Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser det er flere som anmelder "Sunshine", hvor har dere fått tak i filmen (lovlig)? Den går ikke på kino (i Bergen) og jeg er ikke i stand til å finne noen plasser den allerede er gitt ut...

9253504[/snapback]

 

Er det et must at den må være lovlig?

 

The Pianist:

Regi: Roman Polanski

Hovedskuespiller: Adrien Brody

 

I begynnelsen av andre verdenskrig tvang tyskerne nærmere en halv million jøder sammen i en trang ghetto i Warszawa. Forholdene var elendige og folk desperate.

 

Filmen bygger på en sann historie om den meget dyktige og anerkjente pianisten Wladislaw Szpilman som selv ble stengt inne i ghettoen.

 

Lidelsen, terroren og undertrykkelsen tvinger ham etter hvert til å flykte, og han må gjemme seg i ruinene av den isønderbombede polske hovedstaden. (tatt fra snurrfilm.no)

 

Adrien Brody er meget overbevisende som den utsultede og desperate Szpilman, og filmen holder et godt tempo.

 

Musikken er Szpilmans, en pianist (blant annet) måte å koble ut alt ondskapen, eller som en bruker på imdb.com sa det:

 

"I loved how the story mixed the beautiful things in life, such as the sound of the piano, along with the terrifying world Hitler had created. It really does have a powerful and inspirational effect on you, and it makes you feel determined to fight for the beautiful aspects of life that Hitler had taken away from people."

 

Musikken fungerer som et slags holdepunkt for Szpilman, midt oppe i all galskapen som foregår rundt han.

 

Filmen har en rekke sjokkerende scener, som jeg ikke vil avsløre her, men den er ikke så veldig mye grovere enn Schindler's List, en annen perle som tar for seg hvordan jødene hadde det under WW II, dog i en annen setting.

 

Som sagt, filmen er meget god, velspilt, og billedbruken er fantastisk (nøkkelord: Warszawa in ruins), men samtidig sjokkerende.

 

9/10

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Sunshine

 

Denne hadde jeg ventet på en stund. Alltid flott med gode sci-fi filmer, og siden det var ei stund siden sist jeg så en så passet det fint med denne nå. Her finner vi også en historie uten aliens og den slags, men hvor det menneskelige aspektet tar mer fokus. Litt 2001 feeling over det hele, noe jeg setter stor pris på (2001 er et fantastisk mesterverk), og tempoet i filmen er egentlig helt perfekt. Det bygger seg sakte men sikkert opp, og hele tiden underveis ligger det en blek og dyster ulmende stemning rett under overflaten.

 

Anbefales absolutt.

 

9/10

9253471[/snapback]

 

Må si meg enig i 2001.

 

Dog er jeg ikke så fullt begeistret for filmen. Formulaen til filmen plaget meg:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Umulig valg, en må ofre seg.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Og ALT må gjøres manualt

 

Moralen i filmen er: Religiøse er idioter.(positivt)

Endret av co2
Lenke til kommentar
Dog er jeg ikke så fullt begeistret for filmen. Formulaen til filmen plaget meg:

 

Ser poenget ditt, og akkurat det er jeg også litt enig i. Tror det godt skal gjøres å lage en slik film helt blottet for klisjeer også. Ihvertfall i denne, som balanserer fint mellom Hollywoodfilm og litt mer artsy. Hadde de dratt det lenger i den siste retningen tror jeg nok vi kunne endt opp med mindre forutsigbarhet. Jeg valgte uansett å være litt raus i dag, siden det er lenge siden jeg har sett såpass god space sci-fi :cool:

Lenke til kommentar

Once Upon a Time in America

 

Denne filmen er rett og slett fantastisk! Filmen handler om gangsteren Noodles. Filmen følger Noodles gjennom de viktigste periodene i livet hans, helt fra han var en liten gutt. Filmen viser hvordan han forandrer seg, hvordan ting i livet påvirker han, og viktigst av alt, hvordan gjengen hans alltid trekker han bort fra kvinnen han elsker. Filmen handler mye om hvordan vi forholder oss til andre personer. Skuespillet er glimrende. Filmen er fantastisk bra skrevet og regissert. Dette er en filmopplevelse du ikke kommer til å glemme!

