts filmer utenfor den genren også. Det er bare den genren som ble pop her borte etter Hidden tiger... og House of the Flying Daggers.

 

Wuxia-filmer er hovedsaklig basert på heltehistorier fra kinesisk mytologi, så da må det jo være litt "superkrefter" inne i bildet :)

Lenke til kommentar

Kautokeino-opprøret

 

Kautokeino-oppr_ret_114994o.jpg

 

8. november 1852 er en mørk merkedag for samer i Norge. Da gikk en gruppe samer til angrep på det norsk storsamfunnet personifisert av handelsmann, lensmann og prest i bygda Kautokeino. Forsøket på revolusjon endte i tragedie.

 

I århundrer har de forblåste viddene lengst nord i Nord-Norge vært bebodd av samefolket og reinsdyrene deres. Men moderne tider er i ferd med å innta den avsides kjøpstaden Kautokeino, som styres av den formuende handelsmannen Carl Johan Ruth. En av de samiske gruppene (siidaene), ledet av den unge kvinnen Elen, nekter å betale en urettferdig gjeld til Ruth. Uten rettssak sørger Ruth for å fengsle de fleste i Elens siida, og hun blir alene om å ta vare på reinsdyrene. Elen får hjelp til å få i stand en rettssak som bidrar til å løslate de fleste mennene. Men Ruth tar beslag i siidaens reinsdyr for å dekke kostnadene til rettssaken. Uten livsgrunnlag har ikke Elen og siidaen noe annet valg enn å gå imot Ruths krav.

Om kvelden 7. november 1852 drar 57 kvinner, menn og barn fra tamrein og telt på vidda. De er ute i rasende ærend, og flere av dem skal aldri komme tilbake. Først og sist i følget er Ole Somby og Aslak Hætta. I grålysningen neste dag når sledefølget Kautokeino. Her blir de møtt av kjøpmann Ruth og lensmann Lars Johan Bucht. Begge ser at samene er ute i truende oppdrag. Bucht griper en gjerdestaur når samene nærmer seg, men Aslak Hætta er raskere. De to barker sammen, og når Aslak får hjelp går lensmannen i bakken. Aslak biter nesen av Bucht, får tak i kniven hans og hogger til. Også Ruth går i bakken, og mannen som er opphav til så mye fyll og elendighet blant de mannlige samene får smake stokken av rasende samekvinner. Så er det presten, Fredrik Waldemar Hvoslef, sin tur til å møte sognebarnas vrede. Om kvelden er Ruth og Buch døde av skadene, mens presten er skamslått.

Det som siden blir kalt Kautokeino-opprøret er nødt til å få et blodig etterspill.

 

Dette er en film som er veldig bra gjennomført, både på den tekniske og skuespiller siden. Den tar for seg noe som var et problem i Norge på denne tiden, men også noe som er et problem i andre land til dags dato. Dette er en film hvor du kjenner på deg frihetsfølelsen, og man blir utrolig glad for at man ikke er undertrykket.

 

Filmen er veldig realistisk, og den fikk et veldig stort pluss i boken fra meg siden den hadde en realistisk og god slutt, istedenfor en total urealistisk slutt fylt med spesialeffekter. Filmen klarer seg faktisk utrolig bra uten særlig til spesialeffekter, og du må bare bli overrasket over alle de flotte byggverkene som er reist for å lage Kautokeino på nytt.

 

terningkast_5.gif

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Cidade De Deus

 

city_of_god_verdvd.jpg

 

En perfekt film i mine øyne. Den har alt! Skuespillet er på topp, historien er fantastisk fortalt og i tillegg gripende, filmen er utrolig bra teknisk laget. Hva mer kan du be om? Jeg storkoste meg gjennom disse to timene og 9 minuttene, til tross for at filmen ble avspilt på en avdanket playstation og en liten tv. En film som må ses!

 

terningkast6.gif

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefalle noe andre Wuxia-filmer foruten Hidden tiger..., House..., Curse of... og Hero?

Må wuxia hovedsaklig være kampsport med sverd?

