Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Sicko var en sjokkerende berettelse om helsevesenet i USA... men som vanlig med MM filmer, så fikser han litt på sannheten.

 

Jeg hadde ikke helt tenkt over dette før var innom Moorewatch (anti Michael Moore-site for morro skyld) men det er en rekke framstillinger som ikke er helt korrekte.

 

Uansett så er filmen av en annen art enn F911/Bowling for Columbine, men den samme sentimentale vinklingen er den samme.

 

En ting som de fleste anti Michael Moore fantaster gjør er å heller sette fokus på hva han gjør feil i filmen, og ikke hva som kan gjøres for å forbedre det amerikanske helsesystemet.

 

Jeg er en av de som tror at MM gjør nemlig dette for å sette ting på spissen, at han med vilje gjør ting større enn det de egentlig er, for å provosere.

 

7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

 

Har sett denne noen ganger nå, absolutt en av mine favorittfilmer. Charlie Kaufman er åpenbart veldig interessert i underbevissthetens funksjoner og abstrakte muligheter, det er likheten mellom denne og Being John Malkovich (som også er en favorittfilm, og et lite hakk bedre). Plottet er vaffal originalt og spennende. Michel Gondry er en mester i å skape effekter uten for mange tekniske virkemidler, og mange av scenene er utført på ganske oppfinnsomme måter (i ekstramaterialet på dvden viser de hvordan enkelte le laget, ganske artig). Godt at noen skjønner at det finnes et alternativ til sjelløse dataeffekter. Kamera er aldri helt i ro, og det passer filmen perfekt.

Første gang jeg så denne filmen ble jeg overrasket over hvor god Jim Carrey er som seriøs skuspiller, da hadde jeg bare sett ham i filmer som Ace Ventura. Han gjør en god karakter i denne filmen.

Alt i alt; en surrealistisk og kanskje en anelse kafkaisk romantisk dramakomedie med sci-fi-elementer. Originalt er det vaffal. Hurra for sjangerblandinger :w00t:

 

8.5/10

Lenke til kommentar
Die Hard 4.0

Nok et gledelig gjensyn med herr Maclane. Denne filmen følger de tidligere Die Hard filmene opp på en meget god måte. Bruce Willis er fortsatt barsk, på tross av at han har blitt litt eldre siden sist gang han måtte redde verden. Dette er meget underholdende action, med mange fete scener der Bruce dreper folk på spektakulært vis. Det som også må nevnes er at det er veldig få kjedelige sekvenser i filmen. Vi får servert fet action fra start til slutt, og jeg fikk frysninger på ryggen når Bruce Willis endelig sier "How 'bout yippee ki yay motherfucker".

5/6

9216577[/snapback]

Ingen Die Hard 4.0-annmeldelser jeg har lest har kritisert den jævla F-35en som hovra rundt brua der som et helikopeter. Selv om den scena ikke var så stor ødela den hele filmen for min del.

Lenke til kommentar

Tencasious D

 

Noen gang forestilt deg en film som blander musikal og ultra-sarkatisk humor med replikker der ord som "fuck" og "dick" nevnes omtrent gjennomsnittlig hvert 10ende sekund? Vel, der har du Tenacious D. Filmen liker å veksle/blande det geniale og det absurde i sine enorme hauer med vitser. "Cock push-up" er bare toppen av isberget. Altså nok en film som er 100 % useriøst. Overraskelsen denne gangen er at det fungerer usannsynlig bra!

 

Jack Black spiller en rockeglad ung mann som rømte fra foreldrene siden deres kristendom kom i veien for hans lidenskap. Hans navn er.... faktisk JB (Jack Black). Han befinner seg i Hollywood, der han støtter på en mann. En mann som spiller gitar på gata. Mens JB blir imponert, virker ikke han andre særlig begeistret for JB. Lite aner de om deres framtidlige vennskap. Mer vil jeg ikke avsløre.

 

Sangene er helt geniale. Musikken er fengende og tøff, mens teksten er så latterlig morsomt at jeg ikke har sett maken. Ja, det er mye musikk i denne filmen og det er meget vellaget. Historien er overraskende bra, med mange vendinger. Selvfølgelig er alt helt useriøst da. Skuespiller presentasjonene er helt ok. De skal fremstille som urealistiske og patetiske og det lykkes de med.

 

Da filmen var ferdig, hadde jeg nesten vondt i magen. Lattermusklene ble pinet gjennom hele filmen. Lite ro finner man her. Ser ut til pause-knappen er siste utvei for det. Samtidig føles det ut som man blir mer interissert i rock. Rocke-ånden i denne filmen er unik og morsom, men langt ifra hvordan virkeligheten er. Fortsatt blir man inspirert hele veien.

 

Anbefales for de som er i form for useriøs, men morsom musikal.

 

7/10

Endret av Muse
Lenke til kommentar
Ingen Die Hard 4.0-annmeldelser jeg har lest har kritisert den jævla F-35en som hovra rundt brua der som et helikopeter. Selv om den scena ikke var så stor ødela den hele filmen for min del.

Glemte det bort da jeg skrev mini-anmeldelsen min. Du har et poeng; den scenen sugde balle. Men det har ikke mye å si for filmen totalt. Som du sier er ikke det en veldig lang scene. Synes du er pirkete hvis du lar en liten hendelse som det ødelegge resten av filmen for deg.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Ingen Die Hard 4.0-annmeldelser jeg har lest har kritisert den jævla F-35en som hovra rundt brua der som et helikopeter. Selv om den scena ikke var så stor ødela den hele filmen for min del.

