Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2001 A space Odessey.

 

På tide å gi den nok en sjangse, men det funker fortsatt ikke. Hadde jeg levd i 1968 og sett den da ville jeg nok vært trollbundet. For det er absolutt en av de største prestasjonene i filmhistorien det Kubrick gjorde. Visjonene, både visuelt og tematisk, er flotte og fortellerstilen er original. Men, den fenger meg bare rett og slett ikke, den har aldri gjort det. Bøkene fenget til en viss grad, jeg elsker de filosofiske aspektetene. Men de var jeg introdusert til og filosofert ihjel lenge før jeg så filmen eller leste bøkene, så det kom aldri noen a-ha opplevelse der.

 

Denne gangen falt jeg til og med for fristelsen å "hoppe over" de dørgende lange scenene, slik at jeg ikke falt i søvn. For det blir fryktelig, fryktelig langtekkelig. Men jeg skjønner poenget med det, for så visuelt banbrytende dette var en gang i tiden så skulle publikum virkelig få nyte det. Men det hjelper meg fint lite nå. Det er vel 5 år siden sist jeg ga denne filmen en sjangse så får vel prøve igjen om nye 5 år. Den blir bare ikke tidløs for min del.

 

De som elsker denne filmen bør forresten aldri finne på å se oppfølgeren, den er skremmende dårlig (les heller boken).

 

post-15355-1191326262_thumb.png

 

 

Wild Hogs

 

Midtlivskrisen tar tak i fire menn og de drar derfor ut på landeveien, selvfølgelig på motorsykkel da det er obligatorisk i en skikkelig midltivskrise. Filmen byr på et par tilfeller av skikkelig god latter, men den er også fryktelig dårlig og dum til tider. Høydepunktet er John C. McGinley (Scrubs), synd han ikke er mer med i filmen. Travolta gjør for ordens skyld en fryktelig jobb i denne her.

 

Denne filmen passer seg godt for litt latter og tidsfordriv.

 

post-15355-1191326279_thumb.png

 

 

The Big Lebowski

 

Denne filmen er bare knall. The Dude vokser på meg for hver gang og filmen er bedre ved tredje visning fremfor andre. Og andre visning fremfor første. Historien er innviklet, men man får den nå med seg. Selv om den er helt absurd. Filmen er for ordens skyld perfekt til diverse drikkeleker.

 

post-15355-1191326293_thumb.png

 

 

Zodiac

 

Filmatisering av mysteriet rund massemorderen som gikk under navnet Zodiac. Filmen har noen imponerende skuespillerprestasjoner og stemningen er ganske så god. Men det går fort her og litt vanskelig å holde tråden om man ikke har litt kjennskap til historien. Den er også fryktelig lang og man irriterer seg over at etterforskerne unngikk å gjøre innlysende ting, men så er den jo basert på en sann hendelse så da kan man jo forstå det. En innviklet opplevelse dette her.

 

post-15355-1191326287_thumb.png

 

 

Hot Fuzz

 

For en sinnsyk absurd film. Selv Bay ville blitt svimmel av kryssklippingen, men så er det jo også en god del parodi på blant annet Bay sin stil. Jeg likte virkelig denne filmen og tror jeg kommer til å verdsette den enda mer med en ny visning om noen måneder, men da må pils og kompiser være tilbehør (Nei, det er ikke snakk om å gjøre noe fysisk med kompiser). Den paragrafrytterske og firkantede Angel ble helten min det øyeblikket han quotet He-Man.

 

post-15355-1191326293_thumb.png

 

 

Magnolia

 

Alt er fantastisk med denne filmen her, spesielt skuespillerprestasjonene er helt rå. Tom Cruise, PSH, William H. Macy, John C. Reilly og Julianne Moore gjør noen av sine livs roller. Det er en film man kan se igjen og igjen.

 

post-15355-1191326301_thumb.png

 

 

Pride and Prejudice

 

Nå sier tittelen sitt for hva tema i denne filmen er. Handlinen tar sted for et par hundre år siden og vi ser en kjærlighetshistorie utfolde seg. Liker at den ikke blir antiklimatisk og det er jo fint å få litt historie inn. Men det blir ikke mer enn en chickflick som man lever seg igjennom fordi damen ønsker å se den. Keira Knightley gjør overaskende en ganske så god jobb og en av filmens siste scener er ganske så rørende grunnet flott prestasjon av Donald Sutherland, som gjør filmen til litt mer enn tidsfordriv.

 

post-15355-1191326269_thumb.png

 

 

The Island

 

Endelig fått sett den filmen som gjenstod å se av Michael Bay. Den overasket faktisk, for har hørt så mye negativt om den. Men jeg likte det meste med filmen og så har den jo en av mine favoritter, Djimon Hounsou, i en av rollene. God action. Men skjønner lite av påstanden om at denne filmen har mer produktplassering enn Transformers.

 

Underholdende action og sci-fi i ekte Bay stil, kombinert med stødig skuespillerprestasjoner. En av Bay sine bedre filmer og et bra comeback for han etter den forferdelige Pearl harbor.

