Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakes on a Plane

En enkel, god, reinspikka actionfilm - omtrent slik jeg liker det. Spesielt etter en relativt hard dag på jobb var det deilig å synke tilbake i lenestolen med grillmat og en film som ikke krever så alt for mye hjerneaktivitet.

 

Selv om effektene ikke var fantastiske var de gode nok til å holde meg interessert. Det kreves som sagt ikke noe særlig for å følge plottet, og slike filmer er veldig allright innimellom. En film med Samuel slår så å si aldri feil, og det gjør ikke denne heller.

 

7/10

Lenke til kommentar

28 Days Later

 

Genial horror-film hvor hele England blir zombiefisert. På høyde med Romeros verk, anbefales til alle som liker horror eller action.

 

9/10 (-1 pga den var litt for skummel for meg :p

 

28 Weeks Later

 

Nesten like bra som ener'n, men litt for deprimerende enkelte steder. Dessuten dreper filmen en av karakterene jeg likte best, og slutten var litt for brå. Dessuten fikk man ikke vite hva som skjedde med folka i ener'n. Venter spent på en treer! :w00t:

 

7/10

Lenke til kommentar

Zodiac:

 

David Fincher med en to timer og 50 minutter helaftens film om seriemorderen Zodiac som herjet San Fransisco på slutten av 60-tallet og starten av 70-tallet.

En vel regissert film, tatt i betraktning av at det er basert på sanne hendelser. Den virker veldig virkerlighetstro med sin mangel av klisjeer og forutsigbare plots. Anbefales på det sterkeste for den litt mer tålmodige seeren

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Harsh Times

 

Jeg tyr til en klisjè og tildeler denne filmen to ord: vond og velspilt. Jeg fikk ikke mye glede ut av filmen, men bra det var den. Anbefales til alle som ønsker å ødelegge en god dag. Auch.

Lenke til kommentar

Next

 

Next er det jeg vil kalle definisjonen på hjernedød action. Elendig dialog, dårlig skuespill(Skuffende, siden jeg er glad i Nicholas Cage) og skuffende dårlige spesialeffekter(Er ofte alt for tydelig animert).

 

Og, som en filmanmelder jeg ikke husker hvem er, sa: "Er det bare jeg som synes det er rart at 43 år gamle Cage ender opp med 18 år yngre Jessica Biel?"

 

1/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og, som en filmanmelder jeg ikke husker hvem er, sa: "Er det bare jeg som synes det er rart at 43 år gamle Cage ender opp med 18 år yngre Jessica Biel?"

9184724[/snapback]

 

Til det spørsmålet, så svarer jeg: Ja.

Lenke til kommentar

Goodfellas

 

Klassiker for de fleste, middelmådig for meg. Man skulle undres på om Scorsese tror seerne har en IQ på 80, for filmen er på mange måter litt fornærmende. Ting som er åpenlyst når vi ser det blir påpekt igjen av fortellerstemmen, bare for å vise det samme nok en gang visuelt. Det virker som om det er en enorm trang til å banke innlysende poeng inn i skallen på seeren. Det er litt intellektuel fornærmende, med tanke på filmens stil. En film som burde igangsette hjernecellene, men når selv innlysende ting blir påpekt av fortellerstemmen så kan man se denne i halvsøvne. Var Scorsese redd for at vi ikke ville følge med?

 

Dette er jo en mafiafilm og det finnes få ting som er mer spennende enn akkurat dette. Fortellerstilen er i utgangspunktet genial (men som nevnt misbrukes den). Den (heller kjedelige) første halvdel av filmen benyttes til å fortelle bakgrunnshistorien til filmens hovedperson, Henry Hill. Det er den standard mafiahistorien med forklaring på hvorfor dette livet frister (som blir poengtert igjen og igjen og igjen....). Siste halvdel av filmen er derimot langt bedre, her er Scoresese i sitt ess. Hvordan historien ender er hele veien ganske innlysende, men det blir spennende og ikke minst artig likevel. Absurde hendelser gjør reisen til den forutsigbare slutten ganske så uforutsigbar og pulsen blir høy fordi man kommer så tett innpå karakteren. Det er fascinerende å tenke på at dette bygger på en sann historie. Et par av scenene er bare utrolig kule også. Joe Pesci og Robert De Niro gjør sine standardopptredener (dvs kvalitet) i en film som er en berg og dalbane i opplevelse.