Glemte det bort da jeg skrev mini-anmeldelsen min. Du har et poeng; den scenen sugde balle. Men det har ikke mye å si for filmen totalt. Som du sier er ikke det en veldig lang scene. Synes du er pirkete hvis du lar en liten hendelse som det ødelegge resten av filmen for deg.

9223610[/snapback]

Huh? Den scenen var jo en av de beste. Samme om den ikke oppførte seg som den skulle vel.

Lenke til kommentar
Die Hard 4.0

Nok et gledelig gjensyn med herr Maclane. Denne filmen følger de tidligere Die Hard filmene opp på en meget god måte. Bruce Willis er fortsatt barsk, på tross av at han har blitt litt eldre siden sist gang han måtte redde verden. Dette er meget underholdende action, med mange fete scener der Bruce dreper folk på spektakulært vis. Det som også må nevnes er at det er veldig få kjedelige sekvenser i filmen. Vi får servert fet action fra start til slutt, og jeg fikk frysninger på ryggen når Bruce Willis endelig sier "How 'bout yippee ki yay motherfucker".

5/6

9216577[/snapback]

Ingen Die Hard 4.0-annmeldelser jeg har lest har kritisert den jævla F-35en som hovra rundt brua der som et helikopeter. Selv om den scena ikke var så stor ødela den hele filmen for min del.

9223490[/snapback]

 

Hvorfor?

 

Fra wikipedia.org; The first major film appearance of an F-35B was in Live Free or Die Hard (2007). The film used a combination of a full-scale model and CGI to dramatize its hovering ability using the lift fan.

 

Det er selvsagt overdrevet, men mulig.

 

F-35B, short-takeoff and vertical-landing (STOVL) variant.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Full Metal Jacket (1987)

 

Den handler om en gruppe soldater som blir trent av U.S Marine for senere bli sendt til Vietnam. Jeg likte de 45 første minuttene best, resten av filmen er heller ikke dårlig. En av de bedre krigsfilmene jeg har sett.

 

7/10

 

Se7en (1995)

 

Filmen handler om en seriemorder med navn John Doe. Alle drap blir perfeksjoner og har noe med de syv dødssyndene å gjøre. Det er en meget god thriller som ikke blir kjedelig. Elskbar film.

 

10/10

 

The Shawshank Redemption (1994)

 

Det er den beste fengselsfilmen jeg har sett. En bra skildring om livet innenfor murene. Her får vi møte og bli kjent med en man som blir uskyldig dømt for drapet på sin kone og kones elsker.

 

7/10

Lenke til kommentar
Se7en (1995)

 

Filmen handler om en seriemorder med navn John Doe. Alle drap blir perfeksjoner og har noe med de syv dødssyndene å gjøre. Det er en meget god thriller som ikke blir kjedelig. Elskbar film.

 

10/10

9224613[/snapback]

 

John Doe brukes også ofte om en ukjent person, så det er litt ordspill med i bildet også. Tenkte jeg bare skulle nevne det. Filmen er knallbra, ja. Ingen tvil i verden om det. :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Doe

Lenke til kommentar
John/Jane Doe = Ola/Kari Nordmann

9225719[/snapback]

Jeg har ikke opplevd at de brukes i de samme situasjonene. Man ville ikke kalt et ukjent dødt menneske for Kari Nordmann, og snakker man om den gjennomsnittlige amerikaneren bruker man Joe Schmoe.

Joe Shmoe (also spelled Joe Schmoe) is one of the most commonly used fictional names in American English. It is used to identify the typical, everyday person who does not have any special status, frequently in contrast to some group.
Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
John/Jane Doe = Ola/Kari Nordmann

9225719[/snapback]

Jeg har ikke opplevd at de brukes i de samme situasjonene. Man ville ikke kalt et ukjent dødt menneske for Kari Nordmann, og snakker man om den gjennomsnittlige amerikaneren bruker man Joe Schmoe.

Joe Shmoe (also spelled Joe Schmoe) is one of the most commonly used fictional names in American English. It is used to identify the typical, everyday person who does not have any special status, frequently in contrast to some group.

9225768[/snapback]

 

Det visste jeg ikke. Joe Shmoe = Average Joe mao?

Lenke til kommentar
John/Jane Doe = Ola/Kari Nordmann

9225719[/snapback]

Jeg har ikke opplevd at de brukes i de samme situasjonene. Man ville ikke kalt et ukjent dødt menneske for Kari Nordmann, og snakker man om den gjennomsnittlige amerikaneren bruker man Joe Schmoe.

Faktisk så sto det i Wikipediasiden til John Doe at Norges versjon(er) er:

N.N, Ola Nordmann, Kari Nordmann, Peder Ås
Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
John/Jane Doe = Ola/Kari Nordmann

9225719[/snapback]

Jeg har ikke opplevd at de brukes i de samme situasjonene. Man ville ikke kalt et ukjent dødt menneske for Kari Nordmann, og snakker man om den gjennomsnittlige amerikaneren bruker man Joe Schmoe.

Faktisk så sto det i Wikipediasiden til John Doe at Norges versjon(er) er:

N.N, Ola Nordmann, Kari Nordmann, Peder Ås

9227334[/snapback]

 

Bidragsyterne til Wikipedia er stort sett alle under Stefans intellektuelle nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...