Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Natural born killers

Denne filmen var rett og slett syk... Tror nok dette er en film du enten elsker eller hater, kommer nok litt an på om du liker vold. Siden jeg er fan av vold i filmer, likte jeg filmen veldig god. Filmen ga meg og litt Grinhouse følelse, noe som passet veldig bra da filmen var stappet med sex og vold. Det som trakk litt ned var at historien var litt tynn, og filmen kunne nok hatt bedre lydeffekter. Den hadde kansje trengt en ekstra "touch of Tarantino"?

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Harry Potter og vennegjengen er tilbake i film nummer fem, handlingen fortsetter der fireren slapp. Voldemort er tilbake, men ingen tror på Potter eller Humlesnurr. Magidepartementet beskylder dem for å skape opprør med hensikt til å overta makten. Vi presenteres for nye lærere og skapninger i kjent HP-stil.

Først må jeg få si at filmen er svært bra laget. Skuespillerne blir bedre og bedre for hver film og effektene skuffer ikke. Ser man en HP-film, så er man på Galtvort, stemningen er fantastisk. Det som er synd, er alle de elementene som skuffer. Man presenteres for nye karakterer hele tiden, men de gamle man har blitt glad ii fra før, får nesten ikke tid i det hele tatt. Filmen kunne godt vært litt lenger for å drøye litt mer mellom forholdene mellom gamle lærere og de gamle vennene til HP, bare for å spikre det fast, at man er i Rowlings verden. Slik filmen er nå, er alt litt for "nytt", med mindre man nettopp har sett de andre filmene eller lest bøkene, kan det være svært vanskelig å forholde seg til mange av karakterene.

Skuespillerne begynner også å bli vel gamle til å spille rollene de spiller. Alt i alt anbefaler jeg filmen til alle som har sett de andre filmene. Man må kjenne til HP-universet for å få noe utbytte av filmen. Personlig håper jeg neste film blir enda mørkere, selv om dette kanskje ikke er filmen for de aller minste, er det mye å gå på. Selv om mesteparten sitter som det skal, er det allikevel litt "tannløst". Kanskje er jeg bare for godt vandt med de foregående HP-filmene, hvor Galtvort nesten tok pusten fra meg. Skolen er fremdeles noe av det tøffeste som finnes av kulisser på film, men det blir allikevel litt "sett det før".

En litt svak

7/10

Lenke til kommentar
Filmen kunne godt vært litt lenger for å drøye litt mer mellom forholdene mellom gamle lærere og de gamle  vennene til HP, bare for å spikre det fast, at man er i Rowlings verden.

9073177[/snapback]

Tenkte akkurat det samme. Denne filmen varte vel omtrent like lenge som Goblet of Fire, og selv den, som er basert på en bok som er nesten 250 sider kortere føltes litt vel knapp. Men det er vel ikke så veldig overaskende at det er slik, da det er en svært komersiell film, som er beregnet for stort sett alle.

Hadde det vært opp til meg så hadde vi snakket Once Upon a time in America lengde på filmen...

---

Skrev denne anmeldelsen av filmen i HP tråden, så jeg poster den likegodt her også.

(må ha sett filmen/lest boken for å få noe særlig ut av den + esktrem spoiler warning)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det var mye med slutten de kunne gjort mye mer ut av egentlig. Ble egentlig litt skuffet over det. Det skjedde egentlig mye mer i mysteriekammeret som de kunne tattt med. Kampen mellom Humlesnurr og Voldemort var også litt tam. ILD mot VANN... I boken så sender jo voldemort kun dødsforbannelser mot Humlesnurr, noe de skulle lagt mye mer vekt på. Han vekker statuene til live så de beskytter ham, samt at vulkan hopper foran og svelger en dødsstråle.

Dødseterne virket for min del altfor svake. I boken så blir nesten alle barna skadet, men her skjer det ingen ting.

Jeg ble forresten gangske positivt overasket over starten jeg. Syns den var ganske bra. De hoppet egentlig ikke over noe særlig viktig. Fru Figg er jeg enig i er skuffende. Så får meg hun som mye mer skrullete. Og de skulle tatt med når hun skjeller ut han som skulle vært der og passet på Harry.