 

Alt i alt en grei mafiafilm, men ikke den beste i så måte. Til det var den for forutsigbar, samt at man som seer blir behandlet som om man ikke får med seg noenting. "Breaking my balls" var noe som ble repetert til det uendelige i denne filmen og det beskriver godt hvordan jeg føler det, fordi dette er litt for mye "breaking my balls".

 

post-15355-1191326674_thumb.png

 

 

 

12 angry men

 

Dette, derimot, er en ekte klassiker

 

Hovedpersonen, jurymedlem nummer åtte, er ikke villig til å innfinne seg med at det som for de andre elleve virker som åpenbart; at den tiltalte er skyldig. Han vet ikke om han er skyldig, men vet ikke at han faktisk er uskylidg. Han er rett og slett i tvil. Denne tvilen gjør at han tar opp kampen med det meste som er galt i vårt samfunn.

 

Han gir han seg ut i det som i løpet av halvannen time er en kamp mot fordommer, ignoranse, likegyldighet, bittherhet, hat, kynisme, gruppepress, rasisme, kulturforskjeller og misunnelse.

 

Jurymedlem nummer åtte sin kamp er utrolig inspirerende og interessant. Minst like interessant er det å se de andre jurymedlemmene som tvinges til å ta et oppgjør med seg selv og sine mørkere sider.

 

En tidløs klassiker som burde vært pensum på skolen. Anbefales på det varmeste, en av tidenes mest inspirerende filmer. Enten man trenger motivasjon til å ta et oppgjør med seg selv, eller inspirasjonen av å se en ekte helt i arbeid.

 

post-15355-1191326680_thumb.png

Lenke til kommentar

Er enig angående 12 Angry Men, den er virkelig en solid film, mtp innhold og skuespill.

 

Sett litt film i det siste, her kommer et par korte:

 

Apocalypto: Bedre enn du skulle tro, action er flott, skuespillet er OK, og Maya byen ser fantastisk bra ut. (vet ikke om den er gjengitt realistisk, men den ser i hvertfall strålende ut)

 

7/10

 

The Last King of Scotland: Forest Whitaker spiller utrolig bra i denne filmen om Idi Amin, en diktator fra Uganda.

 

En solid film, men et godt stykke unna fantastisk.

 

7/10

 

Five Fingers: Utrolig svak film om å bekjempe terror, og "the aim justifies the means". Manuset og skuespillet er altfor, altfor dårlig, dog er temaet og tvisten senere i filmen, gjort på en god måte.

 

Ryan Phillippe og Laurence Fishburne gjør det de kan med et så rottent manus. '

 

Den er i tillegg fantastisk uengasjerende, og man får virkelig lyst til å slå den av etter rundt 15 minutter. Men ja, jeg så hele filmen.

 

STYR UNNA

 

1/10

 

All the king's men: Meget velspilt politisk drama med Sean Penn i tittelrollen. Penn og Jude Law leverer sakene, manuset er rimelig bra, men det blir delvis lite engasjerende og slutten er rimelig forutsigbar.

 

7/10

 

Kiss Kiss, Bang, Bang:

 

Hva kan man si? Dette var noe av det kulere jeg har sett i nyere tid, med roller av Robert Downey Jr., Val Kilmer og Michelle Monaghan.

 

Utrolig bra skrevet og spilt.

 

9/10.

Lenke til kommentar

The Shining

Alder 18år

Sjanger Thriller/Grøsser/Skrekk

Husker at jeg hadde sett denne filmen da jeg var mindre og husker at den var veldig god og den skuffet ikke nå heller.

Dette Klassiske Phycologiske(?) Mesterverket er bare elsk, jeg ble vond i hodet, forvirret altså det var en Perfekt Film :wee:

9/10 Hvorfor lages det ikke slike filmer lenger?

Lenke til kommentar

Ringu(Originalen the The Ring)

 

Har alltid lest at denne versjonen var så ekstremt skummelt, og lettlurt og skrekkfilm-kåt som jeg er, bestilte jeg meg denne filmen. Det var en gedigen nedtur.

Konseptet er spennende nok, og fortellermessig er det ikke så verst.

