Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Sleuth (2007)

 

Som stor fan av originalen fra 1972, klarte jeg rett og slett ikke holde meg unna nyversjonen. Jeg visste nok at denne aldri kunne karre seg opp på samme nivå, men jeg var nå en gang nysgjerrig på hvordan remaken skulle utspille seg.

 

Sleuth handler kort og godt om en aldrende forfatter som inviterer sin kone's elsker på besøk, og mellom dem begynner et interessant psykologisk spill. Remaken holder seg tro til originalen, selv om enkelte endringer har blitt gjort. Michael Caine, som spilte yngstemann 72-versjonen, går nå inn i rollen som gamlingen, mens Jude Law tar over som den unge Milo Tindle. Det herskapelig godset fra orginalen er erstattet med en hypermoderne designervilla, mens Milo er nå en skuespiller og ikke en frisør (noe som gjør plottet litt mer troverdig på akkurat det punktet).

 

Anyways, Sleuth anno 2007 har sine skavanker. Først og fremst er den en del kortere, noe som gjør den mer direkte på sak, men svakere på god spenningsoppbygging. Jude Law og Michael Caine duellerer fint, men ingen kan måle seg med avdøde Laurence Olivers prestasjon (og nei, jeg jakter ikke på kred-poeng her). Dessuten er tredje og siste akt langt dårligere enn hva orginalen leverte i sin tid.

 

Remaken føles kanskje litt unødvendig, ettersom den gjorde lite nytt og forbedret veldig lite. Men likevel var den en interessant 1 1/2 time med god dialogutveksling og mye flott visuelt snadder.

6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilken Terry som lage Erik The Viking synes jeg den minnet veldig mye om Monthy Python, og det er jo en bra ting. ;)

 

Men uansett,

 

Ninja Terminator

 

Dette er en ninjafilm fra søtti-tallet en gang, og la meg si det med en gang. Dette er en ninja-film. Det dårlige forsøket på å få en historie er stort sett bortkastet, for hvem bryr seg? Poenget er noe med at tre ninjaer har hver sin del av en liten Buddha-figur av gull, og hver del gjør dem til svært flinke ninjakrigere. Selvsagt er de ikke fornøyde, så de vil ha de to andre delene også. Og jada, du gjettet riktig. Den som får alle tre delene blir udødelig. De to andre blir bare døde. I tillegg er det en eller annen dame som er kidnappet og en fjerde ninja (?) prøver å redde henne. For å være ærlig ramlet jeg fort ut av historien, men fikk med meg høydepunktene likevel.

 

Men som sagt er dette en ninja-film, så hvem bryr seg om handling? Om du liker ninjaer er denne absolutt verdt å se. Om du ikke liker ninjaer er det bare å glemme denne. Kort og greit.

 

Vurdering: 7/10 for ninjafans, 1/10 for alle andre.

Lenke til kommentar

Bare en rettelse. Alle de "dårlige" ninjafilmene kom på 80-tallet, ikke 70-tallet. Cannon Films var konge på å release filmer med Ninja i tittelen. Jeg digger ninjafilmer uansett, har en hel drøss. Ninjaer i rosa drakt med pannebånd med NINJA brodert på i gull..herlig.

F.eks. introen til Ninja in the dragons den..helt ubeskrivelig bra.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

The Crow:

 

Utrolig at Brandon Lee ble drept under innspilling, men de likevel fullførte filmen

 

sv : Han hadde visst bare 10 dgr med innspilling igjen så filmen var i boks.....

Lenke til kommentar

Fight Club

 

Etter en treg start, tok den seg enormt opp med fantastisk skuespill og en smule overraskende handling (... samtidig litt forutsigbart, ikke at det er en dårlig ting). Autentiske slosscener, bra redigering, humor og Edward Norton til sammen sørger for en verdig filmaften og vel så det.

 

7/10

Endret av Erico90
Lenke til kommentar

Shine (imdb)

 

 

Shine er basert på den sanne historien om pianisten David Helfgott, som er en tragedie på Shakespeare-nivå. Historien er helt fantastisk, og perfekt filmatisert. Visuelt magisk. Skuespillet til Geoffrey Rush er legendarisk, ingen spiller mentalt tilbakestående så overbevisende som han. Glem Tom Hanks i Forrest Gump, glem Dustin Hoffman i Rain Man, det er Geoffrey Rush som er mannen. Han ble selvsagt belønnet med Oscar for sin innsats, vel fortjent.

