Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Superbad

 

Etter hype fra samtlige medier, IMDB og de fleste anmeldelsene her på forumet, fikk jeg troa på denne filmen. Jeg valgte allikevel å gå til kinosalen med negative forhåpninger, for jeg så for meg at dette skulle bli langtekkelig og prepubertal. Den var den overhodet ikke.

Her kjører vi på med en gang, og blir introdusert for 2 nerder som ikke har fått seg noe, som de selvfølgelig ønsker å gjøre noe med. 'Dette har vi hørt før', tenkte jeg. Men forskjellen med denne filmen kontra 97% av alle andre teen-komedier med samme navn, er at her har man virkelig tatt seg tid til å lage et respektabelt produkt.

Castinga er helt fantastisk, man unngår de kjedelige klisjeene med fotballgutter og cheerleadere, og man får faktisk sympati for de stakkars gutta hvis største drøm er å få snøret i bånn.

Replikkene sitter også rimelig godt, i de fleste tilfeller ganske vulgært og grovt, men til en grad hvor det er mulig å le høyt. For det er noe man gjør ofte under Superbad. Filmen varer i over 2 timer, noe som kan være vanskelig å fylle for en komedie. I dette tilfellet kjører man to historier parallellt, og dermed går tiden uhyre fort.

 

Superbad er årets store overraskelse for min del, med vittige kommentarer(noen fantastiske one-linere), gode rolletolkninger, og en ny vri på en gammel historie.

Jeg storkoste meg, og ender på karakteren:

 

8/10

Lenke til kommentar

Where Eagles Dare (Ørneredet)

 

Episk er bare forordet for denne klassiske WW2 agent-filmen. Det er en gruppe engelske MI6-agenter og en amerikansk agent som blir sendt til et tysk slott for å befri en amerikansk general som holdes der. De må komme seg fra landingsstedet opp til slottet på egen hånd gjennom en landsby okkupert av tyskere.

 

Historien har flere twists enn en kasse full av hoggorm.

De to hovedrollene spilles av Clint Eastwood og Richard Burton, begge er helt perfekt i sine roller. Burton er sjefen for oppdraget og er en slags engelsk James Bond-type, mens Eastwood er den perfekte sidekick.

Det går med MYE eksplosiver i denne filmen, og kulissene er helt over the top. Det tyske middelalderslottet er veldig bra, og selv om man ser at de kjører mot et maleri av slottet og landskapet (fra fjellheisen), får man en feeling av at dette er et ONDT slott.

For øvrig ser det ut som id software var veldig inspirert av dette slottet når de lagde Return to Castle Wolfenstein, for plakater som henger rundt og kulisser er prikk like ofte.

 

Det som slo meg er hvor godt oppdraget er forberedt og planlagt, du ser dem gjøre ting tidlig i filmen som kommer igjen mot slutten.

 

Filmen er også spekket med tyskere som snakker komisk "engeltysk", sånn "Vee are ze evil nazi kommandants. Vill you pleeze come vizz us?", og de har tilogmed fått med et par nydelige damer som også er MI6-agenter. Ingrid Pitt kjenner noen av oss fra mange horror/vampyr-filmer fra 60-tallet, hun har en kropp man bare sikler etter. Hun har dessverre en mindre rolle enn den andre, blonde dama.

 

Denne filmen har alt en krigs-eventyr film skal ha. Tøffe hovedroller, et genialt plot med mange twists, flott episk musikk, mange chase scenes, masse eksplosjoner og masse skyting. Nazister er tydeligvis evneveike siden Clintern kan meie ned 40-50 stk uten å bli truffet selv :)

Slottet er ikke bare kulisser heller, den delen av filmen er faktisk filmet i et ekte slott, Burg Hohenwerfen i Østerrike, som er åpen for turister.

 

Som en kommentar på IMDB sier. "The ultimate men-on-a-mission movie". Det er på ingen måte en "la oss vise krigens grusomheter"-film, men en ren eventyrfilm med WW2 som backdrop.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Superbad

 

Jeg har da også sett Superbad, og etter hype og strålende kritikker var forventningene på topp. Og de ble innfridd. Det er egentlig ganske sjelden det lages virkelig gode komedier, så det er herlig når man endelig får oppleve en.

Enda sjeldnere er det å se ungdommer skildres så troverdig. Det er lett å sammenligne denne med f.eks. American Pie, men er den troverdig? Ikke for fem flate øre. Spesielt ikke med skuespillere som nærmer seg 30 i roller som 18-åringer.

