Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Clarke og Kubrick hadde nok rett om veldig mye, både i form av spekulasjon og "life imitating art", men akkurat det med dehumanisering vil mange påstå er tilfellet nå. Bare se på holdningene våre til sex og vold, hvordan vi kommuniserer gjennom pcer, at mer og mer av oppgavene i hverdagen blir automatiske, osv.

 

That being said, det var nok ment mer som en "worst case scenario" for å vise hva vi må unngå.^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At jeg var enig med det Dotten sier er veldig ironisk, ja. Rimelig løst å påstå at Kubrick bommet med visjonen sin, spesielt med 2001. ^^

 

edit: Jeg tar det som en selvfølge at folk vet at jeg forguder 2001 og mener det er tidenes film, jeg må passe meg i fremtiden.

9303735[/snapback]

 

Han bommet på visjonen sin om at mennesker vil kommunisere mindre og snakke mindre. Ta deg en titt omkring :)

 

Maskinene har ikke gjort oss mindre "humane". Vi både snakker og kommuniserer mer enn noen gang, mye takket være maskiner. Er nesten som om det har gått for langt, emo-tendensene i dagens samfunn er jo frustrerende nok. :)

 

Edit: Og som L@sse sier, jeg har aldri påstått at han bommet med filmen.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
At jeg var enig med det Dotten sier er veldig ironisk, ja. Rimelig løst å påstå at Kubrick bommet med visjonen sin, spesielt med 2001. ^^

 

edit: Jeg tar det som en selvfølge at folk vet at jeg forguder 2001 og mener det er tidenes film, jeg må passe meg i fremtiden.

9303735[/snapback]

 

Han bommet på visjonen sin om at mennesker vil kommunisere mindre og snakke mindre. Ta deg en titt omkring :)

 

Maskinene har ikke gjort oss mindre "humane". Vi både snakker og kommuniserer mer enn noen gang, mye takket være maskiner. Er nesten som om det har gått for langt, emo-tendensene i dagens samfunn er jo frustrerende nok. :)

 

Edit: Og som L@sse sier, jeg har aldri påstått at han bommet med filmen.

9303924[/snapback]

Jeg beklager misforståelsen om filmen. :)

 

Men at vi er blitt mindre humane og tåler mer synes jeg absolutt, ihvertfall basert på hva man ser på internet. Når Goatse ikke er nok til å skremme folk mer, så er noe galt^^

Lenke til kommentar

Mars Attacks!

 

God parodi på 50talls alien invasion filmer der romvesene bare var en metafor for komunister.

 

gode overdrevene effekter, flere kjente fjes enn du ville finne under en oscar utdeling.

 

gjør også en fin parodi på independence day, nesten så må brude se den rett etter ID4

 

7/10

Lenke til kommentar
Mars Attacks!

 

God parodi på 50talls alien invasion filmer der romvesene bare var en metafor for komunister.

 

gode overdrevene effekter, flere kjente fjes enn du ville finne under en oscar utdeling.

 

gjør også en fin parodi på independence day, nesten så må brude se den rett etter ID4

 

7/10

9304050[/snapback]

 

Ahh, gode gamle. En fantastisk god parodi, som jeg fikk et nylig gjensyn med da TVNorge viste den for en liten stund siden.

Lenke til kommentar
Mars Attacks!

 

*snip*

 

7/10

9304050[/snapback]

 

"We come in peace" ^^

 

Den filmen er jeg nødt til å se igjen. Fy som jeg lo når jeg så den første gangen. Men det var mange som ikke likte filmen også, husker jeg.

 

Men at vi er blitt mindre humane og tåler mer synes jeg absolutt, ihvertfall basert på hva man ser på internet. Når Goatse ikke er nok til å skremme folk mer, så er noe galt^^

9304003[/snapback]

 

Menneskeheten har vel aldri vært mer human, vi vier til og med vekk omtanke til spekkhogger med navn Keiko.

 

Hadde Kubrick hatt med litt Goatsee i 2001 så hadde han nok virkelig vært forut for sin tid. Men det spørs om suksessen ville blitt den samme^^

Lenke til kommentar

Var nettopp og såg Rush Hour 3 på kino.

 

Helt grei film, i alle fall mye bedre enn hva kritikerene påstår (sikter da spesielt til Dagbladet som gav filmen terningkast 1!)

 

Personlig synes jeg filmen var rimelig morsom. Jackie Chan viser nok en gang fram sine "middels" overdrevne kampsport teknikker, og Chris Tucker er nok en gang like stressa og morsom.

 

Var kanskje et par scener som var vel overdrevet, og historien var ikke akkurat den beste, men alt i alt synes jeg filmen var underholdende! :)

 

Terningkast 4/6

Lenke til kommentar

The Third Man (1949)

 

10m.jpg

 

Handlingen foregår kort tid etter 2. verdenskrig, en forfatter er i Vienna og søker etter sannheten bak en kamerats død.

