Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Godfather: Part III

Ganske unødvendig film i bunn og grunn. Atmosfæren fra de to tidligere filmene er borte. Overdrevent melodramatisk (men samtidig ganske trist) mot slutten. Men filmen er uansett bedre enn sitt rykte.

5/10

9151594[/snapback]

Du mener den er bedre enn sitt rykte og gir den 5/10, 2,5 poeng lavere enn iMDB-karakteren? :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Godfather: Part III

Ganske unødvendig film i bunn og grunn. Atmosfæren fra de to tidligere filmene er borte. Overdrevent melodramatisk (men samtidig ganske trist) mot slutten. Men filmen er uansett bedre enn sitt rykte.

5/10

9151594[/snapback]

Du mener den er bedre enn sitt rykte og gir den 5/10, 2,5 poeng lavere enn iMDB-karakteren? :)

9152954[/snapback]

 

Hehe, håpet det skulle gå forbi ubemerket. Men generelt hører man jo filmen bli slakta (vaffal jeg, trodde jeg hadde et skikkelig makkverk i vente). Ble jo ganske overraska over imdb-ratinga. Men en films 'rykte' kan jo være noe helt annet enn hva folk flest mener om den. Altså synes både jeg og gjennomsnittsbrukeren på imdb at den er bedre enn sitt rykte:P

Lenke til kommentar
Hannibal Rising

 

Jeg hadde forventninger til filmen. I starten var det mye kjedsomhet i lufta, men filmen bygde seg oppover og man kunne se at Hannibal ble ondere og ondere. Mordene han begikk var veldig godt laget og gjennomtenkt.

 

7,5/10

9152189[/snapback]

 

Huff Huff... den greia der er desidert dårligst av Lecter-filmene.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
Hannibal Rising

 

Jeg hadde forventninger til filmen. I starten var det mye kjedsomhet i lufta, men filmen bygde seg oppover og man kunne se at Hannibal ble ondere og ondere. Mordene han begikk var veldig godt laget og gjennomtenkt.

 

7,5/10

9152189[/snapback]

 

Huff Huff... den greia der er desidert dårligst av Lecter-filmene.

9153457[/snapback]

 

Jeg har bare sett den da... Hva heter de andre?

Lenke til kommentar
Hannibal Rising

 

Jeg hadde forventninger til filmen. I starten var det mye kjedsomhet i lufta, men filmen bygde seg oppover og man kunne se at Hannibal ble ondere og ondere. Mordene han begikk var veldig godt laget og gjennomtenkt.

 

7,5/10

9152189[/snapback]

 

Huff Huff... den greia der er desidert dårligst av Lecter-filmene.

9153457[/snapback]

 

Jeg har bare sett den da... Hva heter de andre?

9153728[/snapback]

 

The Silence of the Lambs (En av tidenes thrillere)

Hannibal (OK)

Red Dragon (Stor opptur)

Lenke til kommentar

Simpsons!

 

Utrolig morsom film. Satte å småflirte gjennom hele filmen, og hadde "nesten-dø" opplevelser av latter opptil flere ganger gjennom filmen. Filmen handler om fighting for miljøet, og dette gjør de om til en virkelig morsom affære, men enkelte ganger blir det bare litt for mye bleash humor her.

 

Folk som liker Simpsons til vanlig, kommer nok til å like Simpsons the Movie også. Matt Groening er jo tross alt "writer" her også :)

 

Alt i alt en veldig morsomt komedie, som ikke har sååå veldig bra historielinje. Men..

 

8/10

Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey (umulig å gi en kort anmeldelse av denne)

 

Del 1: Opprinnelsen.

Vi starter i tiden det mennesket var på apestadiet i en slags stammekultur. De oppdager en kjempestor, flat monolitt som stikker opp av bakken. Et fremmed objekt de aldri har sett før. De hopper rundt den før en tør å ta på den. Så skjønner de at det ikke er farlig, og alle tar på den. Like etter lærer den første lederapen seg hvordan man plukker opp et lårbein og bruker det som våpen til å ødelegge. Han dreper en fra en rivaliserende stamme. Han kaster beinet opp i lufta, vi ser det i slow motion der det flyr oppover.

