Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Seriøst er den virkelig så dårlig, Steve Carell stjeler jo stort sett showet i alt han er med i. Er det han som ikke er morsom eller er det bare historien som virkelig suger?

9273347[/snapback]

 

Den er så komplett frarøvet av kvalitet på absolutt alle plan at jeg ble fysisk kvalmen og måtte bruke to uker på å komme gjennom den.

Lenke til kommentar

Teenage Mutant Ninja Turtles III

Dette var faktisk en av favorittfilmene mine tidligere, men da jeg så den i kveld var den ikke annet enn en enorm skuffelse. Hele filmen var av relativt dårlig kvalitet underholdningsmessig. Har liksom ikke ord for hva jeg skal si, annet enn at jeg er veldig skuffet akkurat nå. Jeg som alltid har elsket Turtlesfilmene har lite lyst til å slakte denne filmen, men den må klassifiseres som en av de dårligste filmene jeg har sett ferdig iløpet av året - og fortjener ikke en karakter bedre enn:

 

3,5/10

Lenke til kommentar

Råzone.

 

Dette er Christian Christensen's debutfilm, hvor han viser hvor tøft det egentlig kan være å være i ungdom i København, og generelt i dagens samfunn. Filmen er helt klart den beste ungdomsfilmen jeg har sett, og topper seg med en overraskende slutt. Anbefales.

 

8/10.

Lenke til kommentar

The Departed

 

Så denne for andre gang i kveld, og ble ikke like bergtatt som første gangen. Langt ifra dårlig, men den er kanskje en anelse oppskrytt. Men den har en gullbelagt rolleliste (Dere vet hvem. Men Jack Nicholson er så sinnsykt kul at han må nevnes), og er et ganske solid håndverk, et virkelig gjennomført actiondrama med en kul rytme (oppnådd ved hjelp av interessante sceneoverganger og klipp).

Jeg har litt vondt med å bestemme meg for karakter, føler kanskje ikke at filmen er det helt store mesterverket som mange vil påstå, og som jeg syntes den var etter å ha sett den første gang. Men samtidig trekkes den massivt opp av en forvirrende slutt (på en positiv måte, og dessuten sitter jeg igjen med spørsmålet "Hvem var egentlig bad guy'en"? At det står igjen så udefinert sier meg bare at karakterene er flerdimensjonale og at historien skildres noe upartisk. Og som sagt, filmteknisk holder dette absolutt mål.

 

Jeg slenger meg på en 8.5/10.

Lenke til kommentar

Sunshine; mesterlig sci-fi thriller fra samme mann som leverte oss 28 Days Later, Danny Boyle.

 

Effektene er rett og slett helt fantastiske, filmen holder et bra tempo fra start til slutt, musikken i filmen er også herlig. (It's an arrangement of Lux Aeterna from the soundtrack of "Requiem for a Dream". sagt om musikken)

 

Manuset er ikke noe spesielt, dog gir det heller ikke noe særlig rom til skuespillernes utfoldelse, men Cillian Murphy gjør en dugbar jobb.

 

Advarsel: Hvis du absolutt ikke klarer å se forbi "factual errors", at de tøyer fysikkens lover, realisme med mer, hold deg unna denne filmen. Dette er science-fiction, ikke science-fact.

 

Effektene i filmen, pluss Danny Boyles intense regi, gjør dette til en film som er godt over par.

 

7/10

Lenke til kommentar
Hva var egentlig faktafeilene i Sunshine?

9274871[/snapback]

 

Begynn med goofs.

 

Jeg la egentlig kun merke til nummer 3.

 

Har du sett filmen? Det er spoilere i "goofs" linken i hvertfall.

 

En grei FAQ om filmen, siden jeg følte det var litt vanskelig å få med seg alt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Love Actually:

En flott film med mye bra humor. Jeg kjente meg igjen i mange av "tragediene" i starten av filmen.

8/10

 

Saints and Soliders:

Ekstremt bra krigsfilm som kan måle seg med Saving Private Ryan. Storkoste meg for andre gang igjennom filmen.

9/10

 

Donnie Brasco:

En ganske bra mafia film der Johnny Depp spiller faktisk en seriøs rolle.Verdt å se!

8/10

 

The Sentinel:

Helt grei action film om noen som bedrar USAs president.

6/10

 

Lord of War:

Cage spiller en ufattelig bra rolle i denne filmen som en våpensmugler.

8/10

 

Rambo: First Blood:

En virkelig god, gammeldags action film med virkelig "gladvold".

9/10

Lenke til kommentar
Hva var egentlig faktafeilene i Sunshine?

9274871[/snapback]

 

Begynn med goofs.

 

Jeg la egentlig kun merke til nummer 3.

 

Har du sett filmen? Det er spoilere i "goofs" linken i hvertfall.

 

En grei FAQ om filmen, siden jeg følte det var litt vanskelig å få med seg alt.