Jeg har litt lyst til å sammenligne Superbad med Dazed and Confused, med tanke på hvordan begge fanger en generasjon (selv om D&C er en noe annerledes film, og fokuserer mer på tidsånden). Men Superbad har en høyere gjenkjennelsesverdi. Både dagens ungdom vil identifisere seg med den (meg inkludert), og det samme gjelder eldre publikum, som nok vil bli ganske nostalgiske også. Så jeg vil si at dette er en ganske tidløs film i grunn, og favner dermed videre enn D&C.

Humoren sitter som et skudd, jeg vekslet mellom å humre og å bryte ut i latter under hele filmen. Replikkene og dialogene er ubetalelige. Jeg tror virkelig at Seth Rogen (manus) er en mann for fremtiden.

Dessuten har man det viktigste; skuespillere som evner å fremføre replikkene så de faktisk blir morsomme (ingenting er verre enn når en skuespiller ødelegger en potensielt bra vits), som har god timing og ikke minst ser ut som de er 18 år. Og som spiller helt ubetalelige karakterer.

Dette er en film om nerder/outsidere, og definitivt av nettopp slike personer. Og for slike personer. Ikke bare er gjenkjennelsesverdien størst for disse/oss, men alle referansene gir virkelig fullt utbytte av denne filmen hvis man tar dem.

En sjeldent god, ærlig og troverdig komedie, med en smart utførelse av et velbrukt plot, som garantert vil stå igjen som en klassiker.

 

9.5/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Eastern Promises

 

Denne filmen markerer enda et samarbeid mellom Viggo Mortensen og David Cronenberg

(forrige var A History of Violence) og er slettes ikke en dårlig film. Jeg likte Viggo Mortensen

bedre i denne filmen enn i History of Violence. Karakteren hans var både tøff og samtidig smartere utviklet. Skuespillerne gjør en god jobb alle sammen, jeg var spesielt fornøyd med Vincent Cassel og Armin Mueller-Stahl.

 

Vel og merke er denne filmen rimelig brutal til tider, man kunne høre folk i salen gispe under voldsscenene.

Intenst som det var funket det veldig godt for filmens stil, man slapp den glorifiserte

volden man finner mye av i dagens filmer.

 

Det som trakk ned var filmens slutt. Personlig syntes jeg den sluttet litt for tidlig.

For min egen del kunne den gjerne holdt på 1 time lengre.

 

Alt i alt, en meget serverdig film.

 

8/10

Endret av TomJ
Lenke til kommentar

Eggs (1995)

 

Jeg leste et sted en tekst som sammenlignet denne med Eraserhead, og jeg synes ikke det er så dumt. Tematisk i alle fall. Og absurd er den jo.

Ellers ligner Eggs veldig på Salmer fra kjøkkenet (samme regissør, for de som skulle lure), dog med litt flatere spenningskurve og mer surrealisme. Og så er ikke denne like hjertevarm. Men jeg liker Eggs av samme grunner som jeg liker Salmer..., selv om jeg foretrekker sistnevnte. Likte du den ene, sjekk ut den andre.

 

8/10

Lenke til kommentar

3:10 to Yuma (2007)

 

Hva handler den om?

Den beryktede Ben Wade (Russel Crowe) og hans nådeløse bande av tyver og mordere har lenge herjet de sydlige togruter inntil Wade en dag blir overmannet og tatt til fange av borgerkrig-veteraner under en et raid langs skinnene. Dan Evans (Christian Bale), en mann som lenge har kjempet for sin eksistens på en nedslitt ranch påtar seg frivillig jobben å frakte fangen.

 

Oppdraget er å transportere Wade, og plassere ham på "3:10 til Yuma".

(filmweb.no)

 

Er det en god film?

 

Filmen er velspilt nesten over hele linjen, men Bale gjør dessverre en dårligere figur enn han vanligvis gjør.

 

Crowe er glitrende i rollen som Ben Wade og det som gjør han ekstra skremmende er at han ikke blir altfor stereotypisk "slem". Han har flere sider ved seg selv og han har til og med en samvittighet.

 

Det psykologiske spillet mellom Crowe og Bale er kanskje der Bale/Crowe virkelig får vist skuespiller talentene sine. Ben Foster og Logan Lerman som "honourable mentions".

 

Sammenlignet med f. eks Jesse James, er denne langt mer actionfylt, men kinematografisk sett er denne langt bak nevnte film.

 

Evans har kun ett bein, men allikevel hopper han fra hustak til hustak og løper like fort som de "andre" er et av flere irritasjonsmomenter. (jeg føler ikke dette spoiler noe som helst, da situasjonen blir oppklart rimelig tidlig.)

