Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Edit: Noen som har sett The 300 Spartans? Og om denne er historisk riktig? Og om denne er i det hele tatt verdt å se/kjøpe?

8226606[/snapback]

Slaget tok sted for 2500 år siden, så historisk korrekt blir vanskelig å fastslå. Som med alle historiske hendelser er det en del antagelser og gjetting involvert, motstridende kilder og manglende informasjon gjør at man må nesten fylle inn tomrommene selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg et av mine beste kinobesøk noensinne

8224194[/snapback]

Hvilke feil tenker du på? Filmen ble jo ikke akkurat laget for å være historisk riktig.

Men hvis du tenker på "film-feil", altså scene feil og slik, kan jeg ikke arrestere deg ettersom jeg ikke har sett filmen enda.

 

Edit: Noen som har sett The 300 Spartans? Og om denne er historisk riktig? Og om denne er i det hele tatt verdt å se/kjøpe?

8226606[/snapback]

Du kan jo ta en titt på anmeldelsen min så ser du en del "feil" ifølge meg.

Lenke til kommentar
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg et av mine beste kinobesøk noensinne

8224194[/snapback]

Hvilke feil tenker du på? Filmen ble jo ikke akkurat laget for å være historisk riktig.

Men hvis du tenker på "film-feil", altså scene feil og slik, kan jeg ikke arrestere deg ettersom jeg ikke har sett filmen enda.

 

Edit: Noen som har sett The 300 Spartans? Og om denne er historisk riktig? Og om denne er i det hele tatt verdt å se/kjøpe?

8226606[/snapback]

Du kan jo ta en titt på anmeldelsen min så ser du en del "feil" ifølge meg.

8226847[/snapback]

Ja, det var slike feil jeg tenkte på. Men hvis han mente historiske feil, sååe. Men alle filmer har feil, selvom du har ramset opp en hel haug da.. :p

Lenke til kommentar

House of 1000 corpses Så den sist Torsdag kveld.

 

Sett den minst 10 ganger før, men men.

 

- Filmen handler stort sett om en såkalt seriemorder familie, Otis, overhode i familien slakter de fleste, familie medlemmene hjelper til... Bla bla bla... De slakter folk på makabre måter, noe som jeg finner morsomt.

 

:D

Lenke til kommentar

Mysterious Skin

 

To unge gutter lider begge av hva som en gang hendte. Den ene klarer ikke å huske hva som skjedde, den andre prostituerer seg som en følge av det som skjedde. De lever to vidt forskjellige liv med samme utgangspunkt. Skjebnen bringer de to sammen til slutt, for å oppdage sannheten om barndommen deres.

 

Jeg siterer bladet Heat: "A lyrical, atmospheric and deeply involving film".

8/10.

Lenke til kommentar

300

Meget underholdende slossing, men egentlig ganske så irriterende når det ikke er slossing som foregår. Den er pompøs, klisjefylt og helt forutsigbar, og den er en veldig god action film. Men jeg forventet ærlig talt mer. Det skulle ikke vært så mye blue/greenscreen og enkelte av CGI effektene var litt jalla. Men morsom og blodig var den.

 

7/10

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg et av mine beste kinobesøk noensinne

8224194[/snapback]

Hvilke feil tenker du på? Filmen ble jo ikke akkurat laget for å være historisk riktig.

Men hvis du tenker på "film-feil", altså scene feil og slik, kan jeg ikke arrestere deg ettersom jeg ikke har sett filmen enda.

 

Edit: Noen som har sett The 300 Spartans? Og om denne er historisk riktig? Og om denne er i det hele tatt verdt å se/kjøpe?

8226606[/snapback]

Du kan jo ta en titt på anmeldelsen min så ser du en del "feil" ifølge meg.

8226847[/snapback]

Ja, det var slike feil jeg tenkte på. Men hvis han mente historiske feil, sååe. Men alle filmer har feil, selvom du har ramset opp en hel haug da.. :p

8226859[/snapback]

 

Det er hans personlige mening. De der er ingen universelle feil. Flere av dem har bare med smak å gjøre, så å kalle dem for "feil" blir egentlig helt... feil.

 

-Latterlig skuespill? Skuespillet var mer enn holdent, det. En fikk da absolutt følelsen av at disse var noen halvgale film-krigere.

 

-Latterlig manus? Filmen er basert på tegneserien, og sånn sett har jeg aldri sett et bedre adapted script i hele mitt liv. Filmen følger tegneserien så i sømmene at det nesten er skremmende. Skulle tro Miller selv var den som styrte skuta under produksjonen.

 

-Er smått enig med deg om det at den vaier mellom typer film. Mesteparten av tiden er den kjemperå og kynisk, men så blir den av og til litt for Hollywoodiansk. Men dette kan ikke sees på som en "feil", spør du meg. Filmen er av Hollywood, og sånt må man "godta", rett og slett. :hm:

 

-Dårlig Voice-over? I think not. Wenham gjør en god jobb. Jeg synes han er totalt blottet for uengasjement. Hadde han tatt i mer, ville det bare blitt falskt.