9274903[/snapback]

Okey, folk tror oftest at det at solen dør i nær fremtid i filmen er en goof, trodde kanskje du trodde det også.

Lenke til kommentar

Mr. Brooks (2007)

 

Må si dette var en film jeg ikke hadde noen forventninger til, men tiltross for det, var dette en film som er verdt å se. Nå liker jeg filmer med litt dypere mening, og da passet denne filmen midt i blinken. Filmen handler kort og godt om en kar som har to personligheter; en hvor han lever et vanlig liv som innebærer å gå på jobb, ha en kone og en datter. I den andre er han en morder, som dreper fordi han rett og slett er avhengig av det.

 

 

Topp film, beste jeg har sett på lenge. Anbefales til alle. :)

Lenke til kommentar

Livvakterna

 

Overraskende god svensk thriller. En hyggelig overraskelse jeg betalte den nette sum av 1.00,- NOK for. Jeg synes filmen var interessant og spennende helt fra start til slutt, og selv om det er endel dårlig svensk-engelsk og tysk-engelsk i filmen er det ikke noe som trekker negativt ned for meg.

 

Jeg synes filmen har et spennende fokus, og det er til og med actionsekvenser av ganske høyt nivå her. Jeg satte på denne filmen i natt, og ble imponert over bildekvaliteten på filmen også, men det er nok mest fordi jeg kun har sett filmer fra 70-, 80- og tidlig 90-tallet i det siste ^^

 

Uansett er dette en film jeg vil anbefale til alle som liker en god film. Et godt alternativt til Hollywood vil nå jeg si i alle fall.

 

8/10

Lenke til kommentar
Livvakterna

 

Uansett er dette en film jeg vil anbefale til alle som liker en god film. Et godt alternativt til Hollywood vil nå jeg si i alle fall.

 

8/10

9275827[/snapback]

 

Da kan jo ta en titt på de to andre filmene i serien, Livvakterna er nr. 2 den første heter Noll Tolerans og den siste heter Den Tredje Vågen. Tre gode skandinaviske action filmer...

Lenke til kommentar

Hot Fuzz

 

spoilers a head

Filmen Begynner sånn passe bra og ble morsomere og morsomere til den når hysteriske vidder på slutten.

 

Eneste jeg syns var litt kjipt at at det ikke ble blodig nok på slutten, han skulle drept alle slemmingene sånn som de gjør i action filmer.

litt mer splatt i krigen på slutten hadde gjort seg, sånn som drapene i begynnelsen.

 

men filmen er fremdeles drit kul, med kjempe kule effekter.

 

8/10

Lenke til kommentar

The New World; Filmen er først og fremst en estetisk nytelse, men skuespillet er heller ikke akkurat annenrangs.

 

Filmen tar for seg forholdet mellom Pocahontas og kaptein John Smith.

 

Vel hva kan man si? Både Farrell og Bale gjør en god jobb, James Horner står for musikken, som også her betyr at den er flott og passer rett inn i filmens setting, og Q'Orianka Kilcher er heller ikke dum å se på :)

 

Klarer ikke helt å bestemme meg så jeg gir den:

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Säg att du älskar mig

 

Den eneste grunnen til at jeg handlet inn denne var for at den kostet 1 krone. Etter å ha hatt den stående i DVD-hyllen et par uker nå følte jeg at dette var dagen for å se den.

 

Med vekselvis strålende sol og regn passet det bra å se denne filmen i dag. Det var ingen stor opplevelse, og skuespillet var så som så. Jeg tror det var svært få fremtidige talenter som var med i denne filmen, for å si det på den måten.

 

Ellers var jo settingen til filmen rimelig troverdig, og det er vel også den som gjør det mulig å se gjennom hele filmen. Laaaaangt dårligere enn Fucking Åmål og andre lignende filmer jeg har sett.

 

5/10

 

 

 

The Godfather: Part III

 

Etter å ha hatt en pause etter film nummer en og to følte jeg at det ville være fint å se denne filmen i dag også. Jeg kan ikke akkurat påstå at "Säg att du älskar mig" mettet filmapetitten min i dag.

 

Etter å ha hørt mange negative kommentarer om denne oppfølgeren hadde jeg ikke de helt store forventningene, og den første timen følte jeg også at denne filmen skuffet stort. Heldigvis synes jeg den tok seg veldig opp de siste 30-40 minuttene, og det var en severdig film likevel (Heldigvis!) for min del.

 

Det var endel skuffelser likevel, men de går mer på plottet, og jeg nevner de ikke i denne mini-anmeldelsen. :)

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Glory (1989)

10m.jpg

 

Den amerikanske borgerkrigen herjer for fullt og det opprettes for første gang kampenheter bestående av mørkhudede. Vi følger deres kamp for å kunne delta i kampen. Denzel Washington og Matthew Broderick gjør begge flotte roller og også Morgan Freeman og Cary Elwes gjør en god figur. Edward Zwick kan det å regissere slike filmer. Anbefales.