 

Et annet irritasjonsmoment er en rotete og delvis uklar slutt, samt en intern konflikt som hadde fortjent mer oppmerksomhet eller evt en omstrukturering.

 

Totalt sett en velspilt og underholdende remake av filmen med samme navn fra 1957, men som dessverre har et par feil som en ikke kan overse.

 

7,5/10 - Et sted mellom bra og svært bra. (jeg gav den en 8/[email protected])

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Parfymen

 

En film basert på en roman (tror jeg) med blandt andre Ben Whishaw og Dustin Hoffman. Ben Whishaw spiller en gutt som har en helt ekstrem luftesans, som gjør at han blir en ekspert på parfymer. Hans ønske etter å lage den perfekte parfymen får han til å begynne å drepe kvinner for å lagre luften deres. En veldig god film, med skuespillere som ovebeviser. Filmen er også veldig godt lagd visuelt, med mange fine visuelle klipp samt at den virker autentisk og overbevisende med handlingen i Frankrike for over 100 år siden. Absolutt anbefales.

 

9/10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Superbad (nok engang)

 

Det var helt fantastisk å for en gangs skyld se en film om tenåringer der de som spiller rollene faktisk ser ut som det også. Jeg har aldri forstått vitsen med å ha 27 år gamle skuespillere som spiller 18 år, for noe annet enn at de kan vise puppene sine på film. At ikke alle var cheerleadere med dobbel D-cup eller muskelbunter i attenårsalderen er tydeligvis noe som endelig går opp for filmskaperne. Historien er fortalt hundre ganger før, men denne gangen var det veldig morsomt.

 

Det pinlige, usikre og keitete med ungdomstiden er den perfekte kilden til utrolig mye bra humor (og gjenkjennelse, jeg vred meg i stolen opp til flere ganger av pinlige episoder som virket alt for kjent) og det er der Superbad virkelig treffer. Michael Cera spiller George-Michael fra Arrested Development også i denne filmen, men det går greit, han er fantastisk som småstresset nerd. Det gikk ikke fort i svingene i denne filmen og jeg tror nok at den med fordel kunne vært noe kortere, men jeg skal ikke henge meg opp i detaljene, for jeg har ikke kost meg så mye på kino på lenge.

 

8/10

Lenke til kommentar

Idiocracy (2006)

 

Jeg hadde hørt at denne ikke var noe særlig, men siden Office Space var briljant, valgte jeg å gi den en sjanse. Jeg angrer litt på det nå, for denne holder ikke mål på noen måter.

Joe (Luke Wilson) er en særdeles middelmådig fyr som blir fryst ned og våkner i år 2505, hvor forbrukermentaliteten har tatt knekken på all intelligens på jorda, og Luke er plutselig verdens smarteste. Alle andre er stokk dumme (eller tilbakestående, om du vil). Og det at alle er dumme skal være morsomt. Det er det, men bare to-tre ganger. Og aldri morsommere enn at jeg bare såvidt dro på smilebåndet. Selv om jeg faktisk kom meg gjennom filmen uten å legge for mye merke til kjedsomhet, var jeg egentlig aldri underholdt.

Dette skal jo også være et slags satirisk blikk på det fordummende forbrukersamfunnet. Men som satire er denne filmen egentlig ganske dum. Budskapet settes helt på spissen, og blir fortalt på en utrolig simpel måte. Men for ordens skyld, det er noen gode poenger her. Men ikke noe å bygge en film på.

Og så noen logiske brister. Hvis alle er tilbakestående, hvem vedlikeholder da den utrolige futuristiske teknologien fremtidsfolka har? Hvorfor gidder Joe gang på gang å prøve å forklare dustene ting når han burde vite at de ikke skjønner uansett? Og så Justin Long i en cameo? Hva faen(selv om det riktignok er en god ting at han ikke har en større rolle enn det)?

For en potensielt god ide (om noe dårlig utført), et par gode poenger, og det at filmen faktisk holdt på oppmerksomheten min gjennom halvannen time uten å underholde meg; 3/10 Godt gjort. Mike Judge, jeg er skuffet.

 

The Royal Tenenbaums (2001)

 

Dette derimot, er saker. Et stjernelag av skuespillere som fyller sine roller perfekt (det inkl. Luke Wilson), herlig stylistisk utformet, og fantastisk underfundig humor. Her har vi et eksempel på hvordan en god komedie skal være.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...