 

-Det med metal er jeg enig med deg i. De hadde med for lite metal, og når det først kom, synes jeg nesten det virket malplassert, da man egentlig ikke hadde forventet det (grunnet lite bruk tidligere i filmen).

 

-Det digitale blodet kunne de brukt litt mer tid på, ja.

 

Men igjen, en slik film er ikke skapt for å analyseres. Den er skapt for å nytes!

Lenke til kommentar
Leter man etter feil i 300 finner man mange, kobler man helt ut og forventer det man får ble det hvertfall for meg et av mine beste kinobesøk noensinne

8224194[/snapback]

Hvilke feil tenker du på? Filmen ble jo ikke akkurat laget for å være historisk riktig.

Men hvis du tenker på "film-feil", altså scene feil og slik, kan jeg ikke arrestere deg ettersom jeg ikke har sett filmen enda.

8226606[/snapback]

Du misforstår, poenget mitt er at filmen ikke skal analyseres på lik linje med f.eks the departed eller eller apocalypse now. Den skal som Metallic sier nytes.

Lenke til kommentar
Du misforstår, poenget mitt er at filmen ikke skal analyseres på lik linje med f.eks the departed eller eller apocalypse now. Den skal som Metallic sier nytes.

The Departed skal forresten analyseres på en helt spesiell måte siden det er en remake av en 4 år eldre Hong Kong film.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Du misforstår, poenget mitt er at filmen ikke skal analyseres på lik linje med f.eks the departed eller eller apocalypse now. Den skal som Metallic sier nytes.

The Departed skal forresten analyseres på en helt spesiell måte siden det er en remake av en 4 år eldre Hong Kong film.

8231793[/snapback]

 

Jepp, det er derfor det er så imponerende at begge filmene er like underholdende.

Lenke til kommentar

300

 

Hva skjer med total rip-off av Elliot Goldenthals filmmusikk fra Titus? Det syns jeg var direkte skammelig.

 

The soundtrack borrows elements from Elliot Goldenthal's 1999 soundtrack for Titus, giving rise to some controversy in the film composer community. "Remember Us," from 300, is identical in parts to the the "Finale" from Titus, and "Returns A King" (300) is similar to "Victorius Titus."

 

Sett bort i fra denne hysteriske skammen, var filmen bra. Noen klager på at filmen kunne vært mye bedre hvis historie og karakterutvikling ga mer mening, noe jeg kan være enig i. Allikevel syns jeg filmen fungerer utmerket som en rein visuell og asskickende opplevelse. Alle filmer behøver ikke å følge Hollywood-normen for dramaturgi, i hvert fall ikke denne. Noen cheesy dialoger kunne de ha spart seg for. Folk burde generelt holdt mer kjeft i filmen, bortsett fra kongen og gudekongen, de eneste som har rett til å kakle så mye de vil. Det er så mange visuelle elementer i filmen jeg fryder meg over, at alt annet viker unna. Men den talentløse komponisten Tyler Bates må dø! (Akkurat som "komponisten" bak reklamen til Canal Digital nå om dagen)

 

Awakenings

 

Robin Williams spiller en lege som er med på å forme et lite mirakel i en avdeling for folk som rett og slett bare har falt i en våken komatilstand. Robert de Niro spiller Leonard, hovedpersonen blant pasientene.

 

For en rørende film! Tredje gang jeg ser den, men likevel var jeg som fengslet til TV-skjermen. På en unik måte klarer filmen å holde seg unna vanlige sentimentale klisjeer og likevel holde seg såpass rørende. En virkelig perle av en film og noen av Williams' og de Niros beste roller noensinne. Anbefales!

Lenke til kommentar

The Last King of Scotland

 

Flott biografisk fremstilling av Ugandas verste diktator Idi Amin. Glitrende spilt av Forrest Whitaker. Filmen starter lett og lystig, og utvikler seg dramatisk til en ganske så spennende thriller etterhvert. En god søndagsfilm som er vel verdt å få med seg.

 

4 / 6

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

300 (2007)

 

300_photoshop.jpg

 

Denne filmen handler om 300 muskuløse menn som slåss mot flere hundretusen ikke fullt så muskuløse menn. I løpet av filmen ser vi diverse misfostre, verdens største neger, to sett med pupper og googolplex antall magemuskler, men jeg savnet fremdeles tilstedeværelsen til Ilan Rosenberg. Regissøren har valgt å drite i reelle omgivelser og heller skyte så og si hele filmen foran en grønnskjerm. Det fører til at filmen blir glattpolert og skitten på en og samme tid (dere som har sett den skjønner helt sikkert hva jeg mener med dette). For de uinvidde så kan jeg servere følgende analogi: 300 er en maskulin barbiedukke som drikker øl. Problemet er bare at Barbie drikker Hansa og dermed blir redusert til en random amerikansk trailerdame på crack (som tidligere figurerte på diverse hitlister rundt omkring på kloden).