Måten de kom seg på til London var også helt idiotisk. I boken så er Moody helt hekta på sikkerheten, og at de må fly over skydekket. Her flyr de langs mange kjente bygninger og langs båter hvor "gomper" kan se de.

Måten de kom inn på Grimholdsplass kunne de egentlig gjort som i boken der å. Hvor huset først kommer til synet når man vet at det er der (Harry må lese en lapp skrevet av Humlesnurr som er fordomsholderen (eller hva det nå heter). Her var det bare noen meter med bygning som bredte seg ut. Grimholdsplass skal jo være et herskapshus, tilhørende en gammel og ærverdig trollmannsslekt.

Synes de klarte å skape en ganske dyster og bra stemning i filmen. Harry sine drømmer og angresjon kom ganske bra frem, men synes godt de kunne tatt med raseriuttbruddet hans i starten, og når han finner ut at de planla å få han til å bli lærer.

Når det gjelder de nye karakterene er jeg svært fornøyd. Best var etter min mening Bellatrix (Helena Bonham Carter, aka Marla Singer...). Luna var ganske god hun også, i hvertfall med tanke på alder og erfaring. Hun kunne dog vært litt fjernere og merkeligere enn de fremstiller henne som. Uffert var jeg også ganske fornøyd med, men de klarte ikke å få frem så mye "hat" mot henne, noe som boken får til ganske bra. Hun skulle virket litt mer "farlig" når hun ble sint.

En ting som irriterte meg var at de fremstilte Cho som tysteren på ordenen, når det faktisk var venninen hennes som gjorde det.

Nå høres det kanskje ut som om jeg ikke likte filmen. Men alt i alt var det ganske god underholdnings verdi i filmen. Så om jeg ikke sammenliger så veldig mye med hva som faktisk står i bøkene, så ender jeg vel med å gi filmen en karakter mellom 6 og 7 av 10.

Samt noe jeg la til etterpå:

Glemte å skrive om avskjeden til Wiltersen tvillingene... det var kanksje det jeg var mest skuffet over. I boken så lager de skikkelig kaos. Her var det bare litt stilig fyrverkelig. Egentlig slipper de ut mange dyr, møkkbomer, fyrverkeri og tryller om en hel korridor til en sump + mye mer. Det hadde vært litt stilig.

De hadde jo ikke med kentauren i det hele tatt heller jo. Kom på det også...

Endret av manamind
Lenke til kommentar
The 13th warrior

De snakket norsk i en storfilm.

9072640[/snapback]

Hvor mye er det snakk om? Oh, ordspill.

9073472[/snapback]

noen minutter her og der

9073526[/snapback]

Nei noen sekunder her og der. Det meste er jo dessuten bare gebrokne versjoner av diverse nordiske språk. Jeg synes uansett filmen er knalltøff, jeg. Av og til sier jeg "til helvete med realisme og historisk korrekthet". 13th Warrior er en av de tilfellene. Dessuten spiller tøffeste Storhøi i den også.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Hellboy Director's Cut

Jeg vet ikke om denne filmen er basert på en tegneserie jeg aldri har lest, eller ett dataspill jeg aldri har spilt, baserer anmeldelsen ene og alene på min opplevelse av filmen. Selv om jeg ikke kjenner baggrunnshistorien for filmen, er det rimelig klart at den må komme fra en av de to kildene jeg nevnte. Plottet er noe tynt, karakterene tydelige og ganske stereotype, tross orginaliteten som ligger bak utformingen av dem. Filmen skaper sitt eget lille univers rundt historie og okkultisme, og den fenger selv om den aldri blir så dyp som den kunne blitt (noe som hadde gjort den bedre). Isteedenfor satser den på testosteronmettet machismo hva humor og karakterer angår, og den treffer bra. Det mest positive trekket ved filmen var Bad Guyen, en kniv-svingende nazifaen med rustning og opptrekkshjerte. Fyren er seriøst creepy, og setter en nydelig prikk over i'en i Guillermo DelToros verk. Filmen anbefales dem som liker tegneseriefilmer og takler fantasimonstre uten å blunke, den er sterk nok til å skille seg ut fra den gemene hop de fleste tegneseriefilmer er blitt til. Skal man ha realisme, bør man gjerne finne en annen film.

