Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

JacEr, jeg trodde jeg var den eneste som likte From Hell, jeg. Visste dog ikke at den var basert på tegneserien, bare at den er basert på den "sanne" historien.

9077901[/snapback]

Ser du har skrevet "sanne" i klammer, men vil bare påpeke dette alikevel.

Hva som er sant og usant i Jack the Ripper-saken som "From Hell" handler om, vet man ikke med sikkerhet. Det finnes mange teorier og konspirasjonsteorier rundt både drapene og årsaken til dem. Tegneserien tok mange av dem som "fakta" og lagde en svært god historie rundt dette.

For ikke å gå helt off topic, siste filmen jeg så var:

Apocalypto (2006)

Mel Gibson har laget en sterk actionfilm rundt Aztekerne, filmen er spennende og sjokkerende fra begynnelse til slutt. Jeg trodde dette kom til å bli en overreligiøs film med tanke på hvem som hadde laget den, men jeg ble positivt ovverasket. Den er kanskje ikke noe for dem som krever eksplosjoner og engelsk tale, det er synd for de går virkelig glipp av en estetisk opplevelse. Selv om plottet er enkelt, føler man aldri at man vet hva som kommer til å skje de neste fem minuttene.

7,5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyeste Harry Potter filmen, anmeldt i en setning:

Familiedritt. 4/10.

9079417[/snapback]

Fruktkake, du har post nuymmer 10.000 her i denna tråden. Lag en litt ordentlig anmeldelse da. :)

Uno (2004)

En veldig bra film om David (Aksel Hennie) som havner i problemer fordi han tystet på en kamerat i treningsstudioet der han jobber. Samtidig som han lander i disse problemene må han passe på sin bror Kjetil (Espen Juul Kristiansen) med downs syndrom. Han har også er litt skralende forhold til sin bestevenn Morten (Nicolai Cleve Broch). Sterke skuespillerprestasjoner og genialt plot om hvordan det er å rote seg oppi ting du ikke har noe med.

Kan bare ikke gi den full pott rett og slett fordi den ikke er perfekt.

8/10

Lenke til kommentar

The Fearless Vampire Killers aka Dance of the Vampires (1967)

Paff1478666775.jpg

En av Roman Polanskis tidligste filmer, der han selv har en av hovedrollene.

Professor Abronsius (Jack McGowran) og hans assistent Alfred (Polanski) er "vampyrjegere" men har aldri sett en ekte vampyr. Så de drar til Transylvania for å finne noen ekte. De kommer til en liten landsby midt på vinteren og flytter inn på vertshuset, der Alfred forelsker seg i den ubeskrivelig vakre datteren til eieren, Sarah (Sharon Tate, mere berømt for å ha blitt drept av Charles Manson).

Alle innbyggerne fornekter all snakk om vampyrer, selv om de beskytter seg mot å bli deres ofre ved å spise hvitløkspølser og henge hvitløk overalt. Men egentlig skjemmes de bare over å ikke kunne forsvare seg på noe vis.

Det er et gammelt slott i nærheten som ingen vil snakke om, så heltene våre tar turen opp dit. Der bor en sjarmerende gammel greve som heter Count von Krolock. Han er genuint interessert i professoren, har lest flere av hans publikasjoner om vampyrer og flaggermus. Hans mindre heteroseksuelle sønn Herbert er også der, som fatter interesse for Albert.

Mens de er borte, kommer en vampyr flyvende ned pipa og biter vertshuseieren. Han er en av de mest komiske karakterene noensinne, og gjør alt han kan for å skjule at han holder på å bli vampyr. Han dukker opp på de minst ventede steder, som at han ligger tilfots med Herbert i kista når de åpner den på dagen.

Et par dager senere blir Sarah bortført, og professor&co drar til slottet for å finne henne. Sluttscenene er fantastiske, der vi er med på en midnattsmesse med alle vampyrene i slottet på middelarldersk dans, og alle er kledd i 1600-talls klær.