Endret av Bakke
Lenke til kommentar

Bare jeg som syns Good, Bad, Ugly er langt sterkere enn West. Har bare sett West en gang og fallt absolutt ikke for den. Syns den faktisk er hakket svakere enn de to Dollarfilmene også. Vet at folk er uenige med meg på det punktet. Eneste jeg virkelig digga var starten med flua og vindmølla som knirka. Utrolig kult visuelt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Bare jeg som syns Good, Bad, Ugly er langt sterkere enn West. Har bare sett West en gang og fallt absolutt ikke for den. Syns den faktisk er hakket svakere enn de to Dollarfilmene også. Vet at folk er uenige med meg på det punktet. Eneste jeg virkelig digga var starten med flua og vindmølla som knirka. Utrolig kult visuelt.

9255276[/snapback]

 

Jeg syntes både GBU og Once Upon...er klarte 10/10 i min bok. Mesterverk, fantastisk regissert, og Ennios musikk er wunderbar. For A Few Dollars More er en 9/10 i min bok, den ligger litt under de to nevnt.

Lenke til kommentar
Bare jeg som syns Good, Bad, Ugly er langt sterkere enn West. Har bare sett West en gang og fallt absolutt ikke for den. Syns den faktisk er hakket svakere enn de to Dollarfilmene også. Vet at folk er uenige med meg på det punktet. Eneste jeg virkelig digga var starten med flua og vindmølla som knirka. Utrolig kult visuelt.

9255276[/snapback]

Diskusjonen har vel blitt tatt her på foraet minst tre ganger, uten at vi har kommet til noen slags form for enighet. Jeg setter de likt på toppen innen sine respektive subsjangre innen western.
Lenke til kommentar

Dog er jeg ikke så fullt begeistret for filmen. Formulaen til filmen plaget meg:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Umulig valg, en må ofre seg.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Repeat.

Og ALT må gjøres manualt

 

Moralen i filmen er: Religiøse er idioter.(positivt)

9254003[/snapback]

Da har du gått glipp av noe. Det som er bra med den filmen ligger ikke på overflaten, det er en x-faktor, noe abstrakt som er helt genialt ved den. Men hvis du ikke merket det første gangen gjør du det sannsynligvis ikke andre gangen.

Lenke til kommentar

Jeg synes også GBU er hakket bedre. Clintern er hardere og kulere enn Bronson og GBU er stylistisk bedre (og derfor kanskje lettere å like og fordöye). Jeg kan egentlig resonnere litt til, men selv om begge filmene er kraftprestasjoner av Leone og alle involverte, så er GBU > OUaTitW.

Lenke til kommentar
Vacancy (2007)

 

Handler om et ektepar som får biltrøbbel på vei fra et selskap. De velger å sove over på et avsideliggende motell og blir dermed ufrivillig del av en snuff film.

 

Totalt uorginal og utrolig forutsigbar "slasher" film. Der mistet jeg 80min jeg aldri får igjen.

 

2/10

9259825[/snapback]

Den karakteren syns jeg var litt hard, selv om jeg er enig i noe av det du sier..

Lenke til kommentar

The Fountain:

 

Etter endelig ha fått satt denne i spilleren hjemme og fått sett den, så er det en ting som er helt klart Darren Aronofsky beste film er uten tvil Requiem for a Dream. The Fountain føles som et oppgulp av en film fra en mann som som så og si traff innertier sist gang han lagde film og skulle denne gangen toppe det, snakk om å bomme noe så fatalt...

 

3/10...

 

Da er det bare å skyte meg i senk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...