Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Big Nothing

 

Jeg elsker mørke komedier, så denne falt i smak. Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen, men det som i begynnelsen virker som en enkel "black mail" ender opp med et virvar av mord :lol:

 

Jeg lo veldig høyt av filmen, hele nabolaget hørte meg sikkert :p

 

8/10

 

Edit: Etter nærmere omtanke øker jeg karakteren fra 7 til 8 :)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Big Nothing

 

Jeg elsker mørke komedier, så denne falt i smak. Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen, men det som i begynnelsen virker som en enkel "black mail" ender opp med et virvar av mord :lol:

 

Jeg lo veldig høyt av filmen, hele nabolaget hørte meg sikkert :p

 

8/10

 

Edit: Etter nærmere omtanke øker jeg karakteren fra 7 til 8  :)

8447839[/snapback]

 

9/10 fra meg. Stor film :)

Lenke til kommentar

Severance (2006)

 

6845_12012.jpg

 

For en stund siden så jeg den norske filmen Fritt vilt og konkluderte med at det var en film som kunne blitt bra, men endte opp som resirkulert Hollywood-søppel (Hollywood er selvsagt ikke søppel, trønderdialekt på film derimot). Dette er en film som ligner mye på Fritt Vilt, bortsett fra at den rocker fra start til slutt. Filmen tar utgangspunkt i at våpenselskapet Palisade skal ha en team buildingtur i Øst-europa. Etter et par omveier så havner de selvsagt midt en skummel skog hvor de blir drept en etter en. Tjo-bing!

 

Se for dere at man tar Fritt Vilt, fjerner alt det kjipe og erstatter det med flammekastere, cannabis og pupper. Dette er nemlig essensen av Severance. Filmskaperne har ikke spart på noe som helst og serverer oss beksvart humor ispedd plenty av gibs, nipple slips og sinte menn med myriader av våpen. Det er lett å dra paralleller til filmer som Versus, Dead or Alive og Feast, alle filmer hvor man tar en nogenlunde ordinær slasherflick og muterer hele faenskapen til noe helt konge som gir undertegnede en nærmest orgasmisk følelse.

 

Denne filmen er mildt sagt KICKASS!

 

9/10

Lenke til kommentar

Pulse (2006)

 

NOK en remake av en japansk skrekkfilm ("Kairo")

 

post-53511-1177363987_thumb.jpg

 

Handling:

Filmen starter med at Mattie (Kristen Bell) opplever at kjæresten Josh (Jonathan Tucker) begår selvmord. Noen dager senere får hun og vennene beskjeder fra Josh i et chatterom. Så begynner folk enten å forsvinne eller begå selvmord. Noe fryktelig sprer seg og invaderer verden gjennom kabler, dataskjermer og mobiltelefoner. Mer bør jeg ikke avsløre...

 

Dom:

Hovedproblemet til Pulse er at den ikke finnes skummel i det hele tatt. Den klarer riktignok å skape en mørk og dyster atmosfære ganske godt, men feiler når det gjelder å holde spenningen oppe og faktisk skremme.

Skuespillerne gjør en grei jobb, men de fleste karakterene føles likevel ganske platte. Visuelt sett er filmen god og effektene er greie. Noen minneverdige scener er også med på å gjøre denne filmen ihvertfall severdig. Den er forsatt ikke en særlig bra film, men heller ikke så dårlig som forventa.

 

5/10

Anbefaler å heller ta en titt på Silent Hill :thumbup:

Endret av Panic
Lenke til kommentar

Har vært hjemme hos gamlingene i helga så har det vært mye avslapping og film.