Filmen er en spoof på skrekkfilmer, mest i at det er så mye artig slapstick-humor og rare dialoger, og professoren er håpløst distre og vimsete, og Alfred gjør alt feil. Det er ikke en film full av blod og gørr, den er stappfull av gammel gotisk atmosfære, slottet er fantastisk. Rommene er dekorert med rød og svart fløyel,

musikken er perfekt (Harpsichord-musikk og uharmonisk vokalmusikk) til stemningen..det bare males iskald stemning over hele filmen. Man må like gammeldags horror av den mere psykologiske typen istedet for effektmessig for å sette pris på filmen. Det er noen glimrende dialoger mellom Krolock og professoren, sjefsvampyren er selvsagt uimotståelig sjarmerende og trivelig. Det er mye lettkledde damer og lange tenner i filmen også, og alle snakker gebrokkent engelsk. Macgowran gjør hele filmen, han er utrolig morsom og samtidig seriøs og handlekraftig når det trengs.

På slutten sier en Saruman-aktig stemme

"That night, fleeing from Transylvania, Professor Abronsius never guessed he was carrying away with him the very evil he had wished to destroy. Thanks to him, this evil would at last be able to spread across the world." og jeg satt og hoppa og klappa i sofaen :)

Den fikk 7.1/10 på imdb.com, jeg gir den 9/10 fordi den er midt i blinken for meg som digger gamle Hammer Horror-filmer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Nyeste Harry Potter filmen, anmeldt i en setning:

Familiedritt. 4/10.

9079417[/snapback]

Fruktkake, du har post nuymmer 10.000 her i denna tråden. Lag en litt ordentlig anmeldelse da. :)

Uno (2004)

En veldig bra film om David (Aksel Hennie) som havner i problemer fordi han tystet på en kamerat i treningsstudioet der han jobber. Samtidig som han lander i disse problemene må han passe på sin bror Kjetil (Espen Juul Kristiansen) med downs syndrom. Han har også er litt skralende forhold til sin bestevenn Morten (Nicolai Cleve Broch). Sterke skuespillerprestasjoner og genialt plot om hvordan det er å rote seg oppi ting du ikke har noe med.

Kan bare ikke gi den full pott rett og slett fordi den ikke er perfekt.

8/10

9080258[/snapback]

Nå har jeg skrevet litt mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Apocalypto (2006)

Mel Gibson har laget en sterk actionfilm rundt Aztekerne, filmen er spennende og sjokkerende fra begynnelse til slutt. Jeg trodde dette kom til å bli en overreligiøs film med tanke på hvem som hadde laget den, men jeg ble positivt ovverasket. Den er kanskje ikke noe for dem som krever eksplosjoner og engelsk tale, det er synd for de går virkelig glipp av en estetisk opplevelse. Selv om plottet er enkelt, føler man aldri at man vet hva som kommer til å skje de neste fem minuttene.

7,5/10

9079703[/snapback]

Filmen omhandler Mayaene, ikke Aztekerne.

Jeg så forøvrig denne filmen i går og ble imponert. Fantastisk fin og merkelig nok velspilt film. Det meste funket i denne filmen, selv om hovedpersonen dreit seg loddrett ut minst tre ganger kun for å få fremgang i historien. Akkurat det var litt billig, men jeg digget filmen uansett. Alt dette snakket om at denne filmen er for blodig er helt latterlig, btw.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvordan dreit han seg ut minst tre ganger?

9083915[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Første gang når han titter bort mot brønnen hvor kona og sønnen oppholder seg, slik at fienden blir oppmerksomme på at de er der.

Andre gang kommer jeg ikke på i farten.

Tredje gang når han løper bort til brønnen med tre fiender etter seg, for nok en gang å avsløre kona og ungen.

Lenke til kommentar
Hvordan dreit han seg ut minst tre ganger?

