Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Harry Potter and the Order of the Phoenix

 

Før jeg så denne gikk jeg igjennom alle Harry Potter filmene, for å friske opp historien. Jeg synes rett og slett det blir mer og mer spennende. Filmen tar seg opp og er overlegen i forhold til de andre 4. Ikke så mye negativt egentlig, kanskje litt mye småscener som ikke hadde trengt å vært der. Synd man må vente så lenge til neste film, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

 

9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Når jeg sier blockbuster, så mener jeg en film laget for å tjene penger ved å sommerunderholdning, ikke at den tjente mye penger.

9197666[/snapback]

 

Bad Boys II :mrgreen:

Lenke til kommentar

Billy Connolly

Live- the greatest hits

 

 

Vanlige standup show varer jo ofte bare 60-70 min, men her har man 2 timer og 20 min med festligheter.

 

veldig høy kvalitet på sakene hans, og dialekten han gjør det jo bare ende morsomere. er noen virklig klassiske øyeblikk, og anbefaler alle som liger standup å kjøpe denne.

 

8/10

Lenke til kommentar

12 Angry Men (1957)

 

Etter å ha hørt mye bra om denne filmen her, så måtte jeg se den. Selv om det ikke er the best movie, så er den der oppe blandt de store klassikerne.

 

Vi presenteres for en mordsak, der en 18 år gammel gutt fra slummen angivelig skal ha drept sin far med en kniv. Ifølge juryen virker dette som en grei sak, men ikke for jurymedlem nummer 8 (Henry Fonda). Han mener det er grunn til å tvile, og vil diskutere saken. Det utvikler seg etter hvert til stridigheter med høyt temperamang og høylitt diskusjon som nesten ender med basketak.

 

* * *

 

Dette er en fantastisk film. En et hundre prosent dialogbasert film som engasjerer så enormt, og som har ingen dødpunkter what so ever. Filmens miljø er dessuten kun juryrommet (om man ikke teller med åpningsscenen og avslutningen), og likevel får det deg ikke til å se på klokken. Det blir aldri kjedelig. Denne filmen engasjerer!

 

Skuespillet er absolutt i topklasse. Henry Fonda leverer, sammen med alle de 11 andre jurymedlemmene, er mesterlig skuespillerprestasjon.

 

10/10

 

Føler jeg har mer å si, men akkurat nå er jeg så trøtt at jeg halvsover ;D

Lenke til kommentar

Harry Potter and the Order of the Phoenix

 

Jeg hadde ganske lave forventninger til denne filmen, og det er jeg i ettertid glad for. Filmen er rett og slett ikke lang nok til å romme alle viktige detaljer og forklaringer, noe som endte i at mange ting bare ble helt uten mening. Mot slutten av filmen virker det som om de bare har skyntet seg for å bli ferdige. Mange action scener som ikke nådde toppunktet, noe som bare gjorde at de ble tørre og kjedelige. Det skal og nevnes at filmen er en god del mer dyster enn de andre filmene. Det jeg syns er bra med filmen er lydeffektene, de gir en flott filmopplevelse, spesielt om du ser den på kino. Evanna Lynch passer og perfekt i rollen som Luna. Filmen har egentlig en grei nok underholdningsverdi, selv om den er ganske forutsigbar.

 

6/10

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

Jurymedlem nr. 8 i den filmen må jo være en av tidenes filmhelter. Er nesten litt snurt på min far for at jeg ikke har sett den filmen. Ble foret med mange klassikere av han i min barndom, er flere ganger jeg ser en klassiker jeg tror jeg ikke har sett før bare for å innse at jeg så den som barn. Men denne filmen introduserte han meg ikke for.