 

post-15355-1191326287_thumb.png

Lenke til kommentar

Ferie om dagen Dotten :)

 

Kan ikke være mer enig i det du sier om 2001...

 

Denne gangen falt jeg til og med for fristelsen å "hoppe over" de dørgende lange scenene, slik at jeg ikke falt i søvn.

 

Startet du filmen og hoppet så til rulleteksten :dontgetit:

 

 

Og til Steffy om den siste settningen :tease:

Lenke til kommentar

The Simpsons Movie

 

Rett og slett genial. SE DEN! :)

 

9/10

 

 

Saw 3

 

Ikke mye og skryte av. Ekkel film. du kommer ikke til å like den særlig godt.

 

6,5/10

 

 

Reservoir Dogs

 

Tarantinos første film. Et mesterverk, med genialt plott, men det kan bli litt mye perv-talk og litt mye snakking iblant som gjør at filmen daffer litt ned.

 

8,5/10

 

 

Apocalypto

 

Veldig godt laget film, med flotte drap og smerte i høy grad. Me like :D

Mel Gibson har virkelig gjort denne filmen godt.

 

8/10

Lenke til kommentar

Ingenting i 2001 er spesielt "bra for å være gammelt". Hadde den vært laget idag hadde ikke de effektene som passet til tidene vært mer eller mindre passende. Det er heller ikke effektene som jeg lar meg imponere av ^^

 

LarsP: Hadde du:

1. likt serien

2. sett flere episoder

så hadde du nok likt den bedre. Dette var en Simpsonsepisode på massiv skala, bare sammenlign med Family Guy-"filmen" så ser du forskjellen.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har gått glipp av noe her, men kan noe forklare meg hva som var så genialt med Simpsons-filmen? Den fremstod som resirkulerte episoder med noe høyere budsjett.

9229511[/snapback]

 

Høres bra ut. Tar gjerne resirkulering og gleder meg til å se filmen. Resirkulering vil bety nostalgi, I'm a sucker for nostalgic :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har gått glipp av noe her, men kan noe forklare meg hva som var så genialt med Simpsons-filmen? Den fremstod som resirkulerte episoder med noe høyere budsjett.

9229511[/snapback]

Helt enig. Filmen var akkurat som en midt på treet episode, bare mye lengre.

 

Dialogene i den filmen er jo fantastiske! Hvem er flinkere til å skrive kule dialoger enn Tarantino? Spesielt bra er diskusjonen om "Like A Virgin"

Jeg klarer ikke å la være å le når jeg ser den scenen der. Tarrantino er så genial/syk.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

The Prestige

 

Likte denne filmen veldig godt :) Handler om 2 magikere som vil gjer ALT for og finne ut triksa til den andre.

Anbefaler denne til alle som liker filmer som man må tenke og prøve og " gjette " seg til sannheten mens man blir

overrasket i slutten.

 

 

9/10

Lenke til kommentar
Hvem er flinkere til å skrive kule dialoger enn Tarantino?

9229561[/snapback]

p1.jpg

9229700[/snapback]

 

Jeg må nok trumfe deg med:

 

379f0c6ba1.jpg

 

 

 

Black Christmas:

 

En liten bunke med søte jenter som bor i et sorority-hus (begynner å bli litt trøtt så sliter med å finne et godt norsk ord) og det er jul, dessverre for dem så bodde det en liten gutt som vokste opp på loftet og drepte familien sin i dette huset og bla bla bla (nei det er ikke Michael Myers, denne er fyren er gul...). Jenter dør på mer enn en måte og alle er nesten like lite orginale hvis man har sett men enn en film av denne typen før...

 

Litt snill nå: 4/10

Endret av Manx
Lenke til kommentar

A Better Tomorrow

 

Filmen handler om mafiabossen Ho og hans yngre bror Kit som jobber i politiet. Kit aner ingenting om brorens arbeid. Det dukker opp problemer for Ho og han havner i fengsel. Han selv ønsker lengre ikke å være med i mafiaspillet. Da hans kollega Mark vil få han med igjen nekter Ho å gå tilbake. Alikevell vil ikke Kit som fant ut om arbeidet til broren godta han. Ho's oppgave er å vinne tilbake sin bror.

 

Mener selv dette er en god film. Gode dialoger. Gode scener. God handling og ikke minst heftige skytescener. Anbefaler denne filmen og gir den terningkast 5.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sorkin trumfer alle.

9230438[/snapback]

 

Hvis du med "alle" mener "de fleste" så er jeg enig. Dialogen i Studio 60 er oppskrytt.

 

Blood Diamond

 

Jeg elsker Jennifer Connelly og hater triste filmer - heldigvis harmonerer dette ganske bra i Blood Diamond. Di Caprio har jeg vært fan av siden han druknet i Titanic og Connelly siden jeg så henne for første gang. Djimon Hounsou derimot har jeg omtalt som en veldig overvurdert skuespiller. Vel, jeg må spise mine ord. Han var ok i Gladiator og sugde i The Island, men her finner han virkelig feelingen. Han knuser Cheadle og Luke som også har gjort knakendes gode "fortvilet afrikaner"-roller. Denne filmen eies av nevnte.

 

Må sees.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...