Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kanskje vi bør lage en ny tråd angående det. Blir i alle fall veldig off-topic i forhold til hva tråden handler om.

Rambo (2008)

 

Hadde hørt at den skulle være voldelig men satan! Lenge sida jeg har sett en så høy body count gjennomført på en så god måte. Lemmene rives av og huene poppes som bobleplast. Sekvensen hvor han bemanner 12,7mm er jo helt hysterisk. Spesielt måten han rydder vekk mannen som sitter foran han. Rein voldsorgie som skiller seg ut fra lignende actionfilmer. Rambo putter en stor V tilbake i begrepet vold. Resten av filmen og de tematiske undertonene er selvfølgelig til å spy av. Føler dette er et lite skritt i riktig retning når det gjelder blod i en actionfilm. Over-the-top og svært blodig. I sin sjanger føler jeg den er verdt en:

 

4/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Resten av filmen og de tematiske undertonene er selvfølgelig til å spy av.

Hva er det du sikter til her? Hele filmen er perfekt, inkludert tematikken.

Hovedsaklig det med pro-Amerika og kristendommen. Virker på en måte så parodisk, så veit ikke om det er gjort bevisst. Rambo, perfekt? Hadde det vært LarsP som hadde sagt det, hadde jeg ikke rynka på nesa, men deg?

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke de nevnte temaene var dominanter, tvert imot, de var kun omstendigheter. Temaene i Rambo var verdens grusomhet, at bistandsarbeid er farlig, men allikevel nødvendig og at du ikke kødder med Rambo!

 

Filmen får en til å tenke på hvor jævlig verden egentlig er. Der andre filmer vender det andre kinnet til, tvinger Rambo oss til å se helt vanvittige scener. Virkemiddelet overgår ikke budskapet denne gangen, ettersom virkeligheten antakelig er mye verre enn det vi så antydninger til i denne filmen. Og kirsebæret på toppen av kremen er jo at filmen samtidig er fortreffelig underholdende.

Lenke til kommentar

There Will be Blood: Vi følger "oil-man" Daniel Plainview gjenom noen tiår. Vi blir vitne til en grådig og nådesløs mann og ikke minst hans demoner. Historien er intrikat og fortalt på en stemningsfull og dempet måte. Regissøren leker seg på flere måter, spesielt legger man merke til musikken. Filmen snakkes ikke ihjel, inntrykkene kommer mer av bilder og lyd, fremfor dialog. Det minner litt om hva man opplever når man ser stumfilm. Men dialogen som kommer er gjennomtenkt og Daniel Day-Lewis er så fenomenal at jeg knapt har ord for å beskrive det. Spesielt når man har sett hvordan Lewis er i det virkelige liv (eller rettere sagt i intervjuer o.l), så er det imponerende å se hvordan han nok en gang klarer å transformere seg og leve seg inn i en rolle som er så til de grader annerledes enn mannen selv. Både i tale og kropsspråk. Jeg beundrer virkelig hver bidige scene med den mannen og han er kremen av kremen i Hollywood. Med god regi og en historie jeg finner interessant blir dette en flott film om grådighetens verden. Spesielt liker jeg at jeg som seer får tid til å gjøre mine egne inntrykk fremfor at karakterene skal snakke det ihjel gjennom "teskjemodus"-type dialog. En veldig god film med en av tidenes skuespillerprestasjoner.

 

8/10

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke de nevnte temaene var dominanter, tvert imot, de var kun omstendigheter. Temaene i Rambo var verdens grusomhet, at bistandsarbeid er farlig, men allikevel nødvendig og at du ikke kødder med Rambo!

 

Filmen får en til å tenke på hvor jævlig verden egentlig er. Der andre filmer vender det andre kinnet til, tvinger Rambo oss til å se helt vanvittige scener. Virkemiddelet overgår ikke budskapet denne gangen, ettersom virkeligheten antakelig er mye verre enn det vi så antydninger til i denne filmen. Og kirsebæret på toppen av kremen er jo at filmen samtidig er fortreffelig underholdende.

Føler at du overvurderer effekten filmen har - altså at den effektivt viser hvor jævli verden er. I mine øyne er settingen og historien kun omstendigheter som ligger bakt rundt volden og underholdningen. En særskilt tankevekkende film vil jeg ikke akkurat påstå den er. Hovedproblemet for filmens seriøsitet og evne til å vekke tanker er i grunn Rambo - det blir litt brechtiansk over det hele. Rambos karakter blir på sett og vis en påminner om at hans omverden er fiksjon. Hadde man derimot gått for en nøytral/realistisk karakter hadde jeg nok sett paralellene til virkeligheten i mye større grad. De grusomme bildene isolert er selvfølgelig tankevekkende men filmen i seg selv er ikke effektiv til å formidle noe budskap, og det skyldes Rambos vesen og måten man skal le av volden.