 

Denne filmen er et visuelt mesterverk i beste film-noir stil. Her er det intet juks i bildet, som i Sin City (skal jo godt gjøres for en nesten 60 år gammel film), og den er så mye stiligere enn den høyst oppskrytte 300. Man bare må se enkelte scener om igjen. En følelse av god gammel ekte stil er ikke å forakte. Den har en fin musikk som tilbehør som av en eller annen grunn minner meg om To gode naboer.

 

Men, historien blir for meg aldri fengende og samtlige poeng denne filmen får er for det visuelle, samt Welles legendariske sitat. Klarer du i tillegg å forelske deg i historien så er dette den komplette film. Den blir det ikke for meg, men ikke la det skremme deg, for dette er en film alle filmelskere burde se.

 

post-15355-1191325454_thumb.png

 

 

Chinatown (1974)

 

34m.jpg

 

Privatdetektiven Gittes vikler seg inn i en stor sak som består i både mord og kampen om landområder. Dette er en type film som bør bli til pc-spill, Gittes minner utrolig mye om Mean Streats Tex Murphy. Jack Nicholson og Faye Dunaway gjør flotte roller og filmen er et godt gjennsyn. Det skal bli spennende å se oppfølgeren, som jeg ikke har sett før. Ikke det at den skal holde samme nivå som denne filmen. Dette er en god film-noir film.

 

post-15355-1191325460_thumb.png

 

 

Vertigo (1958)

 

06m.jpg

 

Etterforskeren Ferguson slutter i politiet etter at en hendelse gir han ekstremt høydeskrekk. Allikevel blir han overtalt av en gammel bekjent til å påta seg et oppdrag: Å forfølge den bekjentes kone, fordi det fryktes at hun er besatt. Historien utvikler seg i kjent Hitchcock stil, men det hele er egentlig ganske middelmådig. Men så kommer James Steward og gjør sin sedvanlige fenomenale prestasjon og hever filmen. Desverre blir det litt langtekkelig, det er typpisk filmer fra denne tiden at man viser når folk går i korridorer for å komme fra et rom til et annet. Hva nå det skal være godt for. Så den blir 20 minutter for lang, det samme går for filmen under.

 

post-15355-1191325454_thumb.png

 

 

North by Northwest (1959)

 

 

Nok en Hitchcock-klassiker, denne gangen med den stakkars karakteren Roger O. Thornhill (Cary Grant) som feilaktig blir ansett av bad-guys for å være en agent. Det hele leder til et rotterace gjennom landet, hvor Thornhill blir jaget av både myndigheter og de slemme. I tillegg er det romanse i bildet, med den vakre Eve (Eva Marie Saint). Det er en ganske ujevn affære hvor musikken heves til nye høyder for å minne deg på at noe spennende skjer. Like greit, for ellers ville man aldri fått med seg at noe faktisk skal forestille å være et spenningens øyeblikk.

 

Denne filmen er dessverre gått ut på dato. Jeg skjønner at man tidligere kunne bli grepet av spenningen, men det holder bare ikke nå lenger. Filmens tema var langt mer aktuell under den kalde krigen og det var nok en fin opplevelse å se en mer komisk ladet film fra den godeste Alfred. Men det er en god del å sette fingeren på, spesielt er det så store plotthull kun ment til å føre til en "actionscene" at selv Michael Bays filmer blir troverdige. Det hele toppet seg når jeg i siste scene kom på at jeg hadde sett filmen før. Så den er ikke akkurat minneverdig.

 

Dette er en film som har sett sine beste dager. Den er for de nostalgiske og for de som er interessert i å se gamle klassikere, spesielt i historisk kontekst. For denne filmen var virkelig banebrytende når den kom, men ikke av det tidløse slaget. For meg når ikke denne Hitchcock-filmen opp til knærne på den mye bedre Rear Window, ei heller Vertigo som kom året før. Prestasjonsmessig og med hensyn til hva denne filmen oppnåde fortjener den en mye bedre karakter, men så er det ikke det jeg rangerer her.

 

post-15355-1191325441_thumb.png

 

 

The Treasuere of the Sierra Madre (1948)

 

43m.jpg

 

Tre lykkejegere drar på søken etter gull. Filmens tema er grådighet, svik og paranoia. Den har noen fine øyeblikk, men ender opp som en ren gjennomsnittlig opplevelse. Filmen hinter for mye til hva som kommer til å skje, så det blir ganske så forutsigbart.

 

post-15355-1191325447_thumb.png

 

 

Dr. Strangelove or: How to blablabla (1964)

 

48m.jpg

 

Denne filmen er min muse. Det er ikke noe poeng i å beskrive handlingen, bare se dette mesterverket av en svart komedie/parodi/satire. Peter Sellers er som alltids helt uber og jeg sitter bare og venter på de fantastiske utbruddene til Strangelove. De blir morsommere og morsommere for hver gang. Kubrick er et komisk geni og forut for sin tid her (også).