 

Dette var andre gangen jeg så dette mesterverket av en film, og jeg fikk en mye bedre opplevelse enn første gang. Trolig på grunn av at jeg har begynt å spille piano selv, blitt mye mer musikkinteressert og derfor identifiserte meg mye bedre med karakterene.

 

10/10

 

(hvorfor denne filmen ikke er på imdb top 250 kan man virkelig lure på, den skulle vært blant top 50, vertfall)

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Cloverfield

For å være helt ærlig hadde jeg ikke høye forventninger til denne filmen. Dette fordi den er laget av samme regissør som står bak Lost serien og jeg trodde derfor hele filmen ville bare bli en lang teaser. Men jeg ble gledelig overrasket. De noe ukjente skuespillerne gjør en god jobb, og det er mye god humor imellom all dramatikken. Filmen fortelles gjennom kameraet til en av skuespillerne og derfor blir hele filmen fortalt gjennom et håndholdt kamera, noe jeg synes fungerer ganske så bra. Stikkordet for denne filmen er intensivt. Etter en noe treg start er det fullt kjør gjennom stort sett hele resten av filmen, den håndholdte kameraføringen bidrar også til dette. Noen av de jeg så filmen med synes dette var irriterende, men jeg likte det. Jeg tror også denne filmen egner seg best å se på kino, da det neppe vil føles like intensivt å se denne på en mindre skjerm.

 

Konklusjon: 8/10

Lenke til kommentar

Toy Story

 

Fantastisk animasjonsfilm. Flott historie om Woody som blir sjalu på Buzz Lighter da Buzz bir den nye yndlingsleken til Andy. Animasjonen og karakterene er gode. Denne filmen er legendarisk. 10/10

 

Toy Story 2

 

Denne oppfølgeren av Toy Story handler om at Woody blir stjålet av en samler som skal selge Woody og resten av Roundup gjengen til et museum i Tokyo. Dette fører til at Buzz Lighter og vennene må dra ut for å finne Woody. Denne filmen har god historie, bra animasjon og karkaterene er like gode som i den første filmen. Alt i alt en kjempeflott film, 10/10.

Lenke til kommentar

Ninja Terminator fra 80-tallet i stedet for70-tallet? Jaja, rett skal være rett. ;) Jeg kan si rett ut at det er en møkkafilm om man forventer noe annet en ninjaer og en kongefilm om man ikke forventer noe annet. Kudos til han fyren som gikk gjennom stort sett hele filmen og banket opp mer eller mindre alle han så uten engang å krølle dressen. Selv James Bond har noe å lære fra ham. :D

 

Men uansett, ny film:

 

Bubba Ho-Tep

 

Handlingen er ganske grei, i grunnen. Elvis døde ikke, men i stedet for å trekke seg tilbake lot han en look-alike ta over for ham i all hemmelighet og fikk en ny identitet som anonym person. Mange år senere er Elvis blitt en gammel mann og bor på et gamlehjem uten noen familie eller venner, akkurat som alle andre der. De kommer dit for å dø, og alle vet det.

Nå har det seg slik at antallet som dør er mistenkelig høyt, selv for et gamlehjem, så Elvis begynner å undersøke litt nærmere hva som egentlig foregår. Det viser seg fort at noe faktisk dreper de gamle, og når ingen gidder høre etter må han fram med gåstolen og sloss tilbake for å redde verden til de nesten levende. ;)

 

Jada, det er så sprøtt som det høres ut, så enten elsker man eller hater man denne. Selvsagt må det nevnes at hovedpersonen selv spilles av Bruce Cambpell, så da vet man vel hva man får. Fyren er jo genial så det holder, og dette er en av de beste filmene hans - faktisk bedre enn Evil Dead, i følge mange. ;)

 

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar
Bubba Ho-Tep

 

Handlingen er ganske grei, i grunnen. Elvis døde ikke, men i stedet for å trekke seg tilbake lot han en look-alike ta over for ham i all hemmelighet og fikk en ny identitet som anonym person. Mange år senere er Elvis blitt en gammel mann og bor på et gamlehjem uten noen familie eller venner, akkurat som alle andre der. De kommer dit for å dø, og alle vet det.

