Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i tanketomme actionfilmer, men likte ikke War. Statham var bare grumpy og uinteressant synes jeg. Dessuten ble jeg ikke engasjert i handlingen på noen som helst måte, og måtte slå av halvveis. Da ser jeg heller Transporter 2 på nytt.

 

 

Hehe, men da fikk du jo ikke med deg twisten :wee:

 

Er vel eneste grunn til at jeg husket filmen to dager etter at jeg så den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Twisten var det som dro den opp fra 1 til 3/10. Den kom helt uforventet. Jeg vet ikke om dere har sett intervjuet der selv Jet Li kaller den for en drittfilm?

Lenke til kommentar

Og akkurat hva med filmen gjorde den dårlig for din del? Syntes den var helt på det jevne, en typpisk actionfilm, men med en god vri på slutten. Måtte hatt en seriøs gretten dag om jeg skulle trekke den ned i 1-3 karakterskalaen. De tallene er forbehold filmer som Catwoman og Life Socks.

 

Likte denne bedre enn Shoot Em' Up, en film med selveste Owen. Når jeg blir lurt av en a-typpisk actionfilm så har den det lille ekstra, i min bok.

Lenke til kommentar

Foruten twisten på slutten, var War en helt horribel action-film. Så og si alt var godt under gjennomsnittet. Skuespillet, både hos Jet-Li og spesielt hos Statham var svært dårlig. Actionscenene var til tide ulogiske og svært dårlig koreografert. I tillegg fikk jeg ved flere anledninger følelsen av at Jet-li kunne teleportere, han dukket bare opp langt fra hvor han ble sist sett.

 

3 / 10 er en helt passende karakter for denne filmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og akkurat hva med filmen gjorde den dårlig for din del? Syntes den var helt på det jevne, en typpisk actionfilm, men med en god vri på slutten. Måtte hatt en seriøs gretten dag om jeg skulle trekke den ned i 1-3 karakterskalaen. De tallene er forbehold filmer som Catwoman og Life Socks.

 

Likte denne bedre enn Shoot Em' Up, en film med selveste Owen. Når jeg blir lurt av en a-typpisk actionfilm så har den det lille ekstra, i min bok.

 

Fantastisk cheesy skuespill, kjipe og oppbrukte filmtekniske grep av en uerfaren tv-regissør, uinteressant historie og en ganske kraftig "har sett det før"-opplevelse, egentlig.

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal man gi den jevne Van Damme, Chuck Norris, Jackie Chan osv om denne fortjener 1-3? Tror man forventer litt vel mye av denne typen filmer om skuespillet her plager. Det er ikke værre enn hva som er vanlig i sjangeren, langt fra. Skuespillet var på høyde med hva man ser i den siste Die Hard-filmen (med unntak av Brucer'n selvfølgelig). Har vanskelig for at dette er en film man kan mislike såpass, men så er jeg jo ikke religiøs heller, så det kan jo være troen svikter. Hva vet nå jeg.

 

Og du ga Ghost Rider 7, Wh1te? Man kan si mye om Statham og Li, men de overgår nå Cage i actionrollen. I hvert fall i de litt mer hjernedøde actionfilmene. Nei, jeg gir meg over. Med tanketom actionfilm som utgangspunkt så forstår jeg ikke misnøyen, så jeg bør vel trå forsiktig. Vet ikke helt hva folk forventet. Spesielt når man snakker om karakter 1 om det ikke var for twisten. Uwe Boll er 1, Captain America er 1. :)

 

Men så er jeg jo en kar som kan kose meg gjennom "kapring på *sett inn hva som helst*" og som fant fint tidsfordriv i alle merkelige typer actionfilmer som kom på 90-tallet med alt fra Van Damme til Kurt Russel. Men jeg har aldri opplevd å bli lurt i en slik type film, noe War maktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva i all verden skal man gi den jevne Van Damme, Chuck Norris, Jackie Chan osv om denne fortjener 1-3?

 

Jeg vet ikke hvordan du gjør det, men jeg gir karakterer til filmer og ikke skuespillere.

 

Tror man forventer litt vel mye av denne typen filmer om skuespillet her plager.

 

Nei. Absolutt ikke. Både Jet Li og ikke minst Jason Statham er kompetente skuespillere og jeg vil påstå at jeg har sett nok filmer av dem begge til å ha de forventningene jeg har.

 

Det er ikke værre enn hva som er vanlig i sjangeren, langt fra.

 

Jaja. Hvilken sjanger er det du tenker på? "Dømt fra første bokstav i manuset"-sjangeren?

 

Skuespillet var på høyde med hva man ser i den siste Die Hard-filmen (med unntak av Brucer'n selvfølgelig).

 

Tja. Der er nok vi to veldig uenige.

 

Har vanskelig for at dette er en film man kan mislike såpass, men så er jeg jo ikke religiøs heller, så det kan jo være troen svikter. Hva vet nå jeg.

 

Hvordan kan du ha vanskeligheter med det? Trodde du var en av dem som godtok at smak er individuelt.