7/10

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Ja Hellboy er på en måte litt "overfladisk". Det er derfor mange fans ble regelrett forbannet da de hørte om at oppfølgeren sto i fare. Heldigvis er alt det der oppklart nå. Jeg tror faktisk at 1'ern vil føles litt bedre etter 2'ern kommer (om 2'ern er god, selvsagt). 1'ern føles veldig mye ut som en introduksjon til en lengre filmserie, og trenger derfor oppfølgere.

Filmen er forøvrig basert på tegneserien, og den er veldig tro. :)

Lenke til kommentar

Transformers

Tankeløs, orgasmisk action fra ende til annen. Den perfekte popcornfilm!

Og disse plothullene alle snakker om, jeg kan ærlig talt ikke si at jeg la merke til dem. Jeg var for opptatt med å kose meg med filmen :)

10/10

Die Hard 4.0

Artig, men ikke like spektakulær som Transformers. (Jeg så Die Hard 4.0 dagen etter Transformers, og etter man har sett sistnevnte er ikke vanlige actionfilmer like imponerende lenger)

9/10

edit:leif

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Filmen står nå uansett som en av de beste tegneserieadapsjonene kun slått av en liten håndfull filmer i den sjangeren.

9074765[/snapback]

Må si meg enig, på basis av at det er svært få tegneserieadopsjoner jeg virkelig liker. Dette kommer sikkert av at det er svært få tegneserier jeg faktisk leser, så jeg er kanskje ikke den mest egnede personen til å uttale meg om dette. Filmer som X-men, Spiderman, Supermann, Daredevil, Fantastic 4 og Elektra syns jeg er ganske tåpelige (for min del er det stort sett bare pene damer som trekker filmene opp), mens filmer basert på Alan Moores verk stort sett har vært bra (uansett hva Moore måtte si). From Hell og V for Vendetta vil jeg påstå er de beste filmene som har kommet ut fra tegneseriehefter, mens Batman og Hellboy ligger på vippen.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

The Last King of Scotland

Fikk to kamerater over på besøk, og ettersom ingen ville ta beslutningen om det ble The Last King of Scotland, Pan's Labirynt(?) eller Apocalypto (igjen) skar jeg igjennom og valgte denne filmen. Jeg hadde lest endel bra om den på diverse nettsider, og jeg har en tendens til å like mange av filmene Forest Whitaker er med i. Når han atpåtil har en hovedrolle lover det jo ekstra bra.

Filmen baserer seg på både faktisk historie og en fiktiv historie - hvilket er helt greit for meg. Ville jeg vite hele historien om Uganda og Idi Amin ville jeg heller leid en dokumentar. Likevel er det litt allright at filmen har rot i virkeligheten også. Jeg vet ikke helt hva som var å ikke like med denne filmen, for jeg satt oppslukt omtrent hele seansen. Det er et eller annet fascinerende jeg ikke klarer å sette fingeren på, og jeg synes nesten filmen var for kort med sine drøye to timer. Det er ikke ofte jeg føler det på denne måten når det kommer til film!

8,5/10

Lenke til kommentar

Star Trek the Motion Picture 1979

Dette er en film for trekies, filmen er egentlig bare en lang episode av TOS, skjer ikke så mye og masse snakk, men fine effekter kjempe fin musikk gjør at filmen er veldig severdig for meg, men liker du ikke ST liker du ikke filmen.

7/10

Star Trek II

the Wrath of kahn 1982

Dette er nok den beste star trek filmen, en film som folk som ikke liker star trek kan like, tøff histore og kule effekter, alt virker litt mer levede med disse gammle effektene byggete på modeler og ikke CGI.