 

Nyere:

Swordsman II

Duel to the Death

 

Shaw Brothers:

Heroes of the East

 

 

Hvis sverd ikke er like viktig, så sjekk også:

Nyere:

The Tai-Chi Master

The Shaolin Temple

Once Upon a Time in China

Once Upon a Time in China II

Fong Sai-Yuk

Fong Sai-Yuk II

Fist of Legend

Iron Monkey

 

Shaw Brothers:

The 36th Chamber of Shaolin

Return to the 36th Chamber

Disciples of the 36th Chamber

Eight Diagram Pole Fighter

Dirty Ho

Executioners of Shaolin

Clan of the White Lotus

Shaolin Mantis

Five Deadly Venoms

Crippled Avengers

Lenke til kommentar

Hitman

 

hitman.jpg

 

I Hitman spillene møter vi Agent 47 som en kaldblodige leiemorder. Han er best i det han driver med. I denne filmen var det Timothy Olyphant som fikk æren av å spille Agent 47 noe som jeg synes passet veldig bra. Han lignet veldig mye, noe som er veldig viktig å få til. For å ta en litt kort oppsummering om hva filmen egentlig handler om. Agent 47 får i oppdrag å drepe den russiske presidenten. Men etter at jobben er gjort viser det seg at presidenten lever likevell! Agent 47 vil da finne ut hva det er som egentlig har skjedd og finne ut hvem som står bak det hele. Samtidig med dette blir han jaktet på av Interpol med Mike Whittier (Dougray Scott) i spissen og som om ikke dette var nok er det russiske militæret ute etter han også!

 

Som sagt over så synes jeg rollevalget passet veldig bra! Men det er en liten ting jeg syntes ble feil. Olyphant virker litt for snill i rollen. Ikke på hvordan han oppfører seg, der er han veldig bra. Men ansiktsuttrykket han er slik at han ser litt for snill ut. Agent 47 skal ikke være noen fløtepus der han går rundt å dreper folk på oppdrag fra andre. Men bort sett fra dette synes jeg han er perfekt. Resten av rollesetningen er helt ok. Ikke noe spesielt her.

 

Det er en ting som er viktig når man lager filmer basert på spill. Filmen skal være så tro mot spillet som mulig. Og her feiler Hitman veldig. I spillene er Agent 47 en morder som kun dreper dem han må og ingen flere. Kun enkelte som måtte finne på å prøve å stoppe ham eller oppdage ham mens han sniker seg rundt. I filmen er de full fres og det virker som om det er slik at jo flere som blir drept jo bedre er det. Om det er noen store eksplosjoner og så videre kommer som en bonus. Jeg er ikke noen stor fan av spillene, men har spillt de nok til å vite at dette blir totalt skivebom. Veldig synd at filmen bommer på dette siden det er en veldig viktig del. Men resten av filmen er veldig god og hvis de hadde klart å få snikingen og drepingen av folk rett kunne dette ha blitt en veldig god film. Men jeg velger likevell å gi denne filmen en god karakter. Mye på grunn av underholdningsverdien. Fordi filmen har mye god action slik at underholdningen er på topp hele veien gjennom og det blir aldri kjedelig å se på.

 

Hvis du er en ihugga Hitman fan så må nok jeg meddele at du kan bli litt skuffet etter å ha sett filmen. Men ikke glem filmen helt og la vær å gå på den. Fordi som en helt vanlig action film funker den veldig bra og kan gi deg god underholdning på en ellers kjedelig fredags kveld (eller andre kvelder for de som måtte ønske det).

 

Karakter: 7 av 10

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Jeg er ihugga Hitman-fan og ble faktisk ikke skuffet. :)

 

Ville vel gitt filmen en 6'er. Hadde noe å utsette på den, men det er glemt. Så det kan ikke ha vært så forferdelig at jeg har tatt meg bryet å lagre det i minnet. Men på den annen side, det kan være seniliteten som slår inn.

 

Olyphant klarte seg jo også ganske bra. Var veldig skeptisk til han, men det funket sånn noenlunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...