 

Fitzcarraldo

Mitt andre møte med Kinski/Herzog. Likte denne bedre enn Aguirre, siden plottet hadde no mer enn Kinskis stirrende øyne. Imponerende at de faktisk dro opp skipet i virkeligheten, og at en mengde av folk daua iløpet av innspillingen. Utover det så klarer jeg ikke å bli veldig imponert av filmen. Kinski og Herzogs personligheter utenfor skjermen er langt mer intr. Så forøvrig dokumentaren om de to - for noen typer. 4/6

 

Dead Man

Dette var en skuffelse. Kjedelig plot, kjedelig gjennomført og uten substans. Ga meg lite. Den skal ha for et herlig instrumentalt soundtrack av Neill Young og for at den føltes veldig annerledes. 3/6

 

Get Carter (1971)

Michael Caine er en råtøff type. Med døsige øyne og kul dialekt eier han alle møter. Fikk aldri tak i plottet i denne filmen som absolutt ødela en del. Skal ha for god slutt. 3/6

 

Twin Peaks

Ja, da har jeg sett ferdig sesong 2 del 1 og det er fortsatt gull. Etter at det i nest siste episode blir avslørt hvem som har mordet Laura blir det dessverre litt nachspiel-feeling av serien. Likevel så er jeg veldig spent på hva som skjer videre. Bare dager igjen til del 2 ligger i postkassa. 6/6

 

Riget (sesong 1)

Hysterisk morsom, spennende og noen vemmelige stunder. Ble noe skuffet da jeg trodde den skulle være enda skumlere. 5/6

 

Hot Fuzz

Helt grei underholdning. Savner den litt mer subtile britiske humoren. Blir litt for amerikanisert av og til. En liten skuffelse sånn i forhold til forventningene Shaun of the dead skapet. 4/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Big Lebowski (1998)

aka Den store Lebowski (ifølge DVDen min som kostet 59kr, altså 60kr for mye)

 

Før jeg nevner filmen vil jeg få ut litt frustrasjon.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg hater DVDen min av TBL. Den er så mislykket at den ikke en gang forsøker å redde æren ved å kalle seg selv for Special eller Collector's Edition, men faktisk "New Edition". Coveret finner du her, og hvis man sammenligner med CE eller The Acheiver's Edition skjønner man at 59kr ikke kjøper så mye i dagens samfunn. Som om ikke det var nok så er tekstingen den verste noensinne. Gjennom hele filmen kalles The Dude for "bomsen", mens det var flere andre eksempler jeg har fortrengt som viser at den ansvarlige var enten 50 eller retarded. Jeg har dessverre en mislykket DVD-spiller, så jeg fikk ikke fjernet teksten. Now then, på tide med anmeldelsen.

 

 

Dette er tredje gang jeg ser Coen-brødrenes beste film (en rimelig løs påstand fra en fyr som ikke har sett halvparten av dem), men det er ikke mye som kan slå denne. Handlingen er tidenes mest kompliserte. Jeg har sett filmen tre ganger og har enda ikke forstått handlingen, og det gjør meg ingenting. Kort oppsummert pisser en fyr på teppet til The Dude fordi han heter Lebowski også er det noe med en fyr i rullestol og konen som er en jente som suger kuk mens datteren hennes som er mye eldre er naken for det meste. Vi finner også Jesus, en cowboy, bowling, vodka, kahlua og fløte.

 

Det hele foregår episodisk, med psykedeliske innslag, drømmesekvenser, syretripper og bowling som viktige ingredienser. Filmen kan beskrives som en rekke med gode scener blant en håndfull fantastiske scener. Det er alltid noe nytt å oppdage i filmen, for hver replikk man lærer utenat vil en ny dukke opp som viser seg å være like genial. Det er obligatorisk å se filmen flere ganger, av den enkle grunn at selv om man sitter alene på rommet så vil man le så hardt at man er dømt til å gå glipp av noe.