 

Men som nevnt, et solid stykke action skal det sies. Kudos for at man har pushet grensene for vold i en actionfilm, men noen øyeåpner... aj zink nått.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

There Will Be Blood fortjener en toppkarakter, ja. En veldig flott film!

 

Føler at du overvurderer effekten filmen har - altså at den effektivt viser hvor jævli verden er. I mine øyne er settingen og historien kun omstendigheter som ligger bakt rundt volden og underholdningen. En særskilt tankevekkende film vil jeg ikke akkurat påstå den er. Hovedproblemet for filmens seriøsitet og evne til å vekke tanker er i grunn Rambo - det blir litt brechtiansk over det hele. Rambos karakter blir på sett og vis en påminner om at hans omverden er fiksjon. Hadde man derimot gått for en nøytral/realistisk karakter hadde jeg nok sett paralellene til virkeligheten i mye større grad. De grusomme bildene isolert er selvfølgelig tankevekkende men filmen i seg selv er ikke effektiv til å formidle noe budskap, og det skyldes Rambos vesen og måten man skal le av volden.

 

Men som nevnt, et solid stykke action skal det sies. Kudos for at man har pushet grensene for vold i en actionfilm, men noen øyeåpner... aj zink nått.

Effekten er som John Doe i Se7en sier: I dag kan man ikke lenger prikke folk på skulderen for å få vedkommende til å lytte, man må bruke slegge. Rambo balanserer mellom seriøsitet og underholdning på en måte jeg sjelden har sett maken til. Mens filmer flest ikke gir inntrykk nok til å få en til å tenke, er det annerledes med denne filmen. Jeg sier ikke at det er den største tankevekkeren i filmhistorien, men at det var noe mer enn bare en orgie i blod, er helt klart og tydelig.

Lenke til kommentar

Godt å se deg tilbake med anmeldelser Tjalla.

 

Gone Baby Gone

 

Litt vanskelig å skrive noe om filmen uten å spoile, men historien utforsker i praksis om målet helliger middelet i forhold til kriminalitetsbekjempelse og oppvekstvilkår for barn. Filmen er regissert av Ben Affleck, som har puttet sin lillebror Casey Affleck i hovedrollen. Jeg har tidligere likt han veldig i bl.a. Lonesome Jim, hvor han passer perfekt til rollen som en litt utbrent, sjenert og initiativløs arbeidsledig. Rollen i denne filmen krever imidlertid et litt bredere spekter jeg ikke synes han fikser til fulle i de to timene den varer, han klarer ikke i mine øyne å formidle de helt store ytterpunktene i følelseslivet til karakteren. Uten å gå i detalj, ble det endel søkte og urealistiske hendelser som skurret litt mot slutten av filmen.

 

Men for all del, filmen er underholdende nok og innbyr til ettertanke, og har mange gode prestasjoner i birollene (spesielt Amy Ryan fra The Wire).

 

6/10.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Var bare sjeleglad for at Sly turde å lage scener hvor alt virket så ytterst håpløst og man sitter og tripper "jeg vet Rambo kommer....nå kommer han snart, bare vent...han kommer for å redde dagen...kommer han eller...? jo, han må jo komme til unnsetning, de kan jo ikke dø....eller?"

 

Denne typen "effekt" har forsvunnet veldig mye de siste årene og det var litt nostalgi bak det hele. Følte meg nesten som unge igjen.

 

Når det gjelder undertoner, så nei det finner jeg ikke. Med mindre man skal ta på seg "politiske/ideologiske" briller og vurdere ut ifra egen ståsted på nevnte områder. Karakterene hadde sine svart/hvitt syn på livets realiteter og fremmet den i skråsikker stil. At karakterene har sterke meninger og at motsetningene driver filmen fremover betyr ikke at filmen har noen undertoner eller "budskap", i så måte. Ene filmanmelderen (som jeg faktisk mailet med) trakk jo filmen ned fordi Rambo "ikke engang sloss for amerikanerne". Er ikke noe pro-amerikansk over denne filmen her. Greit nok at sly er en McCain-fan og republikaner, men ser ikke at han prøver å snike noe slikt over i Rambo. :)

Lenke til kommentar
Men for all del, filmen er underholdende nok og innbyr til ettertanke, og har mange gode prestasjoner i birollene (spesielt Amy Ryan fra The Wire).