 

Del 2: Månen

Så klippes det perfekt over i et firkantet romskip, og vi zoomer ut til verdensrommet i år 2001, innsiden av romstasjonen, folk går på vegger og tak, helt surrealistisk. Det er borrelåstepper overalt siden det er vektløst i forskjellige soner. Mennesket har utforsket månen og kolonisert den fordi den har masse ressurser som ikke fins på jorda lengre.

En måneekspedisjon har funnet en stor, glatt svart monolitt i et arkeologisk utgravning. En forsker blir sendt for å undersøke.

De finner ut at tingen sender ut et radiosignal, og signalet peker mot Jupiter, en planet ingen har utforsket enda.

 

Del 3: Jupiter-reisen

Den lengste delen av filmen. Her møter vi den perfekte AI'en HAL9000 som styrer alle funksjonene i romskipet på turen (og spiller sjakk med mannskapet). Han hører og ser alt med hjelp av små røde kameraer. Han blir en karakter i seg selv. HAL begynner plutselig å gjøre små feil. Han blir "self-concious", og begynner å ta livet av mannskapet for å beskytte seg mot mennesker som garantert vil ødelegge ham hvis de får nok tid. Han blir etterhvert ganske slem, men et par av mannskapet klarer å ta seg av ham ved å koble ham ut, mens han hele tider trygler om å ikke bli frakoblet, ganske spooky.

 

Del 4: Jupiter

Den sykeste syretrippen noensinne. De finner en til monolitt i bane rundt jupiter som tar mot radiosignalet fra de andre. Det er bare en mann igjen på romskipet. Så blir de dratt inn i en psykedelisk lyskorridor (ormehull?) med fantastiske grafikkeffekter til å være fra 60-tallet. Plutselig er han i en alternativ fremtid, og går gjennom forskjellige rom i et herskapshus der han ser seg selv i forskjellige stadier av livet. Som baby, ung, voksen og gammel, og døende. Så zoomer vi ut til en gigantisk baby inni en stor boble. The end.

 

Det er mange teorier om disse monolittene, men jeg skjønner det sånn at de er "læresteiner", som trigger evolusjonen vår et steg videre. Siden hver gang vi finner en ny og tar på den, lærer vi noe nytt og utvikler oss videre. Filmen beveger seg veeeeldig sakte fremover til tider, og mange sekvenser er bare kjempelange bilder av romskip som glir gjennom verdensrommet helt uten lyd, eller til klassisk musikk.

 

9/10, litt trekk for noen litt for lange romskipsekvenser (selv om det er vakkert å se på)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Simpsons!

 

Utrolig morsom film. Satte å småflirte gjennom hele filmen, og hadde "nesten-dø" opplevelser av latter opptil flere ganger gjennom filmen. Filmen handler om fighting for miljøet, og dette gjør de om til en virkelig morsom affære, men enkelte ganger blir det bare litt for mye bleash humor her.

 

Folk som liker Simpsons til vanlig, kommer nok til å like Simpsons the Movie også. Matt Groening er jo tross alt "writer" her også :)

 

Alt i alt en veldig morsomt komedie, som ikke har sååå veldig bra historielinje. Men..

 

8/10

9155401[/snapback]

 

Slenger meg på deg jeg :innocent: Kom nettopp hjem fra kinoen, synes den var helt herlig :thumbup:

Lenke til kommentar

Firewall

Da jeg kjøpte denne filmen her om dagen hadde jeg egentlig små eller ingen forventninger til den. Jeg har sett den stå rundt om i flere butikker, men har ikke ofret den en tanke omtrent.

 

Det er deilig å ta feil noen ganger. Denne filmen var både jeg og privinius godt fornøyd med. Den var til tider veldig spennende, og selv om vi visste sånn ca. hvordan det ville ende helt ifra starten av filmen (det gjør man jo alltid med slike filmer) var det god underholdning. Direkte skummelt var det aldri, men det regnet jeg heller ikke med.

 

Harrison Ford klarer seg fint i filmen, selv om han natuligvis er litt eldre enn da han var på sitt aller beste (som ifølge meg er Indiana Jones-filmene), og han klarer faktisk å spille en relativt troverdig rolle som IT-ansvarlig. Navnevalget på filmen kunne vært bedre, men det påvirker ikke dommen min.