9083915[/snapback]

Første gang når han titter bort mot brønnen hvor kona og sønnen oppholder seg, slik at fienden blir oppmerksomme på at de er der.

Andre gang kommer jeg ikke på i farten.

Tredje gang når han løper bort til brønnen med tre fiender etter seg, for nok en gang å avsløre kona og ungen.

9084090[/snapback]

2. gang: Når han avslørte hvem faren hans var
Lenke til kommentar

Cashback (2006)

Herlig liten perle som er en helaftens versjon av den Oscar nominerte kortfilmen fra 2004 ved samme navn. Cashback er svært koselig, underholdene, kreativ og morsom film som vil gi deg et stort smil. Kortfilmen fungerer nesten som én lang scene, og absolutt alt av kortfilmen, finner vi også i langversjonen. Hvor de har tatt utgangspunkt i den kortfilmscenen, og bygget en historie rundt den. Dessverre introduserer filmen ikke noe særlig bedre ideer enn hva de tok utgangspunkt i. Men ikke misforstå meg nå, filmens nye elementer er faktisk svært gode de også. De scenene fra kortfilmen står alikevel som langfilmens høydepunkter. Heldigvis så jeg langfilmen først, og ble derfor ikke skuffet av den litt synkende verdien i forhold til den orginale.

Alle som har jobbet på en matbutikk kommer til å kjenne seg igjen, og elske denne filmen. Dette er 'våres' Clerks, dog den er ikke fullt så god som Clerks. Så anbefal den til slike venner. Folk som er glad i å tegne kommer også til å digge filmen, da en av våres største fantasi kommer til virkelighet i den. Jeg har både jobbet i matbutikk og er (Pleide i hvert fall) glad i å tegne, så naturligvis var denne utmerket for meg. Men den enkle orginaliten og følelsene den skaper mener jeg er gode nok til å interessere de fleste. Anbefales spesielt til folk som vil se noe nytt og artig.

8/10

Man kan se kortfilmen på google.com (Link), men jeg vil nok anbefale dere å se langversjonen først. Da den leverer nøyaktig det samme, og enda mer.

post-38731-1184612147_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Beverly Hills Cop II

Syns ikke karakteren Axel Foley var like morsom i denne filmen, ikke like mangen kjappe kommentarer, det var bare ikke helt den samme Axel som i 1'ern. Historien var ok, og det var fortsatt en masse god musikk... Men det er karakteren Axel Foley som gjorde 1'ern så genial, derfor er ikke denne filmen helt det samme :(

6/10

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

The last Mimzy

IMDB

Dette er en varm og fin familiefilm som gir deg klump i halsen. Jeg tok imot den med åpent sinn og angrer ikke på at jeg så filmen.

De to barna i hovedrollene spiller relativt bra. Man må jo huske at de er barn, men de gjør en stort sett troverdig jobb.

Effektene i filmen er faktisk veldig bra, selv om de er enkle, men mer trengs ikke.

Jeg koste meg med denne filmen 5/6

Lenke til kommentar

Die Hard 2

Ikke like god som 1'ern og 3'ern, men fortsatt en god film. Det at noen kan sette 4'ern fremfor denne kan jeg ikke forstå, Die Hard 2 er i mine øyne mye mer en skikkelig "Die Hard film". Det som er dumt er at det finnes noen scener som ikke helt gir mening, de er liksom ikke helt med på plotten. Plotten har og ganske store hull, de lager f.eks ganske mangen kommuniksjons problemer i filmen som aldri ville kunne oppstå. Bortsett fra dette har de klart å putte inn flere eksplosjoner og generelt mer action, og John McClane er fortsatt en kul fyr som havner i en kjip situasjon :)

Skal og nevnes at den scenen på vingen var kul, og måten han sier "Yippee-ki-yay, motherfucker" på er genial :D

7/10

Endret av Mr. Bakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...