 

Og du ga Ghost Rider 7, Wh1te? Man kan si mye om Statham og Li, men de overgår nå Cage i actionrollen.

 

Nei igjen. Dessuten så må du se på filmen som en helhet. Det nytter ikke å dømme slike filmer helt og fullt basert på skuespillet. Det var hovedsakelig ikke skuespillet som felte War, men dårlig regi og elendig manus.

 

Men så er jeg jo en kar som kan kose meg gjennom "kapring på *sett inn hva som helst*" og som fant fint tidsfordriv i alle merkelige typer actionfilmer som kom på 90-tallet med alt fra Van Damme til Kurt Russel. Men jeg har aldri opplevd å bli lurt i en slik type film, noe War maktet.

 

Jeg koser meg med hjernedød underholdning jeg også (Ghost Rider), men War er lavmål. På en dårlig måte.

Lenke til kommentar

Helt enig med wh1te her, War var grusom på omtrent alle mulige måter. Jet Li sin dårligste til nå i Hollywood.

 

 

Og Dotten, det gjorde nesten vondt å lese at du setter Van Damme (Universal Soldier, In Hell, Until Death) og Jackie Chan (Police Story, Project A, Dragons Forever) i samme bås som... Chuck *ugh* Norris (The Delta Force, Sidekicks, Top Dog? :nei: )

Lenke til kommentar

Chuck har gjort mye mere enn bare 3 filmer da. Må ta med Missing in Action-serien, alle karatefilmene han var med i på 70/tidlig 80-tallet (mye mere enn bare den med Bruce Lee). Jeg liker fyren. Mulig det er skjegget som gjør det. Han var karateidolet til pappa på 80-tallet, så jeg så masse filmer med han når jeg var liten. Fattern hadde karateskole på den tida.

 

Og walker texas ranger gikk vel i minst 8 år i USA.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

The Kingdom (2007)

 

poster.jpg

 

Altmuligmannen Peter Berg's nyeste bidrag på filmfronten kan lettest beskrives som en slags CSI: Riyadh, lett krydret med diverse historiske, kulturelle og politiske problemstillinger og en dæsj heftig action. Kort forklart så blir et FBI-team sendt for å etterforske og finne mesterhjernen bak et terrorangrep mot et amerikansk boligkompleks i Saudi-Arabia. Noe som så klart verken blir en enkel eller trygg jobb.

 

The Kingdom har blitt kritisert for å være både overfladisk og ensidig i sin fremstilling av arabere og muslimer, men for meg havner dette litt bak mål. De som tar filmen for å være en dokumentar har bare seg selv å takke, dessuten satt jeg igjen med inntrykket om at budskapet var noe "hey, vi er kanskje ikke så forskjellige likevel"-greier.

 

Anyways, filmen i seg selv er både underholdende og spennende. Å sette en amerikansk etterforskning i en helt ny og annerledes setting er interessant, noe som byr på artige problemstillinger. Dessuten er actionscenene godt uført; intense og kaotiske nok til å få opp hjerterytmen et par slag.

 

Noen problemer er det. Filmen klarer ikke helt å bygge opp enkelte av karakterene på en god nok måte, samtidig som jeg følte den ble en smule kort. Men sånn alt i alt var det spennende saker, og langt mindre ensidig enn slik enkelte bedrevitere påstår. Det går faktisk ann å like både Syriana og The Kingdom.

 

terningkast_4.gif

Lenke til kommentar
Og Dotten, det gjorde nesten vondt å lese at du setter Van Damme (Universal Soldier, In Hell, Until Death) og Jackie Chan (Police Story, Project A, Dragons Forever) i samme bås som... Chuck *ugh* Norris (The Delta Force, Sidekicks, Top Dog? :nei: )

 

Beklager, mente selvfølgelig at jeg holder Chuck Norris i en klasse høyere. Og det har med langt mer enn prestasjoner å gjøre, det er hele konseptet.

 

Wh1te: Jeg får vel fatte meg i korthet slik at jeg unngår at du tar ting ut av sin sammenheng og stykker det opp (jeg fatter ikke at du gidder, må jo være slitsomt å diskutere mot noe imaginært). War har ikke dårligere manus, skuespill eller regi enn hva jeg opplever i den jevne actionfilm i denne sjangeren. Den har en stor pluss i at den har en vri som jeg sjelden har sett i denne typen film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te: Jeg får vel fatte meg i korthet slik at jeg unngår at du tar ting ut av sin sammenheng og stykker det opp (jeg fatter ikke at du gidder, må jo være slitsomt å diskutere mot noe imaginært). War har ikke dårligere manus, skuespill eller regi enn hva jeg opplever i den jevne actionfilm i denne sjangeren. Den har en stor pluss i at den har en vri som jeg sjelden har sett i denne typen film.

 

Er det nå jeg skal rope stråmann?

 

Jeg kuttet det opp for å gjøre det enklere for deg å forstå hva jeg mener. Skjønner ikke hvorfor du bare aksepterer at jeg har min mening og du har din. Jeg prøver faktisk å forklare deg hvorfor jeg ikke likte filmen, men det nekter du selvsagt å godta.