 

Filmen er karakterdrevet, og det er der mye av humoren kommer fra. Det er ingen kjappe replikker som er morsomme i seg selv, det er først når de blir sagt av karakterene at de blir morsomme. Vi har et bowlinglag som består av en erke-nihilist uten jobb, ambisjoner eller bukser som lirer av seg "Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.", en konvertert jødisk Vietnam-veteran med lidenskap for væpnet kamp, obskure referanser og historiske fakta, kjefting og mimring om krigen (umulig å velge den beste replikken grunnet det enorme spekteret, så jeg velger to: "Dude, chinaman is not the preferred nomenclature. Asian-American, please." og "Life does not stop and start at your convenience, you miserable piece of shit.") og til slutt Donny. En stakkarslig kar som kan bowle men ikke stort annet, han går gjennom livet uten å vite hva som foregår. Han er søt.

 

Jeg skal være ærlig, jeg likte ikke denne filmen første gangen. Jeg skjønte ikke humoren, jeg forstod ikke karakterene og handlingen gikk rett over hodet på meg. Det gikk mye bedre andre gang, da jeg ignorerte handlingen, elsket karakterene og skjønte at humoren var annerledes fra noe jeg hadde sett før. Denne filmen er analsex; uvant i begynnelsen men bedre for hvert nye forsøk (skulle likt å se det sitatet på coveret), og den er absolutt verdt å se flere ganger.

 

Godkjent/Ikke godkjent

Lenke til kommentar

Slipp Jimmy Fri

 

155695917_54fb9b14f8_o.jpg

 

Da fekk jeg endelig sett denne filmen som norsk film vistnok er så stolt over. Slipp Jimmy Fri har en sånn typisk norsk humor.. Sikkert sånt som ingen andre land ville ledd av. Humoren er grei den.. Skal innrømme at jeg lo litt. Men så var det grafikken og kvaliteten på filmen. Lot meg ikke akkurat imponere av den såkalte animasjonen. Pixar er så mye mer fantastisk animasjon enn dette greiene her. Norsk film er norsk film.. Ikke toppklasse. Det var noen deler av filmen som jeg var nær ved å sovne (nei.. det har ikke noke med at jeg var på fylla dagen før).

 

Slipp Jimmy fri Får terningkast 4. Må jo tross alt være litt snill med norsk produksjon

Lenke til kommentar

Enig der, jeg trodde det skulle være en eneste lang voldsorgie med kule oneliners (iflg traileren), men det var jo bare altfor mye moralisme og søtsuppe-greier (som den elgen som hjelper Jimmy i evigheter).

Likte ikke stemmen til Kristoffer Schau heller, hørtes falsk ut når han sa ting.

Dyrevern-lederen ser forresten prikk lik Zac dela Rocha fra Rage Against the Machine.

Lenke til kommentar
Twin Peaks

Ja, da har jeg sett ferdig sesong 2 del 1 og det er fortsatt gull. Etter at det i nest siste episode blir avslørt hvem som har mordet Laura blir det dessverre litt nachspiel-feeling av serien. Likevel så er jeg veldig spent på hva som skjer videre. Bare dager igjen til del 2 ligger i postkassa. 6/6

Vet ikke om du har kommet så langt i serien, men David Duchovnys gjesterolle i sesong 2 var høydaren for min del :) Fikk omtrent hakeslepp

Lenke til kommentar
Twin Peaks

Ja, da har jeg sett ferdig sesong 2 del 1 og det er fortsatt gull. Etter at det i nest siste episode blir avslørt hvem som har mordet Laura blir det dessverre litt nachspiel-feeling av serien. Likevel så er jeg veldig spent på hva som skjer videre. Bare dager igjen til del 2 ligger i postkassa. 6/6

Vet ikke om du har kommet så langt i serien, men David Duchovnys gjesterolle i sesong 2 var høydaren for min del :) Fikk omtrent hakeslepp

8459385[/snapback]

Hahaha, søkte på google image og fant ut hvem han spilte i serien. Han var virkelig ikke til å kjenne igjen da jeg så episoden.

