Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

 

Andrew Dominiks 160 minutter lange Western, med Brad Pitt og Casey Affleck i hovedrollene, overasket meg. Jeg forventet egentlig en langdryg og ufengende film, men hva jeg fikk var noe helt annet. Ja, filmen er lang, og sikkert for lang for mange. Men filmen er også så utrolig god om du holder ut.

 

Det visuelle i denne filmen er noe av det vakreste satt på film. Musikken er noe av det vakreste hørt på film. Og skuespillet, i hovedsaklig av Brad Pitt (Jesse James) og Casey Affleck (Bob/Robert Ford) er i 1. klasse. En absolutt utrolig opplevelse, en slik film der du stirrer på credits-listen, hører på den vakre og fantastiske musikken, og prøver å forstå hvor jævla god denne filmen var.

 

9/10 - Genial

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ratatouille

 

 

Jeg hadde ikke store forventinger til denne filmen, men etter allerede 10 min så måtte jeg se filmen ferdig.

Storyen var bra, god animasjon, underholdende.

Dette er en av de beste animasjonsfilmen jeg har sett på et par år nå.

Håper det kommer flere sånne filmer som har blitt laget i storform.

 

10/10

Lenke til kommentar

Spider-Man 3

 

Av en eller annen uviss grunn fikk jeg aldri sett den nyeste filmen om vår edderkoppliknende venn i sommer. Men bedre seint aldri som de sier, og i går satte jeg av to timer og tjue minutter for å se Spidey kjempe mot slemminger.

 

Ikke den helt store opplevelsen må jeg si og hovedproblemet ligger vel i manuset. Ikke akkurat det mest kreative verket jeg har vært vitne til, samtidig som filmen gaper over altfor mye. Man prøvde nok naturligvis på å gi Peter Parker /Spiderman noen virkelig store utfordringer, men her mangler filmen og historien rett og slett fokus.

 

Men jeg kan likevel ikke si at jeg kjedet meg. Actionssekvensene er mange og nokså gode, mens skuespillerne absolutt leverer godkjente prestasjoner. Filmen inneholder kanskje ikke så mange minneverdige sekvenser, men scenene hvor vår helt måtte kjempe mot den "mørke siden" av seg selv funket godt.

 

Alt i alt, helt ålreite saker, men jeg føler kanskje noen nye impulser må til for å føre Spider-Man serien videre.

 

3.gif

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar

Back to The Future 1 - 3

 

Jeg så disse filmene i går, og storkoste meg!

Filmene er morsomme, og de har et lite poeng: Fremtiden kan forandres!. Jeg likte godt sammenhengen i filmene, og musikken og stemningen passet veldig godt.

 

Jeg velger å gi filmene en samlet karakter på 8/10 poeng. Jeg gir de en samlet karakter fordi de er såppas tett knyttet sammen.

Lenke til kommentar

Cloverfield

 

Ja, da var vi her igjen. En hypet film som virker bra, men skuffer. Filmen handler i grunn om en gruppe mennesker som er på en fest i det dette monsteret angriper. Filmen fortsetter med at hovedkarakterene, med kjærlighetsproblemer, gjør en hel del dumme beslutninger. Det som overrasket meg mest, negativt, var at ingen spørsmål blir besvart på noen som helst måte. Det virker nesten som om filmfolkene tror at vi bare skal gå med på at slikt bare skjer, bare fordet.

 

Men filmen har en underholdningsverdi, til tross for irriterende kamera, hvor jeg antar 20% av filmen går på å filme bakken, og tynt manuskript. Det er en del action i den, og du vil sitte relativt spent gjennom hele filmen, hvis action er det eneste du forventer. Men dessverre gjorde ikke jeg det, og den idioten som jeg var, håpet på noe mer.

 

Terningkast 3

Lenke til kommentar

Magnolia

 

Vel, jeg er litt målløs egentlig. Denne har stått i hylla lenge nå uten at jeg har fått karret meg til å se den. Vel, nå er jeg glad jeg endelig har gjort det, for dette var en stor opplevelse. Den er pretensiøs som fy, men lykkes på alle punkter. Rørende, velskrevet, velspilt og engasjerende.

Lenke til kommentar
Cloverfield

 

Ja, da var vi her igjen. En hypet film som virker bra, men skuffer. Filmen handler i grunn om en gruppe mennesker som er på en fest i det dette monsteret angriper. Filmen fortsetter med at hovedkarakterene, med kjærlighetsproblemer, gjør en hel del dumme beslutninger. Det som overrasket meg mest, negativt, var at ingen spørsmål blir besvart på noen som helst måte. Det virker nesten som om filmfolkene tror at vi bare skal gå med på at slikt bare skjer, bare fordet.