 

12 angry men er årets filmopplevelse for meg så langt. :)

Lenke til kommentar
Men Fonda må ikke få all æren for den filmen, flere av de andre prestasjonene er imponerende. Og det er nesten mer imponerende å studere dem også. Du får kose deg med filmen Wh1te, så håper jeg ikke all rosen her skrur forventningene for høyt for en 50 år gammel film. :)

9203362[/snapback]

 

Man trenger ikke være en "filmkjenner" for å like denne. 12 Angry Men er en fantastisk god film, og det er skremmende hvor likegyldig de 11 andre er, mtp på skyldsspørsmålet.

Lenke til kommentar

The Simpsons Movie

Årets mest etterlengtede kinofilm for min del i alle fall - og hittil bare overgått av Transformers.

 

Jeg har vært en stor fan av The Simpsons helt siden første gang det ble vist her i landet, og har med unntak av korte perioder aldri gått helt lei. Jeg har sett alle sesongene av serien som har kommet ut hittil minst to ganger i kronologisk rekkefølge (pluss sikkert tusenvis av random episder som går på TV).

 

Da de startet opp filmen på kinoen hadde de idiotene prestert å ikke ha på lyd, så vi gikk glipp av både 20th Century Fox-vitsen og alt det som hendte frem til introen. Jævlig dårlig start, for å si det mildt.

 

Selve filmen tror jeg kanskje at jeg hadde alt for høye forventninger til, for jeg skal ærlig innrømme at selv om jeg er en stor fan av både Simpsons og animasjonsserier/filmer generelt var ikke dette den enorme opplevelsen jeg hadde forventet. Filmen var god nok den, og humoren var i kjent Simpsons-stil. Jeg har sett endel bedre filmer hittil i år, og jeg har også tro på at jeg vil komme borti filmer som er bedre enn denne utover i 2007. Alt i alt var ikke dette større enn en lang episode for min del, og det var det.

 

En hvilken som helst annen film ville mottatt 7/10, men nettopp siden det er The Simpsons skal jeg være snill og gi;

 

8/10

Lenke til kommentar
Harry Potter and the Order of the Phoenix

 

Jeg hadde ganske lave forventninger til denne filmen, og det er jeg i ettertid glad for. Filmen er rett og slett ikke lang nok til å romme alle viktige detaljer og forklaringer, noe som endte i at mange ting bare ble helt uten mening. Mot slutten av filmen virker det som om de bare har skyntet seg for å bli ferdige. Mange action scener som ikke nådde toppunktet, noe som bare gjorde at de ble tørre og kjedelige. Det skal og nevnes at filmen er en god del mer dyster enn de andre filmene. Det jeg syns er bra med filmen er lydeffektene, de gir en flott filmopplevelse, spesielt om du ser den på kino. Evanna Lynch passer og perfekt i rollen som Luna. Filmen har egentlig en grei nok underholdningsverdi, selv om den er ganske forutsigbar.

 

6/10

9203126[/snapback]

 

Er helt enig. Blir enormt skuffa etter å ha lest boka. Spessielt den kampscenen i departmente er skuffende syntest jeg. Også at dei hopper over fleire scener som eg syntest var kjekke og underholdende i boka.

Lenke til kommentar

Vertigo (1958)

 

James Stewart spiller John "Scottie" Ferguson, en politmann fra San Francisco, som slutter i tjenesten pga. en tragisk episode som involverer høydeskrekk og en død kollega. Han får tilbud av en tidligere college-kompis, som nå er rik, om å skygge hans vakre kone Madeleine. Hun er tydeligvis besatt av en av sine kvinnelige forfedre som tok livet av seg selv på 1800-tallet. Etterhvert blir alt mer innviklet.

 

Det høres kanskje ikke så spennende ut, men tro meg, det er det. Hitchcock er en mester i å bygge opp atmosfæren og spenningen og hele filmen har en veldig uhyggelig psykotisk undertone. Filmingen som blir brukt er nydelig og elegant, vakre bilder av SF. Og musikken er noe av det beste jeg har hørt noensinne, Bernard Herrmann sitt score er klassisk.

