Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pans Labyrinth

pans_labyrinth.jpg

Meget god og underholdene film. Tøffe creatures, og dialogene er bra gjennom hele filmen. Herlige sloss scener, og jenta som spiller hovedrollen er veldig søt. Pluss.

8/10

 

Memento

memento2.jpg

Rett og slett genial film, som jeg akter å se igjen. Allerede sett den 2 ganger, og oppdager litt nytt for hver gang forhåpentligvis. Karen er jo genial som hovedrolleinnehaver.

9/10

Lenke til kommentar
En Batmanfilm vil aldri bli i nærheten av realistisk, karen ville ikke engang kunnet knytet skolissense sine i den drakta og ville vært fakket av politiet innen 23 minutter :wee:

 

Men de gjør veldig bra i å skape en illusjon av realisme og således blir filmen veldig troverdig. Ikke minst er den veldig bra. Jeg gleder meg virkelig til The Dark Knight, nesten litt for mye.

Bare jeg som hater Batmobilen i Begins?

 

batmobile-resize.jpg

 

 

 

 

Nej...

 

batmobile.jpg

Lenke til kommentar
En Batmanfilm vil aldri bli i nærheten av realistisk, karen ville ikke engang kunnet knytet skolissense sine i den drakta og ville vært fakket av politiet innen 23 minutter :wee:

 

Men de gjør veldig bra i å skape en illusjon av realisme og således blir filmen veldig troverdig. Ikke minst er den veldig bra. Jeg gleder meg virkelig til The Dark Knight, nesten litt for mye.

Bare jeg som hater Batmobilen i Begins?

 

Da blir du muligens mer fornøyd med oppfølgeren. Spoiler om bilen:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ifølge ryktene blir den sprengt til tusen biter av Jokeren eller en annen
Lenke til kommentar

Inland Empire regi: David Lynch

Lynch_DW_Kultur_Los_224404g.jpg

 

Leste en kommentar et sted om at Inland Empire var "Mulholland Drive on acid". Det var en litt treffende beskrivelse. Filmen handler om Nikki som får en hovedrolle i en film (dette er forresten et av mange likhetstrekk med Muholland Drive, både handlingsmessig og mtp tema). Innspillingen starter, og foreløpig går det helt greit å henge med i filmen. Men så skjer det ting. Nikki begynner å forveksle filmen og filmsettet med virkeligheten, og på ett punkt skjer det noe jeg ikke skal prøve å forklare en gang. Personligheter, tid, steder, alt synes å gå i oppløsning og filmen starter en lang serie korte, skremmende og forvirrende scener før den kommer til en Lynchisk-enigmatisk konklusjon.

 

En scene ganske tidlig i filmen må nevnes, en dialog mellom Nikki og en eldre kvinne som er på besøk hos henne. Kamera er ufokusert og skjevt og skuespillet skremmende bra. Ellers er Lynch tydelig tilstede i hele filmen: Mørke rom, ustabilt kamera som beveger seg rundt hjørner, forheng, sterke farger, closeups på intenst stirrende øyne og merkelige karakterer og scener. Lydsporet er creepy og stemningsskapende, man legger nesten ikke merke til det. Lynch bruker materiale fra tidligere kortfilmer han har laget, noen vil kanskje kjenne igjen feks kaninene. Slutt-creditsene med bakgrunnscenen med dans er forresten råstilig.

 

Personlig likte jeg Muholland Drive bedre. Grunnen er at denne filmen ble en smule langsom i midtdelen samtidig som alt ble mer og mer forvirrende. På tross av dette synes jeg ikke filmen skulle vært kortere. Jeg tror kanskje den blir enda bedre andre gang man ser den, og bare lar alt falle inn i de 2-3 timene den varer. Filmen gir mye å tenke på (og lure på), og anbefales til de som liker mystiske, uvanlige filmer. Og bare for å nevne det er det faktisk én norsk replikk med i filmen. :D

inland-empire-dern1_1166001774.jpg

Edit: nytt bilde forhåpentligvis uten direktelinksperre

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Vinterland (2007) (drama-kortfilm) Filmweb

Vi fikk presentert denne filmen på skolen av selveste reggisøren. Det hele starter ganske stemningsfullt, og man blir godt kjent med de få personene. Filmen er ganske kjedelig i lengden, men meget godt spilt faktisk, med tanke på at hovedpersonen aldri har stått foran ett kamera før. Humor er det også godt med underveis og det er positivt.

 

Jeg synes de klarte å skildre mye følelser, moral og handling på rundt 1 time. Den blir kjedelig, fordi det er mye repetivt av det samme som skjer og noen av lydene er veldig høye. Ellers så er filmen meget godt, profesjonellt laget. En grei norsk film.

6,5/10

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
En Batmanfilm vil aldri bli i nærheten av realistisk, karen ville ikke engang kunnet knytet skolissense sine i den drakta og ville vært fakket av politiet innen 23 minutter :wee:

 

Men de gjør veldig bra i å skape en illusjon av realisme og således blir filmen veldig troverdig. Ikke minst er den veldig bra. Jeg gleder meg virkelig til The Dark Knight, nesten litt for mye.