 

Men filmen har en underholdningsverdi, til tross for irriterende kamera, hvor jeg antar 20% av filmen går på å filme bakken, og tynt manuskript. Det er en del action i den, og du vil sitte relativt spent gjennom hele filmen, hvis action er det eneste du forventer. Men dessverre gjorde ikke jeg det, og den idioten som jeg var, håpet på noe mer.

 

Terningkast 3

 

Filmingen er jo en av filmens styrker da. Etter min mening vertfall. Var på kino og så denne i kveld jeg også. Og jeg sitter igjen med et inntrykk om at filmen på langt nær ville ha blitt den samme hvis det hadde blitt brukt et vanlig kamera på stativ. Det hadde rett og slett blitt for kjedelig. Ved bruken av håndkamera blir hele filmen mer kaotisk og du får en mye større følelse av å være tilstede.

Lenke til kommentar

Quel maledetto treno blindato (Ingloriuos Bastards)

 

Jeg skal inrømme at når jeg så Quentin Tarantinos navn på denne filmen så ville jeg ha den. Coveret sa tydelig fra at Quentin Tarantino kommer til å lage en remake av denne filmen,så jeg tenkt at det kunne vær smart å se orginalen for å sammenligne den med den kommende remaken. Det første som slår meg er at den er fra 1978 det ville vanligvis ha skremt meg vekk ifra å kjøpe denne filmen men ikke denne gang.

Historien tar plass under 2 Verdenskrig, er om et par fanger som blir fraktet til et millitær fengsel men underveis så blir de angrept av tyskere og de greier å rømme. De bestemmer seg for å prøve å flykte over til Sveits siden det er et nøytralt land.

 

Uten å røpe for mye av filmen så vil jeg si at hovedpersonene skyter ned alle tyskere de kommer over i humoristisk stil. Filmen fokuserer ihvertfall ikke på realisme men heller prøver å undeholde seerne. Jeg likte filmen den underholdte meg fra start til slutt og den fikk meg til å smile er par ganger. Jeg ser nå enda mer fram til QT`S remake av denne filmen,jeg vil tippe at den kommer til å innholde enda grovere vold, mer nakne kropper og hyppigere bruk av ordet "fuck". Jeg greide å kose meg med filmen men følte ikke at den ga meg noe mer en 90 minutter god underholdning.

 

PS:Noen som vet hvorfor kino visningen ble forbudt i Norge?

Norway:(Banned) (1978-2003) (cinema release)

 

7/10

Lenke til kommentar

Cloverfield

 

Jeg er ingen fan av monsterfilmer, men Cloverfield er et herlig unntak. Jeg kan svelge at det hele handler om et forbanna stort monster, uten noen logisk opprinnelse, som på skøy prøver å drepe alle stakkarene som bor i New York. Spesielt siden filmen teknisk sett er så flott. Cloverfield kan man ikke se på TV. Ikke på DVD. Ikke på vanlig kino engang. Man MÅ ha en THX-sertifisert kino for å nyte denne filmen helt ut. Fantastisk følelse når hele salen rister i det den snodige skapningen baner seg vei i gatene. En deilig filmopplevelse, men jeg kan ikke si meg enig med Kulturo.no's overentusiastiske anmelder, som påsto den var en revolusjon og what-not. Konseptet Cloverfield bygger på er langt ifra nytt.

 

8/10

 

 

Ratatouille

 

Hva kan jeg si? It's Pixar. Lyd, musikk, skuespill, grafikk, design, atmosfære, historie... som vanlig er alt sammenstøpt på en helt brilliant måte. En kjempeflott film. Pixar blir aldri gammelt.

 

9/10

Lenke til kommentar

- Brokeback Mountain.

 

Homofili spiller ingen spesiell stor rolle i denne filmen når historien, skuespillet, stemmningen og musikken gjør det for seg. Kjærlighet blir en vanskelig oppgave å ordne opp i når den du liker ikke er i nærheten. Dette er en film jeg gleder meg til å se neste gang, uten tvil. Veldig, veldig rart å se Heath Ledger i aksjon etter hans død (uten at det har noe med filmen å gjøre).

 

9/10.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Blade Runner (Final Cut)

 

Det er ti år +/- siden jeg så Blade Runner for første og siste gang. Jeg husket lite av historien og karakterene fra tidligere. Det eneste jeg husket var at filmen var helt utrolig pen å se på.

 

Nå har jeg imidlertid oppfrisket minnet mitt. Blade Runner er, som jeg husket, en visuelt sett fantastisk film. Få filmer fra samme tid kan sammenligne seg med Scott's visuelle mesterverk.