 

James Stewart gjør en stor rolle, det samme gjør vakre Kim Novak.

 

En av Hitchcocks aller, aller beste.

 

9/10

Lenke til kommentar

Requiem for a Dream

 

Vel, jeg slo av halveis. Ikke fordi filmen var dårlig, men fordi jeg har sett den før og det var tøft nok. Jeg orker ikke ødelegge resten av helgen ved å se den ferdig, jeg burde vist bedre enn å tro at jeg ville taklet denne en gang til. Så jeg slo den av på det punktet hvor den virket mest "lykkelig".

 

Filmen er så brutal og ikke minst viktig. Den bør sees en gang og det bør være nok for å sette sitt preg for resten av livet. Får ikke denne deg til å ringe bestemor for å høre at alt står bra til, så er det få ting som får deg til det.

 

post-15355-1191326525_thumb.png

Lenke til kommentar

The Godfather

En film jeg aldri har tenkt noe særlig på å se, selv om alle filmentusiastene har snakket om denne i mange år. Den eneste erfaringen jeg har med The Godfather fra tidligere er kun fra de relativt nye spillene som er ute - ellers har jeg vært helt blank.

 

Etter å ha startet filmen tok det virkelig ikke lang tid før jeg ble helt oppslukt. Jeg pleier som oftest å like filmene jeg ser (med visse unntak), men denne filmen imponerte meg virkelig! Jeg har alltid vært sånn halvveis fascinert av Mafia-historier, og The Godfather kan vel hvis jeg ikke tar helt feil regnes som den store inspirasjonskilden til de fleste Mafia-filmene som har kommet etter denne kom ut i 1972.

 

Jeg er kjempe, kjempe, kjempe, kjempe, kjempefornøyd med at jeg har The Godfather: Part II og The Godfather: Part III stående i hyllen slik at jeg kan storkose meg med minst en av disse i morgen.

 

For min del blir dette årets første 10'er - og det er vel fortjent!

 

10/10

Lenke til kommentar

Rosemary's Baby

 

En ganske sær thriller fra 1968 som begynner som en litt tørr dramafilm, men ender opp seriøst skummel den siste halvtimen. Deler en god del trekk med "The Wicker Man", men har en klart dyktigere regissør i kulissene. Kan ikke huske en film hvor selve huset hvor handlingen skjer har vært like skummelt, med untak av "The Shining".

 

8,5/10 - Se den!

Lenke til kommentar

The World According to Bush

 

Dokumentar fra 2004 (før presidentvalget det året) om Bush-administrasjonen, og hvordan denne har manipulert og utnyttet for å få sin vilje gjennomført, både innenlands og utenlands.

 

Det er slik jeg synes en anti-Bush dokumentar skal gjøres. Moore bør se denne, og lære av den (spesielt nå, når han holder på med Fahrenheit 911 1/2). Den er veldig objektiv, og du får servert fullstendige intervjuer fra folk på begge "sider". En må selvsagt alltid ha saltbøssa klar. En vet aldri helt hva sannheten er. En dokumentar viser ikke sannheten - på det meste viser den en bit av sannheten, men aldri mye mer. Likevel klarer denne dokumentaren, på en måte som er moralsk riktig, å vise at ikke alt er helt som det skal være i USA's hvite hus.

 

The World According to Bush er en urovekkende og viktig dokumentar, som forteller om en rekke ting som mange ikke visste tidligere. Jeg visste for eksempel ikke at Bush Jr. sin bestefar, Prescott Bush, hadde klare knytninger til Hitler-vennen Fritz Thyssen og andre tyske nazister, og at han trolig hadde noe å gjøre med en gruvedrift i Polen, som utnyttet seg av Auschwitz-fanger før og under Andre Verdenskrig.

 

Hadde bare denne dokumentaren blitt sendt på amerikansk TV før valget i 2004, så tror jeg at resultatet av valget ville sett temmelig annerledes ut.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...