8/10

Star Trek III 1984

the search for spock

en av de kjedligste filmene, det skjer ikke så mye og det tar lang tid for ingen ting å skje. men den er jo litt trist og litt glad.

5/10

Star Trek IV 1986

the voyage home

miljøvern film, jorda er i fare og de eneste som kan redde den er knøl hvaler, men de er utdøde og Krik & co må dra tilbake til 1986 for å finne noen hvaler og ta de med tilbake,

her får man se Enterprise folka vandre rundt i san fransisco og spørre etter Nuclear vesels. eller når de stopper noen onde !!finske!! hvalfangere. syns liksom at filmen blir litt teit, spesielt ettersom jeg er ganske sikker på at ingen land jakter på knølhvaler(borsett fra noen loke minioriteter) og at hvalene da var i fare i 86 ikke stemmer. men det er mye komik i filmen noe som gjør den severdig.

6.5/19

Star Trek V 1989

the final forntier

krik skal ut å finne gud, som tydligvis bor i galaksens sentrum. men han gjør det ikke frivillig en semi ond vulcan tvinger han til det, samtidig har en noen slemme klingons på rompa som vil drepe han. igjen blir filmen noe dum. og det skjer ikke så mye. men denne gangen er det ikke så mye komik så da blir det dårligere karakter.

5.5/10

Star Trek VI 1991

the undiscoverd country

Klingons og the federation skal lage fred, men flere på begge sider vil ikke dette, og det skaper jo problemer, krik blir sent til en fange måne med en pris på hode sitt, og noen planlegger å drepe persidentet av the federation.

her tar film serien seg opp igjen, masse bra effekter og god historie som faktisk blir gaske spennede.

7/10

Star Trek 1994

Generations

Første filmen med TNG folka, det er fint å se mine gode venner på skjermen. Picard er og blir den beste kapteinen i star trek, men filmen er ikke så bra, den er litt kjedelig og har du ikke sett på TNG får du ikke noe serlig ut av filmen.

6.5/10

Star Trek

First contact 1996

Min favoritt film, masse action, veldig godt spillt av Steward og tøffe effekter. wrath of kahn er kanskje bedre filmatisk, men dette er fremdeles yndligs star trek filmen min.

8/10

Star Trek

Insurrection 1998

Film som tar for seg tvangsflytting av mennesker og om det er moralsk riktig så lenge det ikke er så mange av dem. igjen en ganske kjedelig film, lite romskip action, men tøffe effekter og litt interesant topic.

6.5/10

Star Trek 2002

Nemesis

så langt den siste ST filmen, og ser ut til å bli den siste med TNG folka, noe som er litt synd da TNG er star trek for meg. men filmen er ikke så bra, er på en måte en remake av wrath of kahn og regissøren Stuart Baird hadde aldri sett TNG så filmen føles ikke helt som ST, hoved fienden er heller ikke like kul som kahn.

men filmen har den tristeste senen i ST.

6.5/10

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar

Gunfreak, du skulle satt årstall bak hver film. Bare for oss som lurer. :)

JacEr, jeg trodde jeg var den eneste som likte From Hell, jeg. Visste dog ikke at den var basert på tegneserien, bare at den er basert på den "sanne" historien.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Harry Potter er tilbake på Hogwarts. Handlingen er ekstremt kortet ned utifra boka, men likevel har de klart å få med det viktigste. Filmen burde vært lenger, men under kinoforestillingen var jeg glad den var så kort som den var siden jeg måtte tisse. Skuespillerne var veldig gode og som mange av de proffe anmelderne sier så har filmen blitt mer voksen. Det er jeg enig i. Harry Potter er ikke lenger en barnefilm som man ser bare fordi man har lest boka. Det er en film som passer alle aldre.

Siden mye av det morsomme er fjernet fra boka for den ikke toppkarakter.

