Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Takk for at du oppklarte det, det var vel strengt noe jeg fikk med meg, men av en eller annen grunn overså (jeg skylder på fyllesyke og dårlig konsentrasjon det første kvarteret, før filmen virkelig grep tak i meg.). Det var som sagt det eneste jeg hadde å innvende på den. Godt at de hadde vett til å unngå søkte og beleilige elementer (ikke at det er vanskelig å legge inn et lite tidsrom, men det er jo utrolig ofte at det skjer søkte ting i filmer som lett kunne vært unngått).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juno

 

En film som forsvarer sin rating på imdb, ikke verst bare det. Enda viktigere, den svarte til mine forhåpninger og det skjer ikke for ofte. Ellen Page er steingod gjennom hele filmen, veldig troverdig.

 

En hjertevarm film med et høyst aktuelt tema som aldri blir belærende. Et STORT pluss til soundtracket.

 

8.8 / 10

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Juno

 

En film som forsvarer sin rating på imdb, ikke verst bare det. Enda viktigere, den svarte til mine forhåpninger og det skjer ikke for ofte. Ellen Page er steingod gjennom hele filmen, veldig troverdig.

 

En hjertevarm film med et høyst aktuelt tema som aldri blir belærende. Et STORT pluss til soundtracket.

 

8.8 / 10

 

Selv likte jeg filmen rimelig greit, men irriterte meg til tider over bakgrunnsmusikken. Sånn kan det gå..

Lenke til kommentar

No Direction Home: Bob Dylan (2005)

 

Jeg kan bare tenke meg hvor stort dette prosjektet må ha vært, karrieren til Bob Dylan er så utrolig lang og omfattende, og mannen selv er intet mindre enn et ikon. Det å velge blant sikkert en uendelig mengde filmklipp for å presentere en best mulig histore må ha krevd evigheter av tid og arbeid, selv om filmen bare tar for seg tiden fram til 1966 (da Dylan gikk over til elektrisk).

Og heldigvis er ikke arbeidet forgjeves, dette er godt gjennomført og informativt for både de som har og ikke har et forhold til Dylan fra før. Fremstillingen av Dylan selv er god, filmen prøver ikke å gi inntrykk av ham som noe overmenneskelig. Man har intervjuer hvor han blir lovprist, men samtidig ser man at han kanskje ikke alltid var noen sympatisk kjernekar, man ser folks positive og negative holdninger til ham, og i hele tatt oppleves filmen som en veldig nøytral skildring av han som artist, hovedsaklig, men også som forbilde og ikon (og det er interessant å se hvordan han reagerer på å bli opphøyd på den måten).

Det er ingen fortellerstemme, som i grunn er litt behagelig og gjør filmen mindre høytidelig, bare intervjuer med folkene i arkivklippene, og Dylan selv. Godt utvalg av arkiv- og intervjuklipp, som utgjør en solid helhet. Anbefales.

 

Sannsynligvis ingen dum film å se før I'm Not There kommer på kino.

Lenke til kommentar

Jeg så The Golden Compass i dag, rett etter at jeg ble ferdig med boka (for andre gang). Filmen var latterlig dårlig, boken har så vanvittig mye bedre gjennomgående rød tråd, og ikke minst slutt! Hvordan alt avsløres gjør rett og slett at filmen blir som en krimroman der morderen avsløres med en gang. Om noen skal ha noe som helst glede av denne filmen anbefales det å ikke lese boken. Ellers vil jeg selvfølgelig selv anbefale å lese boken og ikke se filmen. Terningkast 2 (litt creds for effekter og stæsj)

 

(og nei, jeg er ikke 12 år, selv om det kan virke sånn ut ifra kritikken som blir gitt)

Endret av vidarho
Lenke til kommentar

Rambo IV

 

Den leverer det den skal. Har lest negative komentarer om at den ikke tar serien noe vidre, at man ikke blir mer "kjent" med John Rambo. Det er helt riktig, men det er vel ikke poenget heller. Dette er en film om en tøff "superhelt" med få ord, store muskler, gigantiske våpen og et brennende ønske om å drepe alt ondt..

 

Man kan si at volden er overdrevet og skuddsårene ikke er helt naturtro, men du verden for en action film..