 

6/10.

 

Synes Gone Baby Gone var knall og ville justert opp karakteren to hakk. Amy Ryan kjente jeg ikke igjen fra The Wire, noe som ofte er et godt tegn. Slutten var forøvrig knall. Provoserende nok til å tvinge seeren til å ta et standpunkt. Jeg liker når filmer setter hjernen og følelser i aktivitet.

Lenke til kommentar
Men for all del, filmen er underholdende nok og innbyr til ettertanke, og har mange gode prestasjoner i birollene (spesielt Amy Ryan fra The Wire).

 

6/10.

 

Synes Gone Baby Gone var knall og ville justert opp karakteren to hakk. Amy Ryan kjente jeg ikke igjen fra The Wire, noe som ofte er et godt tegn. Slutten var forøvrig knall. Provoserende nok til å tvinge seeren til å ta et standpunkt. Jeg liker når filmer setter hjernen og følelser i aktivitet.

Jaja, smaken er som baken.

 

 

Jeg synes spesielt det var søkt at dama til hovedpersonen gjennomførte ultimatumet sitt om å forlate han hvis han tystet på de som hadde kidnappet ungen, i tillegg ble handlingene til hele kvartetten av kidnapperbanden litt for overdrevent intrikate til at det var troverdig for min del (virket som om de ble laget fordi forfatteren hadde en tvangstanke om at seerne ikke måtte gjette slutten, heller enn at det skulle bli en god historie. Kanskje hadde det vært lettere å leve seg inn i det på bokform.), og som nevnt mestrer ikke Casey hovedrollen helt i mine øyne. Hovedpersonens vennskap med diverse høytstående kriminelle var også vanskelige å svelge, med mindre han hadde en mer ullen bakgrunn enn det jeg fikk inntrykk av i starten av filmen.

 

Lenke til kommentar

Man cheng jin dai huang jin jia

 

 

curse_golden_flower1.jpg

 

 

Rett og slett en perfekt film. Satt med frysininger under store deler av filmen.

Elsker de vanvittige pompøse scenene, de fantiske kulissene, kostymene, og det "stramme" skuespillet.

 

Til tider tentke jeg det kan ikke bli bedre enn dette, og så ble det det.

Viss ikke dette er 10 av 10 så vet ikke jeg.

100% filmfølelse.

 

Viss det ikke var klart nok så blir karakteren 10/10

Lenke til kommentar

Så denne filmen på nytt idag. Lady Snowblood (jap., 1974)

 

Dette er filmen Tarantino har bygd mye av kill bill-historien rundt. Her har vi en ren, hensynsløs hevnhistorie

der den lille jenta som fikk familien drept på en picnic av en gjeng banditter, tar en særdeles blodig hevn når hun har blitt voksen og oppsøker alle sammen. Hun har fått sverdtrening av en prest som fant henne ved foreldrene sine lik, og er fullkomment trent til å drepe. Og det gjør hun til de grader. Dama er i tillegg slående vakker og har de mest stirrende hatefulle øynene jeg har sett. Du glemmer at det er en film nesten, rollen er liksom bare henne.

Det er ikke hovedsaklig historien Kill Bill bygger på, men tematikken, farger og lyssetting. Filmen foregår i det gamle Japan, så det er ingen motorsykler og Bruce Lee-drakter i sikte.

Men flere av scenene her kan man se er nærmest kopiert av Tarantino. Snøhagen f.eks, blodfontener når lemmer kappes av, svarthvitt-bildene som introduserer hver av badguyene osv.

 

Alt i alt en topp film og en klassiker innen hevnhistorier.

Og legg merke til den herlige sangen i traileren, den er i filmen flere steder, og er sunget av Meiko Kaiji selv (Lady snowblood).

Og som en tribute er den i credits til Kill Bill 1.

Sluttscenen gir deg ståpels og frysninger.

 

Uma Thurman kan gå og legge seg.