Nå har det seg slik at antallet som dør er mistenkelig høyt, selv for et gamlehjem, så Elvis begynner å undersøke litt nærmere hva som egentlig foregår. Det viser seg fort at noe faktisk dreper de gamle, og når ingen gidder høre etter må han fram med gåstolen og sloss tilbake for å redde verden til de nesten levende. ;)

 

Jada, det er så sprøtt som det høres ut, så enten elsker man eller hater man denne. Selvsagt må det nevnes at hovedpersonen selv spilles av Bruce Cambpell, så da vet man vel hva man får. Fyren er jo genial så det holder, og dette er en av de beste filmene hans - faktisk bedre enn Evil Dead, i følge mange. ;)

 

Vurdering: 9/10

 

Sett den minst 5 ganger. Like bra hver gang. Å ja, du har rett. Bruce Campbell er helt genial. Gleder meg stort til My Name Is Bruce kommer.

 

Å endelig har det kommet trailer for den også :D

 

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Cloverfield

 

Dette er historien om hvordan 4 mennesker med en samlet IQ på linje med en gjennomsnitlig bavian oppfører seg i en krisesituasjon.

 

Dette er den første filmen på i hvert fall noen år, som jeg gledet meg litt til å se på kino. Jeg trudde den kunne være kul, da jeg har en forkjærlighet for monsterfilmer. Jeg la med en gang merke til at dette kunne utvikle seg til en kjærlighetshistorie, og når dette 5 minutter senere var et faktum, datt filmen sammen for min del. Hvorfor i svarte svingende er man alltid nødt til å dytte en kjærlighetshistorie inn i slike filme? Det har blitt gjort før, og det feiler gang på gang. Dette er en av de mest opphypede filmene på veldig lenge, og den klarte ikke å levere i det hele tatt. Jeg fikk overhodet ikke følelsen av å se en mosterfilm, fordi den aldri handlet om selve monsteret, men alt annet de dumme hovedpersonene klarte å rote seg oppi. Alt i alt en film hvor jeg til slutt heiet på monsteret da jeg ikke syntes hovedpersonene fortjente å leve. Det eneste artige jeg har igjen er at jeg satt å tenkte på hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon for å overleve, men så sitter jeg alltid sånn når jeg seg filmer om krisesituasjoner og post-apokalyptiske settinger.

 

2/6

Lenke til kommentar

Assault on Precinct 13 (1976)

 

Lagd på et syltynt budsjett og det merkes. Grusomt skuespill og klønete foto/klipp. Grusomt manus hvor dårlig dialog og plothull preger historien. Skal ha for et minneverdig soundtrack og en legendarisk scene hvor ei liten jente blir drept med iskrem i hånda. Likevel lite underholdende. Skal man dømme etter budsjett hadde den kanskje fått en annen karakter, men jeg er av den oppfattelsen av at resultatet av filmen er alt.

 

2/6

Lenke til kommentar

Casablanca (1942)

 

Europeere på flukt fra tyskerne under 2. verdenskrig drar innom Casablanca, hovedstaden i Marokko, for å få reisevisum til Amerika. Amerikaneren Rick kan ikke dra tilbake til sitt eget land og åpner en restaurant i Casablanca. Dette er nok den første filmen om 2. verdenskrig. Den er faktisk laget under krigen. Ikke en veldig spennende film. Historien var ganske kjedelig også. Gode skuespiller-prestasjoner fra Humphrey Bogart som spiller Rick og svenske Ingrid Bergman som spiller en jente fra Oslo.

 

Jeg vet at denne filmen ligger høyt på IMDBs Top250 (det var hele grunnen til at jeg så den også). Det kan jeg egentlig ikke fatte for jeg ser ikke hva som er så genialt med denne filmen.

 

5/10

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett den, men jeg vil tro den er verdt en titt uansett. Den ansees som en av verdens beste filmer, og er en real klassiker. Jeg vil i hvert fall ikke la meg stoppe av at en bruker på Diskusjon.no som gir den en midt-på-treet karakter, når den er hyllet med en 9. plass på IMDBs top 250 liste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...