 

Denne fortjener 8,5/10 fordi den leverer det den skal med god margin :thumbup:

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar

Erik The Viking: The Director's Son's Cut

 

(så den på DVD)

 

Tja, hva skal egentlig si? I korte trekk går handlingen ut på at vikingene plyndrer, voldtar og dreper fordi de ikke har noe særlig annet å gjøre. Vikingen Erik skjønner ikke helt poenget med alt det der, men får vite at det er på grunn av det er Ragnarokk. Hva gjør man med det? Tja, si det? Det blir vel en lang reise for å finne noe som kan redde verden som vanlig. ;) Problemet er at all denne slossingen og drepingen er veldig bra økonomisk for smedene som lager sverdene, så de har jo ikke tenkt å la Erik redde verden og få slutt på all den lønnsomme slossingen.

 

Jada, det er like teit som det høres ut. Filmen er laget av Terry Gilliam (fra Monthy Python), og det vises tydelig. Den er ikke like sprø som for eksempel The Holy Grail, men absolutt verdt å se om man liker teite komedier i den stilen. Jeg synes den ble litt for langtrekkelig til tider, men alt i alt en meget bra film jeg kan anbefale.

 

En morsom detalje er at det foregår i Norge i vikingetiden, og de fleste har norske navn. ;)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

The Bourne Ultimatum

 

Film nummer 3 i serien er helt klart den beste og med Damon og Greengrass ombord

svikter ikke dette, jeg var en av dem som satt naglet til stolen under Supermacy og Ultimatum er intet annet.

 

Det er spennende, friskt og samtidig godt actionfylt. Slåss-scenene er ekstremt kult laget, håndholdt kamera med en skarp klipping som må ha vært fra en annen jord, har gåsehud fortsatt. Leste litt rundt om at noen ble irritert over kamerabruket, isåfall er de idioter. Dette er pure nytelse og hyper realistisk.

 

Slutten var utsøkt og med Moby i bakgrunnen feilet det ikke. Jeg håper trilogien stopper på denne filmen og ikke gjentar seg selv. Da blir det et verdig avsluttende kapittel for serien.

 

Jeg håper seriøst Christopher Rouse vinner Oscar for beste klipp til denne filmen, noe annet ville være galskap.

 

Siste film med Bourne skuffet ikke og det er en spennings pumpe fra start til slutt. Den går god i min bok.

 

9/10

Endret av TomJ
Lenke til kommentar
Liten skrivefeil der. Men begge to var vel i Monthy Python?

 

Men uten at jeg har sett Erik The Viking antar jeg, at det er snakk om ganske annerledes film enn Terry Gillihams sine filmer. Da de har lite med Monthy Python å gjøre, og er mer med surealistisk kunst å gjøre. Snakker om Brazil, Twelve Monkey, Tidelands osv. Erik the viking er vel mer en humorfilm. Gilliham var heller ikke opprinelig en del av Monthy Python, men mannen som stod bak de surealistiske tegnefilmen, senere ble han også med i sketsjene deres.

Lenke til kommentar
Juno

 

En film som forsvarer sin rating på imdb, ikke verst bare det. Enda viktigere, den svarte til mine forhåpninger og det skjer ikke for ofte. Ellen Page er steingod gjennom hele filmen, veldig troverdig.

 

En hjertevarm film med et høyst aktuelt tema som aldri blir belærende. Et STORT pluss til soundtracket.

 

8.8 / 10

 

Kopierer bare din anmeldelse siden jeg stort sett er helt enig, men justerer karakteren til 8/10 siden det er en "lettvekter" :)

Lenke til kommentar

Filmer sett siden nyåret, så prøver å holde meg i kortheten. Men bare spør, hvis det er noe jeg utfylle :) :

 

American History X:

 

En av mine favorittfilmer. Norton storspiller i noe jeg anser som hans største film, sammen med Fight Club. En handling, dialog og soundtrack som gir en utrolig trist, men viktig opplevelse.

 

En av mine favoritter.