 

Det jeg reagerer på er at jeg kun svetter èn gang, og det under en scene kun vi lettskremte skvetter av. En grøsser skal vel få deg til å grøsse?

En gang i løpet av filmen, sier hovedpersonen "Merkelig, jeg er overhodet ikke redd". Akkurat det samme tenkte jeg. Det som skremmer meg mest, er japanerne, og det uforståelige språket ;)

Men filmen får pluss for konseptet og utvikling.

 

4/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

TNMT

 

Jeg er en stor Turtles-fan og veldig glad i de to første filmene. Den tredje kunne jeg klart meg uten - det gjelder nok for de alle fleste. TNMT er et konsept som passer til animasjonsformatet ettersom det først dukket opp som tegnefilm på skjerm. Selv om det ikke er kosmisk klasse over animasjonene, funker det og det er faktisk historien som ikke helt holder mål. Jeg savner den gode gamle Turtles-følelsen og det er mange småelementer som mangler. Før var det fotsoldater og Shredder som skulle bekjempes, nå er det indre demoner, ytre demoner og jeg vet ikke hva. Uansett en severdig opplevelse for fans - dere andre kan sikkert spare dere.

Lenke til kommentar
Den (heller kjedelige) første halvdel av filmen benyttes til å fortelle bakgrunnshistorien til filmens hovedperson, Henry Hill. Det er den standard mafiahistorien med forklaring på hvorfor dette livet frister (som blir poengtert igjen og igjen og igjen....).

Dummeste jeg har hørt. Den første delen av filmen er genial. Stemningen er helt fantastisk i starten. Da jeg så den for første gang som 15-åring følte jeg meg snytt for at jeg selv ikke var innblandet i organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar

The Sum of All Fears

Jeg har sett denne flere ganger tidligere, og det er også en god grunn til at jeg ser den igjen. Jeg anser meg selv som Pro-USA, men av og til er det bare "morsomt" å se at katastrofen faktisk ikke blir avverget før det skjer noe fælt. Jeg skal ikke røpe noe mer, men jeg liker stort sett det meste med denne filmen.

 

Hvis jeg ikke tar feil er den basert på en bok av Tom Clancy, og det borger for kvalitet. Jeg er ingen stor Ben Affleck-tilhenger, men jeg er derimot veldig glad i Morgan Freeman. Filmen er spennende, underholdende og har litt god humor innimellom også. Tenker da spesielt på hvordan Freeman lurer Affleck på flyet :!:

 

En knallsterk syver, nesten på grensen til 8!

 

7/10

Lenke til kommentar
Den (heller kjedelige) første halvdel av filmen benyttes til å fortelle bakgrunnshistorien til filmens hovedperson, Henry Hill. Det er den standard mafiahistorien med forklaring på hvorfor dette livet frister (som blir poengtert igjen og igjen og igjen....).

Dummeste jeg har hørt. Den første delen av filmen er genial. Stemningen er helt fantastisk i starten. Da jeg så den for første gang som 15-åring følte jeg meg snytt for at jeg selv ikke var innblandet i organisert kriminalitet.

9191674[/snapback]

 

Og det er fortsatt standardhistorien for hvorfor mafialivet frister. Ikke noe nytt der. Om det virker dumt for deg får så være, bra for deg at du likte filmen, forhåpentligvis inspirerte den deg ikke til å bedrive organisert kriminalitet :)

Lenke til kommentar

Joe Pesci (Goodfellas): "I like this picture, this dog is looking that way. The other dog is looking the other way. And the man, he says something like: "Hey, what you want from me?!""

 

Ah, genialt. Rett og slett.

 

Filmen er noe helt annet enn f.eks The Departed... Synd at du ikke fikk med deg stemningen som gir filmen en slik uovertruffen sjarm. Den er bare noe for seg selv.

 

:D

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Joe Pesci (Goodfellas): "I like this picture, this dog is looking that way. The other dog is looking the other way. And the man, he says something like: "Hey, what you want from me?!""

 

Ah, genialt. Rett og slett.

 

Filmen er noe helt annet enn f.eks The Departed... Synd at du ikke fikk med deg stemningen som gir filmen en slik uovertruffen sjarm. Den er bare noe for seg selv.