Lenke til kommentar

requiem-for-a-dream-poster-0.jpg

 

Tittel: Requiem for a Dream

Genre: Drama

Regi: Darren Aronofsky

 

Filmens handling:

Ensome Sara Goldfarb får en telefon om at hun skal på tv, på sitt favorittprogram. Hun begynner en kraftig slankekur for å komme inn i den røde kjolen hun skal ha på seg. Sønnen Harry begynner sammen med kameraten Tyrone og kjæresten Marion å deale dop.

 

Min mening:

Dette er en av de mest skremmende dop filmene jeg har sett. Satt igjen med en ganske rar følelse etter å ha sett denne filmen. Skuespiller presentasjonene var helt fantastiske og det samme med måten filmen er klippet og regissert på. Filmmusikken til denne filmen var også i en egen klasse. Noe av det beste soundtracket jeg har hørt. Anbefaler alle å se denne filmen!

 

10/10

Endret av Alfen92
Lenke til kommentar

Riget (sesong 1)

Hysterisk morsom, spennende og noen vemmelige stunder. Ble noe skuffet da jeg trodde den skulle være enda skumlere. 5/6

Hvis hukommelsen min ikke spiller meg et puss, så er faktisk andre del enda skumlere. Svært nifs, rett og slett. Gled deg! :omg:

8460816[/snapback]

Høres veldig bra ut. Første sesong endte iallefall temmelig fucked up :ohmy:

 

Fanny och Alexander

Første gang jeg så denne i natt og fy for en film. Virkelig halsbrekkende skuespill og manus. Nydelig foto. Ansiktsfotoet i filmen er vel no av det beste jeg har sett i denne gigantiske filmverdenen i tillegg til utsnittene som er det nærmest man kommer malerier på film. Så 5-timersversjonen i et strekk med noen små pauser og må si det gikk ganske smertefritt. Denne skal naturligvis sees igjen. 6/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Crónica de una fuga / Chronicle of an Escape (2006)

 

Dette var en av de kulere filmvisningene jeg noensinne har vært på. Crónica de una fuga tar utgangspunkt i det totalitære regimet i Argentina på 70-tallet. En ung fotballspiller med navn Claudio Tamburrini blir kidnappet av det militante politiet, mistenkt for å stå i ledetog med geriljaen. Vi følger han og tre andre fanger gjennom et helvete som består av tortur, ydmykelse og død.

 

Dette er en film som tar utgangspunkt i boken med samme navn, skrevet av den overnevnte Claudio Tamburrini. Det er med andre ord en sann historie.

Claudio var tilstede i kinosalen under hele visningen og innledet den ved å snakke litt om seg selv og filmen. Det var en utrolig opplevelse å faktisk møte han filmen handler om. At noe menneske har gått gjennom det Claudio gjorde i 1979 får meg til å stille seriøse spørsmål ved mennesket og dets natur. Filmen var veldig mektig og ekstremt "rå" og ærlig til historien. Den var så langt fra glattpolert som det er mulig å komme.

 

Da filmen var ferdig så stilte Claudio opp til en aldri så liten improvisert Q&A. Veldig morsomt. :)

 

Denne filmen anbefales på det aller sterkeste.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Hitcher (remake)

 

Skal vi se, gutt og jente drar ut på tur, får etterhvert med seg en som trenger haik, så skjer det skumle ting...

 

Heh, ikke akkurat en film som finner opp kruttet på nytt dette her. Filmen er altså en remake av en gammel klassiker. I rollen som haikeren, originalt spilt av Rutger Hauer, finner vi denne gangen Sean Bean. Han har dratt på seg et Steven Seagal inspirert ansiktsuttrykk (med andre ord, fullstendig iskaldt og uten følelser), og passer ganske greit i rollen.

 

Grisedeilige Sophia Bush spiller heltinnen, og selv om hun ikke akkurat vil få en Oscar for denne rollen så funker det greit.

 

Tja, mer er det vel ikke å si. Helt grei film, snaue 80 min lang. Slike filmer bør jo helst ikke dra ting ut i det uendelige heller.

 

6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...