7/10

Lenke til kommentar

Fritt Vilt

Handling:

Fem unge mennesker drar ut i den norske fjellheimen for å kose seg med snøbrettkjøring. En av dem faller stygt, og har ingen mulighet til å komme seg tilbake til bilen selv. Det finnes ikke dekning på noen av mobiltelefonene, og ting ser ikke så altfor lyst ut. Men lykken snur, da et medlem av vennejengen oppdager et nedlagt hotell. Tilsynelatende er ting både gammen og fryd, men blodsøl på gulvet, merkelige avisutklipp og luer fra Lillehammer-OL gjør tilværelsen mindre hyggelig for de tilstedeværende.

Min mening:

Etter bra anmeldelser i aviser o.l. samt god kritikk fra venner og bekjente, fikk jeg endelig sett Fritt Vilt. Personlig har jeg har for vane å bli redd av filmer hvis formål er nettopp å gjøre meg redd. Men Fritt Vilt var en enorm skuffelse. Filmen hadde ingen ekkel/skummel stemning, og noen skarve skvettescener holder ikke til at jeg må sove med lyset på om natta.

4,5/10

Lenke til kommentar

Harry Potter og Føniksordenen (2007)

159fs241097.jpg

Harrys møte med fyrst Voldemort og desperanter trekkes i tvil av mange trollmenn. Han begynner på femte året ved Galtvort med lav status. Det skal endre seg når mørke skyer legger seg over skolen. Harry snakker sant. Det haster å forberede en ny farlig kamp.

I "Harry Potter og Føniksordenen" begynner Harry på femte året ved Galtvort. Han oppdager at mange i trollmannssamfunnet tror at hans nylige konfrontasjon med onde fyrst Voldemort er en løgn, og Harrys integritet trekkes i tvil. Hans møte med desperanter, der fetter Dudleif havner i fare, fører til en høring i Magidepartementet. Enda verre er det at magiminister Kornelius Bloeuf har utnevnt en ny lærer i forsvar mot svartekunster, manipulerende Venke Dolorosa Uffert. Professor Ufferts "departementsgodkjente" pensum i forsvarsmagi gjør at de unge trollmennene er sørgelig uforberedt på å forsvare seg mot de mørke maktene som truer dem. Oppmuntret av vennene Hermine og Ronny tar Harry saken i egne hender. I hemmelige møter med noen elever som kaller seg "Humlesnurr-legionen" lærer Harry dem hvordan de skal forsvare seg mot svartekunster. De unge trollmennene skal vite hva de gjør når det voldsomme slaget starter. Og det haster.

...

Jeg likte boken ganske godt. Egentlig har jeg likt alle bøkene. Men jeg har alltid en forkjærlighet for herr Tolkien. Men nok om det. Jeg forventet at dette skulle være en kjempefilm. Diverse aviser hadde jo gitt den 5 og alt. Jeg så reklame for den overalt når jeg gikk, spesielt i London. Men etter å ha sett filmen irriterer jeg meg over at de ikke følger boken helt. Tenk hvor bra filmen hadde blitt om de fulgte den til punkt og prikke. Jeg føler denne filmen bare gjentar seg slik som de andre. Han kommer til skolen, noe galt skjer, han overlever (nesten) og han får en prat med rektoren. Samme greien hele tiden. Men denne gangen var det enda mer spesialeffekter. Spesielt ble jeg skuffet over at brødrene til "Ronny" bare hadde fyrverkeri.

Dette ble bare for kjedelig, og gjentagende. Familiedritt. 4/10.

Men jeg gleder meg til å se at Harry til slutt blir drept (?), så slipper jeg å høre på alle drittungene som sa "Yessss" hver gang Harry klarte noe, ble reddet og så videre. Jeg føler for å kvele de.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Så nummer 3 i rekken av Elm Street i går. Kan ikke akkurat si at kvaliteten øker etterhvert som man nærmer seg slutten i serien. :roll: Den får en sterk 4'er av meg på 10'er-skalaen.

(For de som lurte skrev jeg dette innlegget bare for å inneha den prestisjefylte post nummer 1 0 . 0 0 0 i denne tråden :w00t: )

Edit: 10001 ja, for no dritt.

Endret av Deathie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...