 

:D

9193102[/snapback]

 

 

Pesci sin rollefigur skulle jeg gjerne sett mer av, spesielt bakgrunnen for galskapen. Han hadde noen flotte scener.

 

Stemning i filmen fikk jeg nå med meg, men desverre (som nevnt) så ødelegges det litt av at det flere ganger i filmen blir påpekt åpenbare ting. Hadde den vært rettet mot en 13 åring, så greit nok. Men når man har sett nok filmer og ikke minst er voksen så ser jeg ikke poenget i den uendelige forklaringen av åpenbare ting. Dette er jo tross alt en voksenfilm, men det føltes som om fortelleren snakket til en ungdom. Kanskje det var poenget, for alt jeg vet. Det føltes ikke som om fortellerstilen var rettet mot en voksen person med litt livserfaring.

 

Men så fant jeg for ordens skyld ikke filmen særlig bedre for ti år siden heller, men det tror jeg skyldtes mer promillen på det tidspunktet. :)

 

(ikke misforstå, jeg syntes jo ikke det er en dårlig film)

Lenke til kommentar
Goodfellas

 

Klassiker for de fleste, middelmådig for meg. Man skulle undres på om Scorsese tror seerne har en IQ på 80, for filmen er på mange måter litt fornærmende. Ting som er åpenlyst når vi ser det blir påpekt igjen av fortellerstemmen, bare for å vise det samme nok en gang visuelt. Det virker som om det er en enorm trang til å banke innlysende poeng inn i skallen på seeren. Det er litt intellektuel fornærmende, med tanke på filmens stil. En film som burde igangsette hjernecellene, men når selv innlysende ting blir påpekt av fortellerstemmen så kan man se denne i halvsøvne. Var Scorsese redd for at vi ikke ville følge med?

 

Skjønner ikke helt den greia med at du ikke liker at fortellerstemmen står i samsvar med det du ser. Du liker f.eks ikke den scenen hvor de voksne kompissene til Hill banker opp postmannen, fordi du ser hva som skjer samtidig som du blir fortalt hva som skjer? Skulle man brukt 5min på å forklart den situasjonen med visuelle hjelpemidler? En fortellerstemme kan brukes for å få fortgang og kjapt fortelle hva som skjer på skjermen, samtidig som den skaper en intimitet til historien. Det hadde ikke vært så innlysende om hvorfor postmannen hadde blitt banket opp, om fortellerstemmen hadde blitt tatt bort.

 

Dette er jo en mafiafilm og det finnes få ting som er mer spennende enn akkurat dette. Fortellerstilen er i utgangspunktet genial (men som nevnt misbrukes den). Den (heller kjedelige) første halvdel av filmen benyttes til å fortelle bakgrunnshistorien til filmens hovedperson, Henry Hill. Det er den standard mafiahistorien med forklaring på hvorfor dette livet frister (som blir poengtert igjen og igjen og igjen....). Siste halvdel av filmen er derimot langt bedre, her er Scoresese i sitt ess. Hvordan historien ender er hele veien ganske innlysende, men det blir spennende og ikke minst artig likevel. Absurde hendelser gjør reisen til den forutsigbare slutten ganske så uforutsigbar og pulsen blir høy fordi man kommer så tett innpå karakteren. Det er fascinerende å tenke på at dette bygger på en sann historie. Et par av scenene er bare utrolig kule også. Joe Pesci og Robert De Niro gjør sine standardopptredener (dvs kvalitet) i en film som er en berg og dalbane i opplevelse.

 

Filmen glorifiserer absolutt gangsterlivet i første halvdel, men andre halvdel så blir den en slags anti-gangster og vi ser ulempene ved organisert kriminalitet. Må også si meg litt uenig, i hvilken del som er best - første del er best i mine øyne. Har noe med at jeg elsker "rags to riches" men ikke "fall and rise"-filmer

 

Også litt morsomt at du kritiserer filmen når det gjelder krav om IQ hos seeren, når du står som den ypperste forsvarer av filmer som Superman, Potc og Transformers. Goodfellas krever forsåvidt ikke mye IQ ei er den å vanskelig å like, men å kritisere den for å være en intellektuell fornærmende blir litt tafatt for min del. Jeg skjønner ikke helt hvordan argumentene dine kan veie seg tungt for deg og filmen i sin helhet, men skal respektere dine valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...