 

Mellom all svingingen med ølglass og sverd har de ansvarlige for filmen prestert å flette inn en historie som er tynnere enn kroppsidelalet til AnAnAs og definitivt mer unødvendig en postene til b-real. Skal man først lage en idiotisk popcornfilm så bør man ikke inngå noen fjåsete kompromisser som det å late som om noen faktisk bryr seg om det som skjer mellom de scenene vi betalte for å komme og se, nemlig de som involverer 300 lendekledde Frank Zane-lookaliker som slåss mot en horde med soldater og karer som er hentet rett ut fra fotballaget til P. T. Barnum.

 

En annen ting som irriterer meg er at slagene føles latterlig korte. Det føles som om regissøren har spilt diverse platformspill siden perserne presterer å sende bølge etter bølge med småstyrker, med søte små kunstpauser i mellom. *Loading* Sorry, nå er det natt. Nytt femminuttersslag kommer om par strakser, datamaskinen trenger bare litt tid til å generere nye horder med AI-løse monstre.

 

Det siste som irriterte meg med filmen var den store mannen med sverdarmene. Når man har gitt CGI-gutta frie tøyler så kan man ikke ødelegge dagen for oss kinogjengere med å unnlate og innlemme han i resten av filmen(?)! Jeg hadde sett for meg et episk slag mellom Mr. Fatsword og spartanerene hvor Leonidas til slutt overvant han ved å latterliggjøre den skjeve tannstillingene hans og dermed tvinge han til å sporenstreks oppsøke Dr. Alan Feinstone.

 

Uhm, det var faktisk en ting til som fikk meg til å se rødt. Ka-ching, (s)wordplay - blodet i filmen var så utrolig dårlig animert at jeg flere ganger i løpet av visningen begynte å tenke på det eldgamle PS-spillet Dino Crisis. De der ute som har spilt Dino Crisis skjønner helt sikkert at det ikke er en særlig god attest. Hva er det som er så galt med litt godt gammeldags griseblod? Peter Jackson viste i Braindead at det er ingenting som er mer kickass enn kombinasjonen av ørten tusen liter griseblod og en gressklipper. Hmm, med nærmere ettertanke så var ikke Mr. Fatsword så kul alikevel. Han burde helt klart ha vært Mr. Lawnmower.

 

Nå som det er sagt så er faktisk 300 en skikkelig kul film. Den er blottet for alt bortsett fra pecs, svingende villmenn, flere hundre år gamle maskekledde ninjaer (noe som selvsagt trekker opp filmen med 3-4 karakterer bare i seg selv), en tre meter høy perserkonge/Gud, som forøvrig hadde stilt sterkt i NM i body mod, og ikke minst veldig mye moro.

 

Jeg hater å si det, men jeg er en smule skuffet. Jeg gikk inn i kinosalen i den troen at jeg skulle se en skikkelig höjdare av en popcornfilm, men endte dessverre opp med en som minnet mer om baconsnacks. Dette er nok den dårligste filmen jeg har sett på kino så langt i år (noe som egentlig ikke sier noe om kvaliteten på filmen, men jeg ville bare poengtere at filmåret 2007 har vært helt sinnsykt bra så langt).

 

7,5/10

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Mellom all svingingen med ølglass og sverd har de ansvarlige for filmen prestert å flette inn en historie som er tynnere enn kroppsidelalet til AnAnAs

GAHAHAHAHA!! :!:

Greit nok at det er litt inside joke for HW.no folka, men seriøst. Enkelt og greit den beste metaforen ever på hvor drøy 300 sin historie egentlig er :thumbup:

Lenke til kommentar

The Fountain

10m.jpg

 

Utrolig vakker film og det at filmens spesial effekter ikke ble laget i CGI, men heller av en annen prosess som, så vidt meg bekjent, involverte "micro-photography" av kjemiske reaksjoner på små "petri dishes".

 

Denne filmen er virkelig et tidløst dikt av en film, som fortjener et fornyet besøk både som diskusjon og som filmvisning.

 

En rekke folk mener filmen blir for pretensiøs. Jeg mener den er bare fantastisk.

Jeg skal ikke prøve å beskrive følelsen av denne filmen, men jeg har ikke blitt så beveget av en film siden "Eternal Sunshine of a Spotless Mind", også en fantastisk film.

 

Scoret til Mansell er utrolig vakkert og passer ypperlig, og Hugh Jackman og Rachel Weisz er fenomenale i rollene.

(ja dette er en ustruktuert anmeldelse, men hadde egentlig tenkt til å poste den i filmprat tråden osv...)

 

Dette er virkelig en "elsk eller hat" film. Enten vil du elske filmen for dens budskap om livet, døden og budskapet om hvor skjør menneskets eksistens egentlig er, og filosere/tenke om dette. Ellers vil du kanskje hate den for dens pretensiøsitet.

 

9/10, "reaching for the stars".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...