Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett tre filmer denne søndagen, alle av ypperste kvalitet og svært varierende innhold:

 

Cold Mountain

 

En stjernespekket film om forskjellige familie- og kjærlighetsforhold under den Amerikanske borgerkrigen. En svært spennende og følelsesladet historie, som jeg tror henvender seg mot den feminine halvparten av filmtitterne der ute. Karakterene er enten veldig gode, eller veldig onde, noe jeg syns gir et lite minus til et svært godt helhetsinntrykk. Filmen er stjernespekket ned til de minste rollene (alle velspilt) med mange av mine favorittskuespillere, og det er fantastisk å se kvinner i "skikkelige" roller, framfor å bare være til pynt eller henge rundt halsen til helten. Jude Law er kanskje litt pudding i filmen, men dette veies opp av en strålende Renèe Zellweger, som gjør sitt livs komiske rolle. Estetisk sett er filmen noe av det vakreste jeg har sett denne sommeren, kommer definitivt til å se denne filmen flere ganger.

 

8,5/10

 

 

Chinatown

Krimfilm med sjølvaste Jack Nickolson i hovedrollen, som jeg aldri har sett tøffere, verken i "A few good men" eller "Gjøkeredet". I denne filmen er han definisjonen av cool. Han får også god hjelp av Faye Dunaway til å spikre stilen i denne filmen som har fler tvistere enn en twist-pose (sorry for tidenes dårligste ordspill). Ble i sin tid nominert for en haug med oscars, men vant bare èn. Anbefales alle som likte "The French Connection" og "The Usual Suspects".

 

7,5/10

 

 

Magnolia

 

Er nettopp ferdig med å se denne filmen, og jeg aner virkelig ikke hvilken karakter jeg skal gi den. Den var ukomfortabel å se på, sammtidig som jeg satt limt til skjermen. Den var deprimerende, men på en oppløftende måte. Jeg mislikte alle karakterene jeg sympatiserte helhjertet med. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg syns om denne filmen.

Lenke til kommentar

Clerks 2

 

Så den hos en kompis. Hadde egentlig ikke noen store forhåpninger for filmen men det viste seg at den var bedre enn jeg trodde. Var morsom som bare f.... Kevin Smith er fanken meg like rå på dialog som Tarantino er.

 

Se den med noen mates og med et par øl til selskap...

 

8/10

Lenke til kommentar
300 lager rekecocktail av Transformers.

9122697[/snapback]

Det sier seg selv. Barske maskiner < Menn som er like barske som maskiner.

 

Nå skal det være sagt at jeg ikke har sett Transformers. Men etter det jeg har hørt av folk som ikke er totalt blendet av det faktum at det er action2k og at det ser jævlig bra ut, og faktisk kan se at fortellingen ikke er top-notch, så venter jeg heller til en senere anledning. Skal jeg gå å se en film for pur underholdnings-value akkurat nå så må det bli Black Sheep. :)

Lenke til kommentar
Edit: 300 var forresten forferdelig og Transformers eide den. Og folk kritiserer Bay for slow-motion effekter? 300 kunne vært en time kortere om man bare kjørte alt i normal fart, 300 ble grunnet dette tidenes mest forutsigbare film for min del.

9122719[/snapback]

 

...Ja, vi trodde alle at de snille kom til å tape i Transformers...

 

For meg var Transformers en berg-og-dalbane. Kvalitetsmessig, mener jeg. Første halvdel var så patetisk dårlig at jeg blir svett her jeg sitter og tenker på det. Kjærlighetshistorien er så klassisk og dum at noen bak filmen fortjener å dø.

Men så, når action-scenene først begynner, så tar filmen faktisk litt av, og filmen har temmelig god CG. Veldig god CG, faktisk. Det er litt artig når den eneste grunnen til at man vet at robotene er CG, er fordi man "bare vet det". Ellers ser de faktisk temmelig ekte ut.

 

...Men slutten var jo bare kjedelig. Ingen gigantisk boss-battle eller noe sånn. Bare masse knusing, svisj, M32, bang, klining, ferdig. Yawn.

 

Lydene kunne vært bedre også. Kunne duret litt mer i kinosalen - for kinosalen vi har her (Verdal Kino) er faktisk top-notch, og har filmen god lyd, så hører man det. Ikke-noe-Transformers-theme -faktumet var bare gremmende også.

 

Ender uansett opp på 4,9/10 i min bok. Vil ikke gi den så mye som 5, men den er bedre enn 4. Temmelig standard affære. God CG og masse eksplosjoner trekker opp fra en ellers temmelig dårlig film.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Starscream rocket, ergo så er filmen bedre enn 4,9. :--D

 

WAR STARSCREAM!

 

Lyden var forresten upåklagelig da jeg så den på Nova 1 (THX-sertifisert sal) her i Trondheim. Jeg kunne ønsket meg litt mer kraft (husker fremdeles Apollo 13 som var den første filmen som ble vist i den salen. Lydnivået var helt enormt.), men det er vel visse regelverk som hindrer dette.

Lenke til kommentar
Starscream rocket, ergo så er filmen bedre enn 4,9. :--D

9124753[/snapback]

 

Ironhide rocket ikke nok, ergo så er filmen ikke bedre enn 4,9.

 

Lyden var jo ikke dårlig. Kinoen her også er THX-sertifisert, og salen er temmelig liten, så lydene høres godt - om det er noen lyder å høre. Men jeg har sett filmer med mer trøkk i lyden enn Transformers. Siden det er en Bay-film hadde jeg regnet med mer trøkk, rett og slett. Har vel sikkert bare med forventninger å gjøre tho.

