Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Rosemary's Baby

 

En ganske sær thriller fra 1968 som begynner som en litt tørr dramafilm, men ender opp seriøst skummel den siste halvtimen. Deler en god del trekk med "The Wicker Man", men har en klart dyktigere regissør i kulissene. Kan ikke huske en film hvor selve huset hvor handlingen skjer har vært like skummelt, med untak av "The Shining".

 

8,5/10 - Se den!

9209295[/snapback]

Se også The Tenant fra Polanski. Undervurdert perle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transformers

 

Biler, Tanks, og Jagerfly fra en annen planet som kan skifte form til livfarlige robotter. Disse robottene sloss mot hverandre. Det er kult å se på. Mer er det ikke å si om denne filmen; action-scenene er dritbra, resten er ikke noe å hoppe i taket for. Akkurat som forventet, med andre ord.

 

4+ / 6

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

The Simpsons Movie

 

Hadde sånn passe store forvetninger til denne filmen. Synes selv serien har tapt seg en god del de siste 4-5 årene, men den har fortsatt sine øyeblikk. Mitt håp var at Mr. Groening hadde spart noe av det beste til filmen. Filmen er grei, og til tider ganske morsom. Men når det først skal lages en spillefilm av simpsons, så synes jeg de burde gjort det litt bedre enn som så. Synes det blir for mange unødvendige momenter, som hverken er spesielt morsomme, eller spesielt viktige for handlingen. Hele greia med spider-pig, synes jeg ble teit. Hva var poenget? Videre var kjærlighetshistorien til Lisa og han Irske gutten ganske kjip og kjedelig. Og hva var greia med Bart og Flanders? Sukkersøtt vås, som var utrolig kjedelig. Når det er sagt finnes det også et par ting i filmen som får meg til å humre litt. Men det ble aldri noen latterkrampe-sekvenser for min del.

 

Filmen er som sagt grei skuring, men ikke stort mer enn det. Det største problemet med filmen, er at den mangler "edge". Den blir for uskyldig. Simpsons på sitt beste er litt "in your face", litt frekk, litt provoserende. Denne filmen har dessverre ingen av disse egenskapene. Det må også nevnes at filmen er utrolig lite overaskende. Ofte sitter man med en følelse av at man vet hva som skal skje, lenge før det skjer, og det hjelper selvsagt ikke når man prøver å lage en litt overaskende og morsom komedie.

 

 

4- / 6

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Fracture (2007)

 

En dusinthriller fra rettssalen som heves noen hakk av Hopkins tour-de-force, han eier samtlige han spiller mot og gjør en bedre rolle enn han har gjort på svært lenge. Filmer fra rettssalen er litt kjedelige syns jeg, og når resten av skuespillerne bare er midt på treet, dabber filmen av. Plottet er greit nok, men mangler en slutt som var like god som begynnelsen og midten (begrunnelse i spoiler). Deler av grunnen til at jeg gikk å så denne filmen, var Rosamund Pike (en av flere filmforelskelser). Dessverre vet jeg ikke hva hun gjorde i denne filmen bortsett fra å være pen, rollen hennes kunne altfor lett blitt skrevet ut uten at det hadde gjort filmen noe. Helten i filmen, Ryan Gosling, er kjedelig å se på, virker som samme selvsentrerte, arrogante jævelen han ser ut som i alle filmer og i alle intervjuer han gjør. Hvorfor jobber denne mannen i film? Alt i alt er filmen grei tidtrøyte, men jeg tviler på om jeg kommer til å huske den noe særlig om en måneds tid.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Irriterte meg litt at Anthony Hopkins gikk igjennom hele filmen og var übersmart, for så å gjøre en hel serie med dumme ting for at filmen skulle få en lykkelig slutt

 

En sterk

6/10

Lenke til kommentar

Disturbia

 

Jeg hadde gledet meg lenge til denne filmen og hadde skyhøye forventninger. De ble oppfylt av høyeste grad. Det var mye moro og skøy gjennom filmen og ulidelig spennende noen ganger. SPOILER FJERNET :!:

 

8,5/10 :love:

 

edit: Jeg glemte også og si at filmen nesten er verdt å se bare pga. D26A.jpg

Yummi! :love:

 

Kommentar fra mod: Vet at spoileren ikke var veldig stor, men dog.

Endret av wh1te
Lenke til kommentar

Johnny got his gun (1971)

 

Joe en naiv, ung soldat under første verdenskrig blir offer for et granatnedslag. Jon overlever, men har ikke lengere lemmer, hans evne til å kommunisere er borte og hans sanseorganer er sprengt bort. En ung mann forandres på et brøk del av et sekund til et patetisk stykke kjøtt som holdes i livet av det militæret som ønsker å se hvor lenge han kan overleve. Samtidig kjemper Jon med å forstå hva som har hendt han. Hva er drøm og hva er virkelighet?

 

Denne filmen ga meg et nytt perspektiv på hva ordet krig innebærer. En psykologisk brutal og sjokkerende film som skildrer det aller innerste i mennesket. Det er ingen lykkelig slutt her. Ingen ære eller helter. Bare en ung mann fanget i et utenkelig helvete.

 

Bare tanken på å høre Joe`s desperate men uhørlige rop om hjelp gir meg frysninger. Denne filmen vil følge meg lenge framover psykisk.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Taxi driver

Godt kjent film med De Niro(Travis Bickle) i sine yngre år. Filmen porterer en veteran fra Vietnam som pågrunn av sine soveproblemer tar seg jobb som taxi sjåfør, derav tittelen. Videre så utvikler de mentale problemene hans seg og det ender til slutt i et oppgjør for hans del.

 

Jeg kan ikke si jeg meg enig i den høye scoren som filmen har(8,5.) Til tross for utmerket stemning gjennom bruk av lys, regn og new yorks by-atmosfære, så faller den kort på andre punkter.

Oppbyggingen for Travis mentale utvikling fungerer ikke helt og man får aldri helt følelsen av at han faktisk gjennomgår en slik forvandling. Snarere at han er lik mentalt hele tiden, mens handlingene står for indikasjonene på forfallet. Hadde dette fungert bedre hadde man også fått et bedre bilde av det større bilde som filmen viser, blant annet Travis som et sosialt og glemt avvik i samfunnet.

 

Jeg tror mesteparten av statusen den har springer ut av filmens effekt når den kom i kinoene i 1976, med sin da serdeles brutale og sjokkerende vold. Den gangen hadde den sin hensikt, effekt og aktuelle rolle, som idag er forbigått av mange bedre de siste årene.

Likevel skal det sies at den har fungert bra som inspirasjon og banebrytene pioner for nettopp disse filmene.

 

7/10

Endret av co2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Transformers

 

Biler, Tanks, og Jagerfly fra en annen planet som kan skifte form til livfarlige robotter.

9209888[/snapback]

Du har litt feil her. Det er roboter, som kan skifte form til biler, tanks og jagerfly. Ikke omvendt.

9213615[/snapback]

So?

9214889[/snapback]

 

Det var jo en litt rar måte å svare på...

Lenke til kommentar

Harry Potter 5.

 

Innfridde ikke til forventningene, selv om de var nokså lave og det er årevis siden jeg leste bøkene. Men likevel, kanskje det er jeg har vokst fra Harry Potter? Uansett, filmen virket uferdig og en time for kort. Den var mye plattere enn jeg husker boken var, og du fikk heller ikke samme forholdet til karakterene som i de forrige filmene, dessuten var den langt ifra like dyster som jeg hadde hørt. Og hvor ble det av all spenningen? Dessuten hadde filmen nesten ingen ting med den fønixorderen å gjøre.

 

3/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...