 

7/10

Lenke til kommentar
2001: A Space Odyssey (umulig å gi en kort anmeldelse av denne)

 

*snip*

Hva med en spoilertag siden du beskriver handlingen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forøvrig en meget god beskrivelse slik jeg ser filmen.

 

9/10, litt trekk for noen litt for lange romskipsekvenser (selv om det er vakkert å se på)

9156703[/snapback]

Bah! Den skal ha 11/10! :p

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

The Simpsons Movie

 

Jeg var kansje en smule skuffet over denne filmen, kansje jeg hadde for store forhåpninger? Da de har grublet over hva plotten skal være siden 1992, syns jeg denne kunne vert mer gjennomført. Humoren i filmen kan og til tider minne litt om de siste sesongene. Jeg savnet mangen av karakterene, svært mangen vi burde sett mer til. Og er det bare meg, eller var Bart alt for snill? Men filmen hadde og sine gullkorn, jeg lo godt mange ganger. De klarte å gjøre noe morsomt ut av de meste. Jeg skal være snill når jeg gir karakter siden det faktisk er The Simpsons, og filmen hadde en god underholdningsverdi.

 

7/10

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2001: A Space Odyssey (umulig å gi en kort anmeldelse av denne)

 

Del 1: Opprinnelsen.

Vi starter i tiden det mennesket var på apestadiet i en slags stammekultur. De oppdager en kjempestor, flat monolitt som stikker opp av bakken. Et fremmed objekt de aldri har sett før. De hopper rundt den før en tør å ta på den. Så skjønner de at det ikke er farlig, og alle tar på den. Like etter lærer den første lederapen seg hvordan man plukker opp et lårbein og bruker det som våpen til å ødelegge. Han dreper en fra en rivaliserende stamme. Han kaster beinet opp i lufta, vi ser det i slow motion der det flyr oppover.

 

Del 2: Månen

Så klippes det perfekt over i et firkantet romskip, og vi zoomer ut til verdensrommet i år 2001, innsiden av romstasjonen, folk går på vegger og tak, helt surrealistisk. Det er borrelåstepper overalt siden det er vektløst i forskjellige soner. Mennesket har utforsket månen og kolonisert den fordi den har masse ressurser som ikke fins på jorda lengre.

En måneekspedisjon har funnet en stor, glatt svart monolitt i et arkeologisk utgravning. En forsker blir sendt for å undersøke.

De finner ut at tingen sender ut et radiosignal, og signalet peker mot Jupiter, en planet ingen har utforsket enda.

 

Del 3: Jupiter-reisen

Den lengste delen av filmen. Her møter vi den perfekte AI'en HAL9000 som styrer alle funksjonene i romskipet på turen (og spiller sjakk med mannskapet). Han hører og ser alt med hjelp av små røde kameraer. Han blir en karakter i seg selv. HAL begynner plutselig å gjøre små feil. Han blir "self-concious", og begynner å ta livet av mannskapet for å beskytte seg mot mennesker som garantert vil ødelegge ham hvis de får nok tid. Han blir etterhvert ganske slem, men et par av mannskapet klarer å ta seg av ham ved å koble ham ut, mens han hele tider trygler om å ikke bli frakoblet, ganske spooky.

 

Del 4: Jupiter

Den sykeste syretrippen noensinne. De finner en til monolitt i bane rundt jupiter som tar mot radiosignalet fra de andre. Det er bare en mann igjen på romskipet. Så blir de dratt inn i en psykedelisk lyskorridor (ormehull?) med fantastiske grafikkeffekter til å være fra 60-tallet. Plutselig er han i en alternativ fremtid, og går gjennom forskjellige rom i et herskapshus der han ser seg selv i forskjellige stadier av livet. Som baby, ung, voksen og gammel, og døende. Så zoomer vi ut til en gigantisk baby inni en stor boble. The end.

 

Det er mange teorier om disse monolittene, men jeg skjønner det sånn at de er "læresteiner", som trigger evolusjonen vår et steg videre. Siden hver gang vi finner en ny og tar på den, lærer vi noe nytt og utvikler oss videre. Filmen beveger seg veeeeldig sakte fremover til tider, og mange sekvenser er bare kjempelange bilder av romskip som glir gjennom verdensrommet helt uten lyd, eller til klassisk musikk.

