Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Vel, så tre filmer nylig, kan ta alle samtidig.

 

Evan Almighty

 

Gjør nøyaktig samme feilen som Bruce Almighty gjorde, nemlig å blande inn moralske dilemmaer med ellers sykt morsomme skuespillere. Man ser på komedier for å le seg skakk, ikke for å bli kristen.

Klisjéene i filmen er det ingen ende på. Evan er en overarbeidet familiefar som får valget mellom familien eller karrieren. Det har vi jo aldri sett før. I tillegg har vi den kanskje mest irriterende birollefiguren jeg noensinne har sett, nemlig Evan's rådgiver (Hun mørke). Man merker det kanskje ikke på starten, men det eneste hun gjør i filmen er å få one-liners med en "vittig" punchline, med som regel et aktuelt, men fullstendig uinteressant poeng. Det er faktisk det eneste hun gjør. Og når damer stort sett ikke klarer å være morsomme så skjønner dere kanskje hvor pinlig dette blir.

Husker ikke hva skuespilleren som spiller Evan heter på ordentlig, men vanligvis er han utrolig morsom, og i denne filmen er han det eneste som er verdt å se på. Selv om det er sjeldent.

 

4/10

 

Requiem For A Dream

 

Har alltid villet se denne filmen, og jeg har hørt mye bra om den. Og nå forstår jeg hvorfor. Utrolig bra spill av Jared Leto, Marlon Wayans og hun som spiller moren til Jared Leto i filmen. Denne filmen er meget sterk, og jeg anbefaler å se den alene, så følelsene virkelig får slippe til.

Jeg har aldri felt en tåre av en film før, selv om jeg har prøvd aldri så hardt. Likevel var det hele tre tilfeller i denne filmen der jeg kjente øyeeplene blir våte. I og med at jeg aldri har sett noe så sterkt på film før, er jeg nødt til å gi denne en toppscore.

 

10/10

 

Death Proof

 

Meget kult laget. Bra B-film opplegg, og Kurt Russell gjør en glimrende jobb med Stuntman Mike. Første halvdel av filmen er sinnsykt bra, men andre er ikke fullt like bra.

Da møter man nemlig på noen nye hovedpersoner, som rett og slett ikke er til å like, selv om jeg tror Tarantino mente at man skulle gjøre det. Jeg har fått nok av sånne girl-power jenter, og denne filmen var spekket.

Jeg vet ikke om Kurt Russell skulle være protagonist eller antagonist, i og med at han var såpass elskbar, men likevel dust.

Dermed ledet filmen opp til en høyst utilfredsstillende slutt.

 

7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Alien:

 

426px-Alien_movie_poster.jpg

 

Ridley Scott er en flink regissør (Blade Runner, Gladiator), men jeg kjedet meg gjennom hele denne filmen. Kanskje jeg hadde for store forventninger til filmen, så jeg ble heller skuffet. Sett i filmhistoriens perspektiv - en god innflytelse i sci-fi. I mine øyne - kjedelig. Spenningen var der til tider.

 

Spoiler:

Jeg måtte le når ''Alien'' spratt ut av magen til Kane.

 

 

5 av 10.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Mos Def spiller jo i Monster's Ball, den er ikke aller verst. Diddy (eller hva han heter om dagen) har vel en rolle også.

 

Salmer fra kjøkkenet (2003)

 

Salmer_fra_kjokkenet_stort.jpg

 

Beste norske filmen jeg har sett. Stillferdig og fullspekket med underfundig humor, og det hele er elegant utført. De to hovedrollene er flotte.

Morsomt hvordan filmen tar for seg kulturforskjellene mellom Norge og Sverige (og deres IKEA-lignende virksomhet), og ikke minst storby og småby.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

 

Var på en førpremiere av denne filmen i går og hadde store forventninger og den innfridde til tusen. Den er for å si det kort; et mesterverk. Historien og tittelen legger rammene for hva som skal skje, men det er hvordan det skjer og relasjonene mellom karakterene som blir det sentrale. Casey Affleck storspiller i rollen som Robert, og stjeler helt klart alle scener han er med i. Virkelig en lovende stjerne. Knakende bra foto av Coenbrødrenes faste fotograf; Roger Deakins sørger for å skape en kald og uggen atmosfære. Nick Cave kommer til å bli nominert til Oscar for beste musikk. Et utrolig enkelt soundtrack men som er så utrolig passende. Se den!

 

6/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Frigata, så Switch igår, og er noen punkter du nevnte jeg lurer på.

 

[*]Ingen snowboarders hatar skateboarders

 

Ingen i filmen hater vel han fordi han skater, tvert i mot syns folk han er kul fordi han er god til å skate. De hater han pga Gaute hater han (ingen tørr å gå imot The Big Boss) og Gaute hater han pga den store kjærleiken.

 

[*]Folk snakkar ikkje bokmål/austlandsk på Voss.

 

Hun sier ihvertfall at hun flyttet dit, veit ikke hva det gjaldt han Gaute. Men ingen andre snakker bokmål der.

 

[*]I konkurransen ser me ein deltakar som dreg ein fs 1080. Deretter kjem askeladden Mikkel og dreg ein backflip, og får betre score. Haha javel?

 

Han tar ikke bare en backflip, han tar en one foot backflip, noe som er verdt mye mer poeng.

 

Eller, tenker du på før finalen?

 

 

 

Jaja, var det jeg ville si. Ellers var filmen helt grei, skuespillet slantret litt, uten om Peter Stormare, jeg bare elsket han i denne filmen. Skjønner virkelig hvorfor han tok rollen. Gamlemannen som engang var den kuleste av de kuleste, som ikke har helt skjønt han har blitt eldre, som fortsatt prøver å være kul. Jeg elsket han :wee:

 

Jeg gir filmen 4/10. Grei norsk underholdning.

Lenke til kommentar
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

 

Var på en førpremiere av denne filmen i går og hadde store forventninger og den innfridde til tusen. Den er for å si det kort; et mesterverk. Historien og tittelen legger rammene for hva som skal skje, men det er hvordan det skjer og relasjonene mellom karakterene som blir det sentrale. Casey Affleck storspiller i rollen som Robert, og stjeler helt klart alle scener han er med i. Virkelig en lovende stjerne. Knakende bra foto av Coenbrødrenes faste fotograf; Roger Deakins sørger for å skape en kald og uggen atmosfære. Nick Cave kommer til å bli nominert til Oscar for beste musikk. Et utrolig enkelt soundtrack men som er så utrolig passende. Se den!

 

6/6

 

Er ikke helt enig i deg at denne filmen er et mesterverk. Filmen klarer ikke helt i mine øyne å formidle en historie, på en god måte. Til det var filmen altfor oppstykket, og langtekkelig for min smak, mye grunnet den overdrevne bruken av fortellerstemme, for å få filmen til å gå fremover.

 

Men samtidig hadde filmen svært mye bra. Skuespillerprestasjonene i denne filmen er noe av det beste jeg har sett i en film noen gang (og som du sier; spesielt av Casey Affleck). Det er også med på at de relasjonene de bygger opp gjennom filmen, mellom de ulike karakterene, er veldig overbevisende, og engasjerende. Filmingen i denne filmen er også noe av det beste jeg har sett. Så om man ser på enkeltscener i denne filmen, finner man mye som er svæt bra laget.

 

Men som sagt, filmen klarer ikke helt å formidle en historie. Derfor går det for lang tid mellom hver gang jeg føler filmen virkelig gir meg noe.

 

6/10

 

(Blir med terningkast; en svak 4/6)

 

 

Må nesten trekke frem scenen da Jesse dreper Ed. Filmingen i den scenen er noe av det beste jeg har sett. Det var slik at selv om man visste at Jesse skulle drepe Ed, hoppet man en halvmeter i kinosetet, når han faktisk gjorde det.

 

 

Edit: Trykk leif.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Manndomsprøven

 

Hadde aldri hørt eller lest noe om denne filmen før jeg tok den med i handlekurven fra bokklubben. Jeg ble overasket over denne filmen. Den handler om benjamin som er akuratt ferdig med college. Han er nervøs og alene. Helt til han får ett spesielt forhold med Mrs Robinson, som er en veninne av bens foreldre. Denne filmen kan godt anbefales. Karakter 8/10.

Lenke til kommentar

The Man from Earth (2007)

themanfromearthfp2.th.jpg

Genre: Science Fiction

Lengde: 80 min.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years.

 

Filmen begynner litt anspent og klønete, og en får servert kjedelig small-talk og krampeaktige vitser, men dette varer heldigvis ikke lenge. Resten av filmen er svært interessant.

 

8/10

Endret av guezz
Lenke til kommentar
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

 

Var på en førpremiere av denne filmen i går og hadde store forventninger og den innfridde til tusen. Den er for å si det kort; et mesterverk. Historien og tittelen legger rammene for hva som skal skje, men det er hvordan det skjer og relasjonene mellom karakterene som blir det sentrale. Casey Affleck storspiller i rollen som Robert, og stjeler helt klart alle scener han er med i. Virkelig en lovende stjerne. Knakende bra foto av Coenbrødrenes faste fotograf; Roger Deakins sørger for å skape en kald og uggen atmosfære. Nick Cave kommer til å bli nominert til Oscar for beste musikk. Et utrolig enkelt soundtrack men som er så utrolig passende. Se den!

 

6/6

Godt, godt. :wee:

 

══

 

66696113ln9.jpg

 

Interessant og spennende om en av mine favorittartister, Bob Dylan. Omtrentlig like mye en studie av samfunn og politisk aktivisme på 60-tallet som av Bob selv. Parallellen mellom mann og samfunn er med på å ekspandere vår forståelse av artisten, så vel som personen Dylan. Deilig er også kombinasjonen av nydelig fotografi, unike filmklipp og klassikerene til Dylan. Scorsese er ærlig, Dylan er ærlig og resultatet er mesterlig. 9/10

Lenke til kommentar

Get Rich Or Die Tryin'

 

50 Cent er en av de aller største aktørene i underholdningsbransjen, uten at noen helt skjønner hvorfor. Uansett hva han tar i blir til gull, så da er det tid for litt melking. Han så vel hvilken suksess Eminem fikk med filmen sin, og tenkte nok 'dette kan jeg gjøre også'. Så feil kan man ta.

 

Dette er fra start til slutt en skrytevideo for hvor barsk 50 er. Det finnes ikke måte på hvor gangsta han fremstiller seg selv som, det er nesten litt skremmende. Historien er jo faktisk ganske spennende, og filmen kunne blitt virkelig bra, hvis man hadde valgt å lage den som noe annet enn en 2 timers lang voldsorgie som stort sett består av folk som kaller hverandre 'nigga'. 50 eier ikke skuespillertalent, det er så stivt og påtvunget at man nesten blir skremt. Terrence Howard er et friskt pust, uten at han bidrar med så altfor mye.

 

Det er greit at 50 liker å se på seg selv som en hard gangster, men å legge inn en slåsscene med 5 nakne menn i dusjen, føles bare totalt unødvendig. Get Rich Or Die Tryin' er beviset på hva som skjer når man velger å lage film kun på grunn av penger, og man ikke har noe man virkelig vil si. I motsetning til 8 Mile, er dette fantastisk uengasjerende, og man får ikke sympati for noen av karakterene, selv om de lever et aldri så tøft liv.

 

Karakteren

 

3/10

 

Føles litt snill, men historien har potensiale, det er et par kule låter med(tro det eller ei), og Terrence Howard løfter filmen et lite hakk.

Lenke til kommentar

Sicko

 

En film om det amerikanske helsevesenet sammenlignet med et sosialistisk, gratis helsevesen. Det var jammen en øyevekker. Skal prise meg glad jeg bor i Norge. Ganske morsom og. Det var kun fire personer i salen. Før Sicko kom hadde vi kun disse tre sjangerne på menyen. Tillat for alle, tillat for 7 og tillat for 11. Kun (i mine øyne) drittfilmer men de tjener godt på det. Når jeg så hvor få som kom på Sicko kan jeg forstå de, men det er fremdeles irriterende at jeg ikke kan se filmene Kulturo anbefaler.

Lenke til kommentar

The Science of Sleep (2006)

 

TheScienceSleep.hmedium.jpg

 

Michel Gondry er mest kjent for Eternal Sunshine og videoer som

. The Science of Sleep er halvparten det første og halvparten det andre. Man kommer egentlig ikke utenom å sammenligne denne med Eternal Sunshine. Og når jeg tenker meg om er det egentlig utrolig mange likheter med disse filmene. Det er likevel ikke dermed sagt at du nødvendigvis liker den ene bare fordi du likte den andre (spesielt siden mange ikke er store tilhengere av ikkeengelskspråklige filmer. Her snakkes det stort sett bare fransk, så du er herved advart).

Gael Bernal gjør en veldig bra rolle, men noen av bifigurene kan kanskje bli litt masete til tider. Og til tross for at filmen jo handler om drømmer, og dermed skal være drømmeaktig og surrealistisk, blir det håndholdte kameraet muligens litt mye i lengden. Filmen hadde selvsagt ikke vært den samme uten, men ingen effekter bør overbrukes heller.

Ellers er den underholdende og tidvis veldig morsom (med en haug av ubetalelige sitater), og både kreativ og oppfinnsom, og vel verdt å bruke 1,5 time på.

 

7/10

 

 

Die Hard (1988)

 

Kongen av actionfilmer som satte standarden for alle etterkommere. Har selvfølgelig svakheter (og logiske brister, og da snakker jeg ikke bare om McClanes udødelighet), men de legger man nærmest ikke merke til, for dette så underholdende som en actionfilm sjelden blir.

Det Bruce Willis har framfor sine actionhelt-kollegaer er jo personlighet, se for deg Seagal eller Dolph i denne. Hardkokte onlinere hagler like ofte som skudd, og Bruce fremfører dem med glans og baller. Dessuten er jo Alan Rickman den ultimate badguy. Underholdningsmessig godt over 9ern, men ender på:

 

8/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Die Hard er fantastisk underholdning, men fortjener ikke særlig mer enn 8/10. Den er laget for å underholde, og det klarer den, derfor scorer den høyt. Men så lenge en film har plot holes, mangler karakterdybde, eller noen andre 'feil', vil den aldri score full pott. Akkurat som Snakes On A Plane er fantastisk underholdning, ville det aldri falle meg inn å gi den 10/10.

Lenke til kommentar
Die Hard (1988)

Underholdningsmessig godt over 9ern, men ender på:

 

8/10

Er det egentlig noen andre kriterier man skal dømme etter på en slik film?

 

Klart det, man skal bedømme en film etter både håndverket og opplevelsen, men hvor mye disse faktorene spiller inn avhenger av filmen. I Die Hard er det jo åpenbart underholdningsaspektet (opplevelsen) som er det viktigste og det karakteren i størst grad skal bedømmes utfra.

 

Som sagt, underholdningsmessig står Die Hard til en 9er, men det er visse ting som trekker ned, i dette tilfelle enkelte skuespillerprestasjoner (spesielt Reginald VelJohnson, selv om jeg ikke hadde byttet ham ut hvis jeg kunne) og nevnte logiske brister (som ikke er helt uvanlige i actionfilmer, men teller jo ikke positivt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...