10/10

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg synes spesielt det var søkt at dama til hovedpersonen gjennomførte ultimatumet sitt om å forlate han hvis han tystet på de som hadde kidnappet ungen, i tillegg ble handlingene til hele kvartetten av kidnapperbanden litt for overdrevent intrikate til at det var troverdig for min del (virket som om de ble laget fordi forfatteren hadde en tvangstanke om at seerne ikke måtte gjette slutten, heller enn at det skulle bli en god historie. Kanskje hadde det vært lettere å leve seg inn i det på bokform.), og som nevnt mestrer ikke Casey hovedrollen helt i mine øyne. Hovedpersonens vennskap med diverse høytstående kriminelle var også vanskelige å svelge, med mindre han hadde en mer ullen bakgrunn enn det jeg fikk inntrykk av i starten av filmen.

 

 

Ser ikke helt hva som er så søkt med at dama gjennomførte ultimatumet? Hvis hun ikke hadde gjort det, ville jo ultimatumet være meningsløst. Men hu dama var forøvrig en negativ ting om filmen. Følte rollen ble litt vel meningsløs og anonym, ihvertfall med tanke på at en såpass kjent skuespiller.

 

Ser heller ikke hva som var så veldig intrikat med kvartettens handlinger? At Casey's karakter kjente kriminelle ser jeg heller ikke hvorfor skulle være så vanskelig å svelge? Han kunne ha vokst opp med dem, fått tilliten på andre måter etc. Forøvrig synes jeg Casey Affleck var glimrende i et godt år for fyren (fantastisk i Assassination of Jesse James).

 

Anyways, vi er ganske uenige om noen ting ja.

 

Lenke til kommentar
Men for all del, filmen er underholdende nok og innbyr til ettertanke, og har mange gode prestasjoner i birollene (spesielt Amy Ryan fra The Wire).

 

6/10.

 

Synes Gone Baby Gone var knall og ville justert opp karakteren to hakk. Amy Ryan kjente jeg ikke igjen fra The Wire, noe som ofte er et godt tegn. Slutten var forøvrig knall. Provoserende nok til å tvinge seeren til å ta et standpunkt. Jeg liker når filmer setter hjernen og følelser i aktivitet.

Elsket han i 'Jessie James' så har store forhåpninger til han her. Gleder meg stort til å få sett den.

 

No Country For Old Men

 

Forventningene til filmen ble definitivt skrudd opp mange hakk etter at den stakk av med de største prisene under Oscarutdelingen på mandag, selv om det ikke akkurat var overraskende. Herlig stemning som preges av det øde landskapet. Gode skuespillere iform av Javier Bardem og Josh Brolin. Spesielt førstnevnte må jo trekkes fram som perfekt for filmen. Hans mystiske, rolige og kalde vesen er til å grøsse av, for å ikke nevne de påtrengende øynene. Du vet aldri hva han kommer til å gjøre neste sekund, og det skremmer meg virkelig. Spenningen er absolutt der og man sitter på nåler når Anton og Llewelyn følger hverandre. Det jeg føler trekker ned er rett og slett lengden - den blir for lang med scener som trekker ned intensiteten. Spesielt det siste kvarteret ble litt i treigeste laget for min del. Selve fortellerperspektivet med Tommy Lee Jones blir også litt merkverdig og passer dårlig inn. Jeg skjønte i alle fall ikke nødvendigheten av de sekvensene som inkluderte han. De dro i alle fall ned intensiteten for min del.

 

5+/6

Lenke til kommentar

Death Race 2000

http://imdb.com/title/tt0072856/

I og med at Carmageddon er basert på denne filmen, har den stått på måse-lista mi ganske lenge uten at jeg har følt noe hastverk. Har rett og slett trodd at det måtte være en ganske dårlig film, siden den er såpass lite omtalt. Så feil kan man ta.

 

Aldri i mitt liv har jeg sett noe som klarer å være så grotesk på en så herlig fjollete måte. Hovedpersonene kjører om kapp i glorete biler utstyrt med sagtakker, hoggtenner og andre accessoirer som ikke passerer EU-kontroll, og underveis "scorer" de fotgjengere (ja, kjører over dem) med statens velsignelse. Seierherren kåres nemlig på grunnlag av plassering og poengsum.

 

Dette er en satirisk fremtidsdystopi anno 1975, og med alt det innebærer av corny godsaker, er den alt det en mener med "kult-klassiker". Sylvester Stallone tar sitt første virkelig store skritt mot stjernene i denne filmen, og den kanskje viktigste rollen innehas av David Carradine.

 

Flåklypa møter Monty Python møter Driller Killer.

 

EDIT: Sylvester! Nå er det nok Rocky og Rambo! Remake denne!

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...