 

9/10, litt trekk for noen litt for lange romskipsekvenser (selv om det er vakkert å se på)

9156703[/snapback]

Mer anmeldelse, mindre handlingsreferat. :)

 

Forøvrig: http://www.kubrick2001.com/ (én av tolkningene)

Lenke til kommentar

black sheep

 

morsom, grotesk, og langgdrøy til tider.

det var for lang tid mellom de morsome tingene og det gjorde filmen en smule kjedelig. Men når det morsome først kom så var det da også morsomt. mye blod og gør, og det er bra. men jeg blei aldri redd så det bli ikke noe skrekk film heller. veldig positivt overraska over skuespillerne.

 

6/10 morsom men ikke morsom nok.

Lenke til kommentar

Koselig med 2001-appreciation, og jeg kan selv innrømme at hvis jeg ikke er i fullstendig transemodus så er mange av scenene for lange. Når jeg derimot er totalt trollbundet har det ingenting å si, da er alt bare en del av opplevelsen.

--

High Noon

Jeg har tidligere sagt at jeg ikke liker westerns, og det stemmer forsåvidt. Jeg synes de fleste er kjedelige, overvurderte eller rett og slett ikke min type film - High Noon er ingen av delene. Her er det veldig lite skyting og ingen Clint Eastwood-kule karakterer. Dette er én mann, en motvillig marshal som gjør det han må, når det ville vært enklere å rømme. Dette er ekte mot, ikke for penger eller ære eller fordi han prøver å imponere, og jeg ble fascinert.

 

Real time-utviklingen funker strålende, det er spesielt spennende å følge utviklingen til f eks DP Pell som gjennom filmen sliter seg gjennom en flaske mens han tenker over hva han har gjort, eller Amy Kane som sitter og venter på toget, og tenker på ektemannen. Alt i alt en ny favorittwestern, så nå har jeg tre (Brokeback og Unforgiven var de to andre).

8/10

Lenke til kommentar

Ja, 2001 er en sånn film som blir helt sinnsyk hvis du kommer i den transelignende tilstanden. Men kan bli kjedelig hvis man har sett den 3 ganger før.

 

Dæven det var stilige flashanimasjoner på kubrick2001.com

Veldig bra forklaring.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
9/10, litt trekk for noen litt for lange romskipsekvenser (selv om det er vakkert å se på)

9156703[/snapback]

Bah! Den skal ha 11/10! :p

 

Enig :D

 

Simpsons!

 

Utrolig morsom film. Satte å småflirte gjennom hele filmen, og hadde "nesten-dø" opplevelser av latter opptil flere ganger gjennom filmen. Filmen handler om fighting for miljøet, og dette gjør de om til en virkelig morsom affære, men enkelte ganger blir det bare litt for mye bleash humor her.

 

Folk som liker Simpsons til vanlig, kommer nok til å like Simpsons the Movie også. Matt Groening er jo tross alt "writer" her også smile.gif

 

Alt i alt en veldig morsomt komedie, som ikke har sååå veldig bra historielinje. Men..

 

8/10

 

Enig her også, men synes den var et par latterbrøl fra 8'ern, så 7.5/10 fra meg. Litt kvassere humor enn i serien, det trakk veldig opp.

 

Ellers har jeg sett Mystery Train. Typisk Jarmusch-film, herlig for de som liker ham. At både Steve Buscemi og Screamin' Jay Hawkins er med er i og for seg grunn nok til å se den. Ikke blant Jarmusch' aller beste riktignok, men mer enn severdig.

7.5/10 til denne også.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

A Streetcar Named Desire (1951)

 

Denne filmen har alt en ekste klassiker skal ha, fantastisk skuespill i karakterer med virkelig dype roller, en sterk historie, dyktige menn bak hva man ser på skjermen, og en del litt kjedelige scener. Selv i dagens filmer er det sjelden man ser personer slik de er, fremfor slik de ønsker å være, slik man gjør her. Dette er en film jeg er svært glad jeg har sett (selv om den ikke nådde helt opp til forventningene, er det en kjempegod film), men det kommer ikke til å bli en film jeg tar frem igjen og igjen.

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...