 

Soundtrack'et var som forventet. Alle Bay-filmer har et slikt soundtrack/score.

 

Forresten, ingen som syntes det var litt dumt at Bumblebee ikke bare kunne kontrollere radioen, men også tydeligvis radiokanalenes sendinger? "Helt tilfeldigvis" var akkurat de perfekte sangene på til perfekt tid.

 

...Men det er vel meningen. Vi får vel bare bite oss i kneet, godta det, og late veldig hardt som om at vi alle er helt hjernedøde.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

The Blood Diamond

 

Det er så vanvittig deilig å se når alt fungerer i en film! Skuespillere, replikker, filming og effekter. I tillegg til alt dette, har også The Blood Diamond et spenningsnivå som aldri slipper taket.

 

Jeg digget filmen, rett og slett. Leonardo DiCaprio viser til enormt gode skuespilletalenter, bedre enn jeg har sett han noen gang tidligere.

 

Leste en god anmeldelse av filmen her og legger den ved for spesielt interesserte :)

 

Filmweb-Blood Diamond

 

Jeg gir den 9/10 og anbefaler den virkelig!

 

Synes for øvrig historien om ”konfliktdiamanter” eller ”blod-diamanter” er verdt å se litt nærmere på. Men denne diskusjonen tilhører et annet forum. :p

Endret av Snuppsi
Lenke til kommentar
For meg var Transformers en berg-og-dalbane. Kvalitetsmessig, mener jeg. Første halvdel var så patetisk dårlig at jeg blir svett her jeg sitter og tenker på det. Kjærlighetshistorien er så klassisk og dum at noen bak filmen fortjener å dø.

 

Det vil si Spielberg? (Det var han som ville ha dette inn i filmen, Bay la til endel action :) ).

 

 

Lydene kunne vært bedre også. Kunne duret litt mer i kinosalen - for kinosalen vi har her (Verdal Kino) er faktisk top-notch, og har filmen god lyd, så hører man det. Ikke-noe-Transformers-theme -faktumet var bare gremmende også.

 

Satt med frysninger når Atuobot-themen kjørte i vei under "landingene". Helt rått.

 

Forresten, ingen som syntes det var litt dumt at Bumblebee ikke bare kunne kontrollere radioen, men også tydeligvis radiokanalenes sendinger? "Helt tilfeldigvis" var akkurat de perfekte sangene på til perfekt tid.

 

Opptak? Eller kanskje han klarer å ha oversikt over de hundrevis av kanalene som er? Dette må være dens største kveruleringen for å trekke ned jeg har sett, dette er ikke engang et plot-hull. Det finnes nok av andre mer åpenbare ting i den filmen man kan irritere seg over hvis man absolutt må (eller man kan la vær og innse hvilken type film dette faktisk er). :)

 

Vi får vel bare bite oss i kneet, godta det, og late veldig hardt som om at vi alle er helt hjernedøde.

 

Hva i all verden er det du prøver å si her? Har intelligens noe med om man kan like en slik film eller ikke?

 

 

LarsP: Du får glede deg til mye mer av han i en evt. oppfølger (som grunnet gigantsuksessen på kino garantert vil komme, Spielberg har tidligere sagt han ønsket mange transformersfilmer).

Lenke til kommentar
Jupp, Transformers II: THE RETURN OF STARSCREAM!1

 

*Leke med Starscream-lekene sine*

 

Ser forresten litt frem til en HD-utgivelse av denne filmen. Tar seg sikkert bra ut i stua.

9125918[/snapback]

 

 

"Die Optimus DIE!" :green:

 

post-15355-1185199060_thumb.jpg

 

 

Over til anmeldelse;

 

 

Transformers - The movie

 

Denne filmen var en himmelsk opplevelse når jeg så den som guttunge. Den mest markante scenen i filmen fikk også et par tårer til å presses frem første gang jeg så det og filmen har noen av de mest ikoniske sitatene jeg noensinne har sett, fremført av mitt store barndomsidol.

 

Nå, nær 20 år senere, så innser jeg at de i denne filmen i løpet av sekunder tok livet av flere av mine barndomshelter kun for å gjøre plass til nye karakterer (som betyr nye leker de kunne selge). De nye karakterene er også så enormt kjipe i forhold til de opprinnelige og Optimus Prime "himself" sier det ganske så godt

.

Det hele var ganske så kjipt å tenke på siden det satte en liten spiker i kisten når det kom til Transformers. Tok nesten 20 år før genren sprengte seg ut av kisten i reneste Kill Bill vol.2 stil nå i sommer.

 

Mye absurd skjer i filmen, men også mye kult. Musikken er helt fantastisk 80-talls og guttungene elsket selvfølgelig filmen. Den er et godt verktøy for å få de vekk fra den hersens pokemon-forelskelsen og mer hjernevasket i leker jeg selv liker å leke med. Men litt forstyrrende at de hele tiden maste om hva som ble sagt (de kan av naturlige grunner ikke engelsk), spesielt siden det ble sagt lite vettugt etter filmens høydepunkt (som paradoksalt nok kommer etter ca 15 minutter).

 

"You've got the touch" synges det i filmen. Den har ikke helt klart å beholde den opp gjennom årene for min egen del, men ungene likte nå hva de så.

 

post-15355-1191326835_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...