 

9/10

 

Full Metal Jacket:

Gledet meg ekstremt til denne, kjøpte den til og med på Blu-ray, bare fordi jeg har hørt at det skal være # 1 'Nam film. Men, egentlig ble jeg litt skuffet. Første halvdel var den absolutte beste, elsket tropptreneren :wee: Men, forhåpningene mine for en real krigsfilm tror jeg ødela litt for opplevelsen, for jeg syntes faktisk den ble litt kjedelig mot slutten. Dog jeg likte Private Pyle veldig godt ^^

7/10

 

Flags Of Our Fathers:

 

Noen, eller han selv, virkelig skjønte det når de satt Eastwood i registolen. Maken til film! Filmen handler om slaget om Iwo Jima, og konsekvensene etterpå, der 5 (?) soldater blir plukket ut som helter, pga de ved en tilfeldighet var på et bilde som ente opp veldig berømt. Herlig flashbacks gjennom filmen, og et kjempespill av alle, spesielt Adam Beach har steget seg ifra Windtalkers.

 

8/10

 

Letters From Iwo Jima:

 

Folk mener denne er hakket bedre enn sin motpart. Selv syntes jeg begge filmene er nogenlunde like best (fri bøyning av bra). Samme historien, sett fra japanerenes vinkel. Historien her er sentrert mot det motsatte av FOOF, her er det forberedelsene til krigen som er temaet, istedet for konsekvensene etterpå. Den følger sin motpart med sterkt skuespill, spesielt av Kazunari Ninomiya (Imdb, ofc), som jeg hadde skikkelig sansen for.

8/10

 

Zodiac:

 

Dammit, jeg skal aldri se filmer som er fra den ekte verden. Kan bare ikke takle det at historien er sann, og at de faktisk brukte hele livene sine til dette :( Anyways, knallfilm, den beste innen krim jeg har sett til nå. Kalde mordscener, som virkelig satt seg i magen. Men, filmen var for lang.

8/10.

Cinderella Man:

 

Wow. Kan ikke si annet. Hadde aldri trodd at denne filmen ville gi meg slike etterfølelser. Denne smyger seg inn på min topp 10 liste. Ja, kall meg kjedelig, men sant. Maken til kosefilm! Utrolig bra spill av Crowe, det virket virkelig som han koset seg. Også pluss for noen av de beste boksescenene vist på film. Du kjente virkelig slagene, på deg selv.

10/10.

 

The Fountain:

 

Hva i...? Hva var det jeg akkurat brukte den siste halvannen timen på? Jeg veit ikke helt, men elsket det gjorde jeg ihvertfall. Siden det er samme mannen med regien i Requim For A Dream, så jeg se den filmen nå. Slutten var orgasmisk, rett og slett.

 

9/10.

The Crow:

 

Utrolig at Brandon Lee ble drept under innspilling, men de likevel fullførte filmen? Ihvertfall, var en bra film, men om grunnen var at jeg ekstremt trøtt akkurat når jeg så den, så engasjerte den ikke helt. Historien hakket litt, gikk altfor fort i svingene.

7/10.

 

Equilibrium:

 

Ah, min elskefilm. Deilig med en oppfriskning igjen. Christian Bale is da zhit, og han har alltid vært det. Han storspiller, og sammen med en fengende historie, og en deilig bris fra William Fichtner og Sean Bean + de tøffeste slåssescenene med pistoler, så blir dette den beste sci-fi-action filmen jeg vet om :love: Selv om den har sine store mangler...

 

9/10.

 

Sånn, jeg tror det var alle :)

Lenke til kommentar
og et kjempespill av alle, spesielt Adam Beach har steget seg ifra Windtalkers.

 

Nei og nei.. fyren overspiller til de grader. Jeg synes Flags er en kjempefilm (i motsetning til en del andre), men Adam Beach var rett og slett ikke troverdig. Merka det spesielt andre gang jeg så det. Castingansvarlig burde funnet en annen indianer.

Lenke til kommentar
og et kjempespill av alle, spesielt Adam Beach har steget seg ifra Windtalkers.

 

Nei og nei.. fyren overspiller til de grader. Jeg synes Flags er en kjempefilm (i motsetning til en del andre), men Adam Beach var rett og slett ikke troverdig. Merka det spesielt andre gang jeg så det. Castingansvarlig burde funnet en annen indianer.

Å? Jeg syntes han spilte veldig bra, ihvertfall en del bedre enn i Windtalkers. Hmm, er kanskje enig at han overspilte litt som full kanskje..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...