 

post-15355-1191325718_thumb.png

 

 

To Kill A Mockingbird (1962)

39m.jpg

 

Gregory Peck spiller Atticus Finch, en karakter som er kåret til tidenes filmhelt. Man skjønner fort hvorfor denne filmen er Clark Kent sin favorittfilm, for det er nesten som man går og venter på at Atticus Finch skal rive i sund skjorten for å vise den skjulte S'en. Filmens fokus er på rasisme, forhåndsdømming og fordommer og Peck gjør en storartet rolle. Til tider intenst skummel også. Nær ved å nå opp til 9'ern.

 

post-15355-1191325718_thumb.png

 

 

The Great Escape (1963)

24m.jpg

 

Filmatisering av et av historiens mest kjente fluktforsøk. Originalt med to nordmenn i hovedrollen, men dette er blitt endret og alle karakterene i filmen er fiksjonelle som er ganske løst basert på historiske personer. Denne filmen er lekende i stilen sin og blir aldri spesielt dyster, noe som er en prestasjon når den omhandler 2. verdenskrig. Steve McQueen og James Garner i storform. Den inneholder også en av tidenes mest kjente actionscener, takket være McQueen sin forkjærlighet for motorsykler.

 

post-15355-1191325718_thumb.png

 

 

Mr. Smith goes to Washington (1939)

06m.jpg

 

Jefferson Smith ender opp i Senatet av rene tilfeldigheter. Der må han ta et oppgjør av alt det som er galt med politikere. James Steward slår på stortrommen og spiller Smith på en utrolig sjarmerende måte. Han burde tatt seg en tur inn i vårt Storting.

 

post-15355-1191325718_thumb.png

 

 

Million Dollar Baby (2004)

78m.jpg

 

Clint Eastwood fikk gleden av å regissere denne storslagne filmen, basert på en novellesamling. Opprinnelig skulle ikke Eastwood regissere den, men er glad han gjorde det. Han er en mester når det kommer til dramafilmer, med sin tilbaketrukne men rå stil. Filmen tar for seg to menneskers ønske om å utgjøre noe i livet og boksing er redskapen som benyttes. Om man kun ser på denne filmen som en boksefilm har man misforstått litt, det er ikke boksing som er tema for filmen. Jeg både lo godt og tok til tårene i denne filmen. Samspillet mellom Swank, Eastwood og Freeman er av en annen klasse. Denne filmen tok meg litt på senga, anbefales.

 

post-15355-1191325724_thumb.png

 

 

Unforgiven(1992)

06m.jpg

 

Clint Eastwood sitt første mesterverk som regissør. Han slår hull på hele den romantiske westernboblen og presenterer råheten og brutaliteten på en måte selv Scorsese bare kan drømme om å makte. Den pensjonerte leiemorderen Munny vender tilbake til et siste oppdrag. Eastwood, Hackman og Freeman gjør fenomenale roller. En av de beste westernfilmene som er å oppdrive.

 

post-15355-1191325724_thumb.png

 

 

Crash (2004)

39m.jpg

 

En flott film som tar opp mange samfunnsproblemer. Tok sin tid før jeg endelig fikk sett denne og den overasket virkelig. Trodde ikke den skulle være så bra. Tommelen opp til Terrence Howard og Matt Dillon. Regissør Paul Haggis er en jeg gleder meg til å se mer av.

 

post-15355-1191325724_thumb.png

 

 

The Conversation (1974)

26m.jpg

 

En av mine favoritter, Gene Hackman, i en litt annerledes rolle. Overvåking og paranoia er temaet i denne klassikeren, noe jeg elsker ettersom jeg selv er trent til å være paranoid gjennom jobben i forsvaret. Den har sine høydepunkt og jeg undres på om karakteren til Hackman virkelig er den samme som vi ser i den nyere Enemy of the State. Det er i hvert fall artig å spekulere i det. En fin film, men litt for treg for min smak. I tillegg så trekker en scene ned endel. Harry Caul ble for lettlurt ved et tilfelle, noe som ødelegger litt av troverdigheten.

 

post-15355-1191325705_thumb.png

 

 

The Thing (1982)

38m.jpg

 

Noen norske forskere finner et eller nedgravd i isen på Antarktis. Det blir deres død og det som setter livet i fare for en amerikansk forskningsbase et stykke vekke fra den norske basen. Så og si alt er perfekt med denne filmen, skrekkfilmer kan knapt gjøres bedre, den mangler kun noen fantastiske skuespillere. Dog er ikke Kurt Russel så ille.

 

post-15355-1191325724_thumb.png

 

 

Shaun of the Dead (2004)

38m.jpg

 

Denne gjengen er bare ikke god i hodet. Flere scener man ler godt av, selv om jeg foretrekker Hot Fuzz. Men for all del, filmen er flott parodi på zombier og alt det som hører med, dog er den litt ujevn.

 

post-15355-1191325711_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...