Er ikke Batman filmene basert på virkelge historier? :O

Lenke til kommentar

The Taking of Pelham One Two Three

 

Krim-filmer fra 70-tallet er noe jeg virkelig har sans for og Pelham er intet untak. Handlingen utspiller seg i New Yorks undergrunn (subway) der 4 bevæpnet menn kaprer et tog fullt av passasjerer med et krav om å få 1 million dollar for dem ellers ender det i massakre.

 

Filmen kom i 1974 og den fikk aldri den oppmerksomheten den fortjente. Veldig synd mener jeg fordi filmen er vel en av de bedre krim-filmene som kom ut av 70-tallet. Stemningen settes i gang etter 10 minutter og vi skjønner at dette vil bli spennende. Skuespillet, handlingen, plot twistene og musikken veves sammen her brilliant og man sitter nesten på kanten av stolen gjennom det hele. Jeg gjorde riktig nok ikke dette i går siden jeg har sett den før men man husker alltid den første gangen.

 

Skuespillet er meget bra, vi ser Walter Matthau som politisjefen som må håndtere kapringen samtidig ordne pengene som skal forflyttes. En rolle han fikser veldig godt. Og så er det selvsagt Robert Shaw som hovedskurken. Shaw er absolutt en av mine favoritt skuespillere fra forrige århundre, en mann som kunne nådd høyd på kartet om han ikke hadde gått bort altfor tidlig. Shaw er som sagt herlig i rollen og det oser av kaldblodighet.

 

Hvis du lurte på hvor Tarantino fikk ideen for kodenavnene Mr. Blue, Mr. Green og Mr Brown i Reservoir Dogs, så kom det fra denne filmen. Veldig kult at Tarantino gjorde en homage til filmen.

 

Mot slutten tar historien flere retninger og spesielt den siste scenen er genial. En brilliant twist som du ikke ser komme.

 

Jeg leste på IMDB at en remake av filmen er på trappene, med bla. John Travolta og Denzel Washington med på skuta. Kan bli spennende men jeg tror neppe den vil overgå orginalen.

 

Konklusjon er at hvis du liker gammeldags krim med herlig 70-tall aura over det, skaff deg denne filmen. Jo mindre du vet om filmen, jo bedre. Anbefales.

 

9/10

Endret av TomJ
Lenke til kommentar

Billy Wilders Stalag 17

 

Krigsfilm om fangene i fangeleir 17, eller "Stalag 17". Vi blir kjent med et stort persongalleri i en fangeleir der svartebørs og gambling er dagligdags, vi følger mangelen på alt man har til daglig som fri mann. Feiringene, sorgene og frustrasjonene er alle velskildret av mange gode skuespillere. Allikevel vil jeg påstå humoren i filmen er det som gjør den enestående. Anbefales alle som ikke er rett for sort/hvitt-filmer.

 

9/10

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

I Am Legend

 

Will Smith spiller legen Robert Neville, den eneste overlevende i New York etter at en kur for kreft gikk veldig galt og drepte eller muterte alle andre til vampyrlignende vesener.

Scenarioet om å være den siste levende igjen i tilsynelatende hele verden skildres bra og bildene av et forlatt og overgrodd New York er nok til å ta pusten fra deg.

 

8/10

Lenke til kommentar

It Happened One Night

Frank Capra - 1934

 

Har alltid likt gamle sort/hvitt komedier fra 30- og 40-tallet og da var selvfølgelig tiden inne for den legendariske It Happend One Night.

Hadde hørt endel om filmen tidligere, men bestemte meg først å se den da jeg kom over en morsom scene på Youtube.

 

Den handler om Ellie Andrews (Claudette Colbert), en bortskjemt datter som rømmer bort fra den rike faren sin. Dette blir selvfølgelig en stor mediasak, og faren utlyser en dusør til den som finner henne. På flukt fra alt og alle møter Ellie, Peter Warne, en journalist som egentlig er på jakt etter en artikkel, men som senere forelsker seg i Ellie.

 

Filmen er full av morsomme scener og man møter en mengde av artige karakterer på veien. Likevel er det dialogene og kjemien mellom hovedrolleinnhaverne som virkelig gjør filmen verdt å se. Clark Gable som spiller Peter Warne, er både vittig og sjarmerende. Det nærmeste man kommer av en slik skuespiller i dag er George Clooney, som ligner både i skuespillerstil og utseende.

 

Forøvrig må jeg si at jeg er virkelig imponert over hvor tidløs humoren er (En viss haikescene som virkelig er genial)!

 

Konklusjon: En ordentlig morsom romantisk komedie for den som ikke har noe imot sort/hvitt-filmer og gode dialoger.

8,5 / 10

Endret av Dandor
Lenke til kommentar

Ingen dårlig avslutning på Reservoir Dogs, men synes filmen var bedre enn avslutningen - hvis det gir noen mening. Mulig det kan ha spilt en rolle at det på DVD-coveret stod at filmen varte 20 minutter lenger enn den faktisk gjorde, slik at rulleteksten kom overraskende fort på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...