 

Men jeg gidder faktisk ikke å "diskutere" med deg mer her :)

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Wh1te: Jeg får vel fatte meg i korthet slik at jeg unngår at du tar ting ut av sin sammenheng og stykker det opp (jeg fatter ikke at du gidder, må jo være slitsomt å diskutere mot noe imaginært). War har ikke dårligere manus, skuespill eller regi enn hva jeg opplever i den jevne actionfilm i denne sjangeren. Den har en stor pluss i at den har en vri som jeg sjelden har sett i denne typen film.

 

Er det nå jeg skal rope stråmann?

 

Jeg kuttet det opp for å gjøre det enklere for deg å forstå hva jeg mener. Skjønner ikke hvorfor du bare aksepterer at jeg har min mening og du har din. Jeg prøver faktisk å forklare deg hvorfor jeg ikke likte filmen, men det nekter du selvsagt å godta.

 

Men jeg gidder faktisk ikke å "diskutere" med deg mer her :)

 

 

Det du gjorde var å komme med hentydninger om at jeg har meninger som jeg faktisk ikke har. Du gjør det igjen her ved å påstå at jeg ikke aksepterer at du har din mening. Du presterer også å påstå at jeg ikke kan godta din forklaring.

Alt dette er usannheter og representerer ikke virkeligheten. Makan til sutring, beklager at jeg er interessert i hvorfor folk mener hva de gjør. At du tolker det som synonymt med at jeg ikke godtar forklaringen, eller aksepterer at folk har sine meninger er en gåte kun du kan svare på. Det går tydeligvis sport i å tillegge folk meninger de ikke har.

 

At folk er uenig med deg eller ønsker å vite begrunnelsen for dine oppfatning av en film (for du pleier veldig ofte bare å slenge ut en påstand om en film uten å servere substans før det blir etterspurt) betyr ikke at man ikke godtar at du har din mening. Eller at man ikke godtar forklaringen. Du konkluderer jo helt ut på viddene om du får slike oppfatninger bare fordi man fører en diskusjon. Det blir som å se på puslespillet bit for bit fremfor å se helheten bitene representerer. Spør jeg deg "hvorfor" så blir det med ett behandlet som om jeg ikke aksepterer din smak eller aksepterer at folk har forskjellige meninger. Hva i all verden er poenget med å diskutere film med en slik fiendtlig innstilling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Diskusjonen stoppet egentlig for meg når du begynte å dra inn sammenligninger til andre skuespillere, som om det er dem som gjør det absolutt største utslaget i en film. Sånn FYI :)

Lenke til kommentar
Diskusjonen stoppet egentlig for meg når du begynte å dra inn sammenligninger til andre skuespillere, som om det er dem som gjør det absolutt største utslaget i en film. Sånn FYI :)

 

Og igjen presterer du å hevde at jeg mener dette. Fra hvor? Hvor har jeg sagt at skuespillerne er det som gjør absolutt største utslaget når det gjelder film? Jeg henviste til skuespillerne for å vise hvilken type film jeg snakker om, da de nevnte skuespillerne ofte er å finne i slike filmer. Du misforstår meg (eller den nevnte setning. :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Diskusjonen stoppet egentlig for meg når du begynte å dra inn sammenligninger til andre skuespillere, som om det er dem som gjør det absolutt største utslaget i en film. Sånn FYI :)

 

Og igjen presterer du å hevde at jeg mener dette. Fra hvor? Hvor har jeg sagt at skuespillerne er det som gjør absolutt største utslaget når det gjelder film? Jeg henviste til skuespillerne for å vise hvilken type film jeg snakker om, da de nevnte skuespillerne ofte er å finne i slike filmer.

 

Hva i all verden skal man gi den jevne Van Damme, Chuck Norris, Jackie Chan osv om denne fortjener 1-3?

 

Du misforstår meg (eller den nevnte setning. :)

 

Det er kanskje den eneste tingen i denne diskusjonen som er helt åpenlys :)

 

Uansett så vil jeg poengtere at selv om man kanskje kan sammenligne de skuespillerne du nevner med Statham og Li, så vil det være andre ting som spiller en større rolle i hvorvidt en film er god eller ikke. Dessuten hører ikke Norris hjemme her, synes jeg.

 

Selvfølgelig hjelper det mye på om skuespilleren passer til rollen, men det gjør for min del ikke utslaget.

 

Van Damme har jeg ikke et særlig godt forhold til, men ta for eksempel Jackie Chan. Han spiller i Ratner-filmer og er sammenlignet med Buster Keaton (som jeg heller ikke har noe forhold til, men det har vel du om jeg ikke husker helt feil). Hadde Chan erstattet Li i War, hadde filmen sannsynligvis vært like dårlig, kanskje dårligere. Det er med andre ord ikke Statham og Li som felte filmen (selv om de ikke akkurat hjalp), men - i mitt tilfellet - den helhetlige fremstillingen av historien (som ikke akkurat var superengasjerende, men det trenger ikke være avgjørende).

 

http://fr.youtube.com/watch?v=PQ0XqE2QrO0&...feature=related

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...