 

...Derimot må jeg si meg delvis enig med Roger Ebert. Det virker som om Scott tenker for mye å lage et gigantisk troverdig dystopi uten å tenke på at en rød tråd må puttes inn der. Jeg vil ikke gå så langt som Ebert - som sier at filmen feiler historie- og karaktermessig - men den har åpenbare svakheter, som jeg tror Scott ville gjort om på, hadde han laget filmen i dag. Andre storfilmer han har laget, som f.eks. Gladiator er jo helt motsatt. Der har man en flott historie, med en åpenbar helt, uten at man veldig ofte føler at det hele foregår i et levende, pustende univers.

 

Blade Runner tror jeg kunne vært bedre om den hadde vært den første i (for eksempel) en trilogi, da den i høy grad føles som en introduksjon til et univers vi muligens skal få besøke mer senere. Jeg ser veldig godt at den ikke ble en veldig stor suksess kommersielt, da det nok er rimelig vanskelig å forstå filmen og dens budskap. Dessuten kom den jo forøvrig ut på et helt feil tidspunkt, da alle var helt ville etter en stygg jævel med et T-formet hode som konstant prøvde å ringe hjem ... Men dette har lite med filments styrker og svakheter å gjøre.

 

Uansett, Blade Runner er en fantastisk sci-fi opplevelse, som dog føles litt for kort og "tom" for sin type Cyberpunk-film. At filmen ble en kultsuksess og kilde til inspirasjon for senere sci-fi-slagere, er det dog lett å se.

 

7/10

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Gone Baby Gone (2007)

 

Filmen er basert på en roman skrevet av Dennis Lehane (Mystic River) som omhandler to detektivers etterforskning av en liten jentes kidnapping, noe som fører til uante konsekvenser.

 

Filmen er Ben Afflecks første forsøk i regissørstolen, og i tillegg til å ha regissert filmen, har han også skrevet manus sammen med Aaron Stockard, og resultatet er mer enn vellykket.

 

Han skildrer et nabolag som sliter med kriminalitet og mennesker som faktisk føles ekte. I en rekke filmer er det ofte slik at en kan virkelig merke at de spiller, både grunnet manus og evner, men her vises de og nabolaget på en troverdig måte.

 

Filmen senkes ikke akkurat ned av meget gode prestasjoner fra Amy Ryan, som spiller moren til det forsvunne barnet, Casey Affleck, som er en av detektivene, samt gode roller av Freeman, Ed Harris og Titus Welliver.

 

Det eneste reelle problemet med karakterene i filmen er rollen til Michelle Monaghan, Angie Gennaro. Hun er da detektiv sammen med Casey Affleck, men problemet er at de andre karakterene er så sterke og framtredende at hun virker nesten anonym.

 

Filmen, manuset og skuespillerne er troverdige, og på denne måten forteller Affleck (eller Lehane om du vil) en historie om en forsvinning, samt at han tar opp et viktig moralsk spørsmål. Historien er kompleks, men ikke forvirrende, og slutten... vel, en kan si at den inviterer til diskusjon, noe som alltid er bra for filmens del.

 

Etter min mening er filmen en av de beste filmene som kom ut i år 2007, og vel verdt å få med seg. I tillegg gjør Ben Affleck noe av det beste arbeidet han har gjort innen film.

 

8/10 - Svært God

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Heartbreak Ridge

 

kanskje den filmen der Clint er hardest, han er perfekt som en gammle gretten Gunnery Sergeant.

filmen er også en av de gråveste filmene med tanke på språket.

Filmen tar for seg treingen av noen marines og deres førte smak på action under invasjone av Grenada.

og av en eller annen grunn får jeg ofp flash backs når jeg ser på filmen.

 

en god og kul film for tøffe gutter.

 

7.5/10

Lenke til kommentar
Heartbreak Ridge

 

kanskje den filmen der Clint er hardest, han er perfekt som en gammle gretten Gunnery Sergeant.

filmen er også en av de gråveste filmene med tanke på språket.

Filmen tar for seg treingen av noen marines og deres førte smak på action under invasjone av Grenada.

og av en eller annen grunn får jeg ofp flash backs når jeg ser på filmen.

 

en god og kul film for tøffe gutter.

 

7.5/10

 

 

Har sett denne filmen en drøss ganger selv. Helt genial. Er faen så mange bra one liners.

 

"why don't you sit there and bleed for a while before you taste som real pain"

 

Clinter'n passer som du sa helt genialt i rollen som Gunnery Sergeant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...