 

post-15355-1191325473_thumb.png

 

 

Paths of Glory (1957)

 

45m.jpg

 

Filmen tar for seg 1. verdenskrig og temaet er behandling av egne soldater. Filmen er full av talentløse offiserer som behandler soldater på værst tenkelig måte og filmen er faktisk ganske så historisk korrekt i forhold til hva som skjedde. Kirk Douglas er den som har fått æren av å portrettere den eneste som fortjener stripene sine. Filmen er ikke like aktuell i dag, da dens tema ikke er særlig til problem lenger. Vi sliter mer med behandling av andre fremfor egne (les: Guantanamo). Men det er en flott Kubrick-film hvor ting går fort, filmen er knapt 1 og 1/2 time lang. Synd han ikke kjørte samme tempo i 2001. Den inneholder forresten en flott kampscene hvor Douglas sin karakter beveger seg over krigsfeltet, den bør sees.

 

post-15355-1191325460_thumb.png

 

 

Lawrence of Arabia (1962)

 

32m.jpg

 

Offiseren Lawrence har trolig rømt fra den tids homsepatrulje for å delta i kampene i Arabia. Filmen er en interessant affære, men forferdelig lang og med mange historiske feil. Men den er en fin film for å bli litt mer kjent med en av 1. verdenskrigs store profiler, om enn litt feil fremstilt. Sett av god tid til denne filmen.

 

post-15355-1191325454_thumb.png

 

 

Amadeus (1984)

 

06m.jpg

 

Den nydelige filmen Amadeus tar for seg livet til den kjente komponisten Mozart og hans mystiske liv. Fortalt gjennom Salieri. Gjennom hele filmen blir vi foret med hans magiske musikk og opera, med flott skuespill av Hulce og Abraham. Konflikten mellom geniet og den middelmådige, sjalusiet og rivalereiet gir en flott atmosfære og spenningsmoment. Filmens høydepunkt er når Mozart forklarer sitt siste mesterverk bit for bit til Salieri, som noterer ned. Her blir vi vitne til hvordan hans mesterverk blir bygget opp, note for note. Håret reiste seg på armene og jeg kunne kjenne hjertet banke. Den scenen var en nydelig opplevelse.

 

Sitter igjen med et godt inntrykk av filmen, men skulle gjerne sett mer til mysteriet rundt legenden. Synd at Elizabeth Berridge gjør en så forferdelig rolle, men det ødelegger ikke så mye.

 

post-15355-1191325466_thumb.png

Lenke til kommentar

Prey

 

Hadde ikke noe særlig med forventninger til denne filmen, men den overrasket positivt! :)

Selve handlingen i filmen startet ganske fort, noe jeg liker. Handlingen var god og var ikke så alt for mye å utsette på dialogene eller skuespillet. Spenning fra begynnelse til slutt, selv om det ikke var så alt for mye variasjon i handlingen.

 

Èn ting er sikkert, jeg skal aldri til Afrika.

 

Terningkast 4

Lenke til kommentar
Det er litt festlig, for Salieri har faktisk aldri eksistert i Mozart sitt liv, og hvertfall ikke som noen erkerival. Han er bare puttet inn for å lage intriger i filmen.

9305082[/snapback]

 

Dette stemmer jo ikke. Mozart anklaget til og med Salieri for å ødelegge for han. Han instruerte også Mozart sin sønn, men dette var etter hans død. :)

 

(Men filmens variant er mye fiksjon, er vel bygget på et skuespill. Salieri var heller ingen middelmådighet i virkeligheten, men mer suksessfull enn Mozart på den tiden)

Lenke til kommentar

The Others

 

Nicole Kidman har hovedrolle i denne grøsseren fra 2001. Grace Bor i huset sitt med sine to barn, men de finner fort ut at de ikke er alene i huset.

 

Denne filmen kom vel ikke så lenge etter Den Sjette Sansen og blei kanskje litt overskygget av denne. Litt urettferdig kanskje, for dette er ingen dårlig film. Begrepet "less is more" funker utmerket og stemningen blir ganske guffen etterhvert. Den får også kred for en bra slutt.

 

Jeg gir den 5/6

Lenke til kommentar

Mye bra lesing, Dotten.

 

Men at vi er blitt mindre humane og tåler mer synes jeg absolutt, ihvertfall basert på hva man ser på internet. Når Goatse ikke er nok til å skremme folk mer, så er noe galt^^

 

I gamle dager var jo offentlige henrettelser lørdagsunderholdning, så jeg vil kanskje påstå at vi er blitt sartere. :yes:

Lenke til kommentar

The Bourne Ultimatum:

 

Ahh.. nydelig.

 

En herlig spion-thriller, hvis man kan kalle det det, hvor Bourne (Matt Damon) begynner å nøste opp fortiden sin.

 

Herlig tempo fra begynnelse til slutt, og det er kun et par minutter uten spenning. Matt Damon spiller Jason Bourne meget overbevisende, og filmen har en rekke finurlige finesser, som man legger merke til underveis.

 

Filmen har skyting, fighting, en spenningskurve som nesten alltid er på topp, og David Strathairn, Joan Allen og faktisk Julia Stiles (!). Alle den nøkkelpersonene i filmen spiller rimelig bra.

 

Enkelte vil nok kritisere "shakycam" føringen av kameraet, men jeg synes det funket meget godt.

 

Filmen er langt bedre enn Supremacy, og den er faktisk